Kontrollrummet

Asti - Life

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Byter nu tramporgeln mot ett annat omtyckt instrument - dragspel!  :)
Hittade en låt som jag påbörjat, men antagligen tröttnat på.
En akustisk låt i valstakt, som ni gärna få tycka till om vad som helst.
Gärna synpunkter på arr, nivåer....är låten tråkig?

Titel: Life
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:55
År: 2012

Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho i stugan.

Tråkig låt,nej det tycker jag definitivt inte.Jag är lite svag för såna här takter och tycker det gungar på bra.Mixen ger jag mig inte på då jag inte sitter helt "rätt" nu.
Noterade att det var en ny låt på g och då måste man ju skrifva nåt..Jag tycker att du har sytt ihop detta bra med text/melodi/arr,liret är ju alltid bra.
Dragpel är ju ingen favvo men här sitter det fint!

Mike


Jay Thomas

  • Gäst
Byter nu tramporgeln mot ett annat omtyckt instrument - dragspel!  :)
Hittade en låt som jag påbörjat, men antagligen tröttnat på.
En akustisk låt i valstakt, som ni gärna få tycka till om vad som helst.
Gärna synpunkter på arr, nivåer....är låten tråkig?

Titel: Life
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:55
År: 2012



Meget bra! :)
Bra komposition och "traditionellt" framförd av dig. :)
MEN, som Tony Irving skulle ha sagt, det finns lite att tycka till om. Två saker stör jag mig på framförallt, det ena är reverbet på sången som är lite väl "kakligt" och det andra sibliansljudet som förekommer. Bör fixa, åtminstone det senare.

Sedan har jag en idé som jag inte vet om du köper, från 100 på spelaren skulle det vara otroligt häftigt om Iron Maiden drar igång för fullt, för att sedan återgå till det lugna. ;)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
HMike - Tjoho i Norrland! Skönt att höra att du inte blir helt uttråkad, trots dragspelet!  :)

JayT - Kul att du tycker det är bra! Förstår däremot inte vad du menar med "sibliansljudet"..? Menar du smackande ljud?
          Reverbet ska jag se över! Ska kolla med Iron Maiden om dom har tid över.  B)

Tack ska ni ha för lyssning och kommentarer!
/Asti t.f. Siblian
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Jay Thomas

  • Gäst
...
JayT - Kul att du tycker det är bra! Förstår däremot inte vad du menar med "sibliansljudet"..? Menar du smackande ljud?
...


Sibliansljud = S,F, Sje mfl. http://globalmusix.com/m/articles/view/R-stegenskaper

Typ fett bah!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
...
JayT - Kul att du tycker det är bra! Förstår däremot inte vad du menar med "sibliansljudet"..? Menar du smackande ljud?
...


Sibliansljud = S,F, Sje mfl. http://globalmusix.com/m/articles/view/R-stegenskaper

Typ fett bah!
OK, ett fall för de-essern i första hand då, samt kanske en del "hårda" konsonanter!
Tack för det!
/Asti t.f. sir Väs
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
En fin visa detta Asti.. Helt klart.. Långt ifrån tråkig. Tycker att Du har en del variationer inbakade som gör det spännande..
Nu är jag ruskigt allergisk mot dragspel - p.g.a. min morfar (en lång historia) - men här funkar t.o.m. det...
Kanske skulle det passa med någon form av ett stick som bryter av det hela lite.. Men det fungerar alldeles utmärkt i dess nuvarande form också..

Gött mos!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En fin visa detta Asti.. Helt klart.. Långt ifrån tråkig. Tycker att Du har en del variationer inbakade som gör det spännande..
Nu är jag ruskigt allergisk mot dragspel - p.g.a. min morfar (en lång historia) - men här funkar t.o.m. det...
Kanske skulle det passa med någon form av ett stick som bryter av det hela lite.. Men det fungerar alldeles utmärkt i dess nuvarande form också..

Gött mos!!
Jag använder cortison mot dragspelsallergi och det hjälper!  :)
Jag ser avsnittet "Everything seems..." som ett stick som förekommer två gånger,
men det kanske behövs ytterligare någon form av variation...?
På tal om stick höll jag på att trampa på en geting häromdagen, som låg
utsträckt på golvet och hade gaddat ihop sig! Är det inte tidigt med getingar....?
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti t.f. Allergirådgivare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter fint men jag saknar dragspelet. Hör knapp om det finns med i den här låten.
Är det på riktigt eller nån plugg du använder.
Sång låter lite annorlunda än jag är van att höra från dig. Vet inte om det är det kaklade rummet som nämns eller annat men låter också bra här.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter fint men jag saknar dragspelet. Hör knapp om det finns med i den här låten.
Är det på riktigt eller nån plugg du använder.
Sång låter lite annorlunda än jag är van att höra från dig. Vet inte om det är det kaklade rummet som nämns eller annat men låter också bra här.
I verserna ligger det enbart en ton och kompletterar sångmelodin, men i sticket/refrängen
är det svårt att inte höra tycker jag.  :) Det är en plugg från Hypersonic (tango accordian).
Kanske ska höja den i verserna....
Sången låter kanske annorlunda pga att jag fortfarande är förkyld, eller möjligen för att den
ligger rätt högt (frekvensmässigt)...? Jag har inte kaklat "hemstudion"!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
En fin visa detta Asti.. Helt klart.. Långt ifrån tråkig. Tycker att Du har en del variationer inbakade som gör det spännande..
Nu är jag ruskigt allergisk mot dragspel - p.g.a. min morfar (en lång historia) - men här funkar t.o.m. det...
Kanske skulle det passa med någon form av ett stick som bryter av det hela lite.. Men det fungerar alldeles utmärkt i dess nuvarande form också..

Gött mos!!
Jag använder cortison mot dragspelsallergi och det hjälper!  :)
Jag ser avsnittet "Everything seems..." som ett stick som förekommer två gånger,
men det kanske behövs ytterligare någon form av variation...?
På tal om stick höll jag på att trampa på en geting häromdagen, som låg
utsträckt på golvet och hade gaddat ihop sig! Är det inte tidigt med getingar....?
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti t.f. Allergirådgivare

Snacka geting!! Här i Uddevalla har knotten redan kommit.. Det Du...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En fin visa detta Asti.. Helt klart.. Långt ifrån tråkig. Tycker att Du har en del variationer inbakade som gör det spännande..
Nu är jag ruskigt allergisk mot dragspel - p.g.a. min morfar (en lång historia) - men här funkar t.o.m. det...
Kanske skulle det passa med någon form av ett stick som bryter av det hela lite.. Men det fungerar alldeles utmärkt i dess nuvarande form också..

Gött mos!!
Jag använder cortison mot dragspelsallergi och det hjälper!  :)
Jag ser avsnittet "Everything seems..." som ett stick som förekommer två gånger,
men det kanske behövs ytterligare någon form av variation...?
På tal om stick höll jag på att trampa på en geting häromdagen, som låg
utsträckt på golvet och hade gaddat ihop sig! Är det inte tidigt med getingar....?
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti t.f. Allergirådgivare

Snacka geting!! Här i Uddevalla har knotten redan kommit.. Det Du...
Usch ja, trampa på ett knott vill man ju inte vara med om! :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här ärju hur bra som helst även/trots/kanske därför att din förkylning hörs fortfarande, en riktigt envis en det där - bra att du inte låter det onda regera fortsätt producera. Framförallt gillar jag harmonierna som överraskar hela tiden trots att meanm kan tycka att det är nån slags standarlåt men det är det inte, Arret med gitarr vispar och dragspel känns också helt rätt.
Upp med texten - för den är också väldigt fin. Få se nu jo det blev 4 smilisar för denna-  :D :D :D :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Snacka geting!! Här i Uddevalla har knotten redan kommit.. Det Du...
Usch ja, trampa på ett knott vill man ju inte vara med om! :unsure:

HAHAHAHA...... Din tok!!!  :lol: :lol: :lol: :lol:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här ärju hur bra som helst även/trots/kanske därför att din förkylning hörs fortfarande, en riktigt envis en det där - bra att du inte låter det onda regera fortsätt producera. Framförallt gillar jag harmonierna som överraskar hela tiden trots att meanm kan tycka att det är nån slags standarlåt men det är det inte, Arret med gitarr vispar och dragspel känns också helt rätt.
Upp med texten - för den är också väldigt fin. Få se nu jo det blev 4 smilisar för denna-  :D :D :D :D
Du överdriver, men det gör inget, jag blir glad ändå!  :)
Ska lägga upp texten, om jag inte förlagt den...
Tack för värmande ord (även om här är tillräckligt varmt ändå  B))
/Asti t.f. textförläggare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tokgillar b-temat.
Har nu flyttat över min lyssning till studiohögtalare istället för de hifihögtalare som jag använd i flera år. Och det märks skillnad. Här blir det nu mycket mindre förlåtande.
Överlag känns mixen lite diskantig. Och jag upplever det som att en mikrofon med mjukare återgivning (rak frekvenskurva, istället för ett lyft i de högre frekvenserna) skulle passa dig bättre. Men räkna med 10.000-15.000:- Det är du värd. Bra gjort som alltid.
Ta ut svängarna, markera tretakten mera, framför allt ettan i takten, är vad jag först upplevde.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tokgillar b-temat.
Har nu flyttat över min lyssning till studiohögtalare istället för de hifihögtalare som jag använd i flera år. Och det märks skillnad. Här blir det nu mycket mindre förlåtande.
Överlag känns mixen lite diskantig. Och jag upplever det som att en mikrofon med mjukare återgivning (rak frekvenskurva, istället för ett lyft i de högre frekvenserna) skulle passa dig bättre. Men räkna med 10.000-15.000:- Det är du värd. Bra gjort som alltid.
Ta ut svängarna, markera tretakten mera, framför allt ettan i takten, är vad jag först upplevde.
Jo, b-temat är väl det mest lyckade i låten tror jag.
Jag är lite kluven vad det gäller monitorer. Köpte ett par rätt bra studiohögtalare
för ett antal år sedan, men använder dom sällan. Mixar hellre mha hörlurar.
En bättre mikrofon har stått på önskelistan rätt länge, men det är så mycket som är
ålderstiget, så det blir nog att byta rubbet av studioutrustningen i så fall.  :)
OK, ska kolla över taktmarkeringen och diskanten!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti t.f. taktlös
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
My two cents då... som den oerfarna musiker jag är ;)

Tretakten är nästan "dold" men till skillnad från någon annan här ovan så gillar jag det! Dragspelet ligger riktigt skönt i mixen o även om jag inte är frälst precis kanske på dragspel så tycker jag det har sin klara plats här. Däremot är det nästan lite väl svagt i mixen under verserna, men det kanske beror på faktumet att jag just nu lyssnar på hifi högtalare.

Text o struktur gillar jag, b-temat är en frisk fläkt, jag stör mig INTE på några s-ljud men åter igen: hifi högtalare.

Ska jag inte störa mig på något då? Jag hörde några få sura toner någonstans, tyvärr glömt bort var nu, men jag förmodar att du redan vet ;) I övrigt gillar jag det mesta, bra mixat som det låter här o låten är inte alls tråkig! Temat känns bekant från förra gången ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sten Broman här!!
Jösses pöjk,leker du med djäfvulens instrument! :o
Sånt gör man inte ostraffat,ty då komma man ICKE in i Himmelen.. :angry:
Synd på så rara ärtor annars,Utsökt ur kontrapunks-synvinkeln.
Som tur är låter den mer som en tramporgel,så kanske du får passera Pärleporten för detta snesteg...
Se till att släppa ut den där CPG ur burken bara så ska du se att detta blir finemangs..

S Broman /T.f. Handklavers polis
« Senast ändrad: 24.05.2012, 02:27:33 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sten Broman här!!
Jösses pöjk,leker du med djäfvulens instrument! :o
Sånt gör man inte ostraffat,ty då komma man ICKE in i Himmelen.. :angry:
Synd på så rara ärtor annars,Utsökt ur kontrapunks-synvinkeln.
Som tur är låter den mer som en tramporgel,så kanske du får passera Pärleporten för detta snesteg...
Se till att släppa ut den där CPG ur burken bara så ska du se att detta blir finemangs..
S Broman /T.f. Handklavers polis
:D
Ska genast släppa ut CPG!
/Asti t.f. Klavertramp
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här ärju hur bra som helst även/trots/kanske därför att din förkylning hörs fortfarande, en riktigt envis en det där - bra att du inte låter det onda regera fortsätt producera. Framförallt gillar jag harmonierna som överraskar hela tiden trots att meanm kan tycka att det är nån slags standarlåt men det är det inte, Arret med gitarr vispar och dragspel känns också helt rätt.
Upp med texten - för den är också väldigt fin. Få se nu jo det blev 4 smilisar för denna-  :D :D :D :D
Du överdriver, men det gör inget, jag blir glad ändå!  :)
Ska lägga upp texten, om jag inte förlagt den...
Tack för värmande ord (även om här är tillräckligt varmt ändå  B))
/Asti t.f. textförläggare
Liksom att Fantomen ibland blir en alldeles vanlig man med trenchcoat kan jag ibland mena det jag uttrycker. (jag trodde som 7-12-åring att han kallades den vandrande valnåden förresten) Den här låten är så urskön så att det tickar om det om någon tycker den är sämre än fyra smilisar så slår jag till henom utan tvekan :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här ärju hur bra som helst även/trots/kanske därför att din förkylning hörs fortfarande, en riktigt envis en det där - bra att du inte låter det onda regera fortsätt producera. Framförallt gillar jag harmonierna som överraskar hela tiden trots att meanm kan tycka att det är nån slags standarlåt men det är det inte, Arret med gitarr vispar och dragspel känns också helt rätt.
Upp med texten - för den är också väldigt fin. Få se nu jo det blev 4 smilisar för denna-  :D :D :D :D
Du överdriver, men det gör inget, jag blir glad ändå!  :)
Ska lägga upp texten, om jag inte förlagt den...
Tack för värmande ord (även om här är tillräckligt varmt ändå  B))
/Asti t.f. textförläggare
Liksom att Fantomen ibland blir en alldeles vanlig man med trenchcoat kan jag ibland mena det jag uttrycker. (jag trodde som 7-12-åring att han kallades den vandrande valnåden förresten) Den här låten är så urskön så att det tickar om det om någon tycker den är sämre än fyra smilisar så slår jag till henom utan tvekan :D
Guran som Fantomen använde var väldigt speciell med en halmhatt högst upp på halsen
och en bastkjol som skylde stallet. Måste varit svårstämd i djungelhettan... :unsure:
Jag PM:ar dig vilka du ska klå upp! B)
/Asti t.f. vålnad
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten