Kontrollrummet

Farväl Vinter - The Last Plant (synt)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
LÅTNAMN: Farväl Vinter
ARTIST/GRUPP: The Last Plant
GENRE: synth
LÅTLÄNGD: 4.33
KOMPOSITÖR: Carl Rojo Man
PRODUCENT: Carl Rojo Man
EV. MEDVERKANDE: Light Head - glada tillrop och trakaserier
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Vad tycker ni om detta? Hård syning i kanten önskas...

Vad är bra?
Vad är dåligt?
Vad kunde vara bättre?
Hit?
« Senast ändrad: 23.06.2007, 13:34:34 by Light Head »


Utloggad PoPWerK

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
    • PoPWerK Music
....Får rysningar !!!!!!

Tack som faan att det finns någon som gör musik i denna genren.
LUSTANS LAKEJER !!!! Är du son till någon av herrarna.

Excelent produktion, rösten ligger mitt framför ansiktet, BRA !
Sköna synthgrejjer, crispy, basigt, tv-spel, ufo-"take-off" du har
med alla ingredienser !!

Jag tycker inte du behöver göra NÅGOT med denna produktion.
Det enda....lilla....är att textförfattandet sjunker på vissa partier.

Det här var bra ! Skall genast maila mina synthkollegor på nätet.

/Michael
/Michael

___Am, F , C , Gsus.....om och om igen___


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
:-) tackar, kul att du gillade det!

Be dina polare att skriva en rad oxo. Alla åsikter är välkomna!



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är en bra melodi helt klart, men du har gjort bättre melodier. Sången är dock lite utan känsla, förutom en subtil skillnad mellan vers och refräng. Vad gäller låten i övrigt, så är trummorna lite för långt borta... Bas och ljudeffekter godkända :)


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
(Bara i lite förbigående,,, det är Carl Rojo Man som står för arr och prod. Jag har bara klagat, gnällt och pushat lite hit å dit..)


Dividend: Tacksam för din input!


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gillar synt mattan alla 80,.90 tal
sköt drag kanske att sången skulle sänkas lite lite gran ligger lite utan på det övriga ... brejket i slutet lite otajt över gång eller bara konstig kanske..
roligt o höra kommer knappt ihåg vinter så lite fel ärstid kanske ...men gillas

alllt väl tony
att leva är att dö


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tackar Ynot. Det där med sången är noterat!

Vad är det som är otajt vid övergången? Vilken tid, ungefär? Det måste ju kollas.



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Roligt att höra en så välgenomarbetad låt.

Rösten är mjuk och personlig. Långt ifrån POP-grejs. Önskar lite mer närhet i  sången. Vad menar jag då med närhet? Texten låter lite hmm, vad ska vi säga, som sagt men utan ställningstagande. Går det att förstå? Förslagsvis låta texten styra uttrycket på sången. Allt är väldigt avslappnat och behagligt, dock gärna mer sång näramare textens innehåll.

"Sig" på något ställe får gärna uttalas som talspråk "sej". Brukar kännas mer naturligt och äkta då, utgående ifrån att du vill säga det personligt.

Soundet är lite Depeche? Har personligen lite svårt för det men låt inte det hindra.

Uppbyggnaden av verser, refränger och mellanspel är väldigt igenomtänkt. Låtens största förtjänst är väl egentligen att allt passar väldigt bra tillsammans. Det är lätt att få spretiga element i sina kompositioner. Både ryhtmmässigt och vad gäller frekvensutrymme. Så det är guldstjärna. :)

Det finnns en viss humor i låten också med tanke på blipp-bloppet. Slutet är roligt t.ex. och de sista slagen slår innan låten tar slut.

Förslag vore då, som sagt förutom sångens uttryck, att på sina ställen komplettera ljudbilden med fler ljud för att göra starkare intryck på lyssnaren. Ibland kommer synthslingor som är fina i sig, och om du dubblar dem med andra ljud och sprider ut det i registret kan effekten bli mer effektfull och starkare. Gillar texten mä.

Det kliar i fingrarna över att säga att du ska ändra soundet i låten, men det är nog inte så klokt på det stora hela. Du har ditt uttryck som är fint och Du. Att behålla det är nog mycket bättre än att någon annan ska få sina ljudfetitischer tillfredsställda. _Låten_ är ju riktigt bra!

Hade så fint och lycka till!



Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tackar 1up!

Väldigt bra och mycket inforamtion/tankar.

Vilket sound skulle du vilja ändra till? (Kommer nog iofs inte att ändras, men det kan vara lite kul att få en annan infallsvinkel)



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul kommentaren lyckades bidra. :)

Soundet? Well, för mig är soundet i din låt det här varma spaciga och synthiga 80-90-talet? Tänker mig nog lite nyare synthljud med mer dist och, lite mer POP, mer ljus än mörker. Väldigt svårt att beskriva. Kan inte ge något bra tips på någon annan låt som har ett sound jag skulle föredra mer heller, tyvärr.

Lite mindre värme, rundhet, gummi och reverb, är det bästa jag kan göra för dig i text. Och nu kämpar jag verkligen. :)

Vilken framtid har du utstakad för låten?


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Framtiden,,,  en EP ligger nära till hands. :-)

Jag har försökt att få lite klarhet i just ljudbilden, men det är skitsvårt! Det låter 80-tal om allt, vilket jag egentligen inte är missnöjd med, men jag vill få till något som är lite mer mordernt oxo.

Det finns ju väldigt få band som gör sådan här musik nu för tiden. Det sista "dog ut" för typ 10 år sedan....

Vad finns kvar? Sista mannen på jorden, Universal Poplab?

Tillbringade gårdagen på ett hotelrum i centrala Stockholm och lyssnade på en jäkla massa musik. Vet inte om jag blev klokare på det, men några tankar/ideer började gro. Nu skall jag bara lyckas formulera dem.

Det brukar vara allt för filosofiskt när jag tänker till. :-)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gott intro. Sen kommer sången som har väldigt bra sound. Nära och bra. Lustans ja... hmmm. Mer angegemang i sången efterlyses. Lite lojt nu, men det kanske hör till?

Skojiga blippljud.

Jag brukar digga högt mixad sång, men här tycker jag nästan det blir för mycket av det goda. Ta ner lite tycker jag.

Väldigt bra arrat.


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Jag brukar digga högt mixad sång, men här tycker jag nästan det blir för mycket av det goda. Ta ner lite tycker jag.

Håller med. Det känns lite även lite tunnt/ihåligt under sången på något sätt. Kanske de tama trummorna som gör det? Sången behöver lite mer karaktär.


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Skulle jag inte spelat NES och gått på dagis på 80-talet hade jag lätt vart synthare :)
Stor cred till dig/er som för syntharvet vidare.

Ni har fått till ett fint sound som påminner mig lite om VNV som jag gillar skarpt..
Vissa låtar man hör på t ex en fest frågar man en polare om vad den heter och skriver ner namnet i sin mobil för att leta upp sen dagen efter. Den här är en sån låt. Sketabra helt enkelt!
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tack Wernborg och tack DåligtGehör! Bra tankar och åsikter!

Å tack DjViss, kul att höra. Dina polare kommer att hitta låten på myspace om de letar där...  :-)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tänker mig nog lite nyare synthljud med mer dist och, lite mer POP, mer ljus än mörker. Väldigt svårt att beskriva. Kan inte ge något bra tips på någon annan låt som har ett sound jag skulle föredra mer heller, tyvärr.

Alltså synth nuförtiden  (utan att jag är synthare på det sättet) ÄR ju ganska dyster? Eler har jag missförstått nåt?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Vi syntare är melankoliska storstadsbor som drivs av brustna hjärtan, dekadens och ensamhet.... eller något sådant.

Hårdrockare är smutsiga
Punkare är arga
Jazz-nissar är omöjliga att först sig på
Pop-snören är knarkomaner
Bluessnubbar är alkoholiserade
Raggaman är konstant pårökt

(om du nu tog åt dig så stämmer säkert min fördom eller så har du inte koll på hur ironi funkar)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nostalgitripp bigtime i introt!

har lyssnat ett par varv och har lite generella kommentarer mest.

Låten är genomarbetad, solid i sin hela form som svensk syntlåt, och på det hela taget bra. Lustans  lakejer lät bra mycket sämre sist jag såg dem på tv. men...

Nu råkar jag veta att du är ute efter skoningslöst gnäll, så då kör vi.

Sången.
Känns för oengagerat, även om genren är berömd för klena sånginsatser (!) så tror jag ni har grundförutsättningar att göra mycket bättre. Det känns som det är lite för  låg tonart för sångaren, som om han kontrollen tappas ltie. Kanske kan höja lite, eller testa lite viskningsläge eller på annat sätt ändra. En oktav upp, en dub kanske ?
"det blir en lång natts färd mot dag" sjungs med samma lojhet som resten. Mer dynamik! "har jag tappat all tänkbar kontroll" är ju inget man normalt reflekterar över medans man diskar eller kollar på nyheterna? ;) Man blir smågalen, det är ju inte riktigt bra. Ett lite mer desperat uttryck (eller känslomässigt iaf) mer i såna passager än "med pengar får du allt".
Lev ut texten i sånguttrycket!
Sen älskar jag "farväl vinter" genom strandradion.

Minsta möjliga ändring: dubba refräng, gärna en oktav upp. Alternativt klipp utr spngen, effekta den rejält, smala av frekvenserna (skär uppe nere) och dra bakom i nåt typiskt 80-talsreverb eller nåt.


Arr:
Oerhört snyggt gjort! Gillar trummor och basar, slingljud och effekter. Trots eller tack vara det finns ingen riktig punch i låten. På exakt samma sätt alla band  på 80-talet hade problem :)
Vad trro du om att lägga på ett mer modernt trumkomp? kanske kan krispa till det hela utan att flytta från denna trevliga genre.

Sen har du hittat påde helt tidsenliga syntslingor i refrängen, men ändå helt egna. Jättebra!


Jadu, mycket skitsnack härifrån, men  har iallafall skrivit av mig. Låten snurrat hela tiden, och nu börjar den sätta sig riktigt bra.  Bra melodi i vers och refräng men för liten intensitetshöjning i refrängen i min smak.

Annars blir jag avundsjuk på din förmåga att placera låten så rätt! fan så gott jobbat:

Skickar en länk till våra husgudar, dm, photographic. en i mångd och mycket bedrövlig låt ;) som änså lyckas flyga i andra versen på grund av en liiiiten intensitetshöjning i bakgrunden.  Bra exempel på att dubba en oktav upp oxo...



Tänk sången på behind the wheel oxo, i versen....




Starkt jobb!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tackar Emulator, väldigt bra och mycket berättigade åsikter/observartioner.

Vet inte hur jag skall ta det där med att bli jämnförd med Lustans, för de var ju mindre bra,,, för att uttrycka det lite diplomatisk... :-)



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag säger ju det, detta är mycket bättre ! ! !

:D
https://soundcloud.com/secondary-protocol