Kontrollrummet

Här är den sköna sommar.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
De här visorna har jag gjort helt utan trumprogram eller klick. Först spelade jag in en ak gitarr, samtidigt som jag sjöng hela låten, detta för att kunna få känslan i musiken lika som när jag spelar och sjunger samtidigt, temposkiftningarna tex. Sen har jag förstås gjort om både sång o gitarrer.
Att efteråt slå takten på marschbastrumman är jäkligt svårt när det inte går i maskinell klick-takt. På vissa ställen får man ta om och medvetet sacka ett par dunk. När "hela bandet" samtidigt sackar eller ökar låter det inte otajt eller fel alls. Bara icke-maskinellt...      B)   

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-h-r-r-den-sk-na
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gillar det här! Sådana här låtar blir man glad av!
Du får också med lite gammal hederlig "Memphis"-gitarr mellan verserna.  :)
Snygg ljudbild, bra mix och bra framfört!
/Asti t.f. söndagsfirare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Här är den sköna sommar är en sång skriven av Evert Taube, och ursprungligen publicerad i Julstämning 1947 samt visboken Ballader i det blå 1948. Den spelades ursprungligen in av Carl Otto Taube och släpptes på singel 1948 med "Telegrafisten Anton Hanssons vals" som B-sida, och Sven Rüno arrangerade inspelningen av sången.
Evert Taube gav ut sin version på skiva i december 1949, som B-sida till singeln "Sjösalavår".
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Här är den sköna sommar är en sång skriven av Evert Taube, och ursprungligen publicerad i Julstämning 1947 samt visboken Ballader i det blå 1948. Den spelades ursprungligen in av Carl Otto Taube och släpptes på singel 1948 med "Telegrafisten Anton Hanssons vals" som B-sida, och Sven Rüno arrangerade inspelningen av sången.
Evert Taube gav ut sin version på skiva i december 1949, som B-sida till singeln "Sjösalavår".
Taube var/är den grymmaste av alla! Sjösalavår blir en annan av låtarna på vis-cdn. Var Carl Otto Everts bror? Han hade ju en bror som i lönndom brukade ersätta Evert i direktsända radioprogram när Evert var dyngfull och inte kunde medverka alls...

Arret av Den sköna sommar, med det Asti benämnde Mempisriffet har jag haft i skallen o fingrarna i många år. Kul att det äntligen blev av att spela in den. Blev en av mina bästa backtrax också. den uppmärksamme hör att jag spelar "fel" ackord. Jag gillar de här bättre än de som står i böckerna... Är sugen på att göra Sjuttonde Balladen i lite liknande sväng. Den har jag aldrig hört med låtskrivaren själv, Evert alltså. Bara med Cornelis utan u.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Grejat en hel del mer med den här, bla lagt dit riktiga trummor. Nu driver det på mer... ^_^

Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt sound, skön bredd på instrumenten, bra sång, vissling och spel. Bra arr på en gammal klassiker och jag gillar den här ackordsföljden. Evert, Sveriges svar på Dylan! Det hörs att den i den här versionen är omhändertagen med kärlek.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den bästa versionen som jag har hört av den här låten. :D Riktigt rivig ju. Vad är det för lattjo ljud du har som komplement till visslingen?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nä jag är inte någon Taubefantast men det rockade på bra tycker jag. Sången lät lite mer städad i version två (eller hörde jag fel) Bra hantverk.  :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Den bästa versionen som jag har hört av den här låten. :D Riktigt rivig ju. Vad är det för lattjo ljud du har som komplement till visslingen?
Å tackar! Komplementet till visslingen är ett munspel, det ligger lite till v och starkare än visslingen som är aningen till h, sen spelar elgitarren samma sak på bassträngarna.
Ang rivigheten så kan jag lungt säga att den här är en riktig dräparlåt på krogen. Alla älskar Taube (utom Egghuvud) och alla älskar rocknroll med äldre stuk. Jag har tänkt mig soundet lite grann som gamla singlar med Johnny Rivers, han körde en sorts partystämning på sina skivor med mycket handklapp, to lite halvotajta klapp ibland.

Jag har redan gjort om mixen...  :mellow: Blir aldrig nöjd. Lägger ut den senare.  ;)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nä jag är inte någon Taubefantast men det rockade på bra tycker jag. Sången lät lite mer städad i version två (eller hörde jag fel) Bra hantverk.  :)
Det är aldrig för sent att bli Taubefantast om man nu inte redan är det! Jag är heltorsk på både Hendrix, Sabbath o Taube.   :rolleyes:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Kanonlåt, som du förvaltar väl på ditt eget sätt. Jag föredrar väl själv en mer klassisk vishållning, men kan helt klart tänka mig lägen då den här Taube-bira-versionen <_< blir en riktig hit.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
En av mina favvolåtar av Taube (bland många!). Kul med backbeatet till denna och omkvädet på vissling med munspel. Bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jättetack, det värmer verkligen att höra. Många visor gör jag helt traditionellt oxå, men inte alla    :rolleyes:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)