Kontrollrummet

Mixa trummor är inte lätt - men nu har jag försökt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Hejsan,

Efter att ha startat om livet som trummis så har jag donat lite i mitt lilla trumrum som jag gjort i ordning.

Det här med att mixa trummor är inte så lätt. Hur låter detta egentligen? Det är så himla svårt att avgöra, tycker jag själv när man inte har någon musik och kasta in. Skulle behöva lite lyssningshjälp och tips på vad som är rätt och fel här. På sikt kanske jag kan lägga nåt spår om det finns nån hugad spekulant...



Jag kanske skall tillägga att det är en 12-micsetup jag försöker bemästra: 2 på baskaggen, 2 virvel, 4 pukmickar, 2 hi-hat (höger-vänster, fast i exemplet spelar jag bara på den vanliga hihaten, inte slaven) och 2 overhead.
« Senast ändrad: 01.04.2012, 20:59:03 by slipperman »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Hur låter detta egentligen?
På sikt kanske jag kan lägga nåt spår om det finns nån hugad spekulant.

Låter ju supertrevligt. Båda delarna alltså.

Kicken låter rund och mjuk vilket är idealet i viss musik men inte i annan hårdare mysik. Strävar du mot någon viss musikkategori generellt eller har du tänkt dig bredd? Den mix som passar i viss musik fungear ju inte alls i annan musik. Jag gillar soundet du har fått till här
- men cymballjudet som bl.a. finns efter 1.42 är lite för skarpt i min lyssning.
- Kan också vara för hög volym eller påträngande crash på vänstersida också men det återstår att se om fler tycker det.
« Senast ändrad: 01.04.2012, 21:10:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul klipp. Det finns ju många trummisar som säkert har åsikter om ljuden jag tycker det låter bra men kanske för lite sug i bastrumman och ngt för högt på pukan. Du kör inte med klick va?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Tack för feedback så långt! Det blir många spakar på en trummix och beroende på vilken del av trumsetet jag lyssnar på för tillfället så kranar jag olika, har jag märkt  :o

Vad gäller baskaggen måste jag lära mig två saker: 1. förstå hur den låter i mix utan subwoofer (har bara närfältare) och 2. förstå hur Cubase funkar: när jag drar på baskaggen så HÖR jag att det låter elände (det "kloffar" igenom på nåt sätt) men jag ser ingenting av att det klipper på nån bus eller på masterregeln, och det tycker jag är skumt. Ligger mätarna pre-fader? kan man se dem postfader?

@Eddi: Nja, det är inte klicktrackat men jag lyssnade på en låt när jag spelade.
« Senast ändrad: 01.04.2012, 21:22:27 by slipperman »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Bra ljud överlag tycker jag :)  Overheaden och pukorna är möjlighen lite högt mixade. Lite "diskantigt" kanske - jag har ingen bra lyssning just nu.

Däremot tycker jag mig ana någon kamfiltereffekt = fasproblem på virveln. Det går inte att säga vilken mik som orsakar det utan tillgång till alla spåren... Finns även fasning  på crashen, men det kan bero på att den "svingar" en del. Kanske behöver overheadmikarna flyttas upp/fram något...

En metod för att jämföra balansen i trum-mixen är att ta upp trumsetet med en monomik ca 1 meter framför trumsetet, 1 meter upp riktat rakt in och lyssna A/B mot multimikat.


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Bra ljud överlag tycker jag :)  Overheaden och pukorna är möjlighen lite högt mixade. Lite "diskantigt" kanske - jag har ingen bra lyssning just nu.

Däremot tycker jag mig ana någon kamfiltereffekt = fasproblem på virveln. Det går inte att säga vilken mik som orsakar det utan tillgång till alla spåren... Finns även fasning  på crashen, men det kan bero på att den "svingar" en del. Kanske behöver overheadmikarna flyttas upp/fram något...

En metod för att jämföra balansen i trum-mixen är att ta upp trumsetet med en monomik ca 1 meter framför trumsetet, 1 meter upp riktat rakt in och lyssna A/B mot multimikat.

Tack Hasse för konkreta råd! Får kolla över OH och Hihat-mickarna då, de övriga ska vara gejtade. Hur låter en kamfiltereffekt förresten, finns det nåt exempel? Kan ju vara bra att lära sig vilka ljud man skall leta efter.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack Hasse för konkreta råd! Får kolla över OH och Hihat-mickarna då, de övriga ska vara gejtade. Hur låter en kamfiltereffekt förresten, finns det nåt exempel? Kan ju vara bra att lära sig vilka ljud man skall leta efter.

Gissar på hihatmiken! :) Kamfilter låter som resonanta filtertoppar - som en stillastående phaser-effekt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Din trummix är inte tung utan luftig. Jag tycker den påminner en del om trumljudet från Steely Dan - en av Mr Artrocks favoriter avseende trumljud, uttalat i följande inlägg i en helt annan tråd: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=27256.msg194355#msg194355.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Din trummix är inte tung utan luftig. Jag tycker den påminner en del om trumljudet från Steely Dan - en av Mr Artrocks favoriter avseende trumljud, uttalat i följande inlägg i en helt annan tråd: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=27256.msg194355#msg194355.

OJ!! Det tar jag som en komplimang. Kanske är inne på rätt väg då.

Jag har hållit på senaste veckorna till och från och både jobbat med både trummorna, rummet och mixeriet. När jag läst om det här med ljud och mix tidigare så kan jag tycka att man överdrivit och nördat in sig på detaljer. Men jag kan bara konstatera hur mycket det ligger i att vara noggrann. Gör rätt så blir det rätt. Allt påverkar. I början lät det inte kul. Det största förändringen mot en mer kontrollerad ljudbild fick jag när jag ordnade lite dämpning i rummet. Sen är man så jäkla osäker på vad man gör när man sitter och rattar också. Det finns en hel del bra grejor på Youtube som jag försökt lära mig en del av. Bara det här att lära sig lyssna var det fanns obehagliga resonanser i baskaggen och vilken jäkla skillnad det blev när man notchade bort dem var en upplevelse. Lärandet fortsätter...!


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Låter som ett bra grundljud. 12 mickar, har du ingångar på ljudkortet för alla? Själv har jag 8 ingångar, så det är det maximala som jag använder beroende på hur många pukor som används.
/Anders


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Låter som ett bra grundljud. 12 mickar, har du ingångar på ljudkortet för alla? Själv har jag 8 ingångar, så det är det maximala som jag använder beroende på hur många pukor som används.
/Anders

Jag klappar en gammal A16Ultra så ingångar har jag, även om det bara är i 48kHz. Det är dock värre med mic-pres, där är det lite blandat just nu. I planen ligger att köpa en 8MP för att få rätsida på det. Att gå upp i 96kHz parallellt på 16 kanaler vet jag inte riktigt om det går att lösa ut för pengar.