Kontrollrummet

Gurano & Harmonica Mike - Why

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen!
Här kommer ytterligare en idé som vi har. Den skulle behöva vaskas med era tankar och synpunkter.
HM kommer att sätt sista mixen så ta den för vad det är :)

/Gurano å HM

Sättning:
Sång
Piano
Stråkar
Cello
Akkegura
Franskt horn


[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_HarmonicaMike_Why1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 10.04.2012, 10:49:08 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Mycket fin låt och ett härligt framförande! Små detaljer om mixen lämnar jag därhän! Lyssnar och njuter!!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jättebra och känsligt sjunget.

Låten sätter sig inte riktigt här, men det är fint arrangerat (dvs man noterar inte att vissa instrument t ex är pluggar/finns där, utan de smälter in finemang i ljudbilden). Helhet.

Inga trummor på den här. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nice!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det tog säkert 5 lyssningar innan jag kunde assimilera denna dänga. Jag väntade ju hela tiden på bas, trummor och guror och outstanding syntning etc men det kom aldrig.
Jag tycker den är väldigt fin som den är och framförallt HM´s voice kommer fram som aldrig förr. Men jag tror också att den skulle kunna göra sig riktigt riktigt bra med fullt orkesterarr.

Bra låt som förtjänar applåder klapp klapp klapp klapp.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fantastiskt fin sång och även bra pianospel!
Tycker att mixen saknar värme. Mikes sång kunde gärna ha lite mjukare, basigare karaktär.
Reverbet kunde också minskas en aning generellt för att få mer närhet och värme.
Fin låt!
/Asti t.f. bas
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Kalasbra! Jag vet inte varför men jag föreställer mig hela tiden sången (som är fantastisk) med irländsk accent. :)

Gör gärna en med större arr också men spara även denna.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj vad många kommentarer,riktigt kul!

Hasse fx:
Oj,den tackar vi för Hasse..Men du får gärna köra lite mixkritik,det hjälper oss vidare.Kul att du diggade detta.

Dividend:
Jo jag hittade nerven sångmässigt i denna,och blev nöjd med resultatet.Lite skrikigt,men jag har ju ett brett register så det ordnade sig.
Göran har mixat det mesta och jag håller med,det låter bra om pluggarna.Näe,jag tror inte vi slänger in några trummor i denna,det hänger på Eddi - men kanske på nästa :D

Maxb:
Kort och gott - då vet vi att du maximal diggar - Thanx Max.

Eddi:
Ojsan,det var fina ord Eddi som värmer en åldrande själ.Hela rockpaletten,ja det kanske skulle kunna gå..Men vi/jag tycker den är kalas så här..Vill du så får du hemskt gärna övertyga oss med en verre där du slänger på dina ideer.Jag hade cubase i 120 tempo har jag för mig så vet du om du vill lira..

Asti:
Ibland blir man glad,nu blev jag extra glad.Jag har brottats mycket med denna mentalt,svårt att sova etc..Sången/texten tog ruskig tid att färdigställa.Och när man får ett så fint omnämnande så är det definitivt mödan värt - stort tack Peter.
Vi kikar lite på mixen då..

Mein:
He he..Är du synsk Mein?  :) Hela andra versen sjöng jag in med Irländsk accent: "There ´s always the good ones,who are paying the price"..etc..Men Frugan sågade det så det blev som vanligt istället,en liten aning Irish accent ligger på betoningen av "price" t.ex..Gurano,collabpolaren på denna,förskonade jag från det :)
Kul att du diggar..Vi får se om Eddi kan leda in oss i frestelse och om han har tid att visa oss vägen mot fet(rock)arret..

#########################################################

Mega tack till er alla för varma och användbara kommentarer på denna softade ballad

Mike/Göran


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
En riktig pärla,och nej inga mer pålägg..
Jag skulle nästan kunna tänka mig låten ännu mer avskalat,typ Piano,och en
diskret smygande och snällt ljudande hammond,på utvalda ställen...
Sedan kan jag inte låta bli att,höra Pålle emellanåt viskandes "Let it Bee"... :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Sitter med dålig uppkoppling så jag fattar mig kort (vet aldrig när uppkopplingen dyker). Tack alla för era fina ord och tankar. Låten kommer att få sig en mixning till. Å sedan lägger vi hårdrockstrummor på denna...nä skämtar bara. Åter tack

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj vad många kommentarer,riktigt kul!

Hasse fx:
Oj,den tackar vi för Hasse..Men du får gärna köra lite mixkritik,det hjälper oss vidare.Kul att du diggade detta.

Dividend:
Jo jag hittade nerven sångmässigt i denna,och blev nöjd med resultatet.Lite skrikigt,men jag har ju ett brett register så det ordnade sig.
Göran har mixat det mesta och jag håller med,det låter bra om pluggarna.Näe,jag tror inte vi slänger in några trummor i denna,det hänger på Eddi - men kanske på nästa :D

Maxb:
Kort och gott - då vet vi att du maximal diggar - Thanx Max.

Eddi:
Ojsan,det var fina ord Eddi som värmer en åldrande själ.Hela rockpaletten,ja det kanske skulle kunna gå..Men vi/jag tycker den är kalas så här..Vill du så får du hemskt gärna övertyga oss med en verre där du slänger på dina ideer.Jag hade cubase i 120 tempo har jag för mig så vet du om du vill lira..

Asti:
Ibland blir man glad,nu blev jag extra glad.Jag har brottats mycket med denna mentalt,svårt att sova etc..Sången/texten tog ruskig tid att färdigställa.Och när man får ett så fint omnämnande så är det definitivt mödan värt - stort tack Peter.
Vi kikar lite på mixen då..

Mein:
He he..Är du synsk Mein?  :) Hela andra versen sjöng jag in med Irländsk accent: "There ´s always the good ones,who are paying the price"..etc..Men Frugan sågade det så det blev som vanligt istället,en liten aning Irish accent ligger på betoningen av "price" t.ex..Gurano,collabpolaren på denna,förskonade jag från det :)
Kul att du diggar..Vi får se om Eddi kan leda in oss i frestelse och om han har tid att visa oss vägen mot fet(rock)arret..

#########################################################

Mega tack till er alla för varma och användbara kommentarer på denna softade ballad

Mike/Göran
Ni kan sluta oroa er det kommer inget nytt arr härifrån i alla fall. :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Mycket vacker och stämningsfull.

Bra sång som man inte hör i den här klassen så ofta.

Det enda jag kommer kinka om är medhåll angående bas/djup och värme på sången. Det skulle göra låten mer attraktiv för fler lyssnare. Även om den är jättebra som den är.

Slutet tycker jag kan filas lite då resten av låten är så välsnickrad.

***** fem sjärnor från 1up - och hoppas detaljerna också får en översyn. Inte bli bekväm eller för nöjd. :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Riktigt trevlig låt. Bra spelat och bra sjunget.

Kan väl hålla med om att sångljudet borde ha lite mer djup. Sen var det några ställen i låten där sustainpedalen trycktes ner lite för länge. Tonerna grötade ihop sig där. Utöver detta. Toppen!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Keep ém comin´keep ém comin´boys and girls,vi gillar kommentarer :)

Bjurte:
Oki Bjurte,vi stannar här med påläggen - sorry Eddi :) Hammond/piano tanken är god,men den slog aldrig mig.Jag förstår och "hör" vad du var ute efter..Vi har den med enbart piano å sång,så alla möjlighter finns..fast vi tycker den är rätt fräck så här.
Pålle,ja han viskade åt mig också - nu räcker det :D Kul att du gillade denna dänga Bjurte,det värmde gott i själen.

Eddi:
Jag är helt övertygad att det skulle bli bra med ett arr ala trummor/bas/elgura/piano och nån synth matta..Men man kör på det man hör först i huvudet.Man kan alltid göra flera verrar av en låt,men det dödar lite av inspirations "flowet" för mig..Och det är inte bra.En låt ett arr,sen får det bära eller brista.Sedan när man blir världsberömd så får man leva med alla covers på sin låt  :lol: skojade lite men du fattar nog det.

Seven up:en:
Oki,fler sågningar på sångljudet - det noteras och åtgärd kommer.Slutet lämnar vi nog så här då det är det där why som skall eka ut i evigheten..Jag hade ett alternativ slut som drog mot dur och var betydligt gladare men det sabbade feelingen,så jag å Göran spikade det här.Jag känner mig stolt över ditt omdöme över min sång,och både jag och Göran trivs med att du gillade låten - det värmer gott.Och betyget vi fick renderar en sån här -  :wub:

Wernis:
Jo jag håller med det är lite vasst i mixen.Det påverkar främst sången.Jag har rätt dov lyssning så jag brukar kompensera med en liten topp i övre mellan/låga diskanten innan jag skickar sångfiler för collab.Göran drog på lite han också och då blev det lite för mycket när han totalmixade rubbet..Kul att du gillade denna dänga/ballad Steffo,det värmde gott.Noterar sustainpedaleriet..

##########################################################

Bland det bästa med KR är det jag nyss gjort,svarat på kommentarer.
Det är med stor glädje jag läser vad ni skrivit.Jag känner mig mycket stolt och Göran gör säkert likadant där han sitter med ett icke fungerande/frustrerande internet..

Vi fixar mixen till veckan och tackar alla för att ni lyssnar och skriver vad ni tycker.

Mike/Göran


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det låter supert!
Framförallt i början när det bara är sång och piano - både riktigt bra!
Det kan nog vara fint med fiol på denna MEN då ska det vara en riktig - kan bli hur snyggt som helst. Tycker den digitala tar ner låten eftersom sång och piano är så levande.
Om ni inte hittar en riktig fela lyft då istället fram akkeguran
Denna låt förtjänar riktiga instrument rakt igenom!
Mycket bra gubbar!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det låter supert!
Framförallt i början när det bara är sång och piano - både riktigt bra!
Det kan nog vara fint med fiol på denna MEN då ska det vara en riktig - kan bli hur snyggt som helst. Tycker den digitala tar ner låten eftersom sång och piano är så levande.
Om ni inte hittar en riktig fela lyft då istället fram akkeguran
Denna låt förtjänar riktiga instrument rakt igenom!
Mycket bra gubbar!

Thanx biken.En riktig fela skulle sitta gjutet,och ännu mer om man kör detta live..Nu får vi ta vad vi har.Acken är schysst och skulle kunna krypa fram lite och få större utrymme panorerad mot pianot,vi får se..Jag kanske tar tag i mixen på denna och arrar om lite..Bra synpunkter Stefan,och riktigt kul att du gillar alstret.

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
ursäkta att jag varit dålig på att svara på era inlägg men jag har världens sämsta uppkoppling på landet - den kommer och går och när den väl funkar så är det jäkligt långsamt  :unsure:
Men tack alla för era inlägg och kommentarer - kul att höra att så många uppskattar våra försök. Det var lite tankar om att mixningen var lite vass så nu har jag ändrat lite lite...till det bättre hoppas jag.

Här är en ny version (samma finns i trådhuvudet)
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_HarmonicaMike_Why1.mp3[/mp3]
Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra jobbat Göran.

Jag tror att vi har den nu..Såga lite boys and girls så vi vet.

Mike


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Guubar!
Absolut härlig unplugged och skön låt!
Bra lirat och snygg mix, enda som aningen sticker ut är arret vid andra versen. På det stället finns det alltför många instrument som lirar olika melodisnuttar, pianot, stråkar och akustisk gitarr som alla visserligen e bra lirade men som stör sångmelodin. Låter kanske råddigt detta men tror ni förstår vad jag menar.

Annars e detta stycke jättesnyggt och HM. din röst e så fin och kontrollerad, den blir bara bättre med tiden!
Pianot e skönt och mjukt lirat och mixen nämnde jag redan men kan tillägga att allt sitter i fint samma rum, SNYGGT!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu är jag grymt rak - från hjärta och öra. Hoppas jag inte trampar nån på snibben.

Fint intro
33 Jag vill att inte två instrument samtidigt ska köra arpeggio och fingerplock.
Räcker att en har rytmik och den andra fortsätter vara lugn, annars är det lite "amatörish" att ha så bråttom. Lugna ner er grabbar!   B)

50-59 Pianot ska spela på ettan och trean inte ettan och fyran (tycker jag).

Fan vad skönt att lyssna på. 

77 Här är det helt ok att både piano och gitarr har fart.

93 pianot spelar något snabbt, troligen helt kontrollerat men jag är ändå inte helt säker. Det kan lika gärna vara ett litet snubbel där?

Har det bara gått två minuter och redan har så mycket hänt?

160-174  Konsekvent att pianot spelar på ettan och trean inte ettan och fyran (tycker jag).

Näej, redan slut!!!

Bra låt, bra instrumenthantering och sång! Vem eller vad spelar fiol och cello?

Ni får fyra svarta och fyra vita tangenter av mig (och fyra örsnibbar  :D).
« Senast ändrad: 10.04.2012, 21:51:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Utan att vara så detaljerad som MB vill jag påstå att allt låter bättre i nya mixen i mina öron mer sammanhållet bättre och djupare ljud violinen låter äkta.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se..

Johan:
Ja mix kritik - perfekt,nähä det bidde ingen :D Lir kritik..Jo jag var inne på att panorera guran mot pianoliret,dom spelar lite av samma grej så det hade nog hjälpt där på andra versen.Men det kräver lite pill,nu är vi på väg mot nästa så denna får ligga och dra ett tag.Noterar "felet" för framtida åtgärd om jag öppnar mixen.
Kul att du gillade denna dänga Johan.Rösten min,ja jag håller mig från rökeriet.Röka å sjunga,ingen bra kombination..Sjunga och virre - perfekt kombination :)

Maxb:
Oj vilken fin sågning  :D Skojar bara Max.Bra kritk som utvecklar.Jag håller med om det mesta.Lite strul i taktindelningen ja,vilket renderade dessa konstpauser som hörs i låten,men inte så störande i mina öron.
Lyssnar man separat så funkar det bättre,vissa toner försvinner i ljudbilden.På andra versen har vi liknande lir på piano å gura,det borde panoreras,det skulle bli snyggare helt klart..Sparar lite jobb till nästa gång vi/jag öppnar mixen på denna..Noterar helt klart.
Göran spelar felan(riktig eller keys,ingen aning) och jag cellon på keys.Riktigt roligt att du gillade detta Max,det värmer verkligen.
Vi får se om vi kan toppa den här med nästa,den där "You"  :D

Eddi:
Jag håller med Eddi,nya mixen sitter fint.Göran får bena ut felan..Jag bara lyssnar och njuter :)

########################

Det var angenäm läsning detta boys,vi tackar så mycket för tålamod och återkoppling på detta alster.Nu kan vi släppa denna till andra alster som behöver första sidan bättre.

Mike/Göran


Jay Thomas

  • Gäst
Nu när jag äntligen har tagit mig loss ur väggen jag åkte in i lyssnandes på denna, konstaterar jag bara WOW! :) Vilken sanslöst bra låt ni fått till! :) Naket, återhållsamt och med mycket hjärta!

Men ( à la Tony Irving) stråken gillar jag inte alls. Till denna låt skulle en sopransax à la Jan Garbarek sitta som gjuten. Men det är ju mitt ljudideal det... ;)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
och åter tack för era tankar och mixtips. Som HM skrev så får nu denna vila en stund så att andras alster oxå får plats i toppen på 1a-sidan, men vi tar med era synpunkter för en slutfilning vad det lider. Det är dessa som drar låter till ett bättre format :)

JT: Himla kul att du gillar - jag blir glad :D . Blås är ingen dum idé men det får vi prova på ett annat alster eftersom vi själva är nöjda med instrumentsättningen  :)

Eddi: Ja denna fela - kanske är det klickat eller så är det den nya felan som finns i min instrumentarsenal...man vet aldrig ;)

Tack alla!
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Riktigt bra - känslosamt och vackert! :) Tycker det är ett djärvt grepp att inte hänfalla åt att feta till en ballad på slutet som är så vanligt. Man vänjer ju sig vid hur det brukar vara och som sagt - sitter och väntar på det där... Bra låt - den behöver inte mer - gör sig riktigt bra med den här lite avskalade känslan! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Riktigt bra - känslosamt och vackert! :) Tycker det är ett djärvt grepp att inte hänfalla åt att feta till en ballad på slutet som är så vanligt. Man vänjer ju sig vid hur det brukar vara och som sagt - sitter och väntar på det där... Bra låt - den behöver inte mer - gör sig riktigt bra med den här lite avskalade känslan! :)
Det värmer gott att höra att du gillar - tack

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!