Kontrollrummet

WinXP/Cubase4 Vs. Win7/Cubase6

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jaha!! Det börjar bli dags nu,min gammla Dator närmar sig Pensionsålder (6-7 år)
Hur är det nu med mina 'gamla projekt' gjorda i XP(32 bitar) med C4,går dom att öppna/jobba vidare med
i W7:ans 64 bitars miljö i C6:an ??? Eller måste jag installera C4 oxo och färdigställa dom där? :huh: 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det ska inte vara något problem.

Problemet är väl snarare att hitta alla gamla pluggar man använde på gamla projekten och installera dem under C6 x64. Finns väl nån känd kompatibilitetsmiss med 32-bitarspluggar osv.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag uppgraderade rätt nyligen. valde att lägga Cubase i 32 bitar på 64 bitars Windows 7 men det finns inget som hindrar att du har både 32 och 64 bitars installerade. Det har jag dock inte provat då redan 64 bitars Windows ger tillgång till så mycket minne att mina processer inte laggar... Har fått ställa in XP kompatibilitetsläge för några VSTi:er (Kore, Komplete & Proteus) för att de ska snurra igång. Annars är det (hittills?) bara C3 multibandkompressor som inte funkat... Däremot gillar jag looken på 4:an bättre... Lycka till med uppgraderingen! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Du bytte dator oxo, antar jag?! Vilken, eller byggde du själv? Står lite i begrepp till samma sak, då jag har en liknande situation. Cubase Studio 4.5,,, Win XP,, och det är en del saker som får systemet att lägga sig på mage och medelst ålning och hasning ta sig framåt...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag bytte dator så den gamla står kvar som den var. Killarna hade ont om stålar så den är väl egentligen optimerad för spel och det kan ju va lite onödigt... men nu fanns den och var nästan ny - En Quad Core med 6Gb. Jag uppgraderade från Studio 4 till den fullvuxna versionen och bara det att kunna öppna fler portar i en och samma VSTi sparar resurser. Nöjde mig med Windows 7 Home Premium som kan adressera 16Gb Ram - det är ju ändå 4ggr så mycket som XP så det bör räcka. Hade jag legat kvar i samma dator skulle jag ha skaffat en ny disk och inte uppgraderat den gamla utan lagt den åt sidan.

Kom på en sak som var rätt strulig och det var att få med alla presets...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Du bytte dator oxo, antar jag?! Vilken, eller byggde du själv? Står lite i begrepp till samma sak, då jag har en liknande situation. Cubase Studio 4.5,,, Win XP,, och det är en del saker som får systemet att lägga sig på mage och medelst ålning och hasning ta sig framåt...

Jag rekommenderar verkligen en Frostmaskin. Efter att ha byggt mina egna burkar i alla år så tröttnade jag till sist och bestämde mig för att lägga ut den där lilla extrapengen det kostar för att få en färdig burk anpassad för musik. Detta beslut har jag många gånger om klappat mig själv på axeln för att jag tog. Bara den personliga supporten i sig är värd varenda krona. Som t.ex för c:a ett halvår sedan när jag helt plötsligt var tvungen att göra dubbla uppstarter för att nätverket skulle hoppa igång. Meddelade detta till Frost-support via deras mailfomulär på hemsidan, några minuter senare skickade dom ett mail med åtgärder jag kunde prova att göra själv, eller om jag ville så kunde dom hämta datorn och fixa den åt mig. Jag valde att prova själv såklart. När ingen av dessa åtgärder funkade skrev jag tillbaka och då kunde dom konstatera att ett fel på grafikkortet orsakade denna konstiga konflikt med nätverkskortet. Dom frågade om jag själv kunde byta kort annars kunde dom (återigen) komma och hämta datorn och fixa det åt mig. Jag valde att sätta in det själv. Dom la ett ett kort på posten, dagen efter hade jag det i brevlådan, installerade och problemet var som bortblåst. Det kallar jag service. Så jävla skönt att själv slippa lägga ner en massa tid och energi på felsökning och problemlösning som bara sabbar och dödar inspirationen till det man egentligen vill/måste göra, skapa musik! Förutom detta (som ju var ett hårdvarufel och inte ska belastas Frost) så har maskinen spunnit som en katt sen första dagen och gör så fortfarande, och jag kör oftast riktigt tunga och processorhungriga projekt.

Min konfiguration är för tillfället Win7/64 och Cubase6 i 32-bit läge. Blir väl till att köra Cubase i 64bit läge nån dag, men just nu ser jag inget behov då jag har massor med prestanda över i denna konfiguration trots stora projekt. Jag är 100% nöjd.
« Senast ändrad: 30.03.2012, 12:47:31 by jonnerstone »


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Vad är det för komponenter i din Frostburk?

Typ modell/fabrikat på moderkort, minnen, cpu..



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vad är det för komponenter i din Frostburk?

Typ modell/fabrikat på moderkort, minnen, cpu..



Det är en stationär Audioframe. Köpte den för c:a 1.5 år sen. Den har numera ersatts av BlushBox. Det är ungefär samma specar, dock är väl då BlushBoxen lite mer up to date s.a.s http://www.frostacm.com/product_info.php?products_id=18&XTCsid=nk2nhqr854seha0v68tkv7jce7

Har inte koll på modell och märken på alla komponenter (det var ju en av anledningarna till att jag köpte en färdig musikmaskin, för att slippa grotta ner mer i sådana detaljer). Det följde med ett signerat dokument på innehållet, men det har jag inte tillgängligt för tillfället.
Men övergripande så är det en i5 processor (760 @ 2.6Ghz) 8Gb Ram, 256Gb SSD systemdisk, ATI Radeon HD 4500 serie. För mer detaljerade specar så kan du ju maila Frost från deras hemsida.



Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Du hade ju rätt bra koll!!

Jag siktar in mig på en i7, men lite oklart om jag skall köra på LGA2011 eller 1366


Utloggad tsmalmbe

Jag gick nyligen igenom tillverkarnas komponenter (frost, scan, the lot!). Det finns vissa saker som är vägledande och vissa y-korsningar. I mitt fall var den största y-korsningen PCI/e kortplatser. Det ledde mig att välja ett moderkort som gav mig mest antal kortplatser (2 PCI 5 PCIe).

Rekommendationen för grafikkort är: så långsamt som möjligt. Detta ledde mig - i kombination med kortplatsdilemmat - att välja ett moderkort med integrerad grafik (2 digitala utgångar).

Mitt FW chipset är VIA, men det fungerar. Jag var färdig att köpa ett PCIe/TI-kort vid behov,men det behövdes inte.

Det verkar som om det finns en hel massa moderkort som är likadana. Så är inte fallet. genom uteslutningsmetoden blir det endast kvar några få. Börja med att utesluta allt annat än ASUS. Det kör de flesta tillverkarna med. Undvik det nyaste hetaste, där är det optimerat för fel saker (äldre har mera saker fixat). Då vi tittar närmare på saker kommer vi fram till följande: processorn skall vara 1155. Dettta, sammanslaget med faktum att tillverkan kör P68 så tittar vi in på asus sidor och hittar en drös med P68 moderkort. Kolla på deluxe-serien, det finaste hottaste. En massa skit och skräpt features som du kommer att disablera för att få en bra DAW. Vi skippar deluxe-modellerna. Vi skippar också de gamla modellerna och koncentrerar oss på GEN3-modellerna.  Nu har vi endast! två modeller kvar: V och V-pro. V-pro har inbyggd firewire (som kopplas till frampanelen eller via bracket till bakpanelen). Klart som spat.

Sedan: Köp inte "spelminne" som är supersnabbt och übertrendigt. Köp minne som har så låg CAS-latency som möjligt. CL-värdet alltså- Du märker att ju mindre CL du har, desto mer kostar det. Mindre CL betyder bättre. I spelbruk är det annat som gäller, overclockning och sådant som ger bra topphastighet, men dålig realtidshastighet. Alltså: glöm höga "topphastigheter", för stabilitet kommer du att köra normal bushastighet och då gäller låg CL som regel. Jag valde CL9 vilket var helt safe, CL7 kostar 3 ggr mera. Köp 2x4G eller 4x4G minnespaket - köp absolut inte bara 1 modul! Finns ingen orsak att INTE köpa Kingston.

För att få ut mest av det hela disablerar du intern audio, bluetooth, wlan, usb3 och läggar alla PCIe-kortplatser till lägsta möjliga x-tal (inget 16x behövs, det drar bara resurser på fel ställe). Disablera intel speedstep och alla internala themrcontrollers och skit.

Installera W7 64bit.

Installera alla chipsetdrivers.

Fixa firewire-drivern till legacy-mode, stäng av onödiga servicar (finns flere optimiseringsguider på nätet).

Se till att du INTE har några powersavingsgrejer på överhuvudtaget - allt på disable och CPU-minimum på 100%.

Sen väljer du program, bitdjup och en hel cirkus med gamla pluggar, bridges och fanskap. Men nu har du en fungerande grund.

Jovisst, en i7-CPU blir bra - 3.5GHz har bra bang/buck -ratio, eftersom du inte kommer att villa göra om detta på 5-6 år.

Som bakgrund: jag gjorde några veckors research, och en par veckor av installationsiterationer. Installerade W7 tills jag fick det att bli som jag ville - fungerande. Lekte en hel del med BIOSen också, det viktigaste är listat ovan. Cubase 64 var mitt val. Med Powercore och UAD-1/2 inblandat (5 kort sammanlagt tror jag).

De som köper färdigt vet vad de gör, de undviker denna ruljans! I mitt fal var problemet att man inte får färdiga maskiner här, och de som är färdiga utrustas med moderkort med 2-4 kortplatser (ifall man inte köper den allra dyraste modellerna).

Lycka till.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tack tsm!! Så utförligt och informativt att man häpnar!

Tnx!


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
plockar bort... lägga till nytt ämne istället.
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se