Kontrollrummet

the palth - hela klabbet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ja här kommer då rubbet.   Alla låtar är inspelade i replokalen högst amatörmässigt med mickar som fanns tillgängliga o.s.v.  Pålägg skedde dels i repan och dels hemma hos mig.   Sedan är allt mixat/mastrat på ett ännu mer amatörmässigt sätt av mig.    Kul var det iaf. men det tog tid!

Med i the palth på dessa inspelningar var:

Carl Holmqvist - Leadsång och Köreri
Kimmo Vaveniemi - Svart Gibson LP + diverse gitarrpålägg , Köreri
Jan-Erik Harnegård - Brun Gibson LP + diverse gitarrpålägg
Artur Chmielewski - Gretschtrummor
Ola Rydberg - Bas, Köreri


LÅTNAMN: Sunset Strip
ARTIST/GRUPP: the palth
GENRE: Lite hårdare rock
LÅTLÄNGD: 3.55
KOMPOSITÖR: Fuzzbub, the palth
PRODUCENT/LJUDTEKNIKER: Fuzzbub 
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

[mp3=200,20,0,left]http://dl.dropbox.com/u/10482850/the%20palth%20-%20Sunset%20Strip.mp3[/mp3]


LÅTNAMN: Court!
GENRE: Lite hårdare rock
LÅTLÄNGD: 3.18
KOMPOSITÖR: Kimmo Vaveniemi, the palth
PRODUCENT/LJUDTEKNIKER: Fuzzbub 
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

[mp3=200,20,0,left]http://dl.dropbox.com/u/10482850/the%20palth%20-%20Court.mp3[/mp3]


LÅTNAMN: 10k$-man
GENRE: Lite hårdare rock
LÅTLÄNGD: 5.05
KOMPOSITÖR: Kimmo Vaveniemi, the palth
PRODUCENT/LJUDTEKNIKER: Fuzzbub 
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

[mp3=200,20,0,left]http://dl.dropbox.com/u/10482850/the%20palth%20-%2010k%24Man.mp3[/mp3]


LÅTNAMN: Alliance
GENRE: Lite hårdare rock
LÅTLÄNGD: 2.35
KOMPOSITÖR: Fuzzbub, the palth
PRODUCENT/LJUDTEKNIKER: Fuzzbub 
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

[mp3=200,20,0,left]http://dl.dropbox.com/u/10482850/the%20palth%20-%20Alliance.mp3[/mp3]


LÅTNAMN: Get Away
GENRE: Lite hårdare rock
LÅTLÄNGD: 3.45
KOMPOSITÖR: Kimmo Vaveniemi, the palth
PRODUCENT/LJUDTEKNIKER: Fuzzbub 
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

[mp3=200,20,0,left]http://dl.dropbox.com/u/10482850/the%20palth%20-%20GetAway.mp3[/mp3]


LÅTNAMN: Backseat
GENRE: Lite hårdare rock
LÅTLÄNGD: 3.29
KOMPOSITÖR: Fuzzbub, the palth
PRODUCENT/LJUDTEKNIKER: Fuzzbub 
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

[mp3=200,20,0,left]http://dl.dropbox.com/u/10482850/the%20palth%20-%20BackSeat.mp3[/mp3]


LÅTNAMN: Roar
GENRE: Lite hårdare rock
LÅTLÄNGD: 6.24
KOMPOSITÖR: Kimmo Vaveniemi, the palth
PRODUCENT/LJUDTEKNIKER: Fuzzbub 
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

[mp3=200,20,0,left]http://dl.dropbox.com/u/10482850/the%20palth%20-%20Roar.mp3[/mp3]

Dessa inspelningar betraktas som klara men låt det inte hindra er från att tycka till iallafall så go for it!   :)   /Fuzz




« Senast ändrad: 11.04.2012, 01:29:25 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Wow ett helt album ju har bara lyssnat på de första 5 resten får jag ta senare men gillade 1och 4 bäst. Genomgående är ju att sången kommer lite i skymundan tyvärr. 3:an kunde jag ha svurit på sjöngs på skånska :lol: men det är det ju inte fattar till o med jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Wow ett helt album ju har bara lyssnat på de första 5 resten får jag ta senare men gillade 1och 4 bäst. Genomgående är ju att sången kommer lite i skymundan tyvärr. 3:an kunde jag ha svurit på sjöngs på skånska :lol: men det är det ju inte fattar till o med jag.

Är sången för lågt mixat? Hmm du kanske har rätt Eddi.  Måste lyssna med det i åtanke. 
 :D  3:an på skånska?!  Får kolla det också!  /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Sunset Strip då...
Passar rätt bra i Obbnäsguubens repertuar, vi slänger oss med huvet före in i 70-talet.
Gött lir och gött kör i denna låt.
Medans gitarrens sista yl körs ner så blir det ju omspel av låten omedelbart.
Och nu kan jag sätta mig in i låtens mer tekniska värld och jag så här:

- ljudbilden aningen grötig och stockad stundom, kolla med dom nedre registren... där finns säkert nåt att fixa till i mixen
- sången lite långt borta, kan bero på ovannämnda greijer, kolla EQ och gör utrymme åt sången
- trummorna saknar jag mest, vet inte vart dom hamnar men försök plocka upp dom, ge rum åt dom genom EQ-regler
- Hela mixen saknar liksom det där krispiga i gurorna och samtidigt ligger just gurorna för högt och grötar till mixen. Skär av de "mullrande" delarna av gurorna t.ex 150Hz - 250Hz så kommer hela ljusbilden att klarna.
- sången  behöver en liten lyft i volymen, den e så bra att den behöver lite mer utrymme!

Så bara mixaren kommer åt att jobba så att alla enskilda instrument och även sång kommer fram med rätt dynamik så har ni många låtar med rejäl DYNAMIT! :)

Bra jobbat!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tjou!
Sunset Strip då...
Passar rätt bra i Obbnäsguubens repertuar, vi slänger oss med huvet före in i 70-talet.
Gött lir och gött kör i denna låt.
Medans gitarrens sista yl körs ner så blir det ju omspel av låten omedelbart.
Och nu kan jag sätta mig in i låtens mer tekniska värld och jag så här:

- ljudbilden aningen grötig och stockad stundom, kolla med dom nedre registren... där finns säkert nåt att fixa till i mixen
- sången lite långt borta, kan bero på ovannämnda greijer, kolla EQ och gör utrymme åt sången
- trummorna saknar jag mest, vet inte vart dom hamnar men försök plocka upp dom, ge rum åt dom genom EQ-regler
- Hela mixen saknar liksom det där krispiga i gurorna och samtidigt ligger just gurorna för högt och grötar till mixen. Skär av de "mullrande" delarna av gurorna t.ex 150Hz - 250Hz så kommer hela ljusbilden att klarna.
- sången  behöver en liten lyft i volymen, den e så bra att den behöver lite mer utrymme!

Så bara mixaren kommer åt att jobba så att alla enskilda instrument och även sång kommer fram med rätt dynamik så har ni många låtar med rejäl DYNAMIT! :)

Bra jobbat!

h.   johan

Tjou! :)

Tack så mycket för alla tipsen!  Dessa mottages ytterst tacksamt eftersom jag inte har gjort så värst mycket mixande egentligen.
Dessa alster är det nog inte så mycket att göra åt är jag rätt då inspelningarna lämnar övrigt att önska.  Jag har rattat ihjäl mig på dom redan!   Kanske kollar lite till på Sunset Strip för att implementera dina synpunkter lite mer även om jag har tänkt i ungerfär samma banor också.  Nu gillar jag "gitarrgröt" och det har nog färgat det hela en del.  :) 

Hur som, tack för tyck och tips Johan!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Fuzzen.

Jag struntade i mixeriet.Lyssnade igenom låtarna,men föll väl inte riktigt för det här.Inget fel eller så,men lite långt från Mississippi deltat - ja du fattar :)
Sista var bäst med stor portion uriah influ den satt fint hos mig.Bra sång överlag å schysst lirat.

Mike


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tjoho Fuzzen.

Jag struntade i mixeriet.Lyssnade igenom låtarna,men föll väl inte riktigt för det här.Inget fel eller så,men lite långt från Mississippi deltat - ja du fattar :)
Sista var bäst med stor portion uriah influ den satt fint hos mig.Bra sång överlag å schysst lirat.

Mike

Mike, jag förstår till 100%. Jag slutade i bandet precis av den anledningen att båten lade om kursen och hamnade för långt ifrån Mississippideltat.  Jag har väl dock "lärt" mig en del och tycker ändå att dessa låtar överlag är rätt ok.  /Fuzzen
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed