Kontrollrummet

the palth - roar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
LÅTNAMN: Roar
ARTIST/GRUPP: the palth
GENRE: Lite hårdare rock
LÅTLÄNGD: 4.17
KOMPOSITÖR: Kimmo Vaveniemi, the palth
PRODUCENT/LJUDTEKNIKER: Fuzzbub  :wacko:
EV. MEDVERKANDE: Mikael Edebro (hammond o.dyl)
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3
----------------------------------------------------------------
Hallå!  Efter en massa vändor hit och dit lägger jag upp en låt som ev. kan vara lite intressant ut ett KR-perspektiv.
Denna är en av ca.10 låtar som jag spelade in med the palth men som jag lämnade i årsskiftet då den musikaliska
intentionen flög iväg för mycket från mitt synsätt.  Allt skedde i enighet dock.  :) 
Alla låtar är inspelade i replokalen högst amatörmässigt med mickar som fanns tillgängliga o.s.v.  Pålägg skedde dels i repan
och dels hemma hos mig.   Sedan är allt mixat/mastrat på ett ännu mer amatörmässigt sätt av mig.  :)  Kul var det iaf. men det tog tid!
Stort tack till Mikael Edebro som på ett kick lade Hammond, Mellotron mm. till denna vilket boostade låten som fasen tycker vi.

/Fuzz

[mp3=200,20,0,left]http://dl.dropbox.com/u/10482850/the%20palth%20-%20Roar.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 03.04.2012, 10:44:51 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vid snabblyssning på jobbet i lurar hör jag inte mellotronen men orgeln ger ett skönt tillskott.
Mittenpartiet med gitarrplinkande (som stödjer orgelliret) ger mig Wishbone Ash-vibbar annars känner jag en hel del Uriah Heep-vibbs.

Så vad gör du själv för musik utan den gruppen? Har du lagt upp något på KR på senaste tiden?
Jag minns en av dina tidigare låtar där jag spelade mellotron. Den gillar jag!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Hej!
Bra drag i detta och det blir en skön rasp i rösten lite Lou Gramm Foreigner.
Fast det är lite för grumligt i min smak och det innebär att det måste bort lite låga Hz och kaggen är obefintlig nästa så trycket försvinner!
Skönt mellanbreak där det klarnar upp lite mer.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Vid snabblyssning på jobbet i lurar hör jag inte mellotronen men orgeln ger ett skönt tillskott.
Mittenpartiet med gitarrplinkande (som stödjer orgelliret) ger mig Wishbone Ash-vibbar annars känner jag en hel del Uriah Heep-vibbs.

Så vad gör du själv för musik utan den gruppen? Har du lagt upp något på KR på senaste tiden?
Jag minns en av dina tidigare låtar där jag spelade mellotron. Den gillar jag!

Tja!  Mellotronen är bara med kort på slutet innan det brakar loss igen.
Ja jag sitter och klinkar hemmavid men det kommer inte ut mycket tyvärr.  Saknar ett band att lira med så att motivationen
kommer! 
Mellotronen du lade passade som handen i handsken Max!  Den ligger ute på soundcloud/fuzzbub .  Det är tänkt att det skall
läggas riktiga trummor på den och då kan jag passa på att höja din mellotron lite, som du ju vart inne på förut.  ;) 



Hej!
Bra drag i detta och det blir en skön rasp i rösten lite Lou Gramm Foreigner.
Fast det är lite för grumligt i min smak och det innebär att det måste bort lite låga Hz och kaggen är obefintlig nästa så trycket försvinner!
Skönt mellanbreak där det klarnar upp lite mer.

Kan hålla med dig att det blev en aning rörigt.  Å andra sidan gillar jag inte då allt är übertydligt heller iofs. 
Baskaggen är en sluten jätte-Gretsch på 24 tum tror jag som var svår att få till.  Ja trummorna överhuvudtaget
var knöliga som fasen att ha att göra med.   Har dock skurit så gott jag kunnat överallt.  Håller med om att trycket är dåligt dock!


Tack för tyck båda!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det här diggar jag som fasen..Musik för Bjurte/Uriah...
Visst är det lite stökigt emellanåt,men så ska det ju vara i repan.. B) (Man kan nästan känna den innpyrda unkigheten och en lätt doft av fotsvett :lol: )
Skitbra.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det här diggar jag som fasen..Musik för Bjurte/Uriah...
Visst är det lite stökigt emellanåt,men så ska det ju vara i repan.. B) (Man kan nästan känna den innpyrda unkigheten och en lätt doft av fotsvett :lol: )
Skitbra.


 :D  Du anar inte hur rätt du har! Inte är det timotejdoft man känner efter ett par timmar därinne...   

Tack för tyck!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
För att vara en repagrund så är det här jäkligt bra mixat att sen Micke styr upp det hela med sina keyboards är snyggt ingjutet. Vem är det som sjunger? Inte du väl? Nej det kan det inte vara i så fall borde jag öronopereras. Tycker ni har fått till det alldeles tight mer än vad som är möjligt i en replokal - alltså högt betyg  :D :D :D :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Schysst röj - låter skitbra - ljudet inte optimalt men vad gör det när det ryker! :)
Får stundtals jäkla mycket vibbar av Black Rebel Motorcycle Club...i alla fall i början  B)

Gott
Gurano
« Senast ändrad: 03.04.2012, 23:22:28 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Gött - härligt jam i 70-talsanda! Som ett spår på en bra live-LP - dubbel givetvis :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja jäddrar där satt den Fuzzen!

Riktigt bra detta,extra plus för orgeln - mumma för själen.

Bandnamnet funderar jag över,,Kastar ni pitepaltar på varandra eller vad menas ?  :lol:

Har du fler låtar så låtom dem(enda gången som "dem" låter bra är tillsammans med låtom,föråldrad svenska detta "dem-ent") krypa fram ur garderoben utan att skämmas :)

Rocka på för tusan

EDIT: Sär skrivningen

Mike
« Senast ändrad: 04.04.2012, 07:29:52 by Harmonica mike »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Coolt ju. :D

Vad spelar du här Fuzz? Riktigt snyggt jobbat vokalt och det här är det första i den här gitarrsvängen (vad ska man kalla det?) på RIKTIGT länge, som jag hajar till på.

Vill ha en skiva med det här :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
För att vara en repagrund så är det här jäkligt bra mixat att sen Micke styr upp det hela med sina keyboards är snyggt ingjutet. Vem är det som sjunger? Inte du väl? Nej det kan det inte vara i så fall borde jag öronopereras. Tycker ni har fått till det alldeles tight mer än vad som är möjligt i en replokal - alltså högt betyg  :D :D :D :D

Kul! Tack Eddi!  Nej det är inte jag som sjunger så spara operationen du.  :)   

Schysst röj - låter skitbra - ljudet inte optimalt men vad gör det när det ryker! :)
Får stundtals jäkla mycket vibbar av Black Rebel Motorcycle Club...i alla fall i början  B)

Gott
Gurano

Tack Göran! BRM är en helt ok jämförelse tycker jag! 

Gött - härligt jam i 70-talsanda! Som ett spår på en bra live-LP - dubbel givetvis :)

 :D   Klart det ska vara dubbel!  Tackar Hasse!

Ja jäddrar där satt den Fuzzen!
Riktigt bra detta,extra plus för orgeln - mumma för själen.
Bandnamnet funderar jag över,,Kastar ni pitepaltar på varandra eller vad menas ?  :lol:
Har du fler låtar så låtom dem(enda gången som "dem" låter bra är tillsammans med låtom,föråldrad svenska detta "dem-ent") krypa fram ur garderoben utan att skämmas :)

Rocka på för tusan

EDIT: Sär skrivningen

Mike

Haha, ja namnet är skumt.  Vi satt i timmar och spånade men inget bra kom fram så det blev larv av allt liksom.  Någon sa "Salt" varpå jag kontrade med Palt och ett h tillkom och vips: Palth!  :)  Det betyder inget överhuvudtaget, vad vi vet.
   Jo vi har spelat in 6-7 låtar till som jag suttit och skruvat med.  Jag gör en ny post i morrn och slänger upp dom under färdiga!
Tackar och bockar för tyck Mike! 

Coolt ju. :D

Vad spelar du här Fuzz? Riktigt snyggt jobbat vokalt och det här är det första i den här gitarrsvängen (vad ska man kalla det?) på RIKTIGT länge, som jag hajar till på.

Vill ha en skiva med det här :)

Jag trakterar guror tillsammans med en kille till.  Vi kompar (eller vad man ska kalla det) båda och delar på solospelet broderligt!
Du får hålla tillgodo med resten av låtarna i morrn Div.  Ja du kan ju ladda ner dom och göra en egen skiva såklart!   :P
Kul att du diggar det, tackar! 

/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Min DropBox strular...  :wacko:   Jag lägger upp resten då jag fått ordning på den.   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed