Kontrollrummet

Gurano & Girly - Drömmar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
LÅTNAMN: Drömmar - Dreams
GENRE: Landskap
LÅTLÄNGD: över 5 min
KOMPOSITÖR: Gurano (musik) Girly (sång)
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3

Kommer troligen inte att göra mer med denna så den får nu hamna på färdiga

/Gurano

----------------------------------------------------------------------------


Hej
Är detta lågmälda något att drömma vidare på? Tacksam för tankar

Gurano

« Senast ändrad: 29.10.2012, 00:42:53 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter filmiskt. Och kanske skotskt, en säckpipa? :)

Har inte så mycket vettiga idéer om det, men det ger en lugn känsla och bilder av högland och skog och sånt, och kanske en och annan trollkarl som ränner omkring och viftar med sina trollspön.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Idén håller bra! Nordiskt klingande skogsambient :) Utveckla gärna arret till åtminstone dubbla längden!


Jay Thomas

  • Gäst
Mycket, mycket vackert!  :wub: Händer en hel del men ändå är det inte påtvingat utan mycket läckert återhållsamt! :)

Som Hasse skriver, förläng! :) Hör lite Vangelis i tonspråket mot slutet och det är hur tjusigt som helst! :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter filmiskt. Och kanske skotskt, en säckpipa? :)

Har inte så mycket vettiga idéer om det, men det ger en lugn känsla och bilder av högland och skog och sånt, och kanske en och annan trollkarl som ränner omkring och viftar med sina trollspön.
Kul associationer - kutande gubbar med pinnar :)
Tack för att du tog dig tid

Idén håller bra! Nordiskt klingande skogsambient :) Utveckla gärna arret till åtminstone dubbla längden!
Tack för positiv feed
Jo min plan är att göra den längre men ville först bara kolla om den föll i god jord

Mycket, mycket vackert!  :wub: Händer en hel del men ändå är det inte påtvingat utan mycket läckert återhållsamt! :)

Som Hasse skriver, förläng! :) Hör lite Vangelis i tonspråket mot slutet och det är hur tjusigt som helst! :)
Man tackar, kul att den tilltalar! :D
Ska absolut göra den längre

Tack alla
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Föll i god jord här med, bördig jord - ett riktigt kulturlandskap, må jag säga.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 640
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön stämningsmusik, som framkallar bilder av Gurano sittande vid ett keyboard... :rolleyes:
Nej, det här ger vibbar av skog i gryning, där daggen dryper och dimman inte lättat och
där en och annan lom gör sig hörd när dom gnolar med i nedtankade mp3:or från KR...
Varför inte bryta av med lite bombastiska pukor och horn rätt som det är...?
Tycker absolut att du ska vidareutveckla detta!
/Asti t.f. utvecklingsinspiratör
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra, bra , bra!
Intressant melodi och fin ton på instrumentet
Stämningsfullt myrar skog en sjö
på andra sidan sjön i lätt dimma står älvan som sjunger en trolsk melodi ...
Kanske kan du låta fåglarna komma in en bit in i låten
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Gurano!
Lång taim nåu hiör änd nau aim veri surpraisd :o
Har du sålt gitarren och trummorna och slagit till med synthmusik på heltid? Inget fel på den musiken, allt som känns gott att lyssna på e ju bra och din låtidé har en väldigt svävande o spännande stämning runt sig. Helt klart att jobba vidare med, ett sådant musikstycke som detta kan ju sluta var som helst och låten kan sväva ut vart som helst innan den når hemtrappan så det e väldigt svårt att ge uppbyggande kommentarer eftersom låtens vidareutveckling t.ex kan ta fasta på vilket humör, vilket väder, vilka strumpor, vilka förväntningar, sorger och glädje....
Så ta en dag i sänder och gör en vers med den dagens stämningar/upplevelser moll eller dur, och när du sen har en veckas små (eller stora) klipp så binder du ihop dom till en helhet, en veckas musikresa som baserar sig på dina egna stämningar.

Där har du min lilla teori hur gå vidare, lycka till! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Föll i god jord här med, bördig jord - ett riktigt kulturlandskap, må jag säga.
Kul att höra - tack!

Skön stämningsmusik, som framkallar bilder av Gurano sittande vid ett keyboard... :rolleyes:
Nej, det här ger vibbar av skog i gryning, där daggen dryper och dimman inte lättat och
där en och annan lom gör sig hörd när dom gnolar med i nedtankade mp3:or från KR...
Varför inte bryta av med lite bombastiska pukor och horn rätt som det är...?
Tycker absolut att du ska vidareutveckla detta!
/Asti t.f. utvecklingsinspiratör
Jo jag får nog jobba vidare med den - hade själv en känsla att lite bombardiskt skulle kunna sitta gott.
Tack för råden.

Bra, bra , bra!
Intressant melodi och fin ton på instrumentet
Stämningsfullt myrar skog en sjö
på andra sidan sjön i lätt dimma står älvan som sjunger en trolsk melodi ...
Kanske kan du låta fåglarna komma in en bit in i låten
Tack - fina bilder som frammanas :)
Ska fundera på hur nära de fågelliknande ljuden ska komma

Tjou Gurano!
Lång taim nåu hiör änd nau aim veri surpraisd :o
Har du sålt gitarren och trummorna och slagit till med synthmusik på heltid? Inget fel på den musiken, allt som känns gott att lyssna på e ju bra och din låtidé har en väldigt svävande o spännande stämning runt sig. Helt klart att jobba vidare med, ett sådant musikstycke som detta kan ju sluta var som helst och låten kan sväva ut vart som helst innan den når hemtrappan så det e väldigt svårt att ge uppbyggande kommentarer eftersom låtens vidareutveckling t.ex kan ta fasta på vilket humör, vilket väder, vilka strumpor, vilka förväntningar, sorger och glädje....
Så ta en dag i sänder och gör en vers med den dagens stämningar/upplevelser moll eller dur, och när du sen har en veckas små (eller stora) klipp så binder du ihop dom till en helhet, en veckas musikresa som baserar sig på dina egna stämningar.

Där har du min lilla teori hur gå vidare, lycka till! :)

h.   johan
Ja det var länge sedan - välkommen tillbaka - och var inte orolig, jag lirar fortfarande gura :) Jag har producerat en hel del låtar tillsammans med HM på sistone, som du kan lyssna på (dels i hans och dels i min spellista under våra profiler).
Ska absolut ta fasta på vilka strumpor jag har och se vad det kan ge för klanger :D
Intressant tanke att låta varje sinnesstämning styra musiken - kan bli en intressant mosaik!

Tack alla
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Absolut,bara att lira vidare.

Jag ser vikingabyn där lugnet har lagt sig efter en hektisk dag med allehanda sysslor..Dimman från sjön glider över avskrädeshögen in mot långhusen och jagar undan skuggor av flyende svultna hundar..Släng in ett kort vargyl.

Mycket stämningsfullt detta Göran,det här kan man göra mycket med..En mörk avlägsen berättande röst som mumlar hemligheter om livet och drömmarna - Tor,Oden och Valhalla etc..Hårdrocks cresendo eller nåt..Många möjligheter som sagt..

Jobba på

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skönt Flummarstycke,och se där,lite valsång oxo.. :)
Men vart ska det hän ??
Ett Intro kanske?
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Absolut,bara att lira vidare.

Jag ser vikingabyn där lugnet har lagt sig efter en hektisk dag med allehanda sysslor..Dimman från sjön glider över avskrädeshögen in mot långhusen och jagar undan skuggor av flyende svultna hundar..Släng in ett kort vargyl.

Mycket stämningsfullt detta Göran,det här kan man göra mycket med..En mörk avlägsen berättande röst som mumlar hemligheter om livet och drömmarna - Tor,Oden och Valhalla etc..Hårdrocks cresendo eller nåt..Många möjligheter som sagt..

Jobba på
Mike
Himla kul att du gillar - vargyl..ingen dum idé - ska leta rätt på ett sådant

Skönt Flummarstycke,och se där,lite valsång oxo.. :)
Men vart ska det hän ??
Ett Intro kanske?
Ja vart ska detta leda :)
Har just precis nu lagt på fetgitarrer...men vet inte om jag vågar att lägga upp den versionen - ni kanske tycker att jag sabbat den totalt :)
/G
« Senast ändrad: 28.03.2012, 22:55:44 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hehe
Eftersom Mahan var lite orolig att jag lagt guran åt sidan så tänkte jag fläska på nu - la på feta distguror. Bryter kraftigt mot det tidigare i låten, men kanske på ett bra sätt - funkar det? eller ska jag ta bort det och fortsätta på det lugna temat rakt igenom - osäker? Gurorna är omixade - endast direkt inlagda för typ 5 minuter sedan.

/Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_Dreams.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lite fräckt faktiskt. Men bör ha lägre volym på gitarrerna och kanske mindre diskant. Galet brake från de stora skogarnas mystik-musik.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lite fräckt faktiskt. Men bör ha lägre volym på gitarrerna och kanske mindre diskant. Galet brake från de stora skogarnas mystik-musik.
Kul att det föll i god jord :)
Du har rätt om guranivån - sänkte dem lite nu. Men jag la även på vargyl på gurorna efter HMs tips... för att inte helt släppa naturen under det partiet tänkte jag. :D

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lite fräckt faktiskt. Men bör ha lägre volym på gitarrerna och kanske mindre diskant. Galet brake från de stora skogarnas mystik-musik.
Kul att det föll i god jord :)
Du har rätt om guranivån - sänkte dem lite nu. Men jag la även på vargyl på gurorna efter HMs tips... för att inte helt släppa naturen under det partiet tänkte jag. :D
Gurano

Ser inte var du lagt uppdateringen med vargvrål. Första inlägget eller snart?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ser inte var du lagt uppdateringen med vargvrål. Första inlägget eller snart?
Tja
Det finns bla i översta inlägget?

Men det kan vara så att du måste stänga ner webläsaren och sedan öppna den igen för att din läsare ska förstå och tömma minnet på den förra versionen.
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nu börjar man känna igen sig :)

Jag tycker guran och det nya sitter klockrent.Mycket filmiskt och drömkaraktär..Vet inte om jag kan tillföra nåt här..
Kanske nog så många vargyl,effekten försvinner med mängden,använd ett par yl så blir det perfa..Gura partiet står sig fint utan vargar tycker jag  :)
Bra så här,jag testar med pratsång då det blivit lite lugnare  :D

Mike


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hmmm.. Blev lite förvånad över mig själv här.. Förväntade mig värsta indienköret, men satte på låten! Gick genast över till Twitter och blev där sittandes med denna i lurarna.. Njutbart!!
Efter ett tag så undersökte jag VAD som spelades och hittade tillbaka till KR... Imponerad... detta var drömskt och trollikt.. Fastnade!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Jay Thomas

  • Gäst
De lugna partierna är helt underbara!  :wub: :)

Sedan kommer det något annat som helt vräker den mysiga varma känslan över ända.  :( Smaken är som baken och i detta fall, går gitarrpartierna fetbort. Att bryta ut dem och göra något helt eget, absolut men i detta, ganska "delikata" och finstämda sammanhang fungerar de inte alls för min personliga del.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
jo det är nog så att mina tilltag inte alltid passar. Men jag tycker nog själv att det bryter på ett skönt sätt...men kanske att jag gör två versioner, vi får se.

Kul att du gillar det lugna partiet i alla fall

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hmmm.. Blev lite förvånad över mig själv här.. Förväntade mig värsta indienköret, men satte på låten! Gick genast över till Twitter och blev där sittandes med denna i lurarna.. Njutbart!!
Efter ett tag så undersökte jag VAD som spelades och hittade tillbaka till KR... Imponerad... detta var drömskt och trollikt.. Fastnade!!
Kul att den fastnade - tack för att du gillar

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skööönt :wub:. Jag protesterar dock mot trummorna :angry:... dom är för kantiga på nåt sätt och sticker ut. Lägre volym bör dom ha och så kunde dom vara lite "suddiga". Annars en låt just i min smak.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Återkommer till den här.

Göran, detta är RIKTIGT bra! Lite svårt för trummorna, jag med, blir liksom som man tappar bort den röda tråden.

Hade, om jag fick råda, bara kört ett gurasolo med lång efterklang. Och kanske ha lite staccato-stråk för att markera rytmen. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Göran!
Så  jag fick dig övertalad till slut, bra låtbörjan, bra men kanske lite vassa guror, bra men lite för roomiga trummor.
Nu gäller det för dig att hitta balansen för hela kalaset tillsammans med mixaren eftersom jag förstod att både guror och trummor var sådär lixåm hastigt inslängda.
I väntan på ny verre..

h.   jkohan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Nice...storslaget och minimalistiskt på samma gång.....
Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skööönt :wub:. Jag protesterar dock mot trummorna :angry:... dom är för kantiga på nåt sätt och sticker ut. Lägre volym bör dom ha och så kunde dom vara lite "suddiga". Annars en låt just i min smak.
Space
Tackar - jo trummorna håller jag med om - de ska ändras - bara hastigt och lustigt inslängt - guror och trummor gjordes på 5 min :)

Återkommer till den här.

Göran, detta är RIKTIGT bra! Lite svårt för trummorna, jag med, blir liksom som man tappar bort den röda tråden.
Hade, om jag fick råda, bara kört ett gurasolo med lång efterklang. Och kanske ha lite staccato-stråk för att markera rytmen. :)
Tack så mycket - kul att höra - ang trummor så kommer de att ändras men jag vet inte hur än - vi får se hur detta utvecklas

Tjou Göran!
Så  jag fick dig övertalad till slut, bra låtbörjan, bra men kanske lite vassa guror, bra men lite för roomiga trummor.
Nu gäller det för dig att hitta balansen för hela kalaset tillsammans med mixaren eftersom jag förstod att både guror och trummor var sådär lixåm hastigt inslängda.
I väntan på ny verre..

h.   jkohan
Ja jag kan ju inte säga emot när du säger nåt :)
Trummor ska fixas

Nice...storslaget och minimalistiskt på samma gång.....
Allt gott karl
Himla roligt - tack :)

Låten kommer att jobbas vidare på - helt klart - men jag vet inte riktgit hur än - det kommer nog till mig vad det lider.
/Gurano
« Senast ändrad: 29.03.2012, 23:11:59 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Kommer troligen inte att göra mer med denna så den får nu hamna på färdiga.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Mustigt deluxe. Inte min genre, men det låter skitbra:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
La för länge sedan upp denna på färdiga för jag trodde att jag aldrig mer skulle göra nåt på denna...men man ska aldrig säga aldrig :)
Girly la på lite sång på den, vilket gjorde den än mer mystisk och trollsk tycker jag

/Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_Girly_Dreams.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag gillade detta tidigare och gillar det än mer nu.

Det här är filmiskt och framkallar bilder.Jag håller fast vid vikingavyn,tycker den sitter klockrent här.En tutande mistlur ala´ vikinga bröl hade suttit nånstans under sången..Sången ja,bra här Girly.Några gutturala mansröster hade också förstärkt.
Jag var inne på nåt berättande gutturaltstökigt tidigare men som med så mycket annat så blev det liggande.

Bra nu,möjligen en mistlur..och en stökig hop av vikingar som utstöter gutturala fraser i ett stigande crescendo innan rockdelen..
Hur det skall gå till har jag ingen aning om :)

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker det här var "intressant" men känner inte att sång och musik riktigt hänger ihop - skulle önska att de förstärkte varann... Men, det kanske är själva grejen...? Ska lyssna igen med bättre lyssning sedan... :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst, härligt mystiskt och trollsk, detta gillar jag!

mvh Roffe H  B)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag gillade detta tidigare och gillar det än mer nu.

Det här är filmiskt och framkallar bilder.Jag håller fast vid vikingavyn,tycker den sitter klockrent här.En tutande mistlur ala´ vikinga bröl hade suttit nånstans under sången..Sången ja,bra här Girly.Några gutturala mansröster hade också förstärkt.
Jag var inne på nåt berättande gutturaltstökigt tidigare men som med så mycket annat så blev det liggande.

Bra nu,möjligen en mistlur..och en stökig hop av vikingar som utstöter gutturala fraser i ett stigande crescendo innan rockdelen..
Hur det skall gå till har jag ingen aning om :)

Mike
Tackar - kul att du gillar!
Du kan väl leka viking på denna om du vill/har tid? Du får fria händer :D

Tycker det här var "intressant" men känner inte att sång och musik riktigt hänger ihop - skulle önska att de förstärkte varann... Men, det kanske är själva grejen...? Ska lyssna igen med bättre lyssning sedan... :)
Förstår inte riktigt vad du menar - Har du något förslag hur de kan förstärka varandra?
Återkom gärna när du har lyssnat med "bättre" lyssning

Visst, härligt mystiskt och trollsk, detta gillar jag!

mvh Roffe H  B)
Kul att du gillar

Tack för era kommentarer
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!