Kontrollrummet

Hellpig - Vad fan?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Har inte haft mycket tid över för musik på senaste tiden men idag hann jag med en idé som legat o grott i huvudet. Inspiration kom från när jag satt på tåget och någon satt lyssnade på något metalaktigt i sin MP3spelare. Jag hörde bara ett väldigt fragmentariskt komp på gitarr och det är därifrån första partiet kommer - även om jag inte fick till det som jag hade tänkt mig det egentligen.
Detta är väldigt rått och bara sisådär mixat men det är ju en låtidé så det får duga. Varken struktur eller annat är 100 speikat ännu. Har tänkt att sätta svensk text till den...

http://www.flips.se/music/VadFan.mp3

Ny version - 1 juli 07
http://www.flips.se/music/VadFan-03.mp3

Ganska kraftigt ändrad. Fortfarande långt från klar. För att hjälpa mig i den kreativa process får ni gärna kritisera texten åxå. Eller i alla fall så långt som jag kommit med den. Låttitel är inte satt ännu men det blir nog inte "Vad fan" i alla fall. Det är svårt att skriva lite mer meningsfulla texter utan att bli patetisk tycker jag, eller alldeles för högtravande men så här ser det ut nu då:

Lev genom dig själv
------------------
Det här är vad du har
Det är allt som blir kvar
En summa av ditt liv,
om du hade något

Men så fråga dig själv igen
Om du är din egen vän
För hur värderar du,
livet egentligen

Du lever som ett svin
som dricker andras vin
du rusar fram till hon
åter först i kön

Du är en definition
av din konsumption
och hela tiden vill du
bara ha mer

Så stanna upp ett slag
du måste ta ett tag
och komma vidare med ditt liv
innan du stagnerat till en stenstod

...
« Senast ändrad: 02.07.2007, 00:43:28 by Hellpig »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
låter lovande
 :D

Det låter lovande att du tycker att det låter lovande... faktiskt!  :lol: :lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
gillar framförallt kompitarren på detta, påminner lite om det du gjorde på echoes. Bar tjockt och fint ljud, gillar sådär avhugna spelsätt oxo. solobitarna är det inget fel på, även om det i mitt tyck inte tillförs så mycket av dessa just på denna...det är ju kompSOUNDET och spelat som är det grymma.

trummor etc har jag inte riktigt lyssnat på....


kommer bli grymt om du kör på med detta!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vad fan?

Låter lite slipknot (?) när du inte öser på, en av deras låtar tror jag.... Gillar ösigheten bäst :)
Som emu sa, kompgittaren gör stycket...
Helt klart bör du fortsätta jobba och göra något asgrymt av detta :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Tungt o ösigt....låter mycket bra! Blir spännande att höra det i färdigt skick sen!


DåligtGehör

  • Gäst
Gillar också den tuggande kompgitarren!

Däremot undrar jag om deet inte vore fräckare att satsa mer på att förstärka riffet som kommer senare. Nu ligger det en jäveltjock utfyllnadsgitarr bakom. Hellre lite tidigt 70-tal att båda riffar med eller mot varann.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tunga riff. Mycket bra gitarrsound, och ska bli kul att höra med sång sedan.

Är tveksam till vad jag tycker om trumkompet. Tycker det blir lite stolpigt med dubbeltempo-baktakts-varianten du kör nu. Vill hellre höra ett tungt 70-tals kompt som ligger rakt. (På tal om 70-tal i DGs inlägg)

Nä vad fan, bra.  :P


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tack för lyssningar och kommentarer!

Emulator:
Tack, kommer att jobba mer på både struktur, trummor och solon innan detta är klart.

Dividend:
Ösighet är bra :) Har inte lyssnat så mycket på Slipsknutarna dock så det är nog en tillfällighet.

DåligtGehör & Wernborg:
Riffet som kommer senare, är det det andra riffet du menar, alltså det som kommer efter "introriffet"? Jag antar att du menar att jag skulle utgå från det andra riffet? Blir lite diffust när man försöker prata om musik utan att lyssna tillsammans :) Jag tyckte att trummorna just på andra riffet blev lite trevliga... medan riffet är ganska "segt" så pumpar trummorna på o slamrar, lyfter det lite tycker jag. Men inget är spikat ännu...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
DåligtGehör & Wernborg:
Riffet som kommer senare, är det det andra riffet du menar, alltså det som kommer efter "introriffet"? Jag antar att du menar att jag skulle utgå från det andra riffet? Blir lite diffust när man försöker prata om musik utan att lyssna tillsammans :) Jag tyckte att trummorna just på andra riffet blev lite trevliga... medan riffet är ganska "segt" så pumpar trummorna på o slamrar, lyfter det lite tycker jag. Men inget är spikat ännu...

Vid 1,43 kommer ett tungt parti. Där diggar jag trummorna. Hihaten vid 2,10 är hemsk, kör med öppen på fjärdedelar eller ride istället tycker jag.

Vid 2,34 kör du en inräkning och sen kommer det första riffet igen. Det är nåt fenomen som gör att jag känner det som att ettan ligger på andra anslaget, därav nån slags baktaktsuppfattning från min sida. Säkert medvetet, men min hjärna slår knut. När du går över till mer rak känsla vid 2,50 är min hjärna på banan igen.

Blev du klokare......

 :D


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oj HP vad mina gamla öron diggar dessa sound, grymt snyyggt! :D

Just nu pinkar jag på små detaljer (som visserligen e viktiga) men jag inväntar det STORA, sången. Detta kommer att bli kalas med tung raspig sång och änglakörer.  :) Solot låter stormbra!
KAnske det blir för mycket av det goda med 5:06, lite kolla o kapa så håller den bättre.
Riff o raff o sång o lite mer tryck så wow, laikit! :)


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Wernborg:
OK, jag menade riffet som första gången kommer vid 00:35... med mitt förra inlägg. Aha, 2:10 ja. :) Håller med om hihiten där! Men faktum är jag har inte programmerat något själv! Är lat... :ph34r: Spelade in hela låten till bara en hihat sedan - bara färdiga fills från ADs egna eller från Groove Monkeys midiloppar som jag köpt (rock och metal). Jag gillar soundet som trummorna har men hur de spelar är nog inte alls satt så att säga. Men det är bra med kommentarer redan på det här stadiet... tack!

Mahan:
Oj, det var givmilda ord med tanke på hur ofärdigt detta är! Min första idé var/är att det skulle var riktigt arg sång och dessutom på svenska men det kan ju ändras under färdens gång. Längden är ju inte "satt" just nu är det bara en upprepning efter breaket, kommer nog att utvecklas och ändras en del. Som någon annan skrev tidigare blir det kanske bitvis lite för monotont, hade varit trevligt med lite kontrapunkt någonstans... kanske får tid redan på lördag att fortsätta med den här låten,bara inspirationen infaller med med ledig tid! :)

Allmän info för den som vill:
Många har kommenterat det fina ljudet på guran... jag kör en Gibson Les Paul (se min avatar ;)) genom en PodXT. Jag har inte gjort ljudpatchen själv men moddat den lite för mina behov och det är simulering av en Engl Fireball om jag inte minns fel (finns i metallpaketet för Poden). Basen är en Fender Mex J-bas, också den körs genom Poden (baspaketet).


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
tycker det är as-snyggt
gillar gitarr ljudet.riktigt skönt & skitigt men ändå lent!
är inte så förtjust i virvel ljudet dock,tycker det borde vara mindre eller inget verb på den
så att låten blir mer in your face så att säga..

den gitarren som lägger en ljus stämma vid 3.41 är hur grym som helst
det blir skön domedags känsla av den!!

snyggt jobbat!!:)

(när jag lyssnar igen..antingen minska verbet på virveln..eller åtminstone höja den)
tycker jag!! :lol:
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


DåligtGehör

  • Gäst
Jag syftade på det riffet som börjar vid ca: 0:40. Utgå från det? Jag menar inte att låten skulle börja med det om det var det du trodde. Jag menada att göra det ännu intressantare. Istället för en tjocksmockgitarrkompmatta bakom så kunde man jobba mer med kompletterande riffande. Bara en tanke alltså.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Gott!!

Från 0:40-1:42 låter det gamla Sabbath (som jag diggar) även solot från 2:01 låter Iommi.

Kan bli hur coolt som helst!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Larsson:
Tack! :) Jag håller nog med om virveln, mindre reverb. Jag tog bara en preset som lät åtminstone liiite åt det håll jag ville åt och lät det sedan vara.

DåligtGehör:
Ja, vi är nog på samma spår. Funderade på om det skulle vara refräng först men sedan funderade jag på om man skulle frångå konceptet refräng. Kan man det? Klart man kan. Vi får se vad det blir i slutändan!

Fredrik K:
Lite kul, jag tyckte att det lät lite Soundgarden när jag lyssnade på det i efterhand och vi vet ju vilka deras stora influenser var. Sabbath tillhöra mina fav's inom hårdrocken också... hade du sagt till mig för 15-20 år sedan att ett av mina solon lät som Iommi's så hade jag gett ditt en kram. Idag får det bli en virtuell sådan. ;)

Tackar rent allmänt för alla kommentarer, det är skönt med lite kritik, lite påpushning och lite beröm rent av. Tack alla! Fortsätter jobbet med denna låt imorgon förhoppningsvis o uppdaterar då eventuellt med en ny version.


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Mmmm...stundtals go' "doom" över det här... :wub:
Kan bli riktigt giftigt. Finns många bra ideer i detta material... ;)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Mmmm...stundtals go' "doom" över det här... :wub:
Kan bli riktigt giftigt. Finns många bra ideer i detta material... ;)

Bumpsvar. Kolla igen. Nya idéer och ny struktur med textförslag... :) Allt i min förstapost som är uppdaterad.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Texten ser bra ut såhär bara vid en snabb koll tycker jag.

Låten känns riktigt bra nu, goa gitarrer, variation på kompet, inga onödiga utsvävningar. Men iom att texten finns är det omöjligt att inte fastna i att man vill höra med text.


Mycket bra hittills, sång nästa!
https://soundcloud.com/secondary-protocol