Kontrollrummet

Gurano & Harmonica Mike - You

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låtnamn:You
Artist:Harmonica mike/Gurano
Kompositör/text:Micael/Göran
Prod/arr:Micael/Göran
Mix: Göran
Tillverkningsår:2012
Format:mp3

2012-05-23: nu är låten lite ommixad. Det vi gjort är följande - 1. Oboen i början (mellan 1-52 på spelaren ovan) har fått lite lite mer mänskliga andningspauser 2. Sänkte oboen på samma parti lite. 3. Sologuran är till delar sänkt mycket lite. 4. Sologurans mittparti har fått ett något ändrat ljud 5. Några toner på sologuran har flyttats mycket lite

Vi är nu rätt nöjda - lite pill kvarstår dock.

Ha det gott
Gurano/Harmonica Mike

TEXT
You

Intro:
I´ve been dreamin about you at least a thousand times
and I´ve been tryin´to reach you for at least a million years

Vers:
I don´t wanna know if your silence is about to be permanent
I just wanna hear you singing this song for me

Reff:
://: Oh but you always take me down I just wanna write a love song
     a one that heal our broken bounds://:
     This is a song for/of the broken hearted a song for you and me

Reff:

Vers:

Mellanspel:
I know how to lie learned my lesson years ago
I know that this evil is something you feed
fillin´ a room full of doubts that you need
Ooohh - doubts that you need..Now/So I hear that endless roarin´from the cannonball again

Reff:
Solo:
Reff:



---------------------------------------------------------------------------


Hej igen
Denna idé hör ihop med HMs tidigare inlägg i annan tråd om You för några veckor sedan.
Vi skulle gärna vilja få lite tankar och ideer från er om vad som är bra och om vad som kan bli bättre.
Vissa saker är vi redan medvetna om att vi ska göra annorlunda - men vi tar tacksamt emot alla tankar


Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 23.05.2012, 10:38:09 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Jay Thomas

  • Gäst
Jag är hemskt ledsen men hur jag än lyssnar så fullständigt älskar jag denna låt och produktion! :) :D



Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sorry! Återkommer.. ;)
« Senast ändrad: 18.05.2012, 16:23:21 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag är hemskt ledsen men hur jag än lyssnar så fullständigt älskar jag denna låt och produktion! :) :D
Ditt inlägg glädjer mig mycket - TACK :)

Sorry! Återkommer.. ;)
Hann läsa ditt inlägg i alla fall ;)
Visst finns det likhet med första strofen men sedan skiljer det sig åt - igenkänning är en musikaliskt knep för att fånga örat (fråga Roxette - de om någon vet) ;)

Tack båda för tankar och synpunkter
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjing boys.

Det låter väldigt bekant ja :)  Men bra. Kanske att ni kunde plocka på trummor lite tidigare, och sedan lugna dem en sväng. Sparsmakade inledningen tycker jag funkar riktigt bra.

Gitarrljudet låter kallt, lite 80-s digitala multieffektboxar. Skulle gärna se (höra?) ett mer Gary Moore's still got the blues-ish rundare ljud. Sen låter nån sträng lite småsur? Finns några få toner som man skulle kunna knuffa mer§ på rätt plats i takten kanske.

Förutom de små synpunkterna tycker jag att det är skitbra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo man ska väl stå för vad man tycker,ville bara inte komma på sniskan gentemot er,jag vet ju att det ligger mycket jobb bakom..
Och nej inte bara första strofen.. ;)
Så nu säger jag inte mer.. B)

************************************************************************************************
Bjurte skrev :

Gött arrad och skitbra frammfört... Allt topp eller??
Tyvärr måste jag vara elak här och varna,samma gammla diskusion som det brukar bli varje år i Melodifestivalen.  ;)
Refrängen,som ni gör så fruktansvär bra,(Jag skämms nästan att nämna det)
Men jag kan inte släppa det : Tänk "The Rose"  :(










   
« Senast ändrad: 18.05.2012, 18:02:49 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok här kommer för ovanlighetens skull en riktig sågning men det handlar inte om låten som sådan som har potential tycker jag men den förskräckliga oboen eller vad det är låter hemskt fult och förstör hela låten tycker jag - ta bort den och släng in trummor och bas lite tidigare så blir det nog bra mycket bättre.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin låt och helt underbar sång av HMike!
Måste nog tyvärr hålla med Eddie om oboen/fagotten - den blir lite jobbig.
Kanske räcker det att sänka den...?
Är också inne på Emus linje vad gäller gitarrerna, lite väl vassa.
Men som helhet jättebra det här!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fin låt och helt underbar sång av HMike!
Måste nog tyvärr hålla med Eddie om oboen/fagotten - den blir lite jobbig.
Kanske räcker det att sänka den...?
Är också inne på Emus linje vad gäller gitarrerna, lite väl vassa.
Men som helhet jättebra det här!
/Asti
Sänka!  Gräv ner den!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
JAg gillar slingan den spelar. Är inte överförtjust i ljudet, men å andra sidan gillar jag att den känns lite oväntad. Men en liten sänkning kanske.


Jag hade nog distat den, slängt på lite delay och filter, och haft den riktigt lågt :D -men det är ju jag det :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fin låt och helt underbar sång av HMike!
Måste nog tyvärr hålla med Eddie om oboen/fagotten - den blir lite jobbig.
Kanske räcker det att sänka den...?
Är också inne på Emus linje vad gäller gitarrerna, lite väl vassa.
Men som helhet jättebra det här!
/Asti
Sänka!  Gräv ner den!

Jaha,den funkade inte..Kanske om man artar om den lite och låter den komma och gå..eller är det soundet som klasar till det?

Bjurte,skarpörat där..Jag hade inte en tanke på therose när reffen kom till mig.Men helt riktigt,det finns likheter ett gäng takter.Jag hör bara rosen på reffen,övrigt så klarar vi oss väl?
Blirvi total sågade så får jag bryta lite i ackordsvalen på reffen samt knyta en ny melodi kring det..Men stort tack för att du gjorde oss uppmärksamma på det.

Återkommer med mer svar då jag når en bättre lina än mobilen..Nu sitter jag stugan och sörplar på ett gott rödtjut :)

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin låt och helt underbar sång av HMike!
Måste nog tyvärr hålla med Eddie om oboen/fagotten - den blir lite jobbig.
Kanske räcker det att sänka den...?
Är också inne på Emus linje vad gäller gitarrerna, lite väl vassa.
Men som helhet jättebra det här!
/Asti
Sänka!  Gräv ner den!

Jaha,den funkade inte..Kanske om man artar om den lite och låter den komma och gå..eller är det soundet som klasar till det?

Bjurte,skarpörat där..Jag hade inte en tanke på therose när reffen kom till mig.Men helt riktigt,det finns likheter ett gäng takter.Jag hör bara rosen på reffen,övrigt så klarar vi oss väl?
Blirvi total sågade så får jag bryta lite i ackordsvalen på reffen samt knyta en ny melodi kring det..Men stort tack för att du gjorde oss uppmärksamma på det.

Återkommer med mer svar då jag når en bättre lina än mobilen..Nu sitter jag stugan och sörplar på ett gott rödtjut :)

Mike
Jag tror att den helt enkelt är lite för gäll i soundet och för stark!
Pröva sänk och skär lite i övre mellanregistret...? Kanske ska den
inte heller ligga på hela tiden, utan som du säger "komma och gå"...
/Asti t.f. Gäll-i-vare-soundet?
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag är verkligen ledsen,men någon var nog tvungen att nämna det.
Och ja,det är bara refrängen.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
JAg gillar slingan den spelar. Är inte överförtjust i ljudet, men å andra sidan gillar jag att den känns lite oväntad. Men en liten sänkning kanske.


Jag hade nog distat den, slängt på lite delay och filter, och haft den riktigt lågt :D -men det är ju jag det :lol:
När jag hörde Görans gura på denna så skrevjag,perfekt,eget och annorlunda.Ett tradhårdroxksguralir hade sabbat feelingen i låten..Nu är jag såld på guran men kanske du har en Point om soundet...jag skall överlägga lite med Göran kring soundet..

Mike


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Fin westcoast-ballad, harmoniskt likt mycket annat i genren, men det hör ju till - sådana kompositioner brukar ju skilja sig åt endast hur artisten behandlar materialet och det gör ni bra - en eloge till Mike för den fina sången! Generellt sett är låt och insats redan på hög nivå! :)

Lite synpunkter:

Oboen stör en hel del ja - den låter fint i sig, men i fel sammanhang. Kunde tänka mig försiktigt munspel istället (men det kanske blir för mycket 10-gallon  :unsure:) eller en halvskitig sustainad Telecaster. Hur som helst borde den föra dialog med sången och inte köra sin grej (obligatstämma) bakom.

I övrigt - innan trummorna kommer in tycker jag sången hamnar för lågt i tonhöjd, blir lite för mumlande. Virveln är lite för pappig (överkomprimerad). Gitarrerna tycker jag fungerar (vafasen, kan Dickie Betts komma undan med en sur sträng kan andra det också ;)) men kunde sitta bättre i mixen tillsammans med trummorna - de sista kommentarerna p.g.a. min preferens för "live-känsla" i inspelningen  -_-


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki,då skall vi se :)

JT:
 :wub:,behöver jag skriva nåt mer..

Bjurte1:
Gör gärna det :)

Mr Thomp:
Jo det finns ungefär fyra sekunder av "The rose" typ: Some say love - Jag sjunger: Because that you - sedan upphör likheterna enligt mig då..Ingen big deal,tror inte att vi blir stämda för det :)
Vi tänkte att låten skulle växa i arr och instrumentering till att bara bestå av piano/sång strax före trummornas inträde.Jag tycker vi lyckades rätt bra med den tanken.Liret på vissa grejer kanske inte är hundra dock,men det kan ju snyggas till.Vi har satt lite griller i nån annans huvud,får se vad som kommer ut :)
Gitarren,ja Göran får kolla stämningen alternativt köpa nya strängar.Solot tycker jag dock sitter som en smäck,eget och annorlunda.Kanske jobba lite med soundet då..Kul att du diggar,det värmer gott :)

Bjurte2:
Skall vi ena oss om att det är fyra sekunder plagiat av reff inledningen bjurte? Typ: Some say love..Och i mitt fall: Because of you.. Vill du ha det till mer så gör jag en sång test för förtydligande  :P :lol: eller skriver/lirar om inledningen av reffen..

Eddi:
Bra synpunkt Eddi,men jag tror vi behåller nuvarande tänk med truminträdet.Låten börjar lugnt och trevande.Instrumenten bygger på för att slockna strax före truminträdet och bärs då enbart av piano och sång,sen fläskar det till."Oboeriet",ja fler är på oss om den så vi får rita upp nån ny kurva för den..Kul att du gillar låten Eddi,men du måste lära dig att älska en oboe  :lol:

Asti:
Tack Peter :wub:
Oboen igen då..ja det får bli nåt mer då där.Göran får kolla guransljud också,det gör nog inget för mixen om man släpper på lite basljud från gitarren,den kanske bara är skuren lite skarpt i basen typ..

Eddi2:
Nu får du inte bli sån Eddi  :D

Mr Thomp2:
Trodde det var Gitarren du menade då jag svarade från mobilen :) såg senare att det var oboen..Det skulle iofs vara fräckt att testa dina tips om soundet,men vi har en liten variant först som skall testas..

Asti2:
Vi är lösningen på spåren vad gäller oboen..kanske :)

Robc:
Thanx man för tycket å gillet :)

Hassefx:
Räknar man finurligheterna i antal ackord och färgningar så slår åtminstone jag nytt rekord - jag brukar ju i vanliga fall köra på 3 ackord - blues kräver sällan fler.
Oboen,mmm det är några som har sågat hårt på liret ja..Lite av din tanke skulle nog styra upp den bättre.Komma och gå konceptet skulle också komplettera fint.
I min värld ger den en ödeslik stämning till låten.Och där den klingar ut och pianot/sången möter upp så får jag fortfarande gåshud fram till trummorna - om man nu kan få det av egna grejer :wacko: Eller så fick jag gåshud för att den tystnade :lol: skämtar lite där,förlåt Göran  :wub:
Kanske något låg sång strax före trummorna.Jag gjorde en liten sänkning medvetet för full effekt då trummorna gör entre,kanske lite häftigt....
Istf oboe..Munspel,nja..hammond kanske,inte testat men det kan ju gå - fast då finns det en hake,det blir lätt bluesigt och det är nog inte det denna behöver..Gura,möjligt också med långa rums/delayeffekter och småkrusidullslir/ensamma långa toner..
Jag kör ju med ez/vintage så pappljudet får vi leva med...Ez:s nya "Americana" kit har virveln jag misstänker att du vill höra här.Kul att du gillar våra insatser i denna Hasse,det värmer.Och bra feedback som uppskattas..

######################

Stort tack till alla som lyssnat och kommenterat,tjyvlyssnarna kan dra nåt gammalt över sig.Fast om ni skriver nåt så är ni förlåtna - det är aldrig försent att tycka till :P

Kort vill jag också tillägga:
När vi lägger upp låtarna för sågning/tyck så har åtminstone jag bildat mig en uppfattning om var såget kommer landa..Jag var helt övertygad om att jag lagt låten för högt för sången,typ 1-2 steg..och basliret mitt suger lite då jag genar över bluesfållan en gång..men så fel jag hade :)
Där ser man,just love "YOU" guys..

Hoppas jag inte glömt nån nu..

Mike/Göran


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Jag vet inte om du har ändrat oboen sedan folk klagade på den, men jag tycker det är helt underbart som det är nu. Lyssnade igenom låten ett par gånger innan jag läste de andra inläggen och tänkte "ojoj, folk kommer prisa oboen!" men så blev det inte tydligen. Tycker den är riktigt snyggt spelad (sequence:ad?) och tycker det blir fint när den blandar sig med flöjten och sen även med distgitarr senare, fruktansvärt vackert. Ta inte bort den!

Cpbra sång också, sånt perfekt vibrato och lagom raspig. Vem sjunger?

Bästa jag hört här på KR på länge.
« Senast ändrad: 20.05.2012, 19:06:40 by Boxcutter »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön låt som ger associationer!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Alldeles nyss hemkommen från landet och ser alla era inlägg - kul! HM har gett bra respons åt de flesta så jag kan bara skriva under. Ska definitivt kolla över guran en gång till. Kan testa ett fetare ljud. Ostämdheten skämmer inte i mina öron men ska kolla även det. Blev dock ganska förvånad över den tämligen hårda sågningen på blåset...tycker själv att den sitter skitbra. Det var därför lite kul att boxcutter vägde upp lite i den andra vågskålen...ja JT tyckte oxå att den var ok. Så Boxcutter - jag har ännu inte ändrat blåset så du har hört den "fula" versionen. Kul att du tycker att den passar bra med flöjten...håller med. Men jag ska överlägga med HM om den ska ändras eller tas bort.

Tack maxb kul att du gillar

Gurano
« Senast ändrad: 20.05.2012, 21:15:30 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, jag gillar blåset också. Även om det kan spelas lite mer avancerat (läs enkelt) för att följa sången. Det är fint ljud i blåset.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki,lite fler kommentarer nice :)

Boxcuttern:
Sången,ja den får jag ta på mig :) Oboen bland annat är Guranos verk och jag håller med,soundet är kalas.
Jag tycker den sitter fint i låten som ödslighetsförstärkare och vi kommer inte att ta bort den.Möjligen nån volym korrigering samt eventuell komplettering med nåt annat..Vi får se,vi har lite ideer att testa.Stort tack för digget och kommentaren:"det bästa på KR på länge"..Inte ofta vi får såna kommentarer och det sporrar verkligen - mega thanx man.

MaxB:
Oboen vs KR 5-3 wiiihaaa :)
Köra den mera melodi,fullt möjligt men som den nu är så tycker vi att den förstärker ödslighetsfaktorn i låten.Lite volym korrigering tror jag på..Vi skall testa det till att börja med.

Tack till er båda för kommentarerna

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB:
Oboen vs KR 5-3 wiiihaaa :)
Köra den mera melodi,fullt möjligt men som den nu är så tycker vi att den förstärker ödslighetsfaktorn i låten.Lite volym korrigering tror jag på..Vi skall testa det till att börja med.

Precis - en del dynamik att dess volym förändras i tonerna som spelas och att den är med ibland och ibland inte, kan göra susen. Jag ska inte - men låten ger mig associationer så att jag blir sugen att spela kompgitarr på något sätt (på mitt sätt). Det är ett gott betyg från mig - låten inspirerar!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
MaxB:
Oboen vs KR 5-3 wiiihaaa :)
Köra den mera melodi,fullt möjligt men som den nu är så tycker vi att den förstärker ödslighetsfaktorn i låten.Lite volym korrigering tror jag på..Vi skall testa det till att börja med.

Precis - en del dynamik att dess volym förändras i tonerna som spelas och att den är med ibland och ibland inte, kan göra susen. Jag ska inte - men låten ger mig associationer så att jag blir sugen att spela kompgitarr på något sätt (på mitt sätt). Det är ett gott betyg från mig - låten inspirerar!

Låtom oss höra inspirationen Max  :) Vi kanske får en ny infallsvinkel eller konstaterar - stopp det räcker.
Musik skall vara kul och nu känns det helrätt.Så låt oss höra vad du hör..Fast inga hårdrocks licks  :P litet skämt där på sista,men det hajar du nog.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hmmm, det var ju det där med att få tiden att räcka till. Får se, kanske en liten snutt hur jag känner...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Oki,då skall vi se :)

Bjurte2:
Skall vi ena oss om att det är fyra sekunder plagiat av reff inledningen bjurte? Typ: Some say love..Och i mitt fall: Because of you.. Vill du ha det till mer så gör jag en sång test för förtydligande  :P :lol: eller skriver/lirar om inledningen av reffen..




Mike/Göran

Här enas inte om något!! :angry:  :D
Nämen allvarligt,jag vill inte gå i clinch med er,ni är ju mina "vänner"  :wub: Jag ville bara göra er uppmärksammad om att.....
Det är ju bara ens egna samvete som kan avgöra sånt här.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Countryrock-doftande:).
Jag gillar det, men skulle gärna hört bättre engelska.
Sången är dock fantastisk!
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Oki,då skall vi se :)

Bjurte2:
Skall vi ena oss om att det är fyra sekunder plagiat av reff inledningen bjurte? Typ: Some say love..Och i mitt fall: Because of you.. Vill du ha det till mer så gör jag en sång test för förtydligande  :P :lol: eller skriver/lirar om inledningen av reffen..




Mike/Göran

Här enas inte om något!! :angry:  :D
Nämen allvarligt,jag vill inte gå i clinch med er,ni är ju mina "vänner"  :wub: Jag ville bara göra er uppmärksammad om att.....
Det är ju bara ens egna samvete som kan avgöra sånt här.. :)


qouteing är vanlig i jazz och var vanligt bland/mellan de klassiska kompositörerna. det är en sorts hyllning till orginal musikern/kompositören.  2*2 takter över 32 takters progression eller 1 gång om tre takter anses vara tilllåtet.
så sträck på dig och var stolt om någon citerat dig, gjort en qoute´.
blir litet avundsjuk faktiskt..

mvh

Edit; hoppas att någon stjäl/lånar något av mina licks eller basgångar någon gång...
« Senast ändrad: 21.05.2012, 19:29:22 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Prova gärna att spela blåsinstrumentet så långt som är lämpligt och en utandning pågår. Andas sen in, innan den spelar nästa parti. Då blåset låter så förbaskat naturtroget och bra (i början till och med bättre än i introt i låten "Bright eyes") försöker jag tänka mig att den spelas på riktigt och då måste man andas in ibland för att det ska vara trovärdigt. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Prova gärna att spela blåsinstrumentet så långt som är lämpligt och en utandning pågår. Andas sen in, innan den spelar nästa parti. Då blåset låter så förbaskat naturtroget och bra (i början till och med bättre än i introt i låten "Bright eyes") försöker jag tänka mig att den spelas på riktigt och då måste man andas in ibland för att det ska vara trovärdigt. 

Jo du kan nog ha rätt i andningen - ska se över det :)
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Här enas inte om något!! :angry:  :D
Nämen allvarligt,jag vill inte gå i clinch med er,ni är ju mina "vänner"  :wub: Jag ville bara göra er uppmärksammad om att.....
Det är ju bara ens egna samvete som kan avgöra sånt här.. :)
Jag har ett rymligt samvete :D

Countryrock-doftande:).
Jag gillar det, men skulle gärna hört bättre engelska.
Sången är dock fantastisk!
Kul att du gillar - vi har lite att slipa på

qouteing är vanlig i jazz och var vanligt bland/mellan de klassiska kompositörerna. det är en sorts hyllning till orginal musikern/kompositören.  2*2 takter över 32 takters progression eller 1 gång om tre takter anses vara tilllåtet.
så sträck på dig och var stolt om någon citerat dig, gjort en qoute´.
blir litet avundsjuk faktiskt..

mvh
Edit; hoppas att någon stjäl/lånar något av mina licks eller basgångar någon gång...
Tack för infot - kul att quota ibland :)
Men tyckte du vår idé var nåt att ha?

Tack för era tankar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En mix där min gitarr är med lite lågt i mixen. Om den hörs och tillför något, PM:a så skickar jag det separata gitarr-wavespåret (44.1 kHz 16 bitar) från jobbet via PM imorgon. Det är en långsam koppling här hemma...

Utan min gitarr:
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Guran_HarmonicaMike_You99.mp3[/mp3]
Med min gitarr:
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Guran_HarmonicaMike_You99_featMaxB_komp.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 21.05.2012, 23:11:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
Intressant att höra din idé som låten triggat fram :)
Tycker mig känna igen din slinga på guran när trummorna drar igång - kanske har du en liknande i någon låt du har lagt upp tidigare?
Dina markerade taktslag på guran vid trummornas spel ger mig en känsla av sista dansen på krogen :)

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Absolut bekant! Det är ungefär det jag har lärt mig på gitarr - sista dansen-snärten i kompet!  ;)
Det har fungerat bra hittills och fyller måhända ett tomrum?
« Senast ändrad: 22.05.2012, 00:01:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Här enas inte om något!! :angry:  :D
Nämen allvarligt,jag vill inte gå i clinch med er,ni är ju mina "vänner"  :wub: Jag ville bara göra er uppmärksammad om att.....
Det är ju bara ens egna samvete som kan avgöra sånt här.. :)
Jag har ett rymligt samvete :D

Countryrock-doftande:).
Jag gillar det, men skulle gärna hört bättre engelska.
Sången är dock fantastisk!
Kul att du gillar - vi har lite att slipa på

qouteing är vanlig i jazz och var vanligt bland/mellan de klassiska kompositörerna. det är en sorts hyllning till orginal musikern/kompositören.  2*2 takter över 32 takters progression eller 1 gång om tre takter anses vara tilllåtet.
så sträck på dig och var stolt om någon citerat dig, gjort en qoute´.
blir litet avundsjuk faktiskt..

mvh
Edit; hoppas att någon stjäl/lånar något av mina licks eller basgångar någon gång...
Tack för infot - kul att quota ibland :)
Men tyckte du vår idé var nåt att ha?

Tack för era tankar
Gurano

Jag tror att jag var den förste som lyssnade på den här låten. Det första jag reagerade på var att gitarren låter skevt på en ton, inte mycket men....men jag liksom vande mig vid det och kom att gilla det i slutet av låten, som i sig är bra låt bra framförd och med bra ideer. Det kan vara soundet i sig som gör det, att tonen låter som den skevar litet. Det skulle nog vara den enda detaljen jag skulle se över om jag skulle se över och putsa på denna låt.reagerade inte alls på blåset så det betyder att det fungerade för mig.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/