Jag säger som du har sagt en gång. Ett mycket vackert stycke som nästan bara begränsas av sampelbiblioteken. Vad använder du för stråkar och piano? Pianot känns lite metalliskt och i vissa fall även lite för mycket som ett pop-piano-sound.
Mycket dovt och dystert stycke vilket jag älskar. Väldigt snygga melodier, särskilt från piano och klarinett (och valthorn? trumpet? någon sorts mässing i alla fall, svårt att avgöra på grund av sampelbibliotekets begränsning). Tycker även det är snyggt hur du lyckas låta temat återkomma i olika register, med olika instrument och på olika sätt. Stråkarna är också fina men dessa har jag ett par anmärkningar på:
Cellon som spelar runt 58 känns lite stel och torr på något sätt. Är det ett soloinstrument? Vilket bibliotek? Vet inte om det rent av är samplets fel. Annars: lite mer vibrato (om du har den möjligeheten) skulle kanske göra det bättre. Tycker även du kan leka lite mer med expressionen på den. Den kommer in fint, men sen ligger den på i princip samma styrka hela tiden. Det är långa noter. Du skulle kunna påbörja en vag utfadning efter halva noten som pågår tills nästa not tar an och då infade:a fram till mitten av den noten osv (eller något liknande). Brukar kunna få stråkar att "sjunga" lite bättre.
Jag tror jag tycker cello-tremolot dör ut lite tvärt vid 68, det skulle kunna avsluta sin utfadning även in i nästa takt, eller dö ut mer innan nästa takt kommer, vet inte vilket som kan tänkas bli bäst.
Violinen skulle också kunna jobbas lite på. Tycker det är snyggt att den stegrar i dynamik ibland, men tycker den kan bli aningen för stark här och där, tar över lite för mycket jämfört med den fina piano/clarinet/pizzicato-mattan. Lite i början och även vid 147.
Det känns som att violinen inte borde ligga kvar på samma not vid exakt 80. Skulle den inte kunna gå ner från G:et till ett F där t ex? Jag gillar inte att ha åsikter om själva melodierna eftersom det oftast är ren smaksak och inget är "fel", men för mig känns det som den gamla ".xm i Winamp"-effekten när vissa instrument helt enkelt inte slutade spela här och där. Du för höra vad andra tycker om den.
Lite hyllningar då:
Vid 128 tycker jag det är riktigt snyggt hur tremolostråkarna ligger kvar, blir en väldigt suspended känsla som passar väldigt bra just där.
Gillar bytet till den lite durigare delen vid 170. Bra val av instrument och finfina melodier.
Hur pianot svarar oboen(?) vid 196 är mycket vackert och snyggt gjort.
Den starkare delen vid 203 är en av de bästa delarna av låten, mycket träblås som passar perfekt.
To round up så tycker jag som sagt att det är mycket snyggt gjort på många ställen. Tyvärr tycker jag inte sampelbiblioteket gör stycket rättvisa. Är det EWQL silver du använder?
Fortsätt skriva orkester! Du har en ljus framtid inom det!
Fantastiskt kul roligt med en så fullödig recension. Inte bara vad som går att göra bättre, utan också specifikt vilka delar du tycker blev bra. Ett skolboksexempel på en konstruktiv feedback.
Jag har använt två bibliotek:
* Vienna Symphonic library Special Edition (VSL SE): Piano, Basar, Celli, violor, förstavioliner, altflöjt och valthorn. Stråkarna är sektioner, allt annat soloinstrument.
* Kontakt 4 factory library, (som också är Viennasamplingar): Oboe, klarinett och andravioliner.
De bregränsningar jag upplever med VSL SE, som ju är en instegsmodell av de dyra viennabiblioteken, är framför allt att det är för få velocitylager med väldigt tydliga gränser. Kontaktversionerna är smartare programmerade, men har å andra sidan färre tillgängliga artikulationer. Instrumentuppsättningen skiljer sig något också. Jag tycker Viennaklangen är väldigt naturlig, nära och kammarmusikaktig, och inte lika stor och pampig som EWQLSO Gold, som jag också har.
Jag tror nog att det som begränsar mest inte är ljudbiblioteken i sig utan att det är jag som inte behärskar programmeringen av expression och artikulationsanvändning tillräckligt bra. Jag har bara 4 gig RAM i min burk, vilket gör att man undviker allt för många artikulationer...
Jag har noterat ställena du vill ändra, och ska testa ändringarna som du föreslår.
Ska försöka vara mer kreativ vad det gäller skrivandet. Får nog investera i en bättre dator som inte dödar kreativiteten som den jag har nu gör...
Oj vilken review Boxcutter bjöd på här. Bra
Jag begränsar mig till att uttrycka att den var dyster och bra härlig att lyssna till. Ett namn med skog i kanske.
Tack för lyssningen! Jaså, du tycker den låter dyster med skog? Ja, det tycker jag med, åtminstone i början med depp-pianot. Svensk TV-teater a la 70-tal, glesbygdsdrama… Kul att du gillar den.
Låter som en riktigt bra start.
Är det Em den går i? Låter lite som inledningen till Visa från utanmyra i början 
Den går i dm. Ja, nog blir det känslan av Visa från Utanmyra när man spelar piano på det sättet. Men jag kan inget annat sätt…
Inga idéer om namn? Du brukar ju vara duktig på att hitta på bra namn.

Mycket fint och njutbart! Gillar speciellt orkestrering och arr!
Det byggs inte upp något crescendo, utan behålls rätt återhållsamt
hela tiden, men ändå med bra variation i instrumentval och dynamik.
Tycker också stråkarna är lite statiska - kan väl fixas via expression?
Som sagt - mycket Jan Johansson där i början, men blir väl lätt så
med mollharmonier i valstakt...
Med lite känsligare stråkar och kanske mer "konsertpiano"-ljud blir det här toppen!
Imponerar så här också!
Jag föreslår att stycket skulle kunna heta "The Sad Snake" eller "Snake in the Forest" 
/Asti t.f. stråkstatistiker
Kul att du gillar den, (dyster nog?). Tycker din analys är väldigt träffande. Dynamiken är begränsad, känner mig lite osäker om den kanske ska förstärkas genom lite avskalning här, och mera bombastiskt där, kanske pukor och trumpeter.
Det är inte valstakt, det är fyrtakt!
Ska klura på namnet.
Det här andas Jan Johansson, fast arret är mer klassiskt 
Mycket njutbar melodi, genialt enkel som löper fram med klarinetten som soloinstrument.
Tycker oxå att stråkarna låter lite stela,lite mer dynamik i dem, är min enda synpunkt.
Mycket vackert, du är bra på det här 
/Marre
Hej Marre, kul att du ville lyssna på denna, trodde nog du skulle gilla den.
Ska försöka väcka liv i stråkarna! Tack för synpunkter!