Forum > Färdiga produktioner

Turn off your television - Long walk

<< < (5/6) > >>

Larsson:
halloj Jon
skitfin låt, akke ljudet är kalas.. hur har du fått till det ?
snyggt med släpig lite halv viskig stämm-sång, mycket atmosfäriskt
tycker hela paketet funkar

det enda jag reagerar på är att basen/botten känns lite tunn
eller kanske det är att den har lite för låg volym bara (iaf i min lyssning)

visslingarna låter skitbra, ger en extra dimension till låten med reverbet
kalas låt..& ännu en pärla i banken

gott jobbat :)
/Larsson

Yllet:
Ojoj många kommentarer, då ska vi se!

slipperman: Virveln är väl inte pannad till höger?!  :blink:

MaxB: Känns bra att höra!

Harmonica mike: Tackar, jo jag har jobbat en del med gurorna, se inlägg längre ner om hur jag spelat in och mixat dem.

robc: Så har fler än du reagerat, känns fint ;)

Eddi och bjurte: Det här med knaster eller inte knaster och störiga ljud etc, handlar för min del inte så mycket om att efterlikna hur det lät förr. Utan snarare om att bygga upp någon slags stämning. Jag gillar att blanda gammalt och nytt, både gällande inspelning och mixning/produktion :) Virvel ska ni ge f*n i klaga på! Den är jag skitnöjd med  :wub:

morgonte: Ska genast kolla upp Paavoharju, alltid fint med lite tips!

Asti: Oj oj se där! Visst är det en tramporgel, älskar det knarriga ljudet som ofta tillför något subtilt och levande.

SYNTH: Bockar och bugar!

Dividend: Det värmer att du gillar mitt knaster ;)

cykeln: Hehe, roligt beskrivning av gitarren. Se sedan för en beskrivning hur den är inspelad och mixad!

Larsson: Lyssna gärna en gång till och se om du fortfarande tycker att det saknas lite botten och isåfall gällande hela mixen, eller bas/baskagge. Jag antar att vi snackar subbotten 40-60hz. Se sedan för beskrivning av gitarren!

mvh Jon

Yllet:
Gällande inspelning och mixning av gitarrerna: Det är två gitarrer, en nylon från 50-talet, Bjärton pannad 100% vänster och en stålis, Tanglewood, pannad 100% höger. Båda är skickade till ett gruppspår innehållande: NLS (för subtil färgning av ljudet med nevemixerbordet), cuttertone (för att göra allt under 100hz i mono), IK White2A (kompressor som tar max 1db på peakarna), Kramer Tape (ger lite mer djup och topp)

Nylon: Satson (filterat bort de lägsta frekvenserna under ca 100hz), eq (bort med ganska mycket sub/låga frekvenser då gitarren lät väldigt dov, nebula 3 med en Fairchaild preamp preset som lät väldigt bra i just detta fall (ej kompressor), NLS

Stål: Satson (bort med det lägsta), eq (breda q-värden för att få bort lite låg-mid (som nylonen och basen får ta hand om) samt high-mid (för att inte krocka med sången), NLS

Reverb: Ett kort ca 500ms rumsreverb mycket subtilt på båda gitarrerna.

Tja det var det. Hemligheten till soundet ligger nog mycket i panoreringen samt blandningen av nylon och stål som tillsammans utgör den slags helhet.

Tack för visat intresse!

Rattlesnake:
Tycker inte låten hör till dina bästa. Saknar en hook, refräng eller något. Harmonierna maler mest bara runt på C -F- G- F, så det känns inte så spännande. Sången låter bra men blir lite bakfylleviskande i längden, saknar dynamik.
Gitarrerna låter kanon. Gillar virveln men inte knastret, som inte låter snällt vinylanalogt utan bara bitreducerat digitalt.
Nu låter jag gnällig, men jag är van att höra riktigt bra låtar från dig.

Yllet:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 22.04.2012, 11:46:45 ---Tycker inte låten hör till dina bästa. Saknar en hook, refräng eller något. Harmonierna maler mest bara runt på C -F- G- F, så det känns inte så spännande. Sången låter bra men blir lite bakfylleviskande i längden, saknar dynamik.
Gitarrerna låter kanon. Gillar virveln men inte knastret, som inte låter snällt vinylanalogt utan bara bitreducerat digitalt.
Nu låter jag gnällig, men jag är van att höra riktigt bra låtar från dig.

--- Slut citat ---

Det är riktigt vinylknaster genom hela låten, som i vissa partier (framförallt i slutet) övergår till bitcrusher av trummorna, men det var också hela tanken. Att låten börjar "analogt" (om man så önskar) och slutar digitalt :)

Här får du trösta dig med en hook sålänge: http://youtu.be/Wer6t1DO2Z8

mvh Jon

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion