Kontrollrummet

Hur skapar man en "parent directory" på sin hemsida?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fick 10 fantastiska MB av Bredbandsbolaget och jag kan via utforskaren och FTP lägga upp en låt men
det går inte att se den via "parent directory". När jag skall in på sidan http://hem.bredband.net/b389836/ står det:
Forbidden You don't have permission to access /b389836/ on this server.
--------------------------------------------------------------------------------
Apache/1.3.33 Server at hem.bredband.net Port 80

Skriver jag in hela adressen till låten: http://hem.bredband.net/b389836/folkgong2.mp3
funkar det. Måste man slänga in någon styrfil på serverutrymmet så att parent directory dyker upp, eller hur funkar det?
Btw, varför kommer en extrasida med Windows Mediaplayer nuförtiden när man skall spela en låt från en länkad plats, lätt irriterande.
Ja det var mina I-landsproblem. Tackam om nån har lösningen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Enklaste sättet:
Lägg följande (mellan strecken) i en vanlig textfil.

-------------------------
<HTML>
 
 <HEAD>
 <TITLE>equality</TITLE>
 </HEAD>
 
<A HREF="folkgong2.mp3">folkgong2.mp3</A>
 
 </BODY>
 </HTML>
-------------------------

Döp filen till "index.html".
Lägg filen i huvudmappen på servern.
Det borde funka.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Assar! Jo det funkar men förut (på Bostreams tid) behövde jag aldrig skriva HTML-text utan det var bara att slänga in låtarna i ftp-mappen så kom de upp automatiskt under parent directory på min web-sida...  :mellow:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Apache/1.3.33 Server at hem.bredband.net Port 80

Skriver jag in hela adressen till låten: http://hem.bredband.net/b389836/folkgong2.mp3
funkar det. Måste man slänga in någon styrfil på serverutrymmet så att parent directory dyker upp, eller hur funkar det?
Btw, varför kommer en extrasida med Windows Mediaplayer nuförtiden när man skall spela en låt från en länkad plats, lätt irriterande.
Ja det var mina I-landsproblem. Tackam om nån har lösningen.
om du vill att roten (parent directory) skall "dyka upp", använd IE6/7 som ftp-klient och flytta filer dit, som du flyttar filer mellan olika mappar, det är enklast.
Extrasida? WMP dyker upp om man kryssar i WMP som standardprogram för låtens filtyp.

Assar: Du följer inte XHTML 4(?) standarden :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack Assar! Jo det funkar men förut (på Bostreams tid) behövde jag aldrig skriva HTML-text utan det var bara att slänga in låtarna i ftp-mappen så kom de upp automatiskt under parent directory på min web-sida...  :mellow:

BBB har jag ingen aning om, men antar att de överlåter åt dig att skriva hemsidan (t ex Assars), och det gör man med html.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Citera
om du vill att roten (parent directory) skall "dyka upp", använd IE6/7 som ftp-klient och flytta filer dit, som du flyttar filer mellan olika mappar, det är enklast.

Tack Divid! Men det var det jag gjorde och fick felmeddelandet som jag skrev överst.

Citera
Extrasida? WMP dyker upp om man kryssar i WMP som standardprogram för låtens filtyp.

WMP är standardprogram och det kommer upp en blank websida varje gång tillsammans med spelaren som spelar låten korrekt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
om du vill att roten (parent directory) skall "dyka upp", använd IE6/7 som ftp-klient och flytta filer dit, som du flyttar filer mellan olika mappar, det är enklast.

Tack Divid! Men det var det jag gjorde och fick felmeddelandet som jag skrev överst.


nej nej. du surfade dit ;) om jag inte minns fel skriver du i fältet där webadresserna brukar stå
ftp://user:password@addressenTillFTPservern/
Citera
Citera
Extrasida? WMP dyker upp om man kryssar i WMP som standardprogram för låtens filtyp.

WMP är standardprogram och det kommer upp en blank websida varje gång tillsammans med spelaren som spelar låten korrekt.

jösses. SPelaren är PÅ websidan??
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Assar: Du följer inte XHTML 4(?) standarden :D
Nope. Ser ingen anledning till det när man rör sig på det här basala nivån. Det funkar ju ändå.
Att jag sen inte är insatt i den är förstås också en bidragande orsak ...
 :rolleyes:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bara det: på förra stället (Bostream) behövde jag aldrig gå in och skriva om i index-filen varje gång jag la upp en ny fil (låt). Den kom upp prydligt i parent diectory ändå...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Det är väl ingen god princip att automatiskt lista allt som läggs i ett directory!? Det var väl mer tidigare, dvs förr man/en del gjorde så? När internet var ett snällt ställe.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja kanske korkat men det var bara några låtar och rätt snabb omsättning på dessa. I
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Ja kanske korkat men det var bara några låtar och rätt snabb omsättning på dessa. I

Nä det gör väl ingenting om man ändå vill göra dem tillgängliga. Jag menar mer att ställa in webservern så att den autolistar tillhör väl inte en god praxis.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja kanske korkat men det var bara några låtar och rätt snabb omsättning på dessa. I

Nä det gör väl ingenting om man ändå vill göra dem tillgängliga. Jag menar mer att ställa in webservern så att den autolistar tillhör väl inte en god praxis.

Var ju så jag hade det förut och trivdes rätt bra med livet...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Bara det: på förra stället (Bostream) behövde jag aldrig gå in och skriva om i index-filen varje gång jag la upp en ny fil (låt). Den kom upp prydligt i parent diectory ändå...

Lite slarvigt som jag läser så fick jag för mig att du håller på att ställa igång nya websidor som behandlar parenting  :D

h.  Dementikern :ph34r: <_< ^_^ :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Det är fråga om en apache-inställning, om man som default listar innehållet i en directory som inte har nån av default-sidorna (t.ex index.html) i sig. Om servern tillåter det, kan man ändra den inställningen med en .htaccess-fil där man omkonfigurerar apache. Då kan man begränsa denna inställning till bara en directory, och inte globalt till hela sen hemsida. Det är praktiskt och "safe". Tillräckligt safe.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är fråga om en apache-inställning, om man som default listar innehållet i en directory som inte har nån av default-sidorna (t.ex index.html) i sig. Om servern tillåter det, kan man ändra den inställningen med en .htaccess-fil där man omkonfigurerar apache. Då kan man begränsa denna inställning till bara en directory, och inte globalt till hela sen hemsida. Det är praktiskt och "safe". Tillräckligt safe.

Eller så skriver man ett php-program på 10 rader... Men folket på Bostream BBB, osv verkar vara rätt dåliga på att konfigurera för php även om de kör Apache. Kanske ingen efterfrågan.......
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det är fråga om en apache-inställning, om man som default listar innehållet i en directory som inte har nån av default-sidorna (t.ex index.html) i sig. Om servern tillåter det, kan man ändra den inställningen med en .htaccess-fil där man omkonfigurerar apache. Då kan man begränsa denna inställning till bara en directory, och inte globalt till hela sen hemsida. Det är praktiskt och "safe". Tillräckligt safe.

Inte för att jag begriper mig på detta men kan man droppa en sådan .htaccess-fil i roten? Skriver man den själv eller hur fixar man den?
Divid försökte med närmast himmelskt tålamod fixa detta med sin php-fil men det gack ej!  :huh:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Exakt som Assar säger. Bredbandsbolaget "visar" inte andra filer än index.html resp index.htm :). Inga CGI eller parsers tillåts, endast clientside javascripts. Men sen kan jag tipsa att en riktigt fräsh pryl som är på G hos BBB som tillåter upp till 50 GB lagring och fildelning till (av kunden) utvalda besökare. ;) BOX kallas det hela för för. Integreras med även med en ny webmail.. Kommer att testas lite smått med start 26e juni för befintliga kunder (enl. säker källa) ;)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för tipset Hegobald! Värt att kolla.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Jag jobbar på supporten där.. Läste lite snabbt manualen för BOX.. den är på 82 sidor  :huh: Tror att den kommer bli häftig. Innbär bl.a att man kan dela med sig med en jukebox av sina låtar på hemsidan och samtidigt hålla koll på vilka som lyssnar på låtarna mm.. mm.. Backup av sin egna dator mm.. :P

Tack för tipset Hegobald! Värt att kolla.


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
tillåter upp till 50 GB lagring och fildelning till (av kunden) utvalda besökare
Så det kommer inte funka för alla som surfar in på hemsidan?
Måste man bjuda in folk en och en?
Eller är begränsningen optional?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mitt simpla behov är bara lite serverutrymme på nätet som man kan länka till... 50 MB skulle vara perfekt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mitt simpla behov är bara lite serverutrymme på nätet som man kan länka till... 50 MB skulle vara perfekt.

Denna kör jag och den funkar bra: http://www.smyr.net/
Här får man 10 Gb gratis. Inte världens snabbaste nerladdning därifrån, men helt ok.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Mitt simpla behov är bara lite serverutrymme på nätet som man kan länka till... 50 MB skulle vara perfekt.

Denna kör jag och den funkar bra: http://www.smyr.net/
Här får man 10 Gb gratis. Inte världens snabbaste nerladdning därifrån, men helt ok.
verkar skitbra!!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mitt simpla behov är bara lite serverutrymme på nätet som man kan länka till... 50 MB skulle vara perfekt.

Denna kör jag och den funkar bra: http://www.smyr.net/
Här får man 10 Gb gratis. Inte världens snabbaste nerladdning därifrån, men helt ok.

10 Gig! Kors!  :o :blink: Å inte en massa spyware, apspam och skräp?
Jag menar "gratis" på internet betyder ofta nåt annat än irl.
« Senast ändrad: 27.06.2007, 20:50:32 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mitt simpla behov är bara lite serverutrymme på nätet som man kan länka till... 50 MB skulle vara perfekt.

Denna kör jag och den funkar bra: http://www.smyr.net/
Här får man 10 Gb gratis. Inte världens snabbaste nerladdning därifrån, men helt ok.

10 Gig! Kors!  :o :blink: Å inte en massa spyware, apspam och skräp?
Jag menar "gratis" på internet betyder ofta nåt annat än irl.

Faktiskt gratis på riktigt. Inget annat tjafs.
Prova kapaciteten på min hemsida  ;) här nedanför.
På min Ladda ner sida har jag dessutom med ASP-kod gjort det du efterfrågar, att lista alla filer i en katalog, utan att behöva koda varje gång.
« Senast ändrad: 27.06.2007, 20:57:51 by Wernborg »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Inget fel på hastigheten här. Funkar det kommer jag dränka dig med karma. Snygg sida!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Inget fel på hastigheten här. Funkar det kommer jag dränka dig med karma. Snygg sida!

tog nån vecka att få kontot, men det var det ju värt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Citera
NOTE! Heavy servers or large collections of mp3, movies, etc are not
allowed due to bandwith restrictions!


Stod på deras startsida men det är klart jag väntar mig inte några hundra- eller tusentals nedladdningar per dag...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
För att återgå till din första fråga, equality:

Har du testat att lägga en .htaccess-fil i roten med kommandot Options +Indexes i?

Det borde fungera för att slå på indexeringen av filer för den aktuella mappen och (eventuella undermappar) så att det blir så som du hade förut.

EDIT: Men det förutsätter ju att du INTE har en index.html eller liknande i mappen, för de har alltid företräde.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Linkowich! Hur skapar men en sådan fil?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
<dryg>Som linkowich skrev :-P </dryg>

Nä men det är alltså bara att skapa en fil som heter .htaccess, och ha texten "Options +Indexes" i den. Om det funkar eller ej beror helt på hur webservern är konfad.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Tack Linkowich! Hur skapar men en sådan fil?

Nu minns jag inte om du sitter på Mac eller PC, men är det PC så kan du köra Anteckningar, klistra in
Options +Indexes
och spara den som .htaccess

Eventuellt lägger Anteckningar till extensionen .txt på slutet, då får du ta bort den manuellt på filen innan du langar upp den på servern.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tnx Linkan och Arete! Testar detta när jag kommer hem i nästa vecka,
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Testar detta nu men filen måste väl ha ett namn inte bara en filändelse?  :huh:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves