Kontrollrummet

Bribedant - At the Race Track

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
LÅTNAMN:At the Race Track
GENRE: Jazz (igt?)
LÅTLÄNGD: 2:30
BAS, ARR, PROD: Bribedant
SÅNGMELODI & TEXT: Den nästan irriterat multibegåvade KR medlemmen MOMA
INSPELNINGSÅR: 2008, mix mars 2012

En förhoppningsvis rätt färdig bagatell från min Cubase sx3 folder som aldrig blev riktigt klar förrän nu.
Sången kommer från en låt av MOMA som aldrig fick vingar. Gillade melodin och fick för mig att göra ett helt annat minimalistiskt arr med endast bas och sång plus backing voc baserad på Lead'en (Melodyne  :wub:) och lite slagverk för svänget. Lägger den på Halvfärdiga ifall någon hör nåt knas som bör justeras.

Uppate feb 15: Äh, låten  är rätt ok som den är  :P



« Senast ändrad: 04.02.2015, 01:12:13 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Jay Thomas

  • Gäst

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hos mig lät det bara fint.

Minimalt arr,snyggt med ez grejerna.Jag tänkte att enbart bas,det kan väl aldrig gå? Men det går ju hur bra som helst.

Låten nja inget för mig,definitivt något för Frankie boy då det begav sig  :)

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låter klassiskt och nytt samtidigt - riktigt käckt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra. Men personligen tycker jag att basen är ett litet snäpp för hög.
Lite vass på sången på D å T å S tycker jag.
 
För mer precis beskrivning så menar jag bla dessa ställen (det finns några ställen till):
T vid 1.46
D vid 2.00
S vid 2.02

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Skitsnygg låt...detta var bra!
lite skumt att det tog ett tag innan spelaren dök upp...varför köra soundcloud...ladda upp den här istället så kanske alla kan ta del av den, verkar strula för vissa eller!?

Enda anmärkningen är att det borde högpassas på vissa instrument, det liksom dånar på och ljummar i botten.
Men vilken snygg sång wow! :wub:


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
JÄTTEBRA -jag diggar det här,Bribedant.
Verkligen shysst bas och sång.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Wunderbaum!  :wub:  Fin låt  - och jag förstår du ville ta vara på "sjungandet" :)  Lite Michael Buble, fast mindre tillrättalagt!

Synpunkter på arret: Gitarren är bra spelad men kanske väl lågt transponerad (blir lite trångt i lägre mellanregistret).  Jag efterlyser också lite mer "samspel" så att gitarrens toner och ackordbyten inte krockar med sången. När sångaren fraserar klingar ackord/toner, när sångaren är tyst eller hänger på en ton så "spelar" gitarren - lite som bluesens "växelsång", fast givetvis mer sofistikerat jazzigt! Om du nu förstår vad jag menar...  ^_^


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gott att lyssna på.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Hos mig lät det bara fint.

Minimalt arr,snyggt med ez grejerna.Jag tänkte att enbart bas,det kan väl aldrig gå? Men det går ju hur bra som helst.

Låten nja inget för mig,definitivt något för Frankie boy då det begav sig  :)

Mike

Soundcloud igen mao... :(


http://soundcloud.com/bribedant/at-the-race-track-2012/download
« Senast ändrad: 30.03.2012, 16:03:10 by Jay Thomas »


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Den är väldigt tyst måste jag säga...  ;)
Tyst som i lågt rms tryck eller låg volym på spelaren?
Ska börja använda KR spelaren igen. Den har sina fördelar.

Låter bra. Men personligen tycker jag att basen är ett litet snäpp för hög.
Lite vass på sången på D å T å S tycker jag.
 
För mer precis beskrivning så menar jag bla dessa ställen (det finns några ställen till):
T vid 1.46
D vid 2.00
S vid 2.02

/Gurano
Sant. De-essern på ingång. Är själv diskantallergiker. Vassa kanter ska bort.
Nivån på basen ska nog ses över. Har en slaskmix från 2008 där den ligger perfekt men jag får fan inte till det på samma sätt nu. Att jag lagt till en överstämma på sången kan spela roll antar jag.

Skitsnygg låt...detta var bra!
lite skumt att det tog ett tag innan spelaren dök upp...varför köra soundcloud...ladda upp den här istället så kanske alla kan ta del av den, verkar strula för vissa eller!?

Enda anmärkningen är att det borde högpassas på vissa instrument, det liksom dånar på och ljummar i botten.
Men vilken snygg sång wow! :wub:

Tja, vissa instrument är nog endast basen faktiskt. Den äger alla frekvenser under 150hz. resten är ordentligt skuret. Det är en knepig balansgång med Eq'n när basen spelar ackord. Jag vill ha en rätt stadig botten samtidigt som jag vill undvika de värsta 'modulations' åskvädren. Plus ett tydligt övre mellanregister UTAN strängagnissel och andra plonkiga missljud. Hejåhå  :wacko:

Wunderbaum!  :wub:  Fin låt  - och jag förstår du ville ta vara på "sjungandet" :)  Lite Michael Buble, fast mindre tillrättalagt!

Synpunkter på arret: Gitarren är bra spelad men kanske väl lågt transponerad (blir lite trångt i lägre mellanregistret).  Jag efterlyser också lite mer "samspel" så att gitarrens toner och ackordbyten inte krockar med sången. När sångaren fraserar klingar ackord/toner, när sångaren är tyst eller hänger på en ton så "spelar" gitarren - lite som bluesens "växelsång", fast givetvis mer sofistikerat jazzigt! Om du nu förstår vad jag menar...  ^_^

Jo, jag hajar vad du menar. Ska testa att ta bort överstämman i nästa justering. "less is more" som det heter. Den låter rätt artificiell också. Lite kemiskt. Melodynen är ett fantastiskt verktyg men drar man för mycket i sången lyser det igenom.

Tack alla positiva ovan  ^_^
« Senast ändrad: 30.03.2012, 19:09:48 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Jay Thomas

  • Gäst
Den är väldigt tyst måste jag säga...  ;)
Jag får en känsla av att låtar i Soundcloud över lag får lägre volym när filen manglats av deras 'converters'. Kan det vara så? Ska börja lägga upp med KR's spelare istället/också.



F'låt, det var menat som en liten hint att låtlänken saknades. Soundcloud har slutat synas i iPhone och Android och därför är det bra med en "extra" länk till låten.

När det gäller låten är den jätte, har inget särskilt att anmärka på den. :)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Tack JT.
Ska köra KR spelaren fr.o.m nu
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tycker det lät skumt om percussionkompet innan sången kommer in
Liksom i en annan takt?
Många fina ackord som jag knappt vet namnet på, men vill kunna och spela
Tycker du har en skön röst. Påminner lite om nån som jag har på tungan men kommer inte på namnet.
Nu när grunden är klar är det bara att köra på, för jag ser det som halvfärdigt. Så nu på med blås, stråkar what ever och dra på!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Tycker det lät skumt om percussionkompet innan sången kommer in
Liksom i en annan takt?
Många fina ackord som jag knappt vet namnet på, men vill kunna och spela
Tycker du har en skön röst. Påminner lite om nån som jag har på tungan men kommer inte på namnet.
Nu när grunden är klar är det bara att köra på, för jag ser det som halvfärdigt. Så nu på med blås, stråkar what ever och dra på!

Alltså, tanken har funnits där att arra upp det hela med blås, ståbas och hela cirkusen, Valet stod mellan det och nåt minimalistiskt typ bara bas&sång. Minsta motståndets väg vann  :D
Kompis som sjunger. Önskar jag kunde men se icke det  :(

Ny mix utan backing. Eq'at basen en del. Blev lite lugnare i botten och harmisarna blir tydligare utan backingen.

(tagit bort mp3'an. ligger i första posten nu)

« Senast ändrad: 05.04.2012, 00:41:53 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul behandling av denna låt. Det hade varit jättekul att höra big-bandvarianten också men det funkar på detta sätt med.

Hälsa kompisen att han har en störtskön pipa.

Lite bumligt som också aRocker var inne på. Fixa högpass på alla spår.