Kontrollrummet

gånglåt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Gånglåt
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: folkpop
KOMPOSITÖR: e? fast den känns lite lånad från nåt Äppelbo
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: e
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: Mp3
STATUS: nej det tror jag inte

Som vanligt räcker inspirationen till ca 45 sekunders mtrl. Nu har jag ändå dubblat mest för att testa vilken oktav basen skall ligga på om den nu funkar. Skall det vara hög eller låg bas?

LÄNK: http://hem.bredband.net/b389836/folkgong2.mp3I övrigt hoppas jag det finns lite sommarvibbar i denna, det var iaf tanken... Glad Midsommar alla! Ägna en tanke åt de måste jobba  :(. Nåja sommaren är lång...  :D
« Senast ändrad: 24.06.2007, 23:18:40 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Lyssnat på alstret.Bas kaggen var det enda som störde lite.Den kändes rätt hård i soundet mot det fin stämda,den låter lite "disco sound".Basen funkar som den är..Bra ljud på guran å schysst lirat!

Trevlig Midsommar.Det ser ut att bli kanonväder i Norrbotten :D,inte mer än rätt..Bara 11 grader i morse...brrrr

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gött gitarrsound. Trummor låter lite popigt i sammanhanget. En stor tjoffig bastrumma med ett par sekunders skinndaller kanske?  :) Inga pukor och sånt tjafs, det sänker det folkaktiga i låten tycker jag. Byt hihaten mot nåt du spelar själv, ägg eller tamburin eller så.

Sånt här vill man höra framfört av tvåhundra dalmasar med varsin fiol kring midsommartid. Blir kanske svårt att hinna det?


DåligtGehör

  • Gäst
Vilket skönt sväng du får fram i denna makliga vandringstakt!

Säger i övrigt som de andra, allt gott utan trummorna. Basen möjligen lite hög men å andra sidan spelar den intressant. Mmm... någon slags fela väva drömmar i detta stycke - kanske tillsammans med en "folkmusiksopransax".


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Skitsnygtt ! :wub:

Fint gitarrljud och skön melodi (måste genast ta ut den på fiolen !)

tycker låten som helhet är bra, snyggt med den lite lagoma variationen.
fint med båda basarna!

//david
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
fan finstämt o lagom svenskt sommar.tungsinne på ett vacker sätt gillar gittar spelet alott..
roligt o höra hopppas på mer ... ;)

nyot glad sommar i havet o i salen ,...
att leva är att dö


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjena.
Lyssnat på alstret.Bas kaggen var det enda som störde lite.Den kändes rätt hård i soundet mot det fin stämda,den låter lite "disco sound".Basen funkar som den är..Bra ljud på guran å schysst lirat!

Trevlig Midsommar.Det ser ut att bli kanonväder i Norrbotten :D,inte mer än rätt..Bara 11 grader i morse...brrrr

Mvh
Micael

Inte sällan skiljer sig kvicksilvret på nyåret och midsommar obetydligt. Men med lite växthusgaser så...  :wacko: :P Ja, trummor är liksom inte min grej. Får vänta på Grova Agenten nr 3 som lär bli nåt i hästväg. Tack för lyssning och comments och ha en god midsommar med nystekt harr och Vargtass eller vad som vankas däruppe.  :rolleyes: :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gött gitarrsound. Trummor låter lite popigt i sammanhanget. En stor tjoffig bastrumma med ett par sekunders skinndaller kanske?  :) Inga pukor och sånt tjafs, det sänker det folkaktiga i låten tycker jag. Byt hihaten mot nåt du spelar själv, ägg eller tamburin eller så.

Sånt här vill man höra framfört av tvåhundra dalmasar med varsin fiol kring midsommartid. Blir kanske svårt att hinna det?

Bra att du nämde det där med tjoffig trumma, tror faktiskt jag har det i en av de mörkaste hyllorna på hårddisken. Skall testa. Några spelemän känner jag men inga 200 dalkarlar  :lol:. Fan vad mäktigt det skulle vara.  :ph34r:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
ha en god midsommar med nystekt harr och Vargtass eller vad som vankas däruppe. 

eller nystekt varg med hartass. Mike är en tuffing.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vilket skönt sväng du får fram i denna makliga vandringstakt!

Säger i övrigt som de andra, allt gott utan trummorna. Basen möjligen lite hög men å andra sidan spelar den intressant. Mmm... någon slags fela väva drömmar i detta stycke - kanske tillsammans med en "folkmusiksopransax".

Sax kan skithäftigt i såna sammanhang. Har bara samplade saxar och blivit "hängd" för detta tidigare  -_- så det vågar jag inte. (Sanningen att säga lät den låten för j-lig men det är preskriberat nu.) Är det spelet som är fel på trummorna eller är det bara ljudet? Blir för mycket umpa-bumpa??
Tack för som alltid värdefulla synp DG!

Edit: Kul att du kommenterade basen. Tycker det är himla fascinerande med bas. Yngsta dottern har lånat hem en. Jag kan inte spela men jäddra kul att försöka.
« Senast ändrad: 22.06.2007, 00:30:51 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
ha en god midsommar med nystekt harr och Vargtass eller vad som vankas däruppe. 

eller nystekt varg med hartass. Mike är en tuffing.

 :lol: :lol: Klockren!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skitsnygtt ! :wub:

Fint gitarrljud och skön melodi (måste genast ta ut den på fiolen !)

tycker låten som helhet är bra, snyggt med den lite lagoma variationen.
fint med båda basarna!

//david

Sån kommentar gör en glad invärtes! Lägg på en fiolvers eller två vettja! Ingen match att skicka en mp3 utan gitarr.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
fan finstämt o lagom svenskt sommar.tungsinne på ett vacker sätt gillar gittar spelet alott..
roligt o höra hopppas på mer ... ;)
nyot glad sommar i havet o i salen ,...

Glad att du gillar detta. Inget fel att testa lite olika stilar, eller hur. Får lite dåligt samvete att jag inte lagt på din sång ÄN  :o på Not Afraid men semestern närmar sig nu, jag kan se den härifrån...närmar sig i snigelfart... <_< (måste ha en wirre NU!) Ser också att du är lika produktiv som alltid och jag skall lyssna in dina grejor. Hörs.
« Senast ändrad: 22.06.2007, 00:37:23 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Är det spelet som är fel på trummorna eller är det bara ljudet? Blir för mycket umpa-bumpa??

Det är ljudet. det låter åt "klubbmusik"-hållet men det gör inget annat så det smälter inte samman. Det kanske det hade gjort om du även lagt på lite Rhodes. Inte för att jag tycker du skall göra det men att det krävs något mer för att möta trummorna. Men personligen så önskar jag hellre att hittar trummor/slagverk som är lite mer "folkmusikaktigt".


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skall leta upp mer passande perkussion och låten behöver väl nåt stick eller så.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trevligt lunkande låt :) Önskar nästan jag kunde öva på min gitarr här, men har ju inte med den...

Melodin (skall sång dit?) är också väldigt väldigt ok. :)

Denna skall ner i rätt mapp nu bara ;) 4/5 om jag skall ge betyg  :rolleyes:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Divid för synpunkter. Ja, knätofsig grötlunk som väl behöver variation och sång kanske. Kul att du gillar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jovisst Eq!

Förläng den med det dubbla och så slänger HM in ett mys-solo eller följer melodin med sitt förgyllda munspel. Härlig sommarlåt, ingen sång här, njet. En kort b-del i moll så sitter den. Jäkla snyggt ackespel, gillar melodin. Basen e kanske lite väl skuren, ge den lite mer utrymme på nedre registret.

Nu gäller det att klämma på inspirationsknappen o slutföra detta, med eller utan goda råd :D
Laikit!

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jovisst Eq!

Förläng den med det dubbla och så slänger HM in ett mys-solo eller följer melodin med sitt förgyllda munspel. Härlig sommarlåt, ingen sång här, njet. En kort b-del i moll så sitter den. Jäkla snyggt ackespel, gillar melodin. Basen e kanske lite väl skuren, ge den lite mer utrymme på nedre registret.

Nu gäller det att klämma på inspirationsknappen o slutföra detta, med eller utan goda råd :D
Laikit!

h.  JOhan

Tackar Johan! Vet inte vad som hände med basen och jag skar lite där i slutmixen efter limitering, kanske är det?  :huh: Bra råd! Nej ingen sång, urk. Bara att den knappen skall vara så svår att hitta...vad sa du att den hette?  :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
det känns som man inte varit här på ett tag och säkert missat både de ena och det andra...det här var riktigt bra...superbra gitarrljud?? hur gör du?? och kalasslingor spelade som värsta Gordon Giltrap ..impad...något tvekande i basen i b-temat dock men det är väl bara att greja till...kalasbra / karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
det känns som man inte varit här på ett tag och säkert missat både de ena och det andra...det här var riktigt bra...superbra gitarrljud?? hur gör du?? och kalasslingor spelade som värsta Gordon Giltrap ..impad...något tvekande i basen i b-temat dock men det är väl bara att greja till...kalasbra / karl  B)

Tack Karl! Får kolla upp den där Giltrap. Försöker hitta var du menar i bas-tveket men vet inte riktigt... :unsure:
Vet inte om jag tycker gitarrljudet är så himla bra men ett klart lyft blev det att byta mick från Studio Labs B1
till AKG 4000B sen dubbeltrackar jag ett par gånger och lite försiktigt ambiencereverb som du tipsade om en gång
i tiden. Något eq också. Men gitarrljudet från min Yamaha FG 410E är ju ljusår från en Martin t ex. Funderar på att
börja spela in ak gitarr med stereomick, eller två mickar men vet i fasen kanske vettigast att satsta stålarna på en
enda kvalitetsmick istället, en som börjar på "N"... :rolleyes: :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag tar gnället först. Ett par strängrassel stör lite, spec vid 1:11. Jag skulle ha kollat om det gick att transplantera från någon annat ställe där du spelar frasen rent. Acken/ackarna(?) kanske också skulle skäras lite mer i basen för att inte krocka med ståbasen.

Men det positiva väger över så det knakar. Underbar låt med sommarkänsla som ger en platsassociation; inte ängar, vidder eller hav men lummig lövskog. Låter överlag hur bra som helst. Baskaggen är inte fel, tänker mig fotstamp från tjocka träskor.
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tackar skallerormen! Håller med om att gitarren inte är hundra. Skulle egentligen behöva öva in stycket ordentligt innan man spelar in. Blir nog omtag pga det du nämner har ett B-parti på gång så det blir nog nytagning. Härliga bilder du målar upp! Tack för det!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Baskaggen är inte fel, tänker mig fotstamp från tjocka träskor.

Jaaa, nåt sånt ja. Det ihop med mina imaginära 200 dalmasar så....  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Baskaggen är inte fel, tänker mig fotstamp från tjocka träskor.

Jaaa, nåt sånt ja. Det ihop med mina imaginära 200 dalmasar så....  :)

Kör väl snålvarianten och letar upp mina gamla trädojjor, sätter dom i parketten några gånger och klonar audiospåret sådär en hundra gånger med panorering till höger och vänster och lite på tvären. Borde funka!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves