Kontrollrummet

therocker_Rock n roll spell

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad therocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Well well, då så!
2:an i grannforumets AC/DC festival för en tid sedan nu nyinspelad och upphottad med aROCKER på trummor, mix och allmänt supportande. Bluesboy spelar säckpipa med den äran!
Kom gärna med konstruktiv kritik, det gillas alltid!!
« Senast ändrad: 21.03.2012, 12:12:22 by therocker »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Kul grej! :) Och bra!! Närapå perfekt pastisch när det gäller låten och attityd! Trummorma fungerar liksom basen, även om den är lite för mullig för AC/DC-soundet (fixas i mixen).

Det som för min del inte riktigt håller är gitarrerna. Själva spelet är helt OK. Däremot - sound och mix fungerar månde för typ grunge men för AC/DC blir det för spretigt. En A/B-test visar att disten är för "grovkornig" och gnetig - gitarrerna saknar föreblidernas tyngd och "omph".

Mina förslag är: Mer låda+rum för gitarrerna - det "limmar" ljudet bättre och ger den där tunga basresonansen! Hitta gärna en annan dist som både släpper igenom gitarrens eget sound bättre och samtidigt har mer bett och crunch... Gärna mer tape-kompression också! Då blir det nog snäppet bättre drag i själva spelet också :P

Vad har du använt för gitarr/dist/stärkare/mik??
« Senast ändrad: 18.03.2012, 21:59:45 by HasseFX »


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Min tanke med mix var inte att sätta ett klockrent AC/DC sound, än fast dina förslag till förbättring säkert funkar bra. Denna tävling var så länge sedan den gick av stapeln och tanken från mig var att hotta upp den med en ny version med mina livetrummor.
Jag har inte ens referenslyssnat mot nån AC/DC prod.
Trummtakten är knappast nån AC/DC standard heller.
Vi har så många andra grejor på G så jag tror inte vi orkar kladda på med denna nåt mera.
Eventuellt så ska jag testa dina förslag lite snabbt och se vad som händer, men nån tyngd på att tokplanka AC/DC var det inte.


Utloggad therocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Hej HasseFX och tack för kommentarerna!
Jag har svårt att hitta hem till AC/DC ljudet det kan jag hålla med om men ändå är vi närmare denna gång än förra gången jag spelade in låten, då körde jag uppmickad VOX hybridstärkare vilket bara lät gojja. Numer använder jag bara pluggar vilket i mitt fall gör att det låter hästlängder bättre.
Gitarrsetupen är som följer: BaCH les paul in i datorn via linebox - micingång på m-audiomixer - ljudkort. Använder guitarsuites JCM 900 plugg kanal A med gain på typ 90% på båda gitarrerna, på den vänstra gitarren finns även en treblebooster (rangebastard) innan förstärkarpluggen. Sologitarren minns jag inte, risken finns att det är en uppmickad VOX då jag inte lagt om solot till denna version :)
Har överlåtit åt aROCKER att EQ'a och lägga andra effekter så det får han svara på.


Utloggad therocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
aROCKER har rätt, målet va inte längre att fullständigt planka men det hörs ju att väldigt mkt är snott därifrån, vissa riff, säckpipan, en del textrader osv. Det är ju ingen typisk AC/DC låt heller, men det finns en hel del gemensamma element från "baby please dont go" från deras första australienutgåvan av High Voltage :)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...det låter så väldigt mycket (tidig) AC/DC att det bara är gitarrerna kvar att reta sig på  :lol: Själva spelet och attityden är rätt, som om bröderna spelar på lånade grejer  ;)  Trummorna är annars klockrent Rudd-79! Snyggt jobbat HurSomHelst!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
WIIIIHHHAAAA!!!

Skönt att denna dänga hittade hit  :D

Rock on boys

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ruggigt skön låt!! B)
Sedan håller jag med ang. Gurorna,dom känns onödigt tunna/smala.Inget fel på spelet,men visst är det svårt det där
me mjukvara,Fn va man slitigt med det... :wacko:
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad therocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Det är aROCKERS fel att gitarrerna är tunna, han tillät inte att jag dubba dom.....;). hehehe!!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gitarrerna låter lite för tunna, tycker jag. De borde få ta mer plats!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Störtskönt, som vanligt!

Yrkeshemligheter åsido, det vore väldans kul att veta vad ni har för setup ang. micar, mixning och mjukvara. Fantastiskt fylligt och skönt sound på allt jag hört - grön av avund!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Störtskönt, som vanligt!

Yrkeshemligheter åsido, det vore väldans kul att veta vad ni har för setup ang. micar, mixning och mjukvara. Fantastiskt fylligt och skönt sound på allt jag hört - grön av avund!

Tjena!
Förutom hur bas och gitarr är upplagda så är det i princip samma upplägg från min sida vad det gäller delayeffekter trummickning etc som på låten "Make me" och i den tråden har jag lagt ut vad det är som är använt i stort.
Har du funderingar så är det bara att PM:a eller så. :D
Tack för din kritik, roligt att du gillade den.


Utloggad therocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Hur jag spela in gitarren står lite högre upp.
Basen är en 80 talare, en ibanez med aktiva mickar in i datorn samma väg som gitarren. Sen brukar jag köra den genom guitarsuites fenderstärkare som ger en ganska go ton men minns inte om jag plocka bort den innan jag skickade spåret till aROCKER, i så fall skickade jag den ren.


Jay Thomas

  • Gäst
Jag kommer väl att rullas i tjära efter detta men i mina öron låter det väldigt brittisk 70-talsrock. Sweet är väl det första bandet som jag kommer att tänka på...

Oavsett är det en sjuhelsikes bra låt! :)


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Jag kommer väl att rullas i tjära efter detta men i mina öron låter det väldigt brittisk 70-talsrock. Sweet är väl det första bandet som jag kommer att tänka på...

Oavsett är det en sjuhelsikes bra låt! :)

Sweet är mitt "husband" och det är väl trumkompet man kan känna igen i det men AC/Dc har ju kört detta på en låt i sin karriär och resten av tonspråket måste jag nog säga tillhör AC/DC snarare än Sweet.
Tack för din kritik, kul att du gillade det.


Utloggad therocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Här rullas ingen i tjära! Kul att du hittade andra referenser!!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snajsigt!
Riktigt rykande rökare!
Bra attityd!
Bra bas, trummor och sång
Gillade också gitarrerna
Det enda var den tunna orgeln mot slutet som kunde ha lite mer fräs
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Gott mos!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Cykeln
Equality

Kul att ni gillade denna RnR låt!


Utloggad therocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Cykeln, finns nog ingen orgel i den här, är det säckpipan du hör tro?? :)


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Vilket härligt gung, båd för gammel o ung!
So come on sjung sjung sjung!
Härligt lir och super drive,
gurorna funkar utan doubbledrive

Okei, blev jätteglad av denna låt
hoppas mera finns att lyssna påt

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Tjou!
Vilket härligt gung, båd för gammel o ung!
So come on sjung sjung sjung!
Härligt lir och super drive,
gurorna funkar utan doubbledrive

Okei, blev jätteglad av denna låt
hoppas mera finns att lyssna påt

h.  johan
Tack Mahan!
Imorgon smäller det...fram med starkspriten och nakna kvinnor!
En riktig rock n roller med bla detta forums gottegris på munspel..vem kan det vara!? :ph34r: :lol: