Kontrollrummet

samplingsskivor - marknaden borde vara mättad

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
En enkel titt på nätet ger en ca 75 millioner träffar på sample cds. Snart fins alla samplingar man kan tänka sig. Från ylande gnuer till etniska saxofoner, trumbreak av massor av trummisar, basar, ståfelor, discobreaks, tusentals hiphopsamplingar, berömda tal under nittonhundratalet, nasas rymdfärd till Månen 1969, grävlingar i vånda, osv osv.

På skoj sökte jag på följande

Afrikanska djur: http://www.amazon.com/Explorer-Animals-Africa-Sounds-Jungle/dp/B00006C762
(appropå gnuer)
Eller bara googla på gnuer + sounds och få sjuttiofemtusen träffar.

Eller den här: "Sunkissed sounds" http://www.samplemagic.com/
"The sunkissed sounds of balmy nights and summer breezes, smoky lounges and sandy beaches are bought together in Sunset Sessions, the biggest Sample Magic release to date."

Eller den här? Kristallglas och meditationsskålar?
http://www.boldersounds.com/Product.aspx?PID=41

Plötlsigt känner man en obetvingad lust att sätta sig med sin akkegura och bara spela. Är inte marknaden mättad snart? Vem köper sunkissed sounds? Räcker det inte med Roland juno, och kurtzweil samplingar eller piano samplingar.. De flesta användbara syntar finns ju redan som vst plugins?

Är man positiv så säger man Tjoho, det finns nsart inte ett ljud jag kan tänka ut som inte finns samplat och klart att ldda ner eller köpa Är man lite negativ så säger man "Är inte marknaden mättad" ?
 :)


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Intressant topic. Jag tror dock att man hela tiden ( precis som med synthar ) letar nya sound och annorlunda eller egna sound. Detta skulle medföra att just marknaden för gnuljud aldrig blir mättad. Även de lättlurade konsumenterna ( dvs vi! ) köper nya inspelningar(samplingar eller softsynths) av DX-7 istället för en riktig DX-7:a.  :unsure:  :o

Så mitt svar är att marknaden aldrig blir mättad. / Mikke


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tror Mikke har rätt. Man vill inte använda ett ljud som redan förekommit hos någon annan och vips måste man ju leta upp ljudet i någon annan tappning. Annars kunde ju alla som ville ha en explosion använda den från The Wall, när muren trillar ner, eller bilkraschen från Detroit Rock City etc. Marknaden blir aldrig mättad för vart skulle vi då stoppa pengarna som vi får som löneslavar?! Livet skulle förlora sin mening och vi skulle inse den bluff som vår samhällsstruktur är byggd upp på.  :blink:


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil
 :)

Ofta när man pratar om "en mättad marknad" är det ett marknadssegment.
Om man ädrar tex priset så skapas ett nytt marknadssegment, ett förhoppningsvis omättat sådant.

Genom att ändra komersiella parametrar kan man få folk att springa i "ekorhjulet".

Själv är jag inne på "egghuvuds" reflektioner.
Bland alla dessa samplinger måste man väll kunna skapa ett eget, skapligt unikt sound. Eller som "Mikke" utrycker det; nya sound och annorlunda eller egna sound.


Vänligen
Gubben i Kalmar
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jodå ni har en poäng, men det finns väl också en gräns för vad man kan processa i sin egen neurologiska hårddisk. Internet är som jag brukar hävda världens största bibliotek utan bibliotikarie. Om jag skulle sätta mig ned och snabbt (utan att tänka efter) fråga mig själv vilka ljud som jag kunde tänkas behöva i min musik så inte fan skulle det vara klanger av olika meditationsskålar. Kanske skulle jag använda det för att det finns och är roligt att säga till någon:
"-hör du blanget där i bakgrunden? Det är en tibetansk mediatationsskål!" Det skulle tilltala min humor, men någon stans är gränsen ändå nådd.  :rolleyes:

Kan man inte bli lite trött på ännu ett fantastiskt samplat piano eller stråkbibliotek. Eller ta hela ethnosvängen. Hur många vevliror, belgiska dragspel, afrikanska bongos och japanska lurar kan man sampla innan det tar stopp.

Och återigen frågan; vem fan är det som köper "Sunkissed sounds"? Är det så att folk som inte aspirerar på att göra intressant och egen musik utan bara behöver jinglar till olika varumärken driver marknaden framåt?


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil

 B)
Det slog mig att "avantgarde-konstnärer"  B) gör ljudkollage. Dom kan blanda allt mellan himmel och jord.

Dessutom brukar dom söka ljud i den egna miljön. Sampla själv, tex storstadsljud, ljud i regn osv, teman alltså.

Men om dom går ut på webben och blandar afrikanska hundar med tibetanska meditationsskålar  :blink: ........näää det undrar jag. Men säker kan man inte vara.

John Lennon ville ju ha ett gäng tibetanska munkar som mumlande på ett spår på Revolver. Men någon i hans närhet avstyrde det hela. "Sunkissed sounds" kanske hade varit något för hans "japantjej".  <_<
Föresten, det är väl inte hon som gett ut "Sunkissed sounds"? Jag skulle inte bli förvånad.

Kalle och jag gjorde en cabarelåt med ett "regn och åska i stadsmiljö". Det är det mest avancerade vi gjort.  :blink:

Vänligen
Gubben i Kalmar
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad carl cadello

Ett bra sätt att ta sig ur en mättad marknad är "Funky Business"; att ta två (eller fler) välkända produkter och kombinera dem.

Tänk:
Naken blondin och klassisk violin: Linda Lampenius.

Simbassäng och Karusell: Vattenland.

Vild ekonomisk teori och föreläsningsserie av två ekonomie doktorer: Funky Business

I detta fallet skulle man kunna ta en samplingsskiva och kombinera den med en....... ja vad? Destu galnare destu bättre.



Utloggad Danne

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
    • dumbdan.com
Jag tycker de allra flesta samplingsskivor är dåliga och dyra. Bara ett fåtal är bra men så hörs dom också i var och varannan produktion.
Tror inte marknaden är mättad, tvärtom finns det stora hål att fylla.


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil


Ett bra sätt att ta sig ur en mättad marknad är "Funky Business"; att ta två (eller fler) välkända produkter och kombinera dem.



Som kommersiellt utvecklings verktyg är "Funky Business" intressant. Men det ska nog vara två "motpoler" för att kunna "sticka ut" tillräckligt mycket.

Vänligen
Gubben i Kalmar
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Så om man korsar tibetanska meditationsskålar med skriande gnuer?  :P

Skämt åsido. Sampladet tycker jag kan vara kul. Fast då är det ändå ett slags skaparprocess. man går ut och letar upp ljudet som man eftersträvar. Snarare än att köpa en samplingssamling och andända de ljud som man tycker är kul. Jag talar kanske emot mig själv för jag kan ibland hitta inspiration till låtar av att lyssna på syntljud i olika pluggar.  :)


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Kan inte låta bli att tänka tillbaks till samplingens barndrom... Kolla in videon här.. Vilka visoner man hade då 1982.. ;)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Riktigt kul faktiskt. Han hade ju inte helt fel  i sina framtidsproffetior. Fast det kanske inte riktigt blev som han tänkt sig.  :)