Kontrollrummet

Asti och CPG - Unattended (klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har styrt upp den röriga kören i slutet och justerat lite nivåer.
Gör inget åt den "förkylda" sångrösten eftersom jag är förkyld igen och tycker nog att den duger.
Får väl betrakta den som en "Coldplay"-version!  :rolleyes:
Får anse den klar nu, såvida inte någon hittar något som låter helt galet...

CPG frågade mig för lite sedan "Hörru Asti! Du som är gammal och fästingbiten,
hur har du planerat din tid på hemmet? Tror du att nån kommer å hälsar på, hehe..?"
Så jag gjorde en låt om det. Är inte av med förkylningen än, så sången låter därefter... :)
Är det något att fila på eller glömma så fort som möjligt?

Titel: Unattended
Artist: Asti & CPG
År: Detta året
Längd: Fyra minuter jämnt

« Senast ändrad: 13.05.2012, 16:51:52 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten



Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Klart att du ska fila vidare. Blir oxå kanon

Gurano
« Senast ändrad: 09.04.2012, 19:07:23 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Väldigt skönt. Sången innan refrängen bör nog komma fram lite mer (eller att övrigt backar lite).
Skulle vara bra att simplifiera spelet  på basen initialt i vers två till exempel, eftersom det är sången som är huvudsaken.

Skön låt och förbaskat skön sångröst. Är det du eller CPG som sjunger lead?
Gillar mycket, mycket!

Så länge skutan den går - utan hemmet du når - fila på!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Försök behålla den där förkylningen - sången låter guld!
Bra låt är det oxå
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
JT - snabbt svar:  :rolleyes:
Gurano - Skönt att höra!
MaxB - Är lite osäker på exakt vad du menar med sången innan refrängen...?
          Tanken är att det är refrängen som inleder låten. Men du kanske menar versen före andra refrängen?
          Håller med dig ang elbasen, den bör nog varieras och "lugnas ner" en aning!
          Det är CPG som sjunger lead i verserna och andra delen av sticket. Jag sjunger övrigt.
          Verkligen roligt att du gillar låten!
cykeln - Just nu känns det som att jag inte blir av med förkylningen. Har tyvärr även smittat CPG...
            Skönt att låten håller!

Tack för värdefull feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Håller med Herr Cykel, behåll förkylningen, det låter snorbra  :D

Men allvarligt, det där lilla nasala som förkylningen tillför passar låten som handsken. Jag brukar ju tjata på dig att sången på dina låtar ofta låter lite för basig och ligger lite för mycket ovanpå låten och att du borde sjunga lite längre från micken ibland. Här låter sången perfekt och som en del av musiken, inte alls lika bumlig i basen. Antar att du skurit lite mer än du normalt brukar göra. Du bevisar än en gång dina outstanding sångmelodiskaparkvalitéer (långt ord). Finns nog inte många som kan tävla med dig när det gäller melodislingor. Grymt skön låt. Upplevde det lite rörigt i slutet, men det är nog allt jag har komma med när det gäller förbättringar. Jävligt bra helt enkelt!!

Micke


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB - Är lite osäker på exakt vad du menar med sången innan refrängen...?
          Tanken är att det är refrängen som inleder låten. Men du kanske menar versen före andra refrängen?
          Håller med dig ang elbasen, den bör nog varieras och "lugnas ner" en aning!
          Det är CPG som sjunger lead i verserna och andra delen av sticket. Jag sjunger övrigt.
          Verkligen roligt att du gillar låten!

Den första sången ligger bakom instrument och kommer inte fram som den borde i mixen. I det som jag sen trodde var en refräng kommer rösten fram bättre. Ja, bra är rösten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön låt och arr klagar inte ens på tremolon som jag tyckte var lagom i denna dystra låt.
Sjunger inte CPG bara ystra låtar?

Men jag hör faktiskt att du är förkyld och inte alls lika tonsäker som vanligt men kan hålla med flera som säger att din distans till membranet eller vad det nu är som gör det låter bra (inte bättre än vanliga Asti) men bra! Gissar att det blir ny sång på leaden när snuvan försvunnit, då tycker jag du ska försöka åstadkomma samma distans i den här låten i vart fall. Körerna och andrastämman låter finfint men man hör dom ju inte enskilt...

Krya på dig och rock on :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Asti!
Klämmer på med lite Beatles vibbs på sina ställen, egentligen på många ställen och det betyder PLUS påäng.
Riffet som kör igenom låten e verkligt fängslande. Enda som jag kunde tänka mig att önska är bakgrundskören, den borde breddas ut så att den ordentligt skiljer sig från den snygga leadsången. Snyggt jobbat, nice feelings fast sorgliga stundom.

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
jonnerstone - Njae, jag föredrar nog att bli av med förkylningen trots allt.  :)
                   Jag har inte skurit mer än normalt, men sjunger högre (tonartsmässigt) än jag brukar, vilket kanske är orsaken..?
                   Försöker ständigt hitta nya sångmelodier, men känns som att jag upprepar mig då och då...
                   Jättekul att du gillar låten! Kören är inte bra i slutet, det upplevs säkert lite rörigt...Den ska absolut göras om!
MaxB - OK, då tror jag att jag vet vad du menar! Tack!
Eddi - Tänkte nog att du skulle kommentera tremolon på pianot!  :) Men OK, då verkar det som att det klarar sig!
         CPG är också förkyld, så den här gången gick han med på en lite lugnare låt!  :)
         Ja, jag ska försöka komma ihåg hur jag sjöng in detta när det blir dags för omtagning.
         Kören vill jag inte ska vara för framträdande, men jag ska kolla vidare på mixen.
         Här är fortfarande rätt kyligt, så det är "rock on" som gäller när man är ute!  ;)
mahan - Beatles-vibbar värmer!  :) Riffet var utgångsidén för hela låten, men jag blev osäker på
            om det var för repeterande och blev tjatigt. Hittills har ingen påpekat det i alla fall.... :rolleyes:
            Bakgrundskören tycker jag är rätt bred. En stämma i mitten och en åt varsitt håll 60-70%...
            Kanske skulle panorera ut mittstämman en aning åt något håll...?

Hjärtligt tack för lyssning, värmande ord och tips på förbättringar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB - Är lite osäker på exakt vad du menar med sången innan refrängen...?
          Tanken är att det är refrängen som inleder låten. Men du kanske menar versen före andra refrängen?
          Håller med dig ang elbasen, den bör nog varieras och "lugnas ner" en aning!
          Det är CPG som sjunger lead i verserna och andra delen av sticket. Jag sjunger övrigt.
          Verkligen roligt att du gillar låten!

Den första sången ligger bakom instrument och kommer inte fram som den borde i mixen. I det som jag sen trodde var en refräng kommer rösten fram bättre. Ja, bra är rösten.

Ny lyssning - Jag tror att det är basen som ska hinna göra så mycket då sången börjar, som tar fokus från det huvudsakliga, sången. Låten vinner på att ha en lugnare bas där sången är i fokus, anser jag.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jorå Peter,jag håller med boysen - riktigt bra detta.

Man blir ju lätt "bekväm" då man sitter i sin ensamhet och spelar in och kör på gamla invanda(fungerande)arbetssätt.Men när man testar lite nya infallsvinklar,tänker på förkylningen och de vassa frekvenserna som du begåvat leaden med,så kan det bli pannkaka eller alldeles lysande som här.
Detta gillar jag som tusan och sågar inte på nåt.

4 hattar i luften samt en som jag snodde från en fågelskrämma - vilket torde landa runt 4,5 då cirkus på en femgradig scale..

Mike/tf skurk


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
MaxB - Är lite osäker på exakt vad du menar med sången innan refrängen...?
          Tanken är att det är refrängen som inleder låten. Men du kanske menar versen före andra refrängen?
          Håller med dig ang elbasen, den bör nog varieras och "lugnas ner" en aning!
          Det är CPG som sjunger lead i verserna och andra delen av sticket. Jag sjunger övrigt.
          Verkligen roligt att du gillar låten!

Den första sången ligger bakom instrument och kommer inte fram som den borde i mixen. I det som jag sen trodde var en refräng kommer rösten fram bättre. Ja, bra är rösten.

Ny lyssning - Jag tror att det är basen som ska hinna göra så mycket då sången börjar, som tar fokus från det huvudsakliga, sången. Låten vinner på att ha en lugnare bas där sången är i fokus, anser jag.
Håller med dig om basen! Den bör förenklas så att den inte dränker sången.
Tack för påminnelse!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jorå Peter,jag håller med boysen - riktigt bra detta.
Man blir ju lätt "bekväm" då man sitter i sin ensamhet och spelar in och kör på gamla invanda(fungerande)arbetssätt.Men när man testar lite nya infallsvinklar,tänker på förkylningen och de vassa frekvenserna som du begåvat leaden med,så kan det bli pannkaka eller alldeles lysande som här.
Detta gillar jag som tusan och sågar inte på nåt.
4 hattar i luften samt en som jag snodde från en fågelskrämma - vilket torde landa runt 4,5 då cirkus på en femgradig scale..
Mike/tf skurk
Det var verkligen roligt att höra! Nu känns förkylningen plötsligt mindre jobbig!  :)
Ja, det är lätt att köra på i samma hjulspår utan att ifrågasätta!
Särskilt om man hittat ett tillvägagångssätt som brukar funka.
Tack för värmande ord!
/Asti t.f. fästingprisse
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Är fortfarande förkyld, så jag måste tyvärr vänta med att sjunga om!
Bumpar därför och ser om jag kan snappa upp lite fler tips innan det blir dags.  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Är fortfarande förkyld, så jag måste tyvärr vänta med att sjunga om!
Bumpar därför och ser om jag kan snappa upp lite fler tips innan det blir dags.  :)
/Asti

Mitt tips är att inte sjunga om och behålla röstkaraktären som är nu. Lägg på en liten svag autotuner bara så är saken biff. Den magi som finns i tillfälligheterna (en liten förkylning i detta fall) kommer du inte kunna återskapa....tro mig....been there, done that!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Är fortfarande förkyld, så jag måste tyvärr vänta med att sjunga om!
Bumpar därför och ser om jag kan snappa upp lite fler tips innan det blir dags.  :)
/Asti
Stay cold!  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Är fortfarande förkyld, så jag måste tyvärr vänta med att sjunga om!
Bumpar därför och ser om jag kan snappa upp lite fler tips innan det blir dags.  :)
/Asti

Mitt tips är att inte sjunga om och behålla röstkaraktären som är nu. Lägg på en liten svag autotuner bara så är saken biff. Den magi som finns i tillfälligheterna (en liten förkylning i detta fall) kommer du inte kunna återskapa....tro mig....been there, done that!
Har du också varit förkyld?  :rolleyes:
Nej, skämt åsido - du har kanske rätt i det!
Men slutet med kören måste jag göra om, det blev inte riktigt bra.
Btw, vet faktiskt inte hur Autotuner funkar. På samma sätt som vocoder?
Att man lägger en midifil där man "spelar" tonerna och refererar till sångspåret...?
Tack för ny feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Är fortfarande förkyld, så jag måste tyvärr vänta med att sjunga om!
Bumpar därför och ser om jag kan snappa upp lite fler tips innan det blir dags.  :)
/Asti

Mitt tips är att inte sjunga om och behålla röstkaraktären som är nu. Lägg på en liten svag autotuner bara så är saken biff. Den magi som finns i tillfälligheterna (en liten förkylning i detta fall) kommer du inte kunna återskapa....tro mig....been there, done that!
Ja saker som biff ska man inte negligera :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Är fortfarande förkyld, så jag måste tyvärr vänta med att sjunga om!
Bumpar därför och ser om jag kan snappa upp lite fler tips innan det blir dags.  :)
/Asti
Stay cold!  :D
Kan inte säga att jag behöver anstränga mig precis för att förbli förkyld... :wacko:
En riktigt envis förkylning som verkar ha satt sig i bihålorna. Käkar redan penicillin
mot fästingbett, men den gäller väl antagligen enbart för det...
Nej, ska inte gnälla mer, är ändå på benen och kan ju spela in instrumentalt så länge!  :)
Tack för tanken, även om jag inte håller med!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Är fortfarande förkyld, så jag måste tyvärr vänta med att sjunga om!
Bumpar därför och ser om jag kan snappa upp lite fler tips innan det blir dags.  :)
/Asti

Mitt tips är att inte sjunga om och behålla röstkaraktären som är nu. Lägg på en liten svag autotuner bara så är saken biff. Den magi som finns i tillfälligheterna (en liten förkylning i detta fall) kommer du inte kunna återskapa....tro mig....been there, done that!
Ja saker som biff ska man inte negligera :)
Biff är gott!  :)
/Asti t.f. gourmet
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Är fortfarande förkyld, så jag måste tyvärr vänta med att sjunga om!
Bumpar därför och ser om jag kan snappa upp lite fler tips innan det blir dags.  :)
/Asti

Mitt tips är att inte sjunga om och behålla röstkaraktären som är nu. Lägg på en liten svag autotuner bara så är saken biff. Den magi som finns i tillfälligheterna (en liten förkylning i detta fall) kommer du inte kunna återskapa....tro mig....been there, done that!
Har du också varit förkyld?  :rolleyes:
Nej, skämt åsido - du har kanske rätt i det!
Men slutet med kören måste jag göra om, det blev inte riktigt bra.
Btw, vet faktiskt inte hur Autotuner funkar. På samma sätt som vocoder?
Att man lägger en midifil där man "spelar" tonerna och refererar till sångspåret...?
Tack för ny feedback!
/Asti

Du lägger AT som en insert på sångspåret. I pluggen väljer du sen tonart, moll/dur, vilken typ av röst (tenor, bas  osv) och hur mycket/hårt/snabbt den ska justera.

Håller med om att körerna i slutet måste sjungas om. Lite rörigt där.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Är fortfarande förkyld, så jag måste tyvärr vänta med att sjunga om!
Bumpar därför och ser om jag kan snappa upp lite fler tips innan det blir dags.  :)
/Asti

Mitt tips är att inte sjunga om och behålla röstkaraktären som är nu. Lägg på en liten svag autotuner bara så är saken biff. Den magi som finns i tillfälligheterna (en liten förkylning i detta fall) kommer du inte kunna återskapa....tro mig....been there, done that!
Har du också varit förkyld?  :rolleyes:
Nej, skämt åsido - du har kanske rätt i det!
Men slutet med kören måste jag göra om, det blev inte riktigt bra.
Btw, vet faktiskt inte hur Autotuner funkar. På samma sätt som vocoder?
Att man lägger en midifil där man "spelar" tonerna och refererar till sångspåret...?
Tack för ny feedback!
/Asti

Du lägger AT som en insert på sångspåret. I pluggen väljer du sen tonart, moll/dur, vilken typ av röst (tenor, bas  osv) och hur mycket/hårt/snabbt den ska justera.

Håller med om att körerna i slutet måste sjungas om. Lite rörigt där.
Tack igen för info!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej Asti!
Har lyssnat på denna innan bumpen men befann mig på annat ort och lite problem att svara via mobil.
Håller med de flesta att sången får en viss karaktär pga förkylningen. Liksom lite beslöjad. Intressant. Tycker som Jonnerstone att du
behåller denna version. Men sen kan du göra en ny med din sk vanliga röst.
HM skriver lite intressant om vanans makt...
Körens du-du du är jag lite osäker på. Tanken är god men frekvensmässigt kommer den inte fram. Bättre nog att sjunga en oktav högre/alt falsett, alt stråkar.
Det är en bra låt. Är svag för allt som har tremolo. Vispar funkar också, men som oftast vill jag ha mer än bara en enkel loop, dvs breaks. Måste gå att fixa via midi?
När fick du fästingbettet, förra sommaren? Eller härjar dom vilt året om i Småland?
Autotune vill jag inte rekommendera till dig. Finns det nån här på KR som sjunger lika glasklart som du?
Vet att du sjunger om ifall det låter lite surt.
« Senast ändrad: 14.04.2012, 16:38:36 by Tokai »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Autotune vill jag inte rekommendera till dig. Finns det nån här på KR som sjunger lika glasklart som du?
Vet att du sjunger om ifall det låter lite surt.

Jag förstår inte denna aversion mot AT. Det och Melodyne är fantastiska verktyg. Det handlar i detta fall om små subtila korrigeringar. Ingen tror jag ifrågasätter Asti's tonsäkerhet, den är för det mesta oklanderlig. Men i detta fall har han fått till en sångtagning som pga av omständigheterna är väldigt unik, och lyckats trots förkylning få till en oerhört skön röst som passar låten. Detta kommer han aldrig kunna återskapa hur många omtagningar han än gör. Det är dock också just pga av denna förkylning som stämbanden inte vill sjunga vissa av tonerna exakt så klockrent som Asti vill. Så då ser jag det så här: Antingen lägger man prestige i att alltid ha en tonsäker tagning och sjunger om när halsen e normal och får en tagning som låter som Asti brukar göra (vilket ju inte är fel det heller) eller så behåller man denna unika tagning med så mycket känsla och gör en subtil korrigering m.h.a AT. För mig är svaret enkelt. Det är resultatet som räknas. Vägen dit är för mig som lyssnare tämligen ointressant.

Jag skulle kunna spela upp ett gäng låtar där jag sjunger, och så skulle man få gissa på vilka låtar och på vilka ställen som jag använt mig tonkorrigering. Jag berättar gärna, jag sätter ingen prestige i det, jag korrigerar hellre än gör om en annars perfekt tagning. Kalla det fusk eller vad du vill men för mig är det ALLTID resultatet som är det viktigaste.

Som tur e så vet jag att Asti inte har nåt emot att prova nya saker och gärna experimenterar  :)
« Senast ändrad: 14.04.2012, 17:43:28 by jonnerstone »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Autotune vill jag inte rekommendera till dig. Finns det nån här på KR som sjunger lika glasklart som du?
Vet att du sjunger om ifall det låter lite surt.

Jag förstår inte denna aversion mot AT. Det och Melodyne är fantastiska verktyg. Det handlar i detta fall om små subtila korrigeringar. Ingen tror jag ifrågasätter Asti's tonsäkerhet, den är för det mesta oklanderlig. Men i detta fall har han fått till en sångtagning som pga av omständigheterna är väldigt unik, och lyckats trots förkylning få till en oerhört skön röst som passar låten. Detta kommer han aldrig kunna återskapa hur många omtagningar han än gör. Det är dock också just pga av denna förkylning som stämbanden inte vill sjunga vissa av tonerna exakt så klockrent som Asti vill. Så då ser jag det så här: Antingen lägger man prestige i att alltid ha en tonsäker tagning och sjunger om när halsen e normal och får en tagning som låter som Asti brukar göra (vilket ju inte är fel det heller) eller så behåller man denna unika tagning med så mycket känsla och gör en subtil korrigering m.h.a AT. För mig är svaret enkelt. Det är resultatet som räknas. Vägen dit är för mig som lyssnare tämligen ointressant.

Jag skulle kunna spela upp ett gäng låtar där jag sjunger, och så skulle man få gissa på vilka låtar och på vilka ställen som jag använt mig tonkorrigering. Jag berättar gärna, jag sätter ingen prestige i det, jag korrigerar hellre än gör om en annars perfekt tagning. Kalla det fusk eller vad du vill men för mig är det ALLTID resultatet som är det viktigaste.

Som tur e så vet jag att Asti inte har nåt emot att prova nya saker och gärna experimenterar  :)

Det är inte alls så att jag är emot att använda t.ex Melodyne. Gör det själv ganska ofta. Men i Astis fall känns det lite onödigt måste jag säga. Fast jag kan förstå när han nu har fått till en sån häftig röst pga förkylning skulle han ha plockat in en dyligt - för när den speciella voicen är borta så är det försent. Då blir det en korrigerad sas ren Asti - som inte passar in.
Problemet med Melodyne, som jag har, är att man anstränger sig mindre att sjunga rent för att man vet att man fixa till det. Men å andra sidan kan man kosta på sig att flippa ut och sen korrigera det efteråt. Men problemet består i att jag tycker ljudet i sången blir sämre via då Melodyne. Därför klipper jag bara ut de partier som är tillräckligt snea och låter det som känns hyfsat vara som de är.
Kanske en ny tråd om detta?


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hej Asti!
Har lyssnat på denna innan bumpen men befann mig på annat ort och lite problem att svara via mobil.
Håller med de flesta att sången får en viss karaktär pga förkylningen. Liksom lite beslöjad. Intressant. Tycker som Jonnerstone att du
behåller denna version. Men sen kan du göra en ny med din sk vanliga röst.
HM skriver lite intressant om vanans makt...
Körens du-du du är jag lite osäker på. Tanken är god men frekvensmässigt kommer den inte fram. Bättre nog att sjunga en oktav högre/alt falsett, alt stråkar.
Det är en bra låt. Är svag för allt som har tremolo. Vispar funkar också, men som oftast vill jag ha mer än bara en enkel loop, dvs breaks. Måste gå att fixa via midi?
När fick du fästingbettet, förra sommaren? Eller härjar dom vilt året om i Småland?
Autotune vill jag inte rekommendera till dig. Finns det nån här på KR som sjunger lika glasklart som du?
Vet att du sjunger om ifall det låter lite surt.
Kören är trestämmig, så att höja den en oktav klarar jag inte. Stråkar kanske hade funkat bättre...?
Visst kunde jag lagt lite mer jobb på att variera visparna. Tyckte dom hade sådan tillbakadragen roll så att det inte behövdes.
Men det ska jag fundera vidare på! Nu använder jag GA, som ju inte har speciellt bra grundljud.
Fästingbettet fick jag 31/3 i Ystad! En rälig skånefästing!  :D
Jag ser inget fel i att använda Autotune om jag kan fixa till "sura" toner med hjälp av den.
Men känner jag att jag fixar en hel omtagning, så gör jag det!
Hittills har jag faktiskt aldrig använt Autotune eller Melodyne, helt enkelt pga att jag inte lärt mig hur dom funkar.
Roligt att du gillar låten och tack för bra synpunkter och tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Autotune vill jag inte rekommendera till dig. Finns det nån här på KR som sjunger lika glasklart som du?
Vet att du sjunger om ifall det låter lite surt.
Jag förstår inte denna aversion mot AT. Det och Melodyne är fantastiska verktyg. Det handlar i detta fall om små subtila korrigeringar. Ingen tror jag ifrågasätter Asti's tonsäkerhet, den är för det mesta oklanderlig. Men i detta fall har han fått till en sångtagning som pga av omständigheterna är väldigt unik, och lyckats trots förkylning få till en oerhört skön röst som passar låten. Detta kommer han aldrig kunna återskapa hur många omtagningar han än gör. Det är dock också just pga av denna förkylning som stämbanden inte vill sjunga vissa av tonerna exakt så klockrent som Asti vill. Så då ser jag det så här: Antingen lägger man prestige i att alltid ha en tonsäker tagning och sjunger om när halsen e normal och får en tagning som låter som Asti brukar göra (vilket ju inte är fel det heller) eller så behåller man denna unika tagning med så mycket känsla och gör en subtil korrigering m.h.a AT. För mig är svaret enkelt. Det är resultatet som räknas. Vägen dit är för mig som lyssnare tämligen ointressant.
Jag skulle kunna spela upp ett gäng låtar där jag sjunger, och så skulle man få gissa på vilka låtar och på vilka ställen som jag använt mig tonkorrigering. Jag berättar gärna, jag sätter ingen prestige i det, jag korrigerar hellre än gör om en annars perfekt tagning. Kalla det fusk eller vad du vill men för mig är det ALLTID resultatet som är det viktigaste.
Som tur e så vet jag att Asti inte har nåt emot att prova nya saker och gärna experimenterar  :)
Nej, jag har som sagt inget emot att använda Autotune eller Melodyne för att korrigera sura toner,
men först ska jag lära mig hur de fungerar!  :) Däremot vill jag inte att det ska bli någon "effekt"
som låter konstlat, utan i det fallet enbart korrigerar pitchen!
I annat fall är det effekten i sig man är ute efter , som t.ex vad gäller Vocoder.
Autotune är väl egentligen inte annorlunda än att editera en midifil? Jag är en usel pianist, så där får jag
alltid korrigera en hel del i efterhand.
Jag ser inget självändamål med att klara all sång utan hjälpmedel...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Himla skön melankoli i denna. Får en att fundera på vad som händer när Carema sätter klorna i en och skall byta pottan på bestämda tider....
Framförandemässigt: Håller med kören av röster som säger att låta förkylningen vara kvar. Jag reagerar inte alls på några surheter eller så. De glidningar som finns tycker jag tillhör stilen och ger karaktär. Får dock plocka Eddis fallna tremolomantel och tycka att där pianot är ensamt i början och nånstans i mitten blir det för mycket: mina ögon for som pingpongbollar av stereoeffekten som blev och jag hann bli lite yr :) närå, men kanske lite mindre just där eller i alla fall mindre stereo. Skönt break vid 129, lyfter hela låten. Jag upplever också att det är någon gardin som behöver dras bort för att få fram lite mer brillians i mixen.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Himla skön melankoli i denna. Får en att fundera på vad som händer när Carema sätter klorna i en och skall byta pottan på bestämda tider....
Framförandemässigt: Håller med kören av röster som säger att låta förkylningen vara kvar. Jag reagerar inte alls på några surheter eller så. De glidningar som finns tycker jag tillhör stilen och ger karaktär. Får dock plocka Eddis fallna tremolomantel och tycka att där pianot är ensamt i början och nånstans i mitten blir det för mycket: mina ögon for som pingpongbollar av stereoeffekten som blev och jag hann bli lite yr :) närå, men kanske lite mindre just där eller i alla fall mindre stereo. Skönt break vid 129, lyfter hela låten. Jag upplever också att det är någon gardin som behöver dras bort för att få fram lite mer brillians i mixen.
Ja, det är nog ingen dum idé som Eddi brukar påpeka ang stereobredden på tremolot!
Ska dra ner på det så ni inte trillar av stolen och gör er illa pga yrsel!  :)
Har testat lite nu med Autotune på "lead"-sången, men tycker inte det gav något märkbart resultat...
Kanske behöver jag skära lite mer i det låga registret och höja en aning i diskantregistret för att få mer briljans...?
Tack för feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låt oss hoppas att du inte får det så här på hemmet :D

Då kommer jag och hälsar på.

Jag gillar också låten, det är skön stämning som man bara flyter med i. Bra dubbat och fin sångmelodi, egentligen inte så melankolisk om man bortser från texten. Kanske lite för mycket verb på sången? :)
Kanske substantiv också, men det funkar så här också :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låt oss hoppas att du inte får det så här på hemmet :D
Då kommer jag och hälsar på.
Jag gillar också låten, det är skön stämning som man bara flyter med i. Bra dubbat och fin sångmelodi, egentligen inte så melankolisk om man bortser från texten. Kanske lite för mycket verb på sången? :)
Kanske substantiv också, men det funkar så här också :)
Så fort jag vet var jag hamnar ska du få en inbjudan!  :D
Jag funderade ett tag på att enbart sjunga pronomen och ackusativobjekt,
men det blev lite svårbegripligt, så verben och substantiven fick vara kvar.  :rolleyes:
Roligt att du gillar låten! Tack för feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kan vi inte skapa ett Kontrollrummets-pensionärshem
på samma sätt som skådisarna hade sitt.
Egna andelsrum/lägenheter, gemensam studio och kök a la Plura
En stor lada som byggs som till konsertlokal där vi ger årliga mycket eftertraktade konserter
 :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kan vi inte skapa ett Kontrollrummets-pensionärshem
på samma sätt som skådisarna hade sitt.
Egna andelsrum/lägenheter, gemensam studio och kök a la Plura
En stor lada som byggs som till konsertlokal där vi ger årliga mycket eftertraktade konserter
 :D

Kontrollhemmet!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten