Kontrollrummet

Boxcutter - Resurrection of Worlds

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
LÅTNAMN: Resurrection of Worlds
GENRE: Fantasyorkester
LÅTLÄNGD: 4:40
KOMPOSITÖR: Boxcutter
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3

Jag sa någon gång att jag inte skulle göra fler flumorkesterstycken, men det blev ett till. Jag lägger den i färdiga då jag inte har tid att göra några ändringar, men jag uppskattar fortfarande all kritik väldigt mycket. Jag har lärt mig massor av medlemmarna på detta forum!

[mp3=200,20,0,center]http://www.danielsymphonies.com/music/resurrectionofworlds.mp3[/mp3]


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Varför ska du sluta göra musik som du behärskar så otroligt bra? Än är väl inte alla idéer uttömda?

Man slås av att det är en vacker komposition med några oväntade vändningar.


Det låter som du har hållit på med detta stycke under en lång tid, det finns inte en opolerad ton nånstans. Arret låter genomtänkt eller utprovat i minsta detalj. Det enda som begränsar realismen syns vara bibliotekens egna begränsningar, vilka bibliotek det nu månde vara.

Klangpaletten är otroligt rik, du måtte ha mycket internminne i din burk, eller stort tålamod med frysningar av spår...


Det jag kan sakna för att detta skall vara fulländat är lite mera kraft i mixen och mullrande botten.
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag håller med Rattle du är ju mästare på det här och slänger dig mellan lugn och crescendon på finurliga sätt med sköna harmonier. Jag stör mig lite på pukorna i början som ett flertal ggr upplevs som lite otajta. Vid 15 23 30 40 sekunder t.ex. Annars är njutningen 100%
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jomenvisst, det är snyggt! Verkligen filmiskt. Det är lite lite bas som nån sa. Kanske räcker med att eq:a delar av kompositionen? Eller höja basarna ett par dB :)

Har lite svårt för "filmmusik/klassisk"-delen på t ex studio forum. Allting låter likadant, trist och förutsägbart och det är likadant på de stora ewql-forumen. Man försöker väl låta "Hollywood" så klart (och då funkar ju i och för sig ewql väldigt bra).
Men dina grejer sticker verkligen ut från mängden och man blir inte trött halvvägs igenom.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jomenvisst!!
Det låter verkligen bra,musiken verkligen 'driver på' frammåt och inte bara upprepar sig..
Sedan stör jag mig,liksom Eddi på Pukorna i början,han låter lite bakis och nyvaken han Pukgubben. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Tack för fina ord och för kritik. Eddi, bjurte: Tror jag förstår vad ni syftar på med trummorna, jag kan tänka mig att det beror på själva pukans sega attacktid. Jag försökte fixa till det men på grund av mitt rytmiska handikapp så hör jag inte själv när det blir bra och inte. Låter det vara kvar som det är tills vidare.
Jag har försökt fixa till mer bas men det är också svårt utan att det låter grumligt, men nu har jag eq:at upp basen lite, märks det någon skillnad?


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Dagens tappade haka 1. Jösses, går det att sno ihop sånt här i sovrumshörnet?! Otroligt snyggt och snygg stämföring. Vad gäller trummorna: lyssna inte på dem, de är midiskadade hela bunten ;) Perfekt symfoniskt häng tycker jag. Hur gör du? Förutom en påtaglig talang, vad använder du för bibliotek? Såg att du tipsade på annan plats om att använda en viss funktion i Cubase, krävs det inte ett vsti3-kompatibelt instrument för det?

//Slipperman
hänförd



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är enkelt att gilla det här dynamiska stycket. Kanske saknar jag lite övertoner i stråkarnas spel men antar att det är de lurar jag lyssnar i som saknar lyster och brillians.

Vackert!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt och varierat, både vad gäller harmoni och dynamik!
Gillar bäst övergången som startar med lite "atonala" toner och sedan
ökar i dynamik, strax efter 70 sek. Imponerande!
/Asti t.f. dynamikgubbe
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Tack tack alla. Ska titta mer på pukorna, gillar inte att det kan uppfattas som otakt. Tack för påpekandet!


Det låter som du har hållit på med detta stycke under en lång tid, det finns inte en opolerad ton nånstans. Arret låter genomtänkt eller utprovat i minsta detalj. Det enda som begränsar realismen syns vara bibliotekens egna begränsningar, vilka bibliotek det nu månde vara.
Klangpaletten är otroligt rik, du måtte ha mycket internminne i din burk, eller stort tålamod med frysningar av spår...


Ja, det tog ett tag. Tror jag började för runt 2½ -3 veckor sedan. Mitt tålamod är 0 och just därför skaffade jag mycket minne. Projektet tar ungefär 11 gb minne. Det är dock en orkestermall som jag skapat själv som innehåller runt 200 patchar, alla används givetvis inte i det här stycket.

Hur gör du? Förutom en påtaglig talang, vad använder du för bibliotek? Såg att du tipsade på annan plats om att använda en viss funktion i Cubase, krävs det inte ett vsti3-kompatibelt instrument för det?

Mest EWQL-grejer som Dividend sa. Symphonic Orchestra och Stormdrum 2 och lite småelement från andra pluggar. Antar att du syftar på CC11 (expression), det behövs inte vsti3 för det tror jag, jag har använt det länge i alla fall. Vad är vsti3 egentligen?
« Senast ändrad: 11.05.2012, 19:23:17 by Boxcutter »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Läckert! Gillar verkligen det dynamiska, starkt och lågt. Mycket bra helt enkelt. Tycker allt är perfekt. Som sagts, passar bra till filmmusik.
Själv har jag ingen större kunskap om orkestermusik och kan därför inte komma med någon vettig kritik.
Har nån frågat vilka (eller vilket) samplingsbibliotek du använder? Skulle vara kul att veta.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Kan bara instämma att detta är läckert. Så snyggt ihopsytt. Den där disharmoniska vid 65, genialiskt. Drama.
Eftersom det pratas pukor måste jag flika in mina 2 cent. Personligen är jag så trött på dessa "wardrums" man hör i vartenda score från filmfabrikerna. Det börjar bli löjligt alltså. Ta bara temat till Games of thrones på tv t.ex. Som en hoper hudbeklädda vildar klara att dra ut i strid ståendes mitt i orkestern. Gör motstånd, vägra puka  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Top notch! Pukorna måste fixas till, nu sänker de produktionen genom att vara lite slarviga tidsmässigt. Men fixar du till det så kan du lugnt få in denna i spelvärlden eller liknande!  :wub: ( mer pukor åt folket!  :D )


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Riktigt tjusigt stycke, tokbra exekverat både musikaliskt och produktionsmässigt. Har själv tafflat runt i dessa orkestervatten i många år, men aldrig har det kommit i närheten... Hatten av, fortsätt med det du gör!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snyggt. Mjuka sköna linjer som avlöser varandra. Upp och ner i dynamik på ett effektfullt sätt också.

Bra bra!


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Tack alla igen.

Jag har dragit på lite mer bas igen (förhoppningsvis lite mer mullrande Rattlesnake? fast kanske inte så mycket.. jag kan fan inte det här med bas). Jag kvantiserade pukorna i början men tror tyvärr inte det gör så mycket skillnad då jag tror otaktkänslan ligger i själva samplena, men jag lyckades inte få det att låta bättre på något annat sätt, hur jag än flyttade dem kändes det otakt.
Fixade även lite små saker, t ex var legatot i delen runt 200 sekunder lite överdrivet ibland och något horn var för starkt någon annanstans.

Hoppas åtminstone det inte är sämre nu.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Episkt och mäktigt. Tänker på bra filmmusik.
Tack för ett bra och annorlunda inlägg i forumet.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/