Kontrollrummet

Sökfunktionen i win7

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
!"#¤%&@$€{\  :o :wacko: :angry: Vilken sk-tdålig sökfunktion i win 7 jfrt med XP. Vill hitta alla bilder i en minnespinne alltså inte bara .jpg-filer. I XP gick det att söka enbart på kategori, i 7.an blir sökfiltret momentant det jag skriver i sökrutan. Går det inte att söka på kategorier i win7???????????
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Om du har ett explorer fönster öppet så finns det ett litet sök-fält uppe till höger som du kan högerklicka på. Välj Type (eller vad det kan heta på svenska). Filtyp?

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Per men i min svenska version står det i rutan bara "Sök i Flyttbar disk (E:)". Inget om kategorier, filtyp eller type... :mellow:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fungerar inte klassikern *.jpg, *.gif
uppe till höger i sökfältet?

Eller filnamn:        IMAG*.jpg, IMAG*.jpeg, IMAG*.gif, IMAG*.tif, IMAG*.tiff
om jag vet att alla bilder börjar med de bokstäverna

Jag har nog aldrig i hela mitt liv sökt på kategorier, bara extensioner som här ovanför.

Men en variant är väl att söka på      *.*
och sen välja eller sortera efter nån "kategori".
Resultatet är en lista på samtliga filer i samtliga underkataloger från den katalog där Utforskaren befinner sig).
« Senast ändrad: 10.04.2012, 07:24:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Max. Det som var bra i XP var ju att man kunde söka på kategori "film", "musik" eller "bild". Trist att behöva söka på varje filändelse en bild kan tänkas ha... Men visst de vanligaste kan jag söka på.
De sista tre raderna förstod jag inte riktigt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Jay Thomas

  • Gäst
http://windows.microsoft.com/en-HK/windows7/products/features/windows-search

Search and thou shall find...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det är bara under den underbara mappen "bibliotek" där de fyra sökfilterna (sort, senast ändrad, typ och namn) dyker upp i under "lägg till ett sökfilter" i sökrutan längst upp till höger. Finns en massa bra att välja på under exempelvis "sort:"Under "dator" där min flyttbara disk ligger finns endast sökfiltren "senast ändrad:" och "storlek:". Antar att filer under "bibliotek" indexeras på något sätt? Men vänta! Det gick att hämta sökfiltret "sort:=bild" när jag valde detta under "bibliotek" och sedan klickar på den externa disken och då funkar det!! Otroligt!  :wacko:
Den hittar såväl jpg, bitmapp och gif-filer. Förstår ändå inte tanken att inte ha alla sökfilter tillgängliga överallt. Alla skall tvingas gå "biblioteksvägen" eller vad??
« Senast ändrad: 10.04.2012, 10:41:50 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det kostar ju lite kraft att indexera allt, men det är inget som hindrar dig från att lägga till en hel disk i biblioteket.

Kan tycka att man har över-macat sökfunktionen lite ja.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
När de (Microsoft) påstår att de har gjort sökfunktionen smartare och då den funkar sämre än nånsin  går ju tankarna mot att man blivit helt seg i roten. Skönt att få lite medhåll.  :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker också att det var bättre förr. Men man kan inte alltid välja retro.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kan det vara ett ålderstecken?  :blink:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves