Kontrollrummet

Vad är (inte) bra med omdömet "proffsigt", "professionellt" i KR-sammanhang?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
På förekommen anledning...  :rolleyes:

Jag använder gärna ordet "profssigt" eller "professionellt" som synonym till "kompetent" och "kvalitetsmedvetet"... Helt enkelt därför att jag ställer det i motsats till "o-professionellt".

Men det verkar rätt utbrett att ordet istället betecknar något oengagerat, distanserat och icke passionerat, konstlat... men vad är då motsatsen? Vill man vara o-proffsig? ;)

För mig betyder omdömet "proffsig" att det är (just) bl.a. kompetent. Kreatören är medveten om vad han/hon gör och varför! Varför fungerar (inte) tight eller loose rytm, vad ska släppas igenom eller göras om. Men det betyder också engagemang - att man strävar efter (och tar ansvar att nå) det bästa för "helheten" - även om en del som då måste "göras" kan kännast rutin eller t.o.m. trist.  Rätt mix av kunskap och känsla!  O-professionellt är då motsatsen.

Min tolkning/värdering av begreppet som sagt :)  Ni får gärna beskriva andra tolkningar och varför det är fel i (just?) musiksammanhang!

man igenom Musik verkar ha en liten särställning här, även inom konsten!


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Mitt fel! :)

jaja, extremt kort så tycker jag, speciellt efter en liten och kort insyn i 'proffsvärlden', att bra/obra är en mer rättvis måttstock. Ordet "professionell" i musikkategorin ger mig mer vibbar av "Jag tycker inte det är ett dugg kul men lämnar ifrån mig en helt ok produkt" ex. melodifestivalen. Proffsig för mig är att man har en kompetent attityd oavsett om man gillar eller inte gillar det man gör.

Skulle kunna skriva mycket mer om detta men kryper tebax ner i min låda. :D

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Proffsig för mig är att man är så bra på det man gör, att man skulle kunna ta betalt :) Eller gör det.

När det gäller konst blir det ju dock lättare att sälja om det låter melodifestival (uppenbarligen) än om det är "bra" :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag tror att vi ofta använder ordet skiljt från ursprungsbetydelse i den mening att: Om man kan ta betalt måste det banne mig vara bra...

http://tyda.se/search?form=1&w=professional&w_lang=en
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jag tror att vi ofta använder ordet skiljt från ursprungsbetydelse i den mening att: Om man kan ta betalt måste det banne mig vara bra...

...jo, men vi värdeladdar ju det mesta :) I detta fall den "klassiska" motsättningen professionellt-amatörmässigt" och i förlängningen kunskap-okunskap, erfaren-oerfaren.

Just i musik är det känsligt eftersom typ "skolning" räknas som negativt i endel sammanhang :)  Även jämfört med annan "konst" - "fina" konstutbildningar smäller högt även i de mest nydanande kretsar (ref. "typisk" konstnärs-CV).

Det är stor skillnad på en professionell elektriker och en amatör d:o, eller kanske inte? ;) Äpplen och päron kanske, men ändå  :rolleyes:

Svammelman (Lt.Gen.)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det finns ju lite risk för missförstånd och syftningsfel när ett begrepp gradvis flyter över till en annan betydelse... Jag hänger med på "professionellt-amatörmässigt" men menar nog att motsättningen/begreppen definierats lite "von oben" då den värdeladdar proffs positivt och amatörer negativt.

Jag tycker nog att det är amatörens privilegie att kunna göra vad man vill - proffs gör det som går att sälja. Det märks ju rätt tydligt på hur svårt det är att följa upp en genombrottsplatta...

Konstnärer är ett talande exempel som jag inte satte i samband med detta innan du tog upp det. De "rätt" skolade organiserar ju sig tom i gillen dit inte andra "målarkluddar" släpps in...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det behöver inte vara någon skillad alls på den musikaliska kvaliteten (hur man nu bedömer sådant...), utan "proffs" är den som lever på sitt musicerande - och "amatör" är den som inte lever på det.

Om det låter "proffsigt", så låter det som en färdig produktion som är i säljbart skick. Låter det "amatörmässigt", så är det fortfarande på demostadiet.

...eller...? :unsure:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det behöver inte vara någon skillad alls på den musikaliska kvaliteten (hur man nu bedömer sådant...), utan "proffs" är den som lever på sitt musicerande - och "amatör" är den som inte lever på det.

Om det låter "proffsigt", så låter det som en färdig produktion som är i säljbart skick. Låter det "amatörmässigt", så är det fortfarande på demostadiet.

...eller...? :unsure:

Sen har vi Håkan Hellström som låter som en amatör men ändå säljer, hur gör vi med honom? Kreativa förslag efterlyses  :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
"låter skit" tycker jag är ett bra omdöme om HH :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det behöver inte vara någon skillad alls på den musikaliska kvaliteten (hur man nu bedömer sådant...), utan "proffs" är den som lever på sitt musicerande - och "amatör" är den som inte lever på det.

Om det låter "proffsigt", så låter det som en färdig produktion som är i säljbart skick. Låter det "amatörmässigt", så är det fortfarande på demostadiet.

...eller...? :unsure:

Sen har vi Håkan Hellström som låter som en amatör men ändå säljer, hur gör vi med honom? Kreativa förslag efterlyses  :D

Gillar din reflektion Claes ! :)

Att få en professionell prod att låta hemmasnickrad är väl en bedrift i sig (@Hellström)... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Sen har vi Håkan Hellström som låter som en amatör men ändå säljer, hur gör vi med honom? Kreativa förslag efterlyses  :D

Där har vi "problemet" just inom musik ;)  Mycket vanligt med preferens för det "äkta" vilket tyvärr ofta sätts i motsats till "skolat" och "professionellt". Att man gör avkall på det äkta för att vara professionell (som Mein uttryckte det, försök inte sträva efter "proffsigt"

<elak>
HH, Bob Hund, Throbbing Gristle har ju många fans, men det hade Florence Foster Jenkins också!
</elak>


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det behöver inte vara någon skillad alls på den musikaliska kvaliteten (hur man nu bedömer sådant...), utan "proffs" är den som lever på sitt musicerande - och "amatör" är den som inte lever på det.

Om det låter "proffsigt", så låter det som en färdig produktion som är i säljbart skick. Låter det "amatörmässigt", så är det fortfarande på demostadiet.

...eller...? :unsure:

Sen har vi Håkan Hellström som låter som en amatör men ändå säljer, hur gör vi med honom? Kreativa förslag efterlyses  :D
Jamen han ÄR ju proffs (även om det tar emot att säga så... <_<). Att det sedan låter som f-n, är egentligen en annan fråga.
Amatörmässigt proffs, kanske..:? ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Amatörmässigt proffs, kanske..:? ;)

"vanlig"-kille-med-gitarr-fenomenet... Entertainer...  Finns en uppsjö skådisar som pratsjunger fram låtar! Har rätt lite med musiken i sig att göra.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
En tanke.

Om vi definierar Håkan som proffs, är då alla som sjunger bättre än Håkan proffsigare? :) Även om de inte tjänar pengar?
Tror det är skillnad på hantverk som snickeri och "konst" här. Konst tar längre tid på sig för att verka eftersom resultatet är mindre konkret. Mozart dog utfattig, men Håkan är inte fattig :D

F ö gillar jag Håkan. Han är äkta, på riktigt! Skulle inte köpa en skiva, men ändå.
« Senast ändrad: 01.04.2012, 07:06:26 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Om jag anger "proffsigt" i en kommentar till en låt, menar jag inte "kommersiellt gångbart",
utan kompetent och skickligt framfört och jämförbart med vad man kan höra från yrkesmusiker.
Så för mig är det enbart ett positivt omdöme!  :)
/Asti t.f. proffstyckare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag kan säkert har missat hur ordet "proffsigt" missbrukats av någon,,, men det känns ju liksom självklart att allt annat än TS egna beskrivning är fel?!

Proffsigt gjort av TS att definera ordet så väl!


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Jo, det är nog helt utifrån de situationer man hört ordet i. Jag tycker att proffsig är helt ok men ser det nog mer som ett betyg för hedervärt än för "skitbra".

"Han hade grym rännskita men genomförde ändå hela konserten. Proffsigt!" What a guy! :)
"Eric Clapton har släppt en ny skiva som låter proffsig!" Ok. Men är den bra?

Jag inser att jag nog är i grym minoritet i denna fråga men ventilerar iallafall. :)

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jo, det är nog helt utifrån de situationer man hört ordet i. Jag tycker att proffsig är helt ok men ser det nog mer som ett betyg för hedervärt än för "skitbra".

"Han hade grym rännskita men genomförde ändå hela konserten. Proffsigt!" What a guy! :)
"Eric Clapton har släppt en ny skiva som låter proffsig!" Ok. Men är den bra?

Jag inser att jag nog är i grym minoritet i denna fråga men ventilerar iallafall. :)

/Mein

"Medhåller"! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jo, det är nog helt utifrån de situationer man hört ordet i. Jag tycker att proffsig är helt ok men ser det nog mer som ett betyg för hedervärt än för "skitbra".

Om detta medhåller jag :) Har dock svårt att se vad negativa betydelsen skulle vara...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Att vara ett negativt proffs, är väl att leva på att göra ett dåligt jobb. :D
« Senast ändrad: 04.04.2012, 08:50:09 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Jo, det är nog helt utifrån de situationer man hört ordet i. Jag tycker att proffsig är helt ok men ser det nog mer som ett betyg för hedervärt än för "skitbra".

Om detta medhåller jag :) Har dock svårt att se vad negativa betydelsen skulle vara...

Endast negativt i den bemärkelsen att någon som har ett kreativt och kanske intressant sound där man (felaktigt?) strävar efter ett mer vedertaget sound. Naturligtvis finns vissa ramar man bör hålla sig inom men det är viktigt att hålla kvar sin egen ådra. På ett annat forum har jag hört rätt bra låtar som producerats ner till en Radio Rix-sörja som i mina öron bara låter trist. Ett konkret skräckexempel som håller än idag är valfri låt med Rick Springfield från 80-talet.

Jag håller mig själv inte som referens på något sätt utan bara en uppfattning jag har och en egenskap jag uppskattar hos många icke-kommersiella band och artister.

Så det är vad jag menar vad den negativa betydelsen är. :)

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Att vara ett negativt proffs, är väl att leva på att göra ett dåligt jobb. :D

....eller att få betala för att jobba?  :)

/Asti t.f. fästingprisse
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Så ett positivt proffs är en som jobbar för att betala? :) (skatt?)

Ett neutralt proffs, en duktig amatör utan inkomst? :)

(Ett imaginärt proffs, en  skattesmitare?)
« Senast ändrad: 04.04.2012, 20:06:56 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ordet i sig gentemot antitesen amatör etc borgar inte i min värld för något som har med det musikaliska kavlitetstänket etc att göra, låter kanske motsägelsefullt eller bara blaj det jag försöker säga nu men jag tycker det finns exempel på proffsiga mixar med rätt hyfsad musik gjorda av folk här och där men som inte kommer upp på P4 eller P3 och enligt min mening är detta inte avdelat eller med rätta klassificerat att vara verken det ena eller det andra pga just detta, bra tankar från övriga i tråden för övrigt, men vad menar man här?

Steely Dan's Gaucho platta på vinyl är något alldeles svårslaget i proffs-sammanhang och ideal-ljudbild på alla sätt, tighta musiker, äckligt bra sound (vinylsvarven återigen ;-) osv men det är det maximala i sin genre och några grabbars statement och kunnande 1979 som fortfarande får stå som en måttstock för mig vad gäller det ultimata soundet, delat med en mängd Zappa grejor...

Vi och di flesta andra kommer dock aldrig dithän för det var en unik grej musikaliskt och prodmässigt men det finns ju så mycket mer och i alla möjliga olika genres som kan låta kanon och gör det med råge från små och större studios i vårt avlånga land, gäller bara frågan om vad som är proffsigt eller amatörmässigt, inte så svårt för de flesta att lista ut om man har öron...

Musiksmak är nog ganska avgörande och vi behöver inte stå på olika sidor om staketet bara för att den ene gillar Rock'a'billy och den andre Bee Gees, allt kan vara proffsigt men för den sakens skull inte kommersiellt gångbart, kvalitét är tydligen ett skällsord i vissas munnar och inget man kan eller vill försöka disputera i med tex programchefer som Kerstin Berendtz etc, då är du genast dömd att förlora diskussionen för det är politiskt inkorrekt att prata om det med dessa typer av mediatyranner!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ordet "proffsig" är helt klart förbaskat värdeladdat men verkar betyda olika för olika personer. Om någon på KR gör nåt bra som nästan påminner om något som släppts och som accepterats av den stora menigheten som en "radioklar" produkt så fälls ordet "proffsigt" som ett epitet på just den produktionen eller den del av produktionen som åsyftas i det recensionsartade inlägget som följer av aktuellt släpp. Men det behöver ju inte inneha betydelsen att hela produktionen är av den art så att den kan konkurrera med etablerade artister som Steely Dan t.ex. utan mer vara något som indikerar en personligt upplevd känsla som i jämförelse med mer etablerade artister ger en inriktning om suveränitet vs. antingen kamraterna på KR eller tidigare proddar av samma KR-medlem. Med dessa amatöristiska analytiska insikter vill jag bara påpeka att ordet "proffsig" kan vidimeras utifrån självupplevda scenarios och stå som enskilda element i det ordkaos som omger oss dödliga och på intet sätt radikaliseras mer än som ett virtuellt händelseevent i ett kausalt kringgärdat sammanhang. Dvs säga själva låten alternativt den känsla som låten framkallar. I övrigt anser jag att Kartago torde förstöras.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
"...I övrigt anser jag att Kartago torde förstöras!"
Ja, håller med! Men det bör ske på ett så proffsigt sätt som möjligt!
/Asti t.f. influensafall tillika f.d fästinginnehavare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
"...I övrigt anser jag att Kartago torde förstöras!"
Ja, håller med! Men det bör ske på ett så proffsigt sätt som möjligt!
/Asti t.f. influensafall tillika f.d fästinginnehavare
Det har redan Publius Scipio Aemilianus tagit hand om för ca 2150 år sen. Jag kan trösta med att det verkligen gjordes på ett mycket proffsigt sätt.
/morgonte, oförbätterlig messerschmidt :ph34r:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
För övrigt vidimerar jag föregående uttalande.

Dividend tf Cato den äldre
« Senast ändrad: 06.04.2012, 10:30:24 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
"...I övrigt anser jag att Kartago torde förstöras!"
Ja, håller med! Men det bör ske på ett så proffsigt sätt som möjligt!
/Asti t.f. influensafall tillika f.d fästinginnehavare

Smarta bomber ersätts med proffsiga d:o??


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Underhållning blir inte bättre än så här en långfredag. :)

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...Med dessa amatöristiska analytiska insikter vill jag bara påpeka att ordet "proffsig" kan vidimeras utifrån självupplevda scenarios och stå som enskilda element i det ordkaos som omger oss dödliga och på intet sätt radikaliseras mer än som ett virtuellt händelseevent i ett kausalt kringgärdat sammanhang...

Jag gav mig den på att "kausalt" skulle dyka upp förr eller senare i en så lång mening.  :D
Funderat på att bli politiker?  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
...Med dessa amatöristiska analytiska insikter vill jag bara påpeka att ordet "proffsig" kan vidimeras utifrån självupplevda scenarios och stå som enskilda element i det ordkaos som omger oss dödliga och på intet sätt radikaliseras mer än som ett virtuellt händelseevent i ett kausalt kringgärdat sammanhang...

Jag gav mig den på att "kausalt" skulle dyka upp förr eller senare i en så lång mening.  :D
Funderat på att bli politiker?  B)
Haver man inmundigat alkaloider så uppstår spontana biverkningar såsom lokalt skitsnack t.ex. DET är ett kausalt faktotum.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Finns fan ingen kausalitet i den här diskussionen :D
https://soundcloud.com/user7789882