Kontrollrummet

pxm-UberBlues

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Beslutade mig för att inte förstöra utan lyfta fram en , enl. mig,bra reharmonisering av blues 12:an. Helt ärligt stulen grundide från en hemsida om bluesprogressioner. ;) (Progressioner är fria för alla att använda och går ej att få copyright på.) Fast de hade med moll ackord, inget 7sus4 och inte så häftiga altererade toner. Vidare så tänkte de spela improvisationen i F-dur blues då progressionen till synes går i Fdur.

Men av mina idoler, Pat Metheny, gör några av sina bluesprylar i F men brukar improvisera åtminstone något riff i bB då. Det fungerar då F har ett kvint förhållande bB. Fast han har funktrummor och bas till sin melodi byggd från F blues skalan i en av mina favoritlåtar "Girls Next Door." Tror att han spelar något litet i bB med någon, moll(??)-Bebop skala  under improvisationen där. Han har även gjort en bluestolva med harmoniseringen av den blå tonen med i progressionen. Engelska Wikipedia tror att den modulerar bara för att han byter skala just där och efterföljande ackord ser litet konstiga ut. det finns ingen modal,syntetisk eller symmetrisk skala som stämmer - men.....det behövs egentligen ingen modulation om man försiktigt med tonerna spelar med blues skalan över det dim ackordet och dess efterföljande.
 F kan även stå som substitut för bB. Så om ni spelar en korrekt harmoniserad blues i Fdur, som kanske innehåller ett dim eller m7-5 - spela bB blues skalan vad än andra säger !!! Gör ni dessutom om ackorden till enbart dominanta 7 ackord också så är ni nära stilen, tonalt åtminstone, i dess traditionella original.

Reharmoniseringen blev lyckad tycker jag därför får 12:an växa till ett groove till hälften av låten (den är inte så lång, runt 3 min.) innan jag börjar improvisationen med en blues skala i bB. Den fick hållas och simpelt enkel. Progressionen däremot var inte den lättaste att spela med ackordsbyten över en takt med alternerade ackord och ett 7sus4 i liknande situation, även om den låter enkel. Så jämnvikt mellan komponerat och improvisation  och sammanhang mellan de två har eftersträvats här. Anledningen till att den kommer upp är för att jag har ideen och reharmoniseringen som exempel i min artikel http://blog.kontrollrummet.com/tips-hints-for-att-spela-rock-jazz-fusion/generell/2012/04/02/dominanta-7-ackord.litet-om-reharmonisering.

Där tänker jag mig bl a ett head (tema) som spelas av två gitarrer i stämma men övergav den iden då komp och bas är reharmoniserade, komponerade utifrån en vanlig blues 12:a som grund och jag tycker att improvisationsmomentet är viktigt. Jag ville inte heller stjäla skallösningen från grundiden då jag såg att låten egentligen gick i bB. Blev glad för bB brukar vara en blues i original traditionell stil. bBm är blues !! :)

Rock n´Roll trummor, förprogrammerat groove, och akustisk ståbas som spelar med ackordens toner egen programmerad, kompgitarren rakt ini ljudkortet och utan pålagda effekter mer än eq. Tycker att Melody Makerns:s ljud är bra (trots en ensam singlecoil) och ville inte riskera att lägga på någon affekt så att man inte hör ackordens färgningar. Jazzljud (jazz chorus) på monster (am.jazz-slang för the superior player) gitarren. Vill mest skapa en ljudbild av fusion mer än jazz eller blues med den uppsättningen. Vill att det ska låta fusion !!!

Bluesmomentet med bB blues skalan kom jag dock inte ifrån då en blues skala är den enda (!!!) skalan som är alternativ och stämmer in över den här progressionen. Annars hade jag blivit tvungen att modulera på olika sätt med mixolydisk skala och sidestepping i bästa fusionstil. Men då den byter ackord varje takt och ibland med en halvtakts mellanrum är inte det något alternativ. Att spela Aeolisk för att byta till dim eller heltons skala över just den blå tonens ackord och tillbaka igen är inte heller ett alternativ då jag in i det längsta försöker undvika Aeolisk och Jonisk skala. De skalorna låter inte Rock Jazz Fusion helt enkelt.

Hade jag ändå fösökt  kanske sammanhangen progression-skala gått förlorade. Intrycket skulle  nog bli förvirrande och man skulle kanske inte förstå att det eg. är en blues 12:a man lyssnar på - något som blir helt klart (om man inte redan fattat det innan) när jag börjar gnissla toner ur blues skalan på Melody Makern.

Nu får jag ge mig, j_v_l_rs vad  mycket jag skrivit. Blir så när jag pratar/skriver om/försöker spela Rock Jazz Fusion teori (där ju även blues är ett element.)

Läs artikeln-jag tror att den är bra och hoppas att kunskapen fungerar i praktiken nu. Jag tycker det skall bli spännande med åsikter om den här låten.

Hoppas att ni haft en bra påsk.

mvh
« Senast ändrad: 08.04.2012, 05:10:54 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu är jag jättekrass jag vet---- Om bara sologuran hade kunnit hålla tyst så hadu ju en jättebra låt på gång här....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se