Kontrollrummet

VIIDES HUONE - SYDÄMENI JÄÄTÄNEET

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjofaderalla hej på er alla !

Har varit lite brått... håller på att (försöka) ta en examen i html5 och css3.

Denhär fick vi i alla fall till stånd.


LÅTNAMN: Sydämeni jäätäneet
ARTIST/GRUPP: Viides Huone
GENRE: Nån sorts rock
LÅTLÄNGD: 3:54
Text: Raija
Musik: Space
MEDVERKANDE: Mahan på distguror och bas
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3

[mp3=200,20,0,left]http://www.kurpitsa.com/music/SYDAMENI.mp3[/mp3]
Låter det till nåt? Hur låter mixen? Jag har skruvat fram å tebaks nu så jag är yr i mössan :blink:


OK, ny verre 14.4.2012. Skurit i diskaten och annars också skruvat lite. Inget drastsikt dock.
[mp3=200,20,0,left]http://www.kurpitsa.com/music/SYDAMENI2.mp3[/mp3]

Space
« Senast ändrad: 14.04.2012, 14:50:07 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
tycker det låter bra. kan tänka mig att gitarrljud kan ha mer basfrekvenser.
« Senast ändrad: 13.04.2012, 07:30:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kompet andas ju lite progressiv rock a la 70-tal. Gött.

Sångmelodin är alldeles för simpel för denna låt. Nästan obefintlig faktiskt, mest lite linjer utefter ackorden. Hade varit roligt med en mer utbroderad sångmelodi. Lite attityd och jävlar anamma i sången skulle inte skada.

Lite körer här och där kanske. Vid en första lyssning uppfattar jag inte direkt vad som är vers och refräng.


Ett väldigt kompetent komp. Hade som sagt gärna önskat mer av sång/melodi.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Hoppar in här utan lov av trådägaren! :D
Krister skickade hela projektets filer åt mig och detta är vad som låten blev till efter mitt hyvleri:

Fick fulla rättigheter att omvandla hans låt, vi konstaterade dock att vi har varsin syn på hur låten skall "låta", kan hålla med om att detta kanske låter lite "kopierat" av dom stora poijkarna  men jättekul var det att jobba med alstret och detta är min syn på saken:

[mp3=200,20,0,left]http://johanm.com/krister/NYASTSYDAN.mp3[/mp3]
Trumsoundet jobbat med NI:s STUDIO DRUMMER
h.  johan
« Senast ändrad: 13.04.2012, 01:54:38 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar trycket på trummorna i basregistret i Mahans mix men där saknar jag samtidigt trummornas overheadmikningen som släpper fram hihat och cymbaler mer i spacetruckers mix - hmm båda är bra på lite olika sätt.
« Senast ändrad: 13.04.2012, 07:37:00 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kristers verre:
Jag tycker det låter riktigt bra! Raja tar i från tårna stundtals på vissa passager och det ger pluspoäng i min bok.Mixen rockar fett och det svänger klockrent.

Johan version:
Bra trumljud,bra häng på gurorna - tydligare mix.Hammondorgeln hade jag gärna hört mer av och lite mindre gura  :P

Edit: Jag tog en lyssning till.Orgeln,jag tror att den suttit bättre i mixen med ett renare sound.Nu tävlar den mot guradistpaketet till höger rätt ensamt där ute på vänsterkanten.Renare sound,och ett litet snäpp upp i volym så kommer jag inte att svära i kyrkan nån fler gång :)

Jag kastar upp 4 å en bluesigt sliten hatt(för orgeln som jag ville höra mer av) vilket gör att låten landar på en 4,3 av 5 möjliga rock/ters/skakningar.

Mike
« Senast ändrad: 13.04.2012, 07:48:38 by Harmonica mike »


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjosan :D
Max: Tack, jag gillar också cymbaler och hihats... jag gillar dessutom att ha lite större stereobild på trummorna. Jag försökte lyssna hur dom "stora pojkarna" gör och konstaterade att tex Nightwish har trummorna rätt i mitten och nån annan har det på nåt annat sätt.... smaken är som baken ;) ...som tur. Lite mer basregister kunde trummorna ha dock som du nämnde

Wernborg: Visst, början 70-talet var den tid då jag blev medveten om att det finns annat än Pippi Långstrump. Angående melodin så har du kanske rätt... det bara blidde så... å egentligen är det så jag ville ha det. Det ger rum för texten.

Mahan: Det är så sant det gamla ordspråket "när man ger mahan lillfingret tar han hela handen". Intressant version... lika men ändå såå olika. Övre registret på trummorna saknar jag dock som redan nämndes. "Kopierat" av stora pojkarna, så är det.... å andra sidan, många låtar som kopieras av dom stora pojkarna hamnar vid nåt skede i samma kategori... man får leva på hoppet sa grodan :lol:

Mike: Kul att du gillar. Jo, Raija tar i ända från tårna. Tog en stund innan jag fick det att fungera rent tekniskt vid inspelningen. Man lär sig nya saker alla dagar. Orgeln finns nog med i min version också men med betydligt lägre volym. Mahan hade kanske valt ett renare sound men han fick B4:an som en mp3-fil så det var inte mycket han kunde göra åt den. Tack för pluspoängen.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Gillar trycket på trummorna i basregistret i Mahans mix men där saknar jag samtidigt trummornas overheadmikningen som släpper fram hihat och cymbaler mer i spacetruckers mix - hmm båda är bra på lite olika sätt.

Måste återkomma till detta... Jag började fundera över vad det beror på att mina låtar ofta blir väldigt rika på diskant och att jag tenderar att överdriva med trummorna  :huh:
Såhär förklarade jag detta för mig själv... Två av mina favoritplattor från the good old days är Genesis "A trick of the tail" och "Then there were three". Dessa plattor var väldigt viktiga och stora för mig då det begav sig... och bägge är rika på diskant och på bägge plattor tar Phil Collons trummor en väldigt stor och central plats i låtarna... Jag antar att dessa plattor har påverkat min musiksmak en hel del. Och påverkar fortfarande.. på gott och ont.

Sådesså

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Två av mina favoritplattor från the good old days är Genesis

Intressant! Mitt ljudideal är nog kraftigt påverkat av Seconds Out. Hugh Padgham regerar. Han var också t.ex. med på Ten Summoner's Tales som också är en oerhört välljudande skiva. Skall lyssna på låten när jag kommer hem.
« Senast ändrad: 13.04.2012, 14:52:00 by slipperman »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!

Krister:
Den där synthen i soolot låter bra men skruva upp volymen på den.

MaxB och HMike:
Tack för lyssningar och commentz! Kul att smyga in så här på nån annans tråd och köra nya verren, har dock fått lov av Krister att göra detta så här kommer en Mahan version till med aningen vassare trummor och orgeln lite mer upplyft.

[mp3=200,20,0,left]http://johanm.com/krister/NY_SYDAMMENI-4.mp3[/mp3]

Så därja...
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tankar hem den här när ni är färdiga.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Näe fan,nu tänker jag svära i kyrkan  :)

Orgelfixet perfekt.Men gura lyftet gillade jag inte,nu kämpar Raija med gurorna.Säg åt henne att låtsas snubbla över stärkaren och halvera volymen på vrål gurorna då ni kör det här live Krister :lol:

I denna genre skall det förmodligen vare på dette viset,fast kanske lite väl häftigt va? Jag gillar ju sången men tappar fokus då det inte är en "svensktoppsmix",bevingat uttalande(av Wernis tror jag det var i en annan tråd)som är mycket användbart.
Fast jag svamlar också rätt mycket så bry er inte om mig  :)

Nu är det fredag och strax dax för en--matbit :)

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnade på Johans senaste och Christers i huvudet. Johans lyfter fram mellanregistret tydligare med gitarrer etc och det föredrar jag. Sedan är det väl bara jag som reagerar mot Raijas röst när ni gör henne burkig jämt jag fattar inte riktigt varför? Möjligen är hon lite nasal normalt men med den här färgningen blir det ju mycket mer märkbart - öppna upp henne lite mer tycker jag.
I övrigt en härlig låt med riktigt bra arr från trummor till gura och keyboard ja och sången förstås fast jag förstår inte så mycket :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu är det fredag och strax dax för en--matbit :)
Mike

Skål!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!

En sista utspelning från Mahan kommer här

Dividend:
Fäääärdigt!

HMike:
Orgeln ännu en gång lyft och gurorna nertrampade i skogdtjärnen! :D

Eddi:
Raijas röst e fin men rejält knepig att jobba med så vi kan börja med att samla euros så att Krister får en bättre mikrofon! :D
Kul att förra mixen gillas, hopppas denhär sista ger ett gött minne av VIIDES HUONE!

Tack alla för lyssningar o kommentarer!

[mp3=200,20,0,left]http://johanm.com/krister/NY_SYDAMMENI-5.mp3[/mp3]

Såga på om det behövs!

MaxB:
KIIIPPIIIS! :D
« Senast ändrad: 13.04.2012, 18:11:19 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst nu låter hon bättre på normalen men på det höga registret försvinner hon en anings - trippla spåren och EQ:a upp botten samt komprimera på de två extra kanalerna tycker jag - men det är bara en gammal mans tankar man är väl disträ antar jag.
Grevligt trevlig helg tycker jag också.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Javisst nu låter hon bättre på normalen men på det höga registret försvinner hon en anings - trippla spåren och EQ:a upp botten samt komprimera på de två extra kanalerna tycker jag - men det är bara en gammal mans tankar man är väl disträ antar jag.
Grevligt trevlig helg tycker jag också.

Hon är bra oavsett vad man gör med hennes röst.

Trevlig helg tänkte jag också passa på att önska - gjorde jag också till en gammal man via telefon - men han har kanske glömt att sätta telefon på laddning. Eller så såg han att det var jag som ringde.  ;) Hepp!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Javisst nu låter hon bättre på normalen men på det höga registret försvinner hon en anings - trippla spåren och EQ:a upp botten samt komprimera på de två extra kanalerna tycker jag - men det är bara en gammal mans tankar man är väl disträ antar jag.
Grevligt trevlig helg tycker jag också.
Tjou Eddi!
Ett verkligt recept du slänger in här, får allting att låta så lätt! :D
Ska dock försöka skaka av mig denna låt nu och låter Krister ta hand om resten,
det ät ju egentligen hans låt som vi svarvar på här!
Tack för att du orkar med lyssningar och kommentz!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst nu låter hon bättre på normalen men på det höga registret försvinner hon en anings - trippla spåren och EQ:a upp botten samt komprimera på de två extra kanalerna tycker jag - men det är bara en gammal mans tankar man är väl disträ antar jag.
Grevligt trevlig helg tycker jag också.

Hon är bra oavsett vad man gör med hennes röst.

Trevlig helg tänkte jag också passa på att önska - gjorde jag också till en gammal man via telefon - men han har kanske glömt att sätta telefon på laddning. Eller så såg han att det var jag som ringde.  ;) Hepp!
Eller också hade han lurar på sig totalt egensinnigt lyssnande :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Javisst nu låter hon bättre på normalen men på det höga registret försvinner hon en anings - trippla spåren och EQ:a upp botten samt komprimera på de två extra kanalerna tycker jag - men det är bara en gammal mans tankar man är väl disträ antar jag.
Grevligt trevlig helg tycker jag också.

Hon är bra oavsett vad man gör med hennes röst.

Trevlig helg tänkte jag också passa på att önska - gjorde jag också till en gammal man via telefon - men han har kanske glömt att sätta telefon på laddning. Eller så såg han att det var jag som ringde.  ;) Hepp!
Eller också hade han lurar på sig totalt egensinnigt lyssnande :lol:
Raija e en verklig studiogångare och hon väntar på vår kritik för kommande sjungerier! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Uj det var så många versioner här på kort tid så jag går på "originalet"
Snyggt!
Gillar trummor och gitarrer och soundet.
Sången är bra men ibland lite "diskantig"
Undrar hur det skulle bli om sångmelodin var lite mer folkmelodisk med mer upp-och-ner-gångar samt lite knorrar
Texten verkar ju vara sprungen från något ur Kalevala  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har lyssnat på versionen överst i tråden.
Bra sång och komp, men jag tycker ljudbilden är lite för "vass"!
Skulle vilja haft lite mer av bas- och låga mellanregistret, särskilt vad gäller trummorna.
Låten är inte så dum, men kan hålla med Wernborg om att melodin kunde
"broderat ut" lite mer och inte följt harmonierna riktigt så mycket...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tack för tyckningar och kommentarer. Jag har läst och begrundat... och skruvat.

Tack till mahan för hans versioner av låten.... och för basen och distgurorna  ^_^
Ett anorlunda colab detta, kul

Nyaste versionen alltså (finns även i trådhuvudet):
[mp3=200,20,0,left]http://www.kurpitsa.com/music/SYDAMENI2.mp3[/mp3]

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Om detta inte vore finskt hade jag tippat på ryskt. Kanske inte så konstigt grannar som ni är.
Lyssnar på den senaste versionen. Sången känns lite instängd eller nåt - bättre mik vore ju förstås nåt
Slutet ska tona ut - inte ett abrupt stopp.
Är väl ingen anhängare av distade guror som inte gör nåt annat än att dista grundackord.
Har hört bättre från dig + Raija. Men som ofta annars bra produktion. Kanske mixen fortfarande upplevs som mindre analog, dvs mer digital, eller... öh
Är fortfarande knäsvag för sång på finska - kanske för att man inte begriper vad det handlar om och fantiserar om nåt som berör (dvs mig)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
På en snabblyssning på senaste mixen, tycker jag nåt låter väldigt fel.

Låten är jättebra, men mixen är burkig och inte trovärdig. Vet itne vad som är problemet dock. Allt ligger fel. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
kylmä sydän - lämmin korvat: Jag lyssnade på mixarna på vägen hem i bilen i går. Det som var extremt tydlig då var att det är något i sången som tenderar att skära igenom. Vid vissa formanter (verkar vara a-ljud) verkar sången och de effekter som är lagda på sången samverka på nåt sätt så det blir mycket stark så öronen korvar sig, om man skall ordvitsa på svensk-finska. Lite jämnare mix mellan sång och musik också (inte det lättaste). I 14.4-versionen verkar musiken ha kommit lite mer i bakgrunden och blivit murrigare.

Det är bara att kämpa på. Spara setupen och börja en ny version med rena reglar och ett gott vin så här på lördagen kanske :)