Forum > Demolåtar

1up-Cellonium

<< < (3/4) > >>

pxm:
Ett jazz tricks som du kanske tycker är intressant:
Lek med basen b5 och b9 över dominanta ackord (blir ett altererat sound) och med #9 om du spelar blues.
Det skapar dissonans som gärna vill lösas i den konsonanta tonikan och klingar inte falskt.
Låt ackordets sista ton vara så nära nästa ackords rot som möjligt för en smooth övergång.
Nu är basen litet grann off i början.
Jag tycker att du har en bra komposition här, 1up som är mycket vacker och skön att lyssna på
när man lyssnat ett tag och kommit in i låten.

mvh

Edit:
Kom på att det går att lägga de "blå tonerna"också.

Tritonussprånget är verkligen användbart därför är dim,helton, dominant lydisk och superlokrisk skala
rätt för att skapa dissonans. Kanske basen delvis kan gå i någon av de skalorna ?? Eller bara spela
i tritonusförhållande ??

Det finns också spänningstoner vilka är de tre överblivna tonerna i skalan från ett 7-ackord. De används för att bygga upp spänning.

Att använda övriga toner från den kromatiska skalan än de diatoniska kallas för side steppin eller playin outside.
Låter bra över dominanta 7 ackord och skapar spänning i musiken på ett intressant sätt.

Eddi:
Nu vet jag med bestämdhet vad som gör mig stressad av denna. Du gör som dom där hipphopparDJna gör over there när dom lägger in polissirener mitt i en låt - skitkul när man sitter på väg till jobbet i bilen så måste man börja spana efter var utryckningsfordonen är - lika blåst varje gång. Du har lagt in en ringsignal som gör att jag måste uppsöka närmaste telefon för att svara......

Asti:
Snygga harmonier och fina stråkar.
Pianot kompletterar fint.
Men basen kommer jag inte överens med i vissa partier!  :wacko:
Kanske lite sång a la Sade skulle passa...?
/Asti t.f. Markis de Sade

MaxB:
Skönt monotont stycke. Pianot gör ett bra jobb. Hörde nog en liten kines där!  :D

--- Citat från: pxm skrivet 30.04.2012, 15:45:11 ---Lek med basen b5 och b9 över dominanta ackord (blir ett altererat sound) och med #9 om du spelar blues. Det skapar dissonans som gärna vill lösas i den konsonanta tonikan och klingar inte falskt. Låt ackordets sista ton vara så nära nästa ackords rot som möjligt för en smooth övergång. Jag tycker att du har en bra komposition här, 1up som är mycket vacker och skön att lyssna på när man lyssnat ett tag och kommit in i låten. Kom på att det går att lägga de "blå tonerna"också. Tritonussprånget är verkligen användbart därför är dim,helton, dominant lydisk och superlokrisk skala rätt för att skapa dissonans. Kanske basen delvis kan gå i någon av de skalorna? Eller bara spela i tritonusförhållande? Det finns också spänningstoner vilka är de tre överblivna tonerna i skalan från ett 7-ackord. De används för att bygga upp spänning. Att använda övriga toner från den kromatiska skalan än de diatoniska kallas för side steppin eller playin outside. Låter bra över dominanta 7 ackord och skapar spänning i musiken på ett intressant sätt.

--- Slut citat ---

Hmm, jag skulle aldrig kunna ta till mig dessa tips. Fattar nästan inte ett ord...  :wacko:

Dividend:
1up kan nog ta till sig den här infon om han pluggar nån vecka eller så. :D Det är ju lätt att lära sig begreppen, även om vissa inte tror det! :D

Frågan är, pxm, om vi verkligen vill ta det i jazz-riktning så långt att vi blandar in kromatiska toner :D "Blå toner" är en annan sak och det kanske sker! Min erfarenhet är att det är en del jobb att implementera kyrkotonarter på ett sätt som funkar för "allmänheten".

Och "allmänheten" = 99% av KR-folket. :D

TACK för råden dock! MAn vet aldrig vad som sker när 1up kommer igång :D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion