Kontrollrummet

Råd angående olika alternativ att få hemmanätverket att funka?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Hallå

Skulle behöva en massa hjälp för att få all datorkommunikation i mitt hem att fungera

Har just nu en Thomson Speedtouch 780WL : modem/router/brandvägg som följde med mitt bredbands abonnemang från TDC.

Modemet har ett webinterface som är tämligen krångligt att navigera i och svårt att förstå sig på . Googlade lite på det och det verkar dock ha fått ok betyg i tester.

Just nu har jag 3 stationära datorer i huset…..

-   nr 1 ansluten med kabel (som störande går genom 2 rum)
-   nr 2 musikdator som inte är ansluten alls till nätet
-   nr 3 min flickväns dator som står ganska långt bort och har ett trådlöst nätverkskort som heter D-link Airplus G DLW-510 http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDLYZU93ygJVYLelXSNvhLPG3yV3oVI98hKltbNlwaaRp7jwoHD2onGQTo48EBt/gzKDmLksRtOLbbQ==

har dessutom:

-   en laptop med trådlöst nätverkskort
-   en Slim Devices Squeezebox (trådlös musikstreamer) som ligger på det trådlösa nätverket och funkar utmärkt

skulle vilja få in:

-   en xbox (har en ochippad) som kan agera mediacenter
-   en nätverkshårddisk som kan innehålla mediafiler åtkomliga från alla datorer
-   en nätverksskrivare
-   skulle också vilja att musikdatorn kom åt nätverket men inte Internet (är detta dumt?)



dator nr 3 har som sagt ett trådlöst nätverkskort och står ganska långt från modemet….anslutningen fungerar någon gång ibland…..jag skulle förstå om det var så att signalstyrkan var minimal men ibland hittar den nätverket med nästan full styrka för att 1 minut senare inte hitta ngt alls.

Samma nätverkskort har suttit i min stationära (nr 1) och endast 10 meter från modemet utan störande väggar men betedde sig även då mycket svajigt. Tappade ofta anlutningen.

Med laptopen funkar det LITE bättre….den verkar kunna hålla sig kvar då den har fått kontakt men även där är det så att den kan hitta nätverket med full signalstyrka och när man uppdaterar nätverkslistan så hittar den ingenting.

Jag har en allmänt ganska god kunskap om datorer men har väldigt dålig kunskap om nätverk och brandväggar. Jag tror ändå att jag har lyckats ställa in rätt inställningar på datorerna eftersom det ju iaf fungerar ibland.


Så till mina frågor:

Vad har jag för olika alternativ för att lösa problemet/önskemålen?


Låter det som att modemet är boven i dramat?


Det skulle vara väldigt skönt om allting fungerade trådlöst och smärtfritt men det känns som trådlöst ger en massa trubbel och jag kan inte dra kabel överallt

Har då funderat på ngn homeplug-lösning (http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=2305)

Erfarenhet av detta?

Hastigheterna som anges har jag förstått är endast teoretiska och jag tror inte att man kommer speciellt nära tophastigheten…tror ni att den faktiska lägsta hastigheten är beroende av homeplugens maxkapacitet? Dvs. om jag köper en som klarar max 200Mbit/s och låt oss säga att den faktiskt kommer upp i 50Mbit/s och jämför med en som klarar max 85Mbit/s…….kommer den senare få en lägre lägsta-hastighet eller är det bara max-hastigheten som skiljer?

Jag vet inte riktigt vilken hastighet jag har behov av…..i 1:a hand handlar det om att få Internet till min flickväns dator…..vår uppkoppling är 28Mbit/s och i praktiken kommer vi upp i c:a 14Mbit/s. Hennes uppkoppling har endast normala surfbehov.

X-boxen står i näriheten av hennes dator och skulle möjlighetvis kunna anslutas med kabel om man har ngn ”accesspunkt?”.

ELLER

Finns det ngn trådlös superrouter som kommer klara detta mkt bättre än den jag har? Hur funkar det då tillsammans med mitt multifunktionsmodem?

Eller handlar det om kvaliteten på de trådlösa nätverkskorten i datorerna?


Övriga tips?


 Tusen tack om du orkat läsa ända hit : )

Petri


DåligtGehör

  • Gäst
Min enda reflektion är att när jag skall skaffa nästa router eller switch eller något så skall jag ta reda på mer vad de egentligen förmår. Min budget router (D-link 804) har en sämre throughput än vad det käcka siffrorna anger. Märker klar skillnad om jag testar med en dator som ligger utanför LAN:et. Så försök ta reda på vad de verkligen klarar av att hantera.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Enligt min erfarenhet så fungerar D-Link betydligt sämre än Netgear, om man tittar på billiga prylar - men jag har också råkat ut för kompatibilitetsprobelm med dyra Cisco-accesspunkter, som har totalvägrat att fungera ihop med Dell-nätverkskort - som i sin tur har fungerat perfekt med både Netgear och D-Link-accesspunkter... Det verkar vara en djungel utan dess like med trådlösa nätverk.
Man kan också ha problem om det finns andra som har trådlösa nät i närheten. De kan ju ha lagt sig på samma kanaler som du... Andra prylar kan också störa, så det kan vara bra att prova att flytta runt accesspunkten och se om det blir bättre med en annan placering...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
tack

om man byter kanal på routern, behöver detta anges i ngn nätverksinställning på respektive dator då?

(det är dock inte en massa andra nätverk som syns i listan över trådlösa nätverk....kan ju förvisso vara inställda på att inte synas men jag bor i villaområde med en bit mellan husen så det borde inte störa så mkt)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

(det är dock inte en massa andra nätverk som syns i listan över trådlösa nätverk....kan ju förvisso vara inställda på att inte synas men jag bor i villaområde med en bit mellan husen så det borde inte störa så mkt)

På vilket sätt är 192.168.0.1-guiden svårbegriplig?

Har du kört "guiden för hemmanätverk" på alla datorer?
Om du gjort det, så kan det vara brandväggsproblematik, eller som påstås ovan nåt fel på modem...
https://soundcloud.com/user7789882