Kontrollrummet

Författare Ämne: mollsjuminusfem ? bluesskalans övriga modus? vackert och användbart eller ????  (läst 4449 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Vill tipsa om ett ackord med många möjligheter som känns bortglömt..

Ett av de mest spännande ackorden jag vet är dim ackordet med 7:an tilllagd; m7b5.
Det ackordet kan placeras ett halvt tonsteg framför vilket diatoniskt ackord som helst.
Det är en andra dominant, dom 7 är starkare, men det kan även bytas funktionsmässigt
mot ett m7b5.

Det finns många spännande skalor att spela till ett m7b5 förutom Lokrisk.
Bebop dominant 5 toner lägre än själva ackordet är en skallösning,
liksom dimskalan och heltonsskalan. Aeolisk b5 (melodisk molls 6.e modus)
fungerar också. Alla de här skalorna är dramatiska och spännande - de skapar
spänning i musiken.

 Blues skalans första modus fungerar också om man är försiktig med P5 (varför används oftast
bara första modus av bluesskalan b t w eller inte allls ???? Den skalan har ju 4 vackra
modus till att spela med, var och en med sin egen unika feeling ??? Det ger verkligen
fart på licksen och ger många möjligheter)

Att jamma med m7b5 är terrific och du har många möjligheter, t ex om ni jammar Am-Bm7b5
som vamp går det utmärkt med Ungerskt Zigenar moll som skallösning.

Ackordet i sig är diatoniskt och finns både i Jonisk skalas så väl som i Melodisk molls skala
harmonier. Även i Harmonisk moll skalas harmonier finns ackordet diatoniskt.

Ackordet innehåller ett tritonusförhållande och det har ingen perfekt 5:a. Därför har ackordet ett
säreget ljud av dissonans som skapar spänning i musiken.

Men jag finner att, precis som under medeltiden, används ackordet allt för sällan. I äldre jazz förekommer det
allmänt men är idag i modernare jazz och i reharmoniseringar utbytt mot dom 7 vilket jag tycker  kan vara
litet synd ibland. Detta då man kan få det låta riktigt vackert och spännande och välja effekt beronde på
skalvalet och vad man vill uppnå. Det är ett sätt att genom dissonans skapa spänning och det fungerar.
Man har ett antal skalval som alla låter mycket olika varandra, det ger verkligen variationsmöjligheter, att
välja mellan. Beroende på vilken effekt  man är ute efter såklart.

Den här tråden kommer till därför att jag känner mig ganska ensam på forumet om att använda det...
Kanske låter det inte bra ???? Söker just nu efter ett eget sound ,stil (använder ofta ackordet då det är
ett av ackordstyperna i ii-V-I:an i moll samt finns i harmoniseringen av jazzskalan-melodisk moll i likadan i
uppåtgående rörelse som i nedåtgående vilket är det inte är inom klassisk musik) och undrar seriöst;

Undrar hur ofta du använder ackordet och i vilka sammanhang eller om du inte använder det och i sådana fall
-varför inte ????
Tycker du om soundet av ackordet eller skippar du det för dess dissonans skull ????
Vad tycker om ackordet när det används i musik du lyssnar på ????



mvh

"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
  • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg tror jeg har brukt en m7b5, ja. Et fin-fint bossanova akkord.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=28162.msg203679#msg203679

-Robert


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 16 678
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Får jag beställa en bild på hur ackordet ser ut?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
E|--7---
B|--10--
G|--7---
D|--7---
A|--8---
E|--7---


Här är ackordet i barre´form.


mvh
« Senast ändrad: 28.05.2012, 15:58:06 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
  • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Arrester meg gjerne om jeg tar feil, men jeg kalte dette en Bm7b5 (eh.. tror jeg)

E--X--
B--3--
G--2--
D--3--
A--2--
E--X--


-Robert

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jo det är samma ackord...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
O T ; Litet kuriosa och en undran..

Jag läste idag en artikel på en bra site om Mu-ackordet som skall ha börjat som ett skämt någon gång i forntida jazz som ingen längre kommer ihåg vitsen eller bakgrunden med. Det kallas tydligen Steely Dan ackordet också för att han bland många andra använder det. Formeln är 1 2 3 och 5. Det låter inte allt för tokigt. Men de presenterar ingen skallösning och den enda jag kan komma på är dimskalan och heltonsskalan med början på roten. Har jag tolkat ackordet rätt då ??? Finns det någon annan skallösning ???

Kul att veta; Em7#5 kallas Scofield ackordet och dom7#9 kallas Hendrix ackordet, just för att de artisterna brukar/brukat det.

Tror att m7b5 eller m7b5b9 är mitt favoritackord för stunden, vad är era/ditt favoritackord ????

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
  • Antal inlägg: 1 631
    • Visa profil
Kul att veta; Em7#5 kallas Scofield ackordet och dom7#9 kallas Hendrix ackordet, just för att de artisterna brukar/brukat det.

E7#9 :  "Purple Haze is in my brain..."  :rolleyes:

Edit: Favoritackord sedan 80-talet: maj13  :wub: samt "The Alex Chord" F#7sus4 (vanligt barre F# band II, men lämna B och E öppna)   :rolleyes:

Edit 2: Sedan finns det en mängd skumma men sköna jazzackord när de sitter i "rätt" sammanhang, i en progression med en melodislinga (ala Joe Pass)
« Senast ändrad: 28.05.2012, 17:54:14 by HasseFX »

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
  • Antal inlägg: 1 631
    • Visa profil
« Senast ändrad: 28.05.2012, 17:53:31 by HasseFX »

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Testa nyss the Alex chord - det låter vackert.
Varför kallas det så och vilken/vilka skalor passar bäst till det ???

mvh

Edit: den augmenterade Lydisk #5 skalan ????
« Senast ändrad: 28.05.2012, 17:57:40 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
  • Antal inlägg: 1 631
    • Visa profil
Testa nyss the Alex chord - det låter vackert.
Varför kallas det så och vilken/vilka skalor passar bäst till det ???

mvh

Edit: den augmenterade Lydisk #5 skalan ????

Mäktigt ackord med rätt dist-matta, så mättat att t.o.m.  heltonsskala kan fungera!
Det kallas The Alex Chord eller The Hemispheres Chord eftersom det är "knutpunkt" på Rush kanske mest inflytelserika album Hemispheres! Finns även "markerat" på en av de senare albumen - se nedan:




Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 16 678
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det du pxm skrev ner som barreackord tolkar jag, utan att ha en gitarrhals med mig här på tåget, som ett, Bm7.
Är det helt fel tänkt?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Nej det är rätt, men som du ser så är femte tonen i ackordet sänkt,(tonen 8 på A-strängen i tab:en) det är inte en perfekt 5.a (då skulle den tonen placerats en semiton upp i skalan, eller nedåt på gitarrhalsen) och därför skriver man det Bm7b5 eller Bm7-5..

mvh
« Senast ändrad: 28.05.2012, 18:39:51 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker det vore toppen om ni länkade ackord till diskussion ur någon grepptabell på nätet... Jag har kunnat det där skapligt en gång men det var så länge sedan att vi kallade B för H...^^ Jag använder både pxm´s och robblars grepp rätt frekvent...
https://soundcloud.com/jockepocke-1

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
  • Antal inlägg: 1 631
    • Visa profil
Tycker det vore toppen om ni länkade ackord till diskussion ur någon grepptabell på nätet... Jag har kunnat det där skapligt en gång men det var så länge sedan att vi kallade B för H...^^ Jag använder både pxm´s och robblars grepp rätt frekvent...

Det går ju att skriva ut tabulaturer direkt i texten. För de som är lika nyfikna som Kilroy så följer här min maj13-favorit :)



          ,,,,      |-0-|---|
------ooO(@ @)Ooo---|---|-0-|
          (_)       |-0-|---|
                    |-0-|---|
                  A |-0-|---|
                  E |---|-R-|

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 12 780
    • Visa profil
    • Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet
Hmm...
Arrester meg gjerne om jeg tar feil, men jeg kalte dette en Bm7b5 (eh.. tror jeg)
E--X--
B--3--
G--2--
D--3--
A--2--
E--X--
-Robert
Robbans får jag till tonerna nerifrån h, f, a, d

Hur kan det vara samma som PXM´s a, d#, g, c, g, a

Eller har jag missuppfattat allt?
Edit: helt rätt 7:e är ett b(h) jag tänkte 5:e av någon anledning då blir det tonerna h, f, a, d, a, h och helt samma!
« Senast ändrad: 28.05.2012, 20:14:34 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
 :lol:
så tar jag också maj13  Hasse FX -det är smidigt.

Eddi-7:e tonen på E-strängen är ett B-inte ett A.


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
:lol:
så tar jag också maj13  Hasse FX -det är smidigt.

Eddi-7:e tonen på E-strängen är ett B-inte ett A.


mvh

Jag får inte heller ihop att det skulle vara samma... använder dem helt olika.


Tycker det vore toppen om ni länkade ackord till diskussion ur någon grepptabell på nätet... Jag har kunnat det där skapligt en gång men det var så länge sedan att vi kallade B för H...^^ Jag använder både pxm´s och robblars grepp rätt frekvent...

Det går ju att skriva ut tabulaturer direkt i texten. För de som är lika nyfikna som Kilroy så följer här min maj13-favorit :)



          ,,,,      |-0-|---|
------ooO(@ @)Ooo---|---|-0-|
          (_)       |-0-|---|
                    |-0-|---|
                  A |-0-|---|
                  E |---|-R-|


Vad är "R"?

https://soundcloud.com/jockepocke-1

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 16 678
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad är ett ackord?
Vad är en ton?

Eddi, 7:e tonen på E-strängen är ett B-inte ett A.   :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
  • Antal inlägg: 8 119
  • Moderator
    • Visa profil
Rush kanske mest inflytelserika album Hemispheres!
:wub: :wub: :wub:

Dom är klara för Sweden Rock 2013 förresten. Helt osannolikt, men kul.
Min nya signatur.....

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jocke - R är roten i ackordet , ton nr 1.


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 12 780
    • Visa profil
    • Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet
Vad är ett ackord?
Vad är en ton?

Eddi, 7:e tonen på E-strängen är ett B-inte ett A.   :lol:
Det beror väl på hur man har stämt guran. I alla fall har jag editerat mitt inlägg för flera eoner sedan. :P
jag hatarT9
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jocke - R är roten i ackordet , ton nr 1.


mvh

Jaha... så det är typ Grund-O då och ska spelas...

Vad är ett ackord?
Vad är en ton?

Eddi, 7:e tonen på E-strängen är ett B-inte ett A.   :lol:
Det beror väl på hur man har stämt guran. I alla fall har jag editerat mitt inlägg för flera eoner sedan. :P
jag hatarT9

Stämt guran? Ska det behövas?  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Litet mer tankar och frågor om m7b5 och något om Scriabin och blues. Något ludddigt om en teori bakom humorn ang Mu-ackordet och en del frågor om äldre folkmusik och om klassisk musik.

 Dim ackord/m7b5 är användbar inom blues och harmoniserar man bluesskalans 5 modus kan ett av dem harmoniseras till m7b5 nämligen det fjärde modus som med den blå tonens utsatt börjar på en höjd 1:a. Det är litet överkurs, de flesta harmoniserar inte den blå tonen,kanske för att den är litet knepig att använda. Den blå tonen ends up to be a m7b5 i alla fall och det låter inte konstigt att ha med det ackordet i bluesbaserad progression . Problemet är att det blir en modulation och lösningen på problemet kan vara bluesskalan, dimskalan eller heltonsskalan

dom 7 skrivs i nedanstående text som V7 utan att V har någon egentlig betydelse.läs dom 7.
 V7 ackord (vanliga i blues, kallas "Blues sevenths") kan enkelt byts ut mot dim-ackord en perfekt 5:a upp då de innehåller samma toner förutom att V7:s rot ej är med i dim ackordet. Den kan man låta basen spela istället. Blir luftigare och instrumenten sinsemellen framträder tydligare, får en "naturlig"separation i ljudbilden. Fungerar utmärkt att lägga till 7:an så att dimackordet blir m7b5 (kvaliten på ackordet ändras inte men du blir tvungen att flytta bluesskalan efter m7b5s rot hela tiden).
Det riktiga bluestricket kommer när man lägger till en x-tra ton;en till trea som absolut högsta ton i ackordet. Vill du hellre spela med V7 ackord lägger du till en höjd 9 på tolvans första ackord (Även här måste du anpassa bluesskalan med 1:an på ackordets rot.).Spelar du gitarr låter det finemang att lägga till en x-tra 7:a också. Det låter bluesigt och stämmer perfekt in med bluesskalan. Du kan ha V7#9 som första ackord för att sedan byta till m7b5 ackorden. Som ett femte ackord i bluestolvan kan du slänga in den blå tonens harmoni också för att sedan spela som vanligt. Nu får du verkligen använda fingrarna för att med en enda skala att transponera efter ackordsskiftningarna bemästra bluesen. Det är verkligen kul att spela så och det ger upphov till nya blues riff och licks. Testa denna reharmonisering om du tröttnat på den vanliga bluestolvan, kanske bara bluesskalan och inga modus i en tonart genom hela progressionen. Nu får du verkligen användning av den enda skalan och det låter bra..Tack vare m7b5. Scriabin/Promotheus, vanlig skala för bluesmusiker tycker jag passar fint in på sista ackordet i turnarounden om det är ett V7. Ifall skalan är ny för dig - kom ihåg att börja den skalan en helton ovanför roten till ackordet så går allting bra.

Läste nyss i Wikipedia om Secundary Dominants och där påstås att inom klassisk musikteori anses m7b5 vara atonalt och därför använder man något av de sex andra diatoniska ackorden istället som sekundär dominant....Skrivs V/ii, V/iii osv beroende på vilket ackord som står substitut. Alltså- alla diatoniska ackord kan föregås av sin sekundära dominant utom vii (m7b5) fast jag tror nog att det beror på ej starkare dominant för att sedan bygga på med ytterligare en dominant. Det blir ingen bra helkadens och tonen kommer aldrig i vila. Jag tror det skulle bli ett slags statiskt capo eller ???? eller????
Men inom den äldre jazzen kunde man använda ett m7b5 som sekundär dominantkvalitet istället för V7 även om V7 nu är det modernaste.

Men för enkelhetens skull; en V-I progression kan förkortas med V.

 Vidare påstår det att V7 och V9 används (man får med 2:an i ett V9) men då blir ju det ett inom jazzen, från början humoristiskt (fast skämtet och dess upphov påstås ha förlorats med tiden) Mu-ackord (1,2,3 och 5)som jag skrivit om i ett inlägg i den här tråden. Kommer tydligen av den klassiska musikens tes att bygga/markera den sekundära dominanten med en ton mer än den vanliga triaden..

Melodisk moll kom för ca. 250 år sedan som ett svar på harmonisk moll skala där ledtonen, 7:e, är höjd. Detta stämde inte med färgnignarna då av moll ackordet i den klassiska musiken, 7 eller 9 för att ange substitut för den sekundära dominanten. Man löste detta med en ny skala (Melodisk moll) och spelade den på olika sätt uppåtgående eller nedåtgående för att få möjlighet att justera. Inom jazz lyder en helkadens II-V-I och inte IV-V-I som jag antar är det vanliga inom klassisk musik. Men i jazzen har man genom Modal Interchange (Modal Mixture) lånat II-V-I från harmonisk molls harmonier och använder det allmänt till moll ö h t. Att alterera V7-ackordet i II-V-I är mer vanligt än ovanligt.

m7b5 var som jag redan tidigare sagt populärt i den allra första och äldsta jazzen och bröt säkerligen av mot klassiska kompositioner när den först gjorde inträde.

mvh
« Senast ändrad: 29.05.2012, 11:03:44 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Använder dem ofta som övergångsackord och stoppar gärna in

2 http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=B&mm=m7b5&v=1

mellan

1 http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=G&mm=7&v=1

och

3 http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=C&mm=9&v=1

i en blues - låter snyggt att spela dem i den ordning jag numrerat... borde spela mer blues...  :P  :rolleyes:

PS. Det funkar med pxm´s grepp också där men det är inte lika snyggt!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1

Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
  • Antal inlägg: 682
    • Visa profil
m7-5  är iaf ett bra sätt att få en ackordföljd att låta jazzig.

T. ex Cmaj7 / Am7-5 / Dm7-5  G13-5 /  C6
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa