Kontrollrummet

Tokai - Mannen som försvann

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej gott folk! Första låten för i år.
Tyck till om allt! Instrumenten i denna låt är:
Stråkar - indiskt obestämda
Tambura - indiskt stränginstrument, kommer in lite senare sparsamt.
Oud - från Persien, låter lite som en luta.
Esraj - en indisk fiol, spelar solona.
+ bas, trummor, nån slags bongo, gong-gong  och ett rivjärn tror jag.
Låttid: 5.03
Jag spelar Oud och bas + sång
resten är loopar men som jag inordnad i detta musikstycke.

Text:
Tidningsrubriken i fetstil löd:
"Lever denne man eller är han död?"

Efter flera år ännu inga spår
av denne man som försvann

Han skulle bara ta en promenad
ryggsäck och en termos med choklad

Ett mysterium, ett slags vakuum
Ett tomrum, men ett faktum

Refr
Historien är sann
om Mannen som försvann

Skulle ut i skogen plocka lite svamp
Åt han av den och dog i kramp?

Spekulationer... utomjordingar
Vad kan ha hänt? Ett experiment?

Jag - vill inte brännas på bål
Jag - vill inte dumpas i ett hål

Vill försvinna
vill befinna
mig nån annanstans
få en ny chans



« Senast ändrad: 18.05.2012, 17:06:39 by Tokai »


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det är ju genialsikt !!!! Verkligt bra, välgjort, bra sound och orginellt.
Gillas skarpt..
Är inne på andra lyssningen nu.


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D Stort smile här när jag lyssnar på den fantastiska texten och det orginella arret passar ju verkligen perfekt tillsammans det här. Ja smått genialiskt håller jag med om. Det enda jag tänkte på arr-mässigt var de något korta violinharmonierna som jag tycker kunde göras lite längre men men det är en petitess låten som sådan är speciell och bra - denna glömmer man inte i första taget.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här tycker jag är skitbra! Spännande och fantasifullt arr, sköna harmonier
och bra driv i bongos/tablas eller vad det nu är, plus en bra text.
Reagerade på en del småsaker, som t.ex det Eddie nämnde - att stråkarna är
lite "avhuggna" och jag tror det är ouden som känns lite otajt på ett par ställen.
Sången är något lågt mixad ibland, framför allt i verserna.
Det intressantaste jag hört på länge på KR!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej pxm!
Genialisk  :wub:
Låten består av bara fyra ackord E, F och H, C + refr som är lite mer sas västerländsk E, D, A, H.
Väldig simpelt egentligen. Men prövningen bestod i att låta sångmelodin färga ackorden.

Tackar så hemskt mycket för lyssningen!

Eddi
Du tänker på esrajen. Den spelar vad den spelar alltså. Det är olika slags looopar, lite svåra att styra. Man kan bara välja olika varianter, dessutom är vissa inte alls i samma tonart.
Va kul att du gillar, Eddi!

Asti
Vad gäller ouden, den som spelar "gitarr" tycker jag att den ligger ganska rätt i tajming. Men får kolla upp. Även om den ligger rätt så spelar den lite som den vill sas.
Faktum är att jag drog ner volymen på sången i verserna innan jag la ut den här versionen. Tycker ofta att sången är för hög i mina låtar. Är det fler som tycker detsamma får jag väl ändra mig.
Tack för lyssning och kommentar!


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, låter bra det här. Väldigt annorluna/orginellt. Var tvungen att googla på oud, har aldrig hört det ordet:-)

mvh robc


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Kul detta! Kunde vara ett samarbete mellam Zamla och Fläskkvartetten! Text och melodi påminner om (salig) Stig Vig :)

Nu är det ju loopar du bygger med, men rytmen känns lite forcerad mot övrigt. Trummorna kunde vara ber Bonzo-bullriga och loose, kanske med vispar?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sången ska upp i volym. Kul lek med loopar. Du har fått med instrument och klangbild du inte skulle hitta annars.

Så kan det gå om man får i sig svamp eller kanske bara vill börja på nytt nån annanstans...
« Senast ändrad: 19.05.2012, 20:06:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lite seg melodi men arret är lysande och innovativt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul.

Lite enahanda efter ett tag dock. Undrar om du inte skulle vinna på att skippa stråksektionen och spela något eget där för mer liv i stycket.

Tycker att sången är lite bumlig. Kanske rensa ut i botten där?

Snyggt sammansatt i övrigt tycker jag.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
robc
Kul att du gillar och det låter originellt. Så nu vet du vad en oud är.

HasseFX

Kul jämförelser och inte alls i närheten av vad själv tänkt mig. Visst kan man byta ut rytmen (bongos + bas?) mot en annan lite lugnare kanske. Vet inte vad Bonzo-bullriga trummor är - trummisen i mupparna?

MaxB
Jaha, upp med sången alltså. Looparna - och inte har jag kunnat spela dom instrumenten heller, tack loopar. Tanken var att inte spela nånting själv. Men basen gjorde jag, en takt.
Lite flummigt är det nog...

equality
Låten är i mycket en arr-låt. Handlar mest om att foga ihop olika ljudbitar. Med mindre betoning på slagkraftig melodi, men det hade ju inte skadat.

Wernborg
Skippa de indiska stråkarna som liksom spelar ackord? Antar det. Byta mot nåt annat, varför inte?
I sista minuten drog jag upp lite lågbas på sången, tyckte den lät för tunn och  utanför ljudbilden. Du har nog rätt. Man ska inte hålla på och trixa för mycket. Dessutom var sången högre i den tidigare versionen. Lägger nog upp den snart.

Tack alla för trevliga och matnyttiga svar!

/Tokai


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Härligt flow och juste sound....lite fantasilös sångmelodi men det gör kanske att texten kommer fram...gillar mycket....nice när trummorna kommer igång mot slutet...

Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tycker att den är skitskön, dock lite lång med samma bastugg. Håller med Karl om att det blir gott när trummorna kommer in. För mig är ljudbilden bra rakt igenom. Lite vassa S på sången möjligen på några ställen.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Staffan.

Jorå,det gungar i denna.Vet inte om jag blivit senil eller..har jag hört denna förut,på nåt annat forum eller är det en alldeles ny prod?

Rätt skönt digg i vart fall.Fräcka sound på allt och mixen sitter.Hittar inget att såga på utan konstaterar - underfundigt och eget - bra!

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter originellt och lite indiskt (?), skön text.

"Underfundigt" är verkligen rätt ord för det här :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Annorlunda & modigt arrangemang detta.. Din prat-sång passar också som handen i handsken..
Det är ju inte riktigt min grej detta (som Du vet), men jag är ändå imponerad..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
karl
Roligt att du gillar! Stämmer nog att texten fick förträde framför melodi. Kände att  trummor behövdes i slutet för ändra riktning på låten, och det är där Mannen som försvann själv kommer till orda.

Gurano
Basspelet liksom en del annat bygger lite på orientalisk enformighet, men också ett slags groove. Ville testa nåt jag inte brukar göra i vanliga fall.
Skoj att du gillar!

Harmonica mike
Nej, denna har du aldrig hört förr, har aldrig gjort nåt liknande vad jag vet.
Låten bygger helt på samplingar och loopar. Man kan säga att jag hyrt in ett antal musiker som spelar orientaliska instrument dirigerade av mig. "underfundigt" är ett bra ord.Bättre än flummigt, som jag själv tyckte.
Tackar för positiva kommentarer!

Dividend
Kul at du gillar texten. Höll på med låten lite till och från i några månader men kom inte på nån text. Men så för en vecka sen kom jag på den här händelsen, som är sann, och tyckte det kunde passa in i låten. Det indiska reptricket.
Musiken tänkte jag mig som nåt allmänt från Mellanöstern men är kansle mer indisk som du säger.
Tack för lyssning!

hogge
Annorlunda - ja, modigt - nej. Kanske halvgalet? Men det gick ju vägen verkar det som.
Om jag haft en distad gura med då? Hade det varit din grej då? Skojar bara.
Tack för lyssning och dina tankar!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo detta är ju en sådan låt man verkligen vill höra vidare på,vad händer sen,vart tog han vägen,faschinerande och fängslande helt enkelt.
Kan tycka att bongo nissarna och bassisten lirar lite väl intensivt för det mesta,det blir lite enerverande i längden.
Men som helhet ett spännande stycke.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Han bara försvann. Lite lustigt så liknade han Arne Hegerfors, jag skojar inte för jag har sett honom i verkligheten, kanske blev han uppstrålad av utomjordingar som gillar fotboll och trodde det var Hegerfors?
Ja, har fått lite kritik på överaktivt grundkomp. Men tycker det finns en välbehövlig paus mitt i låten - innan trummorna sätter igång. Men ska kolla se om det går att få lite variation där.
Ja, hursomhelst ett roligt experiment var det. Tackar för dina kommentarer Björn!


Jätteglad att så många velat lyssna och kommentera denna låt.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Han bara försvann. Lite lustigt så liknade han Arne Hegerfors, jag skojar inte för jag har sett honom i verkligheten, kanske blev han uppstrålad av utomjordingar som gillar fotboll och trodde det var Hegerfors?
Ja, har fått lite kritik på överaktivt grundkomp. Men tycker det finns en välbehövlig paus mitt i låten - innan trummorna sätter igång. Men ska kolla se om det går att få lite variation där.
Ja, hursomhelst ett roligt experiment var det. Tackar för dina kommentarer Björn!
Jätteglad att så många velat lyssna och kommentera denna låt.
Han kanske gjorde som den vige mannen blyge Örjan skaldade om - kröp in i sin egen ända och försvann... :o
/Asti t.f. kvantfysiker, expert på s.k. svarta hål
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Han bara försvann. Lite lustigt så liknade han Arne Hegerfors, jag skojar inte för jag har sett honom i verkligheten, kanske blev han uppstrålad av utomjordingar som gillar fotboll och trodde det var Hegerfors?
Ja, har fått lite kritik på överaktivt grundkomp. Men tycker det finns en välbehövlig paus mitt i låten - innan trummorna sätter igång. Men ska kolla se om det går att få lite variation där.
Ja, hursomhelst ett roligt experiment var det. Tackar för dina kommentarer Björn!


Jätteglad att så många velat lyssna och kommentera denna låt.
Vem är Björn?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Han bara försvann. Lite lustigt så liknade han Arne Hegerfors, jag skojar inte för jag har sett honom i verkligheten, kanske blev han uppstrålad av utomjordingar som gillar fotboll och trodde det var Hegerfors?
Ja, har fått lite kritik på överaktivt grundkomp. Men tycker det finns en välbehövlig paus mitt i låten - innan trummorna sätter igång. Men ska kolla se om det går att få lite variation där.
Ja, hursomhelst ett roligt experiment var det. Tackar för dina kommentarer Björn!


Jätteglad att så många velat lyssna och kommentera denna låt.
Vem är Björn?

Meehhhh... :angry: ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Han bara försvann. Lite lustigt så liknade han Arne Hegerfors, jag skojar inte för jag har sett honom i verkligheten, kanske blev han uppstrålad av utomjordingar som gillar fotboll och trodde det var Hegerfors?
Ja, har fått lite kritik på överaktivt grundkomp. Men tycker det finns en välbehövlig paus mitt i låten - innan trummorna sätter igång. Men ska kolla se om det går att få lite variation där.
Ja, hursomhelst ett roligt experiment var det. Tackar för dina kommentarer Björn!


Jätteglad att så många velat lyssna och kommentera denna låt.
Vem är Björn?

Meehhhh... :angry: ;)
Ok Ok jag trodde du hette Uriah egentligen :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Kärt barn har många namn,ibland visar sig Uriah på gatorna som en vanlig man :o.
« Senast ändrad: 26.05.2012, 12:42:47 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Fängslande alster. Länge väldigt varierande dock lite långrandigt på slutet kanske.
Underhållande :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack Staffan!
Roligt att du blir fängslad och underhållen! Slutet kunde kanske kortats ner något, möjligtvis lite
onödigt med det sista esraj-solot.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Faschinerande loop-bygge, tycker det här funkar till 99%. Jag satt också och tänkte på att bongosarna blev lite tradigare, hade velat haft ett byte redan där esrajen kommer in efter första versen.

Låter bra om mixen. Sången kanske upp ett litet snäpp, men funkar så här också.

Gillar låten och storyn!
DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tackar så mycket för din lyssning. 1% kvar då - bongos, väl - Ska testa att
1. ta bort dom på vissa ställen eller
2. fixa nya  som spelar lite mindre, lugnare.

Jag sätter stort värde på ditt musikaliskt kunnande och vetande.

Ok mannen försvann men inte låten tydligen... kanske dags nu?



Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Gillar "långt bort i öst" känslan kopplat till den mer nära svenska texten ;) kul lyssning! Har inte så mkt negativt att säga, kanske gled sången från artistisk till småsur någonstans men ingen stor grej!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hejsan tigern!
Tack för lyssning och kommentar!
Den lite ironiske gubben ska ju vara glad för tusan, eller har jag missat nåt?
Småsur sång kanske nånstans men "artistisk" - vete tusan. Säger du det så, så ok!


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Haha, vilket skönt spår. Väldigt udda och kul att lyssna på, både på grund av arrangemang och (framför allt) text... tror det är första gången på flera månader jag fattat intresse för texten, du ska vara stolt. Partiet på slutet där trummorna drar på passar utmärkt. Minst favorit var stråkarna alldeles i början, låter lite avtrubbade och synthiga. Dom blandar sig väldigt bra med övrigt instrument senare dock.

 :wub:


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej, kul att du hittade fram till låten som vägrar ge med sig, som vägrar att försvinna till skillnad från Mannen. Men man ska inta klaga, tvärtom, är oerhört tacksam för alla svar.
Texten, som faktiskt är sann - hörde av en kollega på mitt jobb och han dvs Mannen (en man över 80 år) försvann för ett år sen och är fortfarande spårlöst försvunnen.
Kopplade ihop detta med den orientaliska musiken och fick till en rätt intressant spänning.
Att stråkarna i början låter "synthiga" vet jag inte, det är riktiga gubbar som lirar dom och jag har inte trixat nåt med eq eller comp. "Avtrubbade" kanske men beror mest på de få användbara looparna jag kunde använda och ville inte upprepa mig för mycket.
Jättetack CunningCode!!


Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Hm, titeln fick mig osökt att tänka på Kent men där försvann ju också likheterna :)
En ljudbild som är tiptop, bra och tydlig sång och text med mening. Finemang! :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hm, titeln fick mig osökt att tänka på Kent men där försvann ju också likheterna :)
En ljudbild som är tiptop, bra och tydlig sång och text med mening. Finemang! :)

Har Kent en låt med samma titel? I så fall visste jag det inte.
"Bra och tydlig sång" -  precis vad jag ville höra. Sången är är nästan på tok för artikulerad, nästan som en skådis, men jag ville verkligen att texten kom fram. "Terrrmos".. he,he
Tack deatbeat!! (Har du nåt du vill lägga upp, skulle vara kul att höra?)