Kontrollrummet

Gurano & Asti - Rannsakan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låtnamn: Rannsakan
Artist: Gurano & Asti
Kompositör/text: Gurano & Asti
Prod/arr: Gurano & Asti
Instrument: Akustisk gura, elgura, trumpet, trummor, blingbling, bas, synth, sång
Mix: Gurano
Tillverkningsår: Maj 2011- Maj 2012
Format: mp3

Denna påbörjades för nästan exakt 1 år sedan, men blev hastigt och lustigt i detta skick idag :)
Den är lite kort och rumphuggen i slutet, men så blev det bara.
Tankar och synpunkter mottages gärna.

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 29.05.2012, 23:48:40 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja du har rätt i att den blev lite kort man förväntar sig liksom ett annat tema där den tog slut. Det är ingen tvekan om vem som står för nylonkompet jag försökte göra likadant men bröt tre fingrar och en fot på kuppen :wacko:
Låten sticker inte ut riktigt, jag tror att det är det avvikande temat som saknas och jag tror att lite kör på ett dramatiskt vis skulle förgylla låten - alltså nåt flertoners Brechtaktigt om jag gör mig förstådd. Nylonguran känns något för hög i förhållande till resten som verkar vara balanserat alternativt att man kan dra ner lite EQ på nedre frekvenserna det krockar med sången aningens tycker jag.
Hitta på ett till tema/mellanspel så blir det bra tror jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jo du har helt rätt Eddi - absolut så behövs det ett stick ... så jag la till ett weirdo sådant (så nu har jag väl sabbat det hela - men den går byta när jag har nåt bättre  :huh:  :lol:). Jag förlängde den likaså. Jag sänkte akken lite oxå. Är nivåerna bättre?

Jag tycker att Astis grejor ger mitt guraspel ett härligt lunk - men jag är jävig så klart :D

Tack för kommentar
Gurano

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst helt klart bättre även om det var ett kort stick tror det kan förlängas lite och även innehålla lite dire straitsgura - nu börjar låten ta form tycker jag - nåt i slutet också......
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Javisst helt klart bättre även om det var ett kort stick tror det kan förlängas lite och även innehålla lite dire straitsgura - nu börjar låten ta form tycker jag - nåt i slutet också......
Tackar - bra att det går åt rätt håll - slipar vidare på denna :D
Men någon Dire-gura lägger jag nog inte på.

....Det är ingen tvekan om vem som står för nylonkompet jag försökte göra likadant men bröt tre fingrar och en fot på kuppen :wacko:
Lite nyfiken bara - hur spelar du gura om du bryter foten? :unsure:  :lol:
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja men alltså hallå där boys!

Det här är ju as bra blues,vilket skönt gung.Jag höll på att blåsa ut väggarna denna tidiga morgon med volymen.I min bok så är det här toppklass.

Arrmässigt - Klart
Instrumentalmässigt - klart
Sångmässigt - klart
Mixmässigt - klart
Lyssningsmässigt - klart,nej! Jag kommer att lyssna på detta fler gånger.

Riktigt bra och trovärdigt..Där ser man,det bor en bluesman i Asti också.Det måste vara den där cpg  :D

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja men alltså hallå där boys!

Det här är ju as bra blues,vilket skönt gung.Jag höll på att blåsa ut väggarna denna tidiga morgon med volymen.I min bok så är det här toppklass.

Arrmässigt - Klart
Instrumentalmässigt - klart
Sångmässigt - klart
Mixmässigt - klart
Lyssningsmässigt - klart,nej! Jag kommer att lyssna på detta fler gånger.

Riktigt bra och trovärdigt..Där ser man,det bor en bluesman i Asti också.Det måste vara den där cpg  :D

Mike
Oj Tack mannen - det var stora ord! Jo Asti har feelingen - han har nog bluesen i blodet :)
Ingen annan på KR som har tips på ändringar i mix el dyl?

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lägg helst nylonguran längre in från vänsterkanten så låter totalen bättre i mina hörlurar. Alternativet är kanske lägre volym på den, så att den matchar gitarr på andra sidan men jag röstar i första hand på att flytta in den lite...

Bra driv och bra sång som balanserar upp de drivna gitarrerna. Lite som att 1+1=3 för att uttrycka sig på det viset och då är det inte fem cowboyhattar upp i luften som HM så frikostig ger men uttryckt på ett annat sätt.

Man kan uppskatta en så här enkel instrumentsättning en sångare, ett gäng gitarrister, en basist och en trummis.
Och i mitten av låten kom det några till. Soundet skulle kunna härröra från en skön livespelning man var på nångång men jag upplever stereospridningen för stor, för att jag ska tro att det är en riktig livespelning.
Det skulle kanske vara eftersträvansvärt att få det att låta så?
« Senast ändrad: 25.05.2012, 17:09:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst helt klart bättre även om det var ett kort stick tror det kan förlängas lite och även innehålla lite dire straitsgura - nu börjar låten ta form tycker jag - nåt i slutet också......
Tackar - bra att det går åt rätt håll - slipar vidare på denna :D
Men någon Dire-gura lägger jag nog inte på.

....Det är ingen tvekan om vem som står för nylonkompet jag försökte göra likadant men bröt tre fingrar och en fot på kuppen :wacko:
Lite nyfiken bara - hur spelar du gura om du bryter foten? :unsure:  :lol:
/Gurano
Det är guran som kommer in vid 76 som jag kanske felaktigt kallar för Dire Straitsgura spelet är knoppflerst men ljudet är zz-top.
Foten ja, jo när jag pysslar med nåt svårt på gitarren så viker jag tydligen in foten på nåt märkligt sätt - vid ett flertal gånger så har folk frågat mig varför jag haltar och svaret är att jag har övat gitarr vilket förvånar en del. Hältan går över efter någon dag men visst det är ett lite udda särdrag jag har :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag tycker det här kanonbra! Bra driv, bra sväng! Astis sång skär igenom helt perfekt! Speciellt i de senare verserna där det låter som om dist lagts till. Läckra gitarriff.
Mellanspelet vid ca 125 är jag tveksam till, visst kan man lugna ner det hela lite men det leder ingenvart tycker jag. Kanske hellre börja om med de akustiska gurorna som i början?
Visst slutet, men copy, copy slutet och tona ut kanske?


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Intressant låt ;) Det känns lite spretigt, men ändå på ett skönt sätt när elguran kommer in i bilden o jag är inte säker personligen på sticket, lite kort o känns inte helt rätt, men det behövs helt klart ett. Slutet något abrupt, kanske upprepa sista frasen i någon slags avskalning av arret? Slutet påminner mig om en gammal låt av Bo kaspers.

Lyssnar på fel högtalare men sången känns en liten liten aning dränkt, inte mycket, men något, kan vara högtalarna som sagt.

EDIT: Är det bara jag som ständigt saknar lyrics när någon lägger upp låtar? ;)
« Senast ändrad: 26.05.2012, 12:52:36 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lägg helst nylonguran längre in från vänsterkanten så låter totalen bättre i mina hörlurar. Alternativet är kanske lägre volym på den, så att den matchar gitarr på andra sidan men jag röstar i första hand på att flytta in den lite...

Bra driv och bra sång som balanserar upp de drivna gitarrerna. Lite som att 1+1=3 för att uttrycka sig på det viset och då är det inte fem cowboyhattar upp i luften som HM så frikostig ger men uttryckt på ett annat sätt.

Man kan uppskatta en så här enkel instrumentsättning en sångare, ett gäng gitarrister, en basist och en trummis.
Och i mitten av låten kom det några till. Soundet skulle kunna härröra från en skön livespelning man var på nångång men jag upplever stereospridningen för stor, för att jag ska tro att det är en riktig livespelning.
Det skulle kanske vara eftersträvansvärt att få det att låta så?
Tack för dina tankar - ska prova att lägga en gura lite mer in från vänstern - blir det bättre så lägger jag upp den verren

Det är guran som kommer in vid 76 som jag kanske felaktigt kallar för Dire Straitsgura spelet är knoppflerst men ljudet är zz-top.
Foten ja, jo när jag pysslar med nåt svårt på gitarren så viker jag tydligen in foten på nåt märkligt sätt - vid ett flertal gånger så har folk frågat mig varför jag haltar och svaret är att jag har övat gitarr vilket förvånar en del. Hältan går över efter någon dag men visst det är ett lite udda särdrag jag har :D
Aha då förstår jag - glasklart :D

Jag tycker det här kanonbra! Bra driv, bra sväng! Astis sång skär igenom helt perfekt! Speciellt i de senare verserna där det låter som om dist lagts till. Läckra gitarriff.
Mellanspelet vid ca 125 är jag tveksam till, visst kan man lugna ner det hela lite men det leder ingenvart tycker jag. Kanske hellre börja om med de akustiska gurorna som i början?
Visst slutet, men copy, copy slutet och tona ut kanske?
Jag tycker nog att det korta mellanpartiet sitter skönt i mina öron, men jag håller med om att ett annat slags slut behövs - jobbar på det!

Intressant låt ;) Det känns lite spretigt, men ändå på ett skönt sätt när elguran kommer in i bilden o jag är inte säker personligen på sticket, lite kort o känns inte helt rätt, men det behövs helt klart ett. Slutet något abrupt, kanske upprepa sista frasen i någon slags avskalning av arret? Slutet påminner mig om en gammal låt av Bo kaspers.
Lyssnar på fel högtalare men sången känns en liten liten aning dränkt, inte mycket, men något, kan vara högtalarna som sagt.
EDIT: Är det bara jag som ständigt saknar lyrics när någon lägger upp låtar? ;)
Tack för att du tar dig tid att lyssna och kommentera - som jag sa till Tokai ovan så tycker jag att mellanpartiet passar bra så det ändrar jag nog inte så mycket på - möjligen bara smågrejor i så fall. Håller med om slutet - ska fixas ... helt klart! men jag håller inte med om sången - i mina öron hörs den kanontydligt utan dränkt effekt.

Tack alla - jag slipar vidare efter mina ideer och era tips
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen!
Nu har jag ändrat ljudbilden lite lite och lagt till glas som går i kras på slutet - bara för att illustrera det bräckliga i det Asti sjunger om!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja då var jag här igen :)

Svinbra detta boys och kraset i slutet funkar fint.Mixen är ju kalas i denna med sitt reverbfattiga stuk..Fast jag hade nog slängt ett lätt på mastern för lite större scen - vilket jag tycker att ni förtjänar då detta är riktigt bra!
Men nu skall ni inte göra som jag säger utan bara rocka på.

Hattarna åker upp i luften,hela gänget denna gång.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: nån åkte in i en kakelfabrik.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hej igen!
Nu har jag ändrat ljudbilden lite lite och lagt till glas som går i kras på slutet - bara för att illustrera det bräckliga i det Asti sjunger om!

Gurano
Du har fått ihop det bra i senaste mixen tycker jag!
Riktigt flummigt och skönt stick!  :)
Lite för mycket reverb på glasklirret kanske... :rolleyes:
/Asti t.f. flummare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja då var jag här igen :)
Svinbra detta boys och kraset i slutet funkar fint.Mixen är ju kalas i denna med sitt reverbfattiga stuk..Fast jag hade nog slängt ett lätt på mastern för lite större scen - vilket jag tycker att ni förtjänar då detta är riktigt bra!
Men nu skall ni inte göra som jag säger utan bara rocka på.
Hattarna åker upp i luften,hela gänget denna gång.
Mike
Tackar HM - Kul att höra :)
Hur många hattar har du egentligen?

:lol: nån åkte in i en kakelfabrik.
Eller körde in bilen i glasbanken - helt enkelt!

Du har fått ihop det bra i senaste mixen tycker jag!
Riktigt flummigt och skönt stick!  :)
Lite för mycket reverb på glasklirret kanske... :rolleyes:
/Asti t.f. flummare
Tackar - och kul att du gillar sticket - tycker oxå att det är skönt.
Jo jag vet att jag kanske drog på för mycket reverb på glaset - ska se över det.
Tack för dina bidrag på min idé - hoppas att det blir fler tillfällen :)

/Gurano
« Senast ändrad: 01.06.2012, 15:18:58 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
+ Bra låt, jag gillar strukturen i hur låten byggs upp och de olika partierna. Bra lirat och sjunget.

- Trummorna tycker jag är för diffusa och utspridda. Viveln försvinner helt emellanåt.
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
+ Bra låt, jag gillar strukturen i hur låten byggs upp och de olika partierna. Bra lirat och sjunget.

- Trummorna tycker jag är för diffusa och utspridda. Viveln försvinner helt emellanåt.
Tack för kritik - kul att du gillar på det stora hela. Ska fundera på trummorna ang virveln!

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!