Kontrollrummet

Filip D - Skolstart

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
LÅTNAMN:Skolstart
GENRE: Mellanstadiepop
LÅTLÄNGD: 3:30
KOMPOSITÖR: Filip D / Slipperman
TEXT: Filip D /Slipperman
PRODUCENT: Slipperman
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

---
Det är kul när man kan göra musik med di barna. Den här låten kom till förra sommaren. Fille hade snöat in på en pianostrof som han körde med pekfingervalsen (återfinns i introt före varje vers) och i från det broderade vi vidare lite och skrev en text till också. Maskintrummor på denna eftersom livetrummorna vid denna tidpunkt låg för fäfot. Fille sjunger och drar ett trumpetsolo också.


Direktlänk soundcloud: http://soundcloud.com/slipperdrums/skolstart

Länk SR Väst: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=972&artikel=4658671
//Slipperman

---
« Senast ändrad: 13.04.2012, 10:41:03 by slipperman »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hög gullighetsfaktor på denna. Tonsäkert och snyggt trumpetsolo.  Låter lovande för framtiden.  :)


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Tack! Det var en välkommen kommentar kan jag säga. Tack för att du bekräftar att jag finns.  :D

Hade gett upp hoppet om att få nån feedback överhuvud taget och fick genom det lite inspiration till nästa låt som förmodligen kunde ha blivit en självömkande singersongwriterballad i moll med textstrofer som "...tystnaden talar och gör ont..." och "...ensammaste snubben på internet...". Nu kanske det blir något duraktigt i stället.  :)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Bra detta :) Hög "gullighetsfaktor" som sagt och väl genomfört! Har inte SvT Barnkanalen något lämpligt forum för dylikt! Klart värt at få spridning den vägen!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kön prodd :)

Edit: Ha såg att jag skrivit fel "Skön prodd" skulle det ju vara :o
« Senast ändrad: 12.04.2012, 22:52:24 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter trevligt. Bra barnfaktor som funkar alldeles utmärkt.
Om man vill jobba lite med mixen så hör jag lite knaster på några ställen.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Kul! Jag visade inläggen för Fille och jag tror han blev lite längre av stolthet.

@Gurano. Oh ja, det finns massor att fila på både i framförande och mix och det klipper nog på några ställen. Tar de erfarenheterna med mig.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.

Vi brukar skriva "bump" om vi inte får nåra kommentarer,då brukar det lossna.Denna hade jag missat helt.

Men,jag kan inte lyssna mer än två sekunder på detta.Min dator tillåter inte mer.Den är tweakad för max performance enbart för musikproduktion,vilket ger vissa störningar.Om du vill lägga in länken till soundcloud,så lyssnar jag gärna - då funkar det bättre för mig.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har lyssnat även tidigare men inte kommenterat då, då "mitt huvud var upptaget med annat"  :wacko:

Fin barnlåt och roligt att få hjälp av ens egna barn. Bra sånginsats och skönt trumpetspel av Filip.
Riktigt roligt då barnen vill vara med i musikskapandet!

Känner igen det där med tystnaden då man lägger upp en låt. Man får acceptera att det är så. Ofta kan det man nyligen lagt upp vara väldigt fritt från kommentarer, trots att man själv tycker att det man gjort förtjänar mer respons än så, från andra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Mike: fix
Max: det är alltid gott att inte vara ensam om känslan
HasseFX: himla bra idé. Jag drar ett mail till den där fakirkillen.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Schysst slipper.

Lyssnade på alstret och drog på smilbanden.Jag har just nu en 5 och en 7 åring hos mig som "hjälper" till med bakgrunds bråk på en låt ide´som jag och Gurano pysslar med.Håller på att försöka lägga lite slasksång för styrning till honom innan helgen..men så fort jag klämmer på mig lurarna så kivas dom om vem som skall göra vad på Lego pirates of the carrabean/Ps3..20 försök senare,jag ger upp  :lol:

Kul med barn i musiken,men dom får bli lite större våra barnbarns knoddar :) Dina gör ett bra jobb och det var kul att lyssna på.Detta kommer att bli riktigt bra om intresset håller i sig..

Jag hoppas på att pojken skall bli intresserad,han frågar mycket runt musik och instrument så..Det finns lite av varje hos mig  :)

Som sagt,kul och inspirerande lyssning - härligt med barnen.

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra pianofigur - väl värd att bygga en låt kring!
Bra låt blev det och snygg produktion.
Både sång och instrumentalinsatser är bra men jag tycker att sången har ett annat ljud än resten - det blir som att sången ligger lite utanpå instrumentalbakgrunden. Kanske kan ha något med vilka effekter som används?
Skulle kunna vara snyggt med flera röster i refrängen mot slutet.
Bra trumpet - ger låten det där lilla extra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kul låt och det måste vara härligt att få musicera ihop med barnen!
Mina söner blir 37 resp 29 i höst, så den tanken har jag övergivit!  :)
Bra sång och trumpetsolo av Filip! Kan väl hålla med cykeln om sångljudet i mixen,
men det är inget att haka upp sig på tycker jag.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten