Kontrollrummet

HasseFX remix av Abstract Assasinator "The Movement"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
En allra sista remix-post då (på förekommen anledning)  ^_^

LÅTNAMN: The Movement - HasseFX remix
ARTIST/GRUPP: Abstract Assasinator
GENRE: Ambient Elektronisk NuJazz?
LÅTLÄNGD: 6:06
KOMPOSITÖR: Abstract Assasinator/HasseFX
PRODUCENT: HasseFX
EV. MEDVERKANDE: Abstract Assasinator, HasseFX
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

En jazzdoftande remixad version av Abstract Assasinators instrumentala ambientstycke "The Movement". Denna är mer "traditionell" remix, i och med att jag återanvänt det mesta i originalet. Jag har bytt ut rytmsektionen och lagt på mer traditionella trummor och slagverk och ny bassynt, samt lite "större"  -_- effekter.

Dessutom är det sparsamma temat kompletterat med lite lyrisk "trumpet" (från 1.45) Mitt andra försök efter tidigare postade "The Ending" och ett snäpp närmare i emulering. Jag använder SampleLogics plug "TheTrumpet", som IMHO är det närmaste man kan komma, vars egenskaper går att styra med ett antal key-switchar och ett antal MIDI-control-meddelanden. Bökigt men absolut värt besväret (varning - sagt av en som kan spendera flera timmar till att pilla med ett enstaka hihat-spår  ^_^)  Är stor fan av trumpet och flygelhorn, Palle Mikkelborg, Nils-Petter Molvaer, Jon Hassell och givetvis Miles Davis... Egentligen nog bleckblås överhuvudtaget :)


Originalet: http://soundcloud.com/abstract-assassinator/the-movement
« Senast ändrad: 08.04.2012, 12:43:46 by HasseFX »


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Gav mig tid att lyssna fast detta hörde jag på en gång inte var nåt för mig.
Instrumentala insatserna är på tok för få på så långt stycke och då krävs det större variablar i partierna rent musikaliskt.
Hela ljudbilden är snygg, balansen mellan allt...snygg bas.
För min smak ett för dåligt trumspel med ett 80-talssound.
Tänk dig skön närhet med ghoststrokes i denna låt som driver på eftersom det mesta bara lunkar runt.
Trumpetljuden och dess delay/reverb är läckra!

Blir helt klart 3/5...intressantare melodi eller vassare utsvävningar på instrumenten hade höjt detta.
Sedan köper jag att denna typ av musik säkert har ett större värde hos andra än en person som mig, det får man tai beaktning.

Bra jobbat HasseFX...and the cruisers!? :wub:



Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Jag gillar detta! Skulle nog klassa som "Chill out" på mången radiostation och är helt lagom i sin utformning. Tror inte det ska till fler inslag i detta då det skulle förlora hela stämningen i låten.

Jag håller med om trummorna men inte i syfte att byta ut utan isåfall en annan version. Dessa trummor sitter som en smäck i denna version.

Ingen kan traktera ett reverb som Hasse! :)

Bra gjort!

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil

Ingen kan traktera ett reverb som Hasse! :)


+1 på den. Saknar en långsam Barry White-rap på toppen.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack för att ni tog er tid att lyssna! :)

aROCKER:  :lol:  Ja låten ligger också kanske lite vid sidan av det som brukar postas här. Som sagt, tanken med stycket är ju att det ska vara "minimalistiskt" (originalet är ännu glesare). Trumspelet är ett litet test, med blandat live-spelat (upmikat), livespelat på pads och programmerat! sTar gärna till mig synpunkter och kritik! Det där med ghost-strokes t.ex, de thar jag tagit till mig rätt nyligen, när det äntligen finns så bra samplingbibliotek att det blir riktigt bra resultat. Jag kan inte spela trummor (på riktigt) men, som producent vill jag förstå så mycket som möjligt och nå så långt som är möjligt :)

Mein: ...angående "chill" så jag ju att du är mer "van" att "utsättas" för dylika genres  :rolleyes:  Jag är själv rätt nöjd med reverbet i denna  -_-

slipperman: Yessss det hade vart något  :wub:



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja men detta gick jag igång på Hasse.

Vansinnigt skön grund - som gjord att sola på,det är väl det enda jag saknar här..En massa superinstrumentalister som blommar ut med kanonlir..olika instrument..Och en SÅNGARE med pondus.

Snyggt!

Mike


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Ja men detta gick jag igång på Hasse.

Vansinnigt skön grund - som gjord att sola på,det är väl det enda jag saknar här..En massa superinstrumentalister som blommar ut med kanonlir..olika instrument..Och en SÅNGARE med pondus.

Snyggt!

Mike

Haha  :P  Tack så mycket! Jag hade nog gissat att du skulle gilla "den andra" bättre, men viss fungerar den som en bakgrund att jamma på :)