Forum > Demolåtar

Någon annan - under uppbyggnad, önskar kommentarer på struktur o text!

<< < (4/5) > >>

tigersoul:
Satte mig o pillade med auto-tune för att analysera vart jag sjungit snett, vart det bör fixas etc... Det var inte en helt enkelt historia. De kreativa delarna där jag sjunger släpigt o känslosamt är det förvisso en aning surt här o var, men att korrigera det dödar känslan totalt. Det slutade med att jag fixade lite på nergångarna jag inte grejade pga fel tonart samt en liten justering på uppgången i tredje refrängen som inte blev helt rak, i övrigt gjorde jag inga förändringar alls.

Vad har ni för relation till auto-tune o likn pluggar? Det verkar vara en halv vetenskap att veta just VILKA toner man ska ge sig på i kreativt sång.

Clemens:
Auto-tune mer för effekter, gör ett halvtaffligt jobb om man är ute efter att rätta till sura toner kan jag tycka. Melodyne om man vill jobba seriöst med att rätta till sången, riktigt bra!

Eddi:
Nu har jag inte lyssnat igen men om jag minns rätt så behöver du ingen AT eller Melodyn du behöver fokusera och särskilt i de lägre tonarterna thats it.

tigersoul:

--- Citat från: Clemens skrivet 18.05.2012, 19:27:01 ---Auto-tune mer för effekter, gör ett halvtaffligt jobb om man är ute efter att rätta till sura toner kan jag tycka. Melodyne om man vill jobba seriöst med att rätta till sången, riktigt bra!

--- Slut citat ---

Aldrig provat melodyne faktiskt många verkar föredra det. Får väl prova en demo :-)
--- Citat från: Eddi skrivet 18.05.2012, 21:44:34 ---Nu har jag inte lyssnat igen men om jag minns rätt så behöver du ingen AT eller Melodyn du behöver fokusera och särskilt i de lägre tonarterna thats it.

--- Slut citat ---

Du verkar ha rätt hittade inte så mycket som lät positivt att ändra utöver de låga bitarna som jag precis som du säger behöver jobba med.

tigersoul:
Ett andra utkast då, piano, strängar o lite annat småfix. Höjde vocals en aning o fixade några småsaker i övrigt. Jag har förbannat svårt för o lägga strängar, tycker så lätt det bara låter blaj om det o blir orealistiskt. Osäker på val av toner o ja allt kring strängarna egentligen. Däremot tycker jag det går åt rätt håll med arret, är tveksam till att smälla på trummor o bas på detta, tror det ska landa någonstans åt det här hållet.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion