Kontrollrummet

I Charons båt :)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Charon blev sisådär 12-13 minuter innan jag kom på hur jobbigt det var att sätta noterna till ett sådant stycke (och sen hitta nån som är villig att sjunga det gratis ;). Det blir två låtar med pretentiöst tegneriansk text, av klassiskt skolad sång på det ena eller andra viset.
--------------------------------------

http://loveandfriendship.se/CHaron1-test2.mp3

Detta är en update! (24/6)

Några invändningar, råd, intressanta iakttagelser, information eller något annat med denna version som är bra eller dåligt? ;)

Tack på förhand! :)
« Senast ändrad: 24.06.2007, 12:41:23 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Trevande, porlande och susigt. Men mono är inte så kul och det blir lite grötigt i nedre mellanregistret. Några snygga, bestämda passager kring 02.30. Gillar't men når inte upp till din klass i årtidsverket. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Musiken är bra men tyvärr så duger inte ljuden på långa vägar, låter tyvärr plast i mina öron.
Det kanske iofs inte går att åstadkomma verkligare ljud än så här när det gäller klassiska instrument?
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trevande, porlande och susigt. Men mono är inte så kul och det blir lite grötigt i nedre mellanregistret. Några snygga, bestämda passager kring 02.30. 

grötighet är en fin balansgång, jag gillar ju gärna två-tre teman samtidigt.... Men mono??? Som i icke-stereo??


Citera
Gillar't men når inte upp till din klass i årtidsverket.

Vänta tills sång lagts på!

« Senast ändrad: 24.06.2007, 04:06:21 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gillar tema fugurerna mycket
kanske skulle kunna behöva lite mer utrymme mellan instrumenten.
o att sträkarna kune få åka lite lugnare så det blir lite mer konstraster...

tony
att leva är att dö


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Musiken är bra men tyvärr så duger inte ljuden på långa vägar, låter tyvärr plast i mina öron.
Det kanske iofs inte går att åstadkomma verkligare ljud än så här när det gäller klassiska instrument?

Tack. Jo, det går att göra en hel del.
Detta är inte den slutliga instrumenteringen f ö.... HAr varit lat och lade upp låten lite tidigt kanske
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
gillar tema fugurerna mycket
kanske skulle kunna behöva lite mer utrymme mellan instrumenten.
o att sträkarna kune få åka lite lugnare så det blir lite mer konstraster...

tony

Det har du helt rätt i :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjohej Per!

Mycket musik och bekanta teman men måste nog hålla med om detta låter MONO, är detta kanske nån mellenversion med opanorerade intrument? Nu liggar allt i mitten sas och sliter om utrymmet. Det fina stora Per-soundet saknas. Kolla versionen eller så ska du ta tag i panoreringsknobarna. Allt låter annars mjukt o behagligt, gäller bara att få detdär "stora" you know! :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
grötighet är en fin balansgång, jag gillar ju gärna två-tre teman samtidigt.... Men mono??? Som i icke-stereo??

Ja precis ingen stereo alls, allt i mitten i mina lurar iaf...  :mellow:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjohej Per!

Mycket musik och bekanta teman men måste nog hålla med om detta låter MONO, är detta kanske nån mellenversion med opanorerade intrument? Nu liggar allt i mitten sas och sliter om utrymmet. Det fina stora Per-soundet saknas. Kolla versionen eller så ska du ta tag i panoreringsknobarna. Allt låter annars mjukt o behagligt, gäller bara att få detdär "stora" you know! :)

h.  Johan

knobat fram ett panorerat stycke nu. Och gjort några smärre ändringar. Update kommer snart. Jobbar på melodin, och jobbar för att få tag i sångerska/sångare. (Jag har 2-3 att välja mellan, men de har ju liv de också ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Vackert som vanligt, vemod och landskapsbilder.

Det finns några saker som känns lite fel, vissa av ljuden låter som orchestra-hit's från någon trummaskin från sent 80-tal. Detta gör så att vissa av stråkarna känns som om du spelade på en "monofonisk violin", där ljudet huggs av på ett onaturligt sätt.

Inte det bästa du gjort, men godkänt. Näsan precis ovanför ytan. Varför? Det finns små små partier här och där som blixtrar till och känns precis så bra som bara du kan vara!
« Senast ändrad: 24.06.2007, 12:46:24 by Light Head »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Joorå!
Börjar närma sig det bekannta stora soundet, kanske lite trävande melodi ännu på sina ställen. Sången kommer att ge detta en helt ny färg, hoppas du hittar nån som vågar sig på detta "gratis" :)

PS: visste inte att Charon har båt :D


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Högpunkten i låten är någonstans i mitten. Man får en förnimmelse om en annan värld. Helt underbart. Slutets upptoning i styrka förvånade. Kanske är det bättre att låta lyssnare få sjunka till ro mot slutet av låten. Att dra sig tillbaka mjukt.

Inledningens vigorösa stråkar skulle tjäna på snabbare attack eller annat instrument för att förtydliga det snabba. Lite utspridning uppåt i registreat i oktav vore inte dumt. Inledningen är lite "tjock" ljudmässigt. Vilken idé hade du?

Låten växlar mellan avslappning och hetsighet. Fina vidaretolkningar av ett tema på sina ställen. Ger en känsla av nyhet och trygghet i det redan uttryckta. En båt med nya segel in mot vita delar av kartan.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Högpunkten i låten är någonstans i mitten. Man får en förnimmelse om en annan värld. Helt underbart. Slutets upptoning i styrka förvånade. Kanske är det bättre att låta lyssnare få sjunka till ro mot slutet av låten. Att dra sig tillbaka mjukt.

Inledningens vigorösa stråkar skulle tjäna på snabbare attack eller annat instrument för att förtydliga det snabba. Lite utspridning uppåt i registreat i oktav vore inte dumt. Inledningen är lite "tjock" ljudmässigt. Vilken idé hade du?

Låten växlar mellan avslappning och hetsighet. Fina vidaretolkningar av ett tema på sina ställen. Ger en känsla av nyhet och trygghet i det redan uttryckta. En båt med nya segel in mot vita delar av kartan.
Ditt första stycke är noterat (tack, håller kanske med men passar inte till texten då?).
Andra stycket har du helt rätt. Min idé här var ju att snubben är helt väck i sin sorg, mycket låga toner, men det framkommer nog även om jag byter instrument från cello till .... nåt annat och högre upp.

Det tredje stycket var poetiskt skrivet. :)



https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mahan: Jo, det verkar som det fixar sig med sången... Det svåra är att skriva melodin...
Charon hade en båt i grekisk mytologi ;)

Light Head: Percussionen är inte perfekt nä, men 80-tal? Så dåliga tycker jag de inte är. SKall dock jobba på trumspåret en del när jag har tid.
Den "monofoniska violinen" (cello), det finns 2 förresten, byts ut mot annat instrument som jag skrev ovan.

Tack till er båda för lyssningen. SKall nog panorera mera också :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Mahan: Jo, det verkar som det fixar sig med sången... Det svåra är att skriva melodin...
Charon hade en båt i grekisk mytologi ;)

Light Head: Percussionen är inte perfekt nä, men 80-tal? Så dåliga tycker jag de inte är. SKall dock jobba på trumspåret en del när jag har tid.
Den "monofoniska violinen" (cello), det finns 2 förresten, byts ut mot annat instrument som jag skrev ovan.

Tack till er båda för lyssningen. SKall nog panorera mera också :)

Kul att det fixar sig med sången, vilket blir språket om man får vara nyfiken, kanske grekiska? :)


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mahan sa: Kul att det fixar sig med sången, vilket blir språket om man får vara nyfiken, kanske grekiska? :)

Swahili. Nej, svenska! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Nu har jag endast hört den från 24/6 så jag kan bara uttala mig om den.

Helt klart det bästa jag har hört från dig! Det mesta av den negativa kritiken du har fått hittills är jag fullständigt oenig med. I mina öron behövs det inte ändras på nånting. Riktigt skön och behaglig musik som samtidigt är väldigt intressant med en massa saker som händer hela tiden. Tycker om melodierna, ändra inte på nånting!

Klockrent till filmmusik/spelmusik men även som vanlig lyssning tycker jag.

har lyssnat ett par ggr till och försökt komma på mer:

älskar orgeln som kommer in strax innan första minuten, den passar min filosofi med att att ta en handfull med musik och sen smörja ut det till något rörigt och vackert. mycket fint. Fiolen vid 01:50 är wunderbar, mmmmm måste lyssna igen... hääärligt

2:25 gillar jag också, låter lite samplingsbibliotek men samtidigt är det också charmen med det. Att vara stolt över midi och inte försöka låta så "live" som möjligt hela tiden är fett. det är fett som fan! Har du bra idéer så låter de bra oavsett hur du spelar upp dem.

4:09 oj där kom den igen, dam dam dam da da da da, da da dam. löv it!

Sången är ingen nödvändighet om du frågar mig, men jag tror att det kommer att tillföra otroligt mkt


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Helt klart det bästa jag har hört från dig!

Tycker också att det är åtm. bland det bästa jag gjort. Men smaken är ju delad ;)
https://soundcloud.com/user7789882