Kontrollrummet

En valsmelodi

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Typ så.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker du ska stämma upp gitarren igen och köra med samma ackord. Den ligger definitivt lite för lågt för din röst anser jag. Samtidigt vill jag säga att jag tycker du gör den här låten rättvisa.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Riktigt skön och personlig tolkning av en visa ,som jag inte tänkt tidigare
på att den innehåller så fina harmonier...
Möjligen att den skulle höjas något tonsteg, men det funkar så här också tycker jag.
Du får till väldigt behagligt ljud på sång och ak.gitarr. Neumann-micken?
/Asti t.f. Alfred E Neumann
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Riktigt skön och personlig tolkning av en visa ,som jag inte tänkt tidigare
på att den innehåller så fina harmonier...
Möjligen att den skulle höjas något tonsteg, men det funkar så här också tycker jag.
Du får till väldigt behagligt ljud på sång och ak.gitarr. Neumann-micken?
/Asti t.f. Alfred E Neumann

Tack ska ni ha grabbar. Den här har jag tänkt ska vara lite mer överdriven än enbart vacker, att dra skrovligheten och basen i rösten till sin spets.
Sjunger gör jag i Neumann 102an genom Joemeek channelstrippen.
Gitarren går i stereo genom mina nya Shure SM137 och Audient Mico preamp o TC multibandskompressor
http://www.thomann.de/se/shure_sm137_lc.htm
Fruktat bra mickar, jag använder dem allt, congas, orgel gitarr elgitarr, även sång, rumsmickning, OH.... De tål hur starka ljud som helst med -15 db pad, ändå ger de stark signal från en akust eller nyckelharpa tex...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Funderade också på det stora antalet gitarrer. Hur många ligger med på denna inspelning? Är det bara en?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Funderade också på det stora antalet gitarrer. Hur många ligger med på denna inspelning? Är det bara en?
Jag fick gå o titta i maskinen... Det är två akustiska i stereo, den lite tv insp med Audient Mico preamp, den andra med Alesis rörpreamp, där för låter de ganska annorlunda trots samma Shure sm137 mickar. Sen är det en elgitarr med tremolo oxå. Tre sammanlagt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Fattade inte först - "en valsmelodi" - att det var Ferlins text.
Du låter ju inte direkt mager om bena... Vilket får mig känna lite otrovärdighet. Kanske sjunga en oktav högre med mer sas ynklig, bedrövlig röst? Ang sången tycker du följer alltför slaviskt melodin. Skulle önska att du mer tänjde på vissa toner, mer variation. Kan t.ex höra i mitt inre öra M. Zetterlund sjunga denna. Lite så skulle jag vilja ha det.
Jag har också en Joemeek mikronförstärkare, VC1Qcs, + en Neumann U47 kopia: Peluso 22 47 LE
Men tycker inte min sång låter så bra ändå. Handlar väl mest om vem så står bakom miken :unsure:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tror också att det generellt mer beror på trollkarlen än trollspöet, för att citera en bekant KR-medlem.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tror också att det generellt mer beror på trollkarlen än trollspöet, för att citera en bekant KR-medlem.

Are you talking to me?


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fattade inte först - "en valsmelodi" - att det var Ferlins text.
Du låter ju inte direkt mager om bena... Vilket får mig känna lite otrovärdighet. Kanske sjunga en oktav högre med mer sas ynklig, bedrövlig röst? Ang sången tycker du följer alltför slaviskt melodin. Skulle önska att du mer tänjde på vissa toner, mer variation. Kan t.ex höra i mitt inre öra M. Zetterlund sjunga denna. Lite så skulle jag vilja ha det.
Jag har också en Joemeek mikronförstärkare, VC1Qcs, + en Neumann U47 kopia: Peluso 22 47 LE
Men tycker inte min sång låter så bra ändå. Handlar väl mest om vem så står bakom miken :unsure:
Du tänker på Cykeln va? Vi andra står framför micken!  :)
/Asti t.f. framstående kommentator

Ursäkta OT Håkan!
« Senast ändrad: 24.03.2012, 19:27:40 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det är en väldigt bra tolkning, mer så än de tidigare du postat.

Din röst har alldeles rätt mängd teatraliskhet (?) för att ge bild åt texten här.

Sen är reverbet helt rätt :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fattade inte först - "en valsmelodi" - att det var Ferlins text.
Du låter ju inte direkt mager om bena... Vilket får mig känna lite otrovärdighet. Kanske sjunga en oktav högre med mer sas ynklig, bedrövlig röst? Ang sången tycker du följer alltför slaviskt melodin. Skulle önska att du mer tänjde på vissa toner, mer variation. Kan t.ex höra i mitt inre öra M. Zetterlund sjunga denna. Lite så skulle jag vilja ha det.
Jag har också en Joemeek mikronförstärkare, VC1Qcs, + en Neumann U47 kopia: Peluso 22 47 LE
Men tycker inte min sång låter så bra ändå. Handlar väl mest om vem så står bakom miken :unsure:
Mina ben är rejält magra. Frun kallar dem sugrörsben.
Låten har tagit mig säkert tre år att lära mig att sjunga, det här är enda sättet jag klarar den. Kanske om jag nöter ett par år till att jag kan ändra den lite. Ska testa att göra ett nytt spår få se. Men att gå upp en oktav? Det är ju den skrovliga fyllbasen som är det enda intressanta med min sång i just denna låt. Jag kommer inte upp ens ett tonsteg högre heller. När jag sjunger högsta tonen här "din lyck-a är min" går det med ett nödrop, det låter lite komiskt.

Jag har en Audient Mico preamp oxå, den låter bra, och renare än Joemeeken till allt möjligt, men till min egen röst passar den mkt sämre tycker jag. Det är en som pmat mig om Joemeeken och vill ha tag på en likadan, har du tänkt sälja din? De är ju inte speciellt brusfria...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tycker det är en väldigt bra tolkning, mer så än de tidigare du postat.

Din röst har alldeles rätt mängd teatraliskhet (?) för att ge bild åt texten här.
 
Sen är reverbet helt rätt :)
Tack för det! Att låta överdrivet teatralisk är precis tanken med denna gamla låt. När jag sjunger blues gör jag helt annorlunda och töjer och drar o släpar efter. Tycker inte det passar här. Men det går säkert att göra den bättre ändå.

Att du gillar reverbet var kul. Det är ett av de som finns i min digitalporta, det låter så bra att jag börjat tycka illa om de som finns i det TC rackreverb jag kör live med. Rena skiten tänkte jag igår kväll när jag spelade för ett raggargäng i Kilafors. Live kör jag med HD 280 pro som lyssning, så jag hör exakt hur allt låter.

Jag börjar, apropå ingenting, att få spader på alla fyllon jag spelar för. När somliga super blir de ju helt och gravt utvecklingsstörda. I går spelade jag fem timmar 50 o 60 talsmusik, ändå klagade en idiot på att det var för mycket svensktopp, fast jag hade inte spelat en enda svensktoppslåt. En annan var skitglad åt att jag enbart spelar rätt musik, dvs gamla Elvis mm. Bara för att jag gjorde det igår tror de att jag inte spelar annat. Men va fan, de är väldugt snälla, aldrig ens en antydan till bråk. Men ändå, vad får man ut av att knappt kunna varken gå eller ens prata, likadant varje helg?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Toppen röst. Speciellt när du går ner.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Toppen röst. Speciellt när du går ner.
Tack! Där hör ni som vill att jag ska sjunga ljusare!
Läser man texten ser man att den knappast är skriven för att sjungas "naturligt", den är så mycket teater det kan bli. Han beklagar sig tom att han måste ha tag i ett rimord till den dikt han måste ha klar till dagen efter. Kanske borde jag sänka tonarten? Jag kommer ner åtminstone en halv ton lägre på bena...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)