Kontrollrummet

Boss GT-10

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Har lite funderingar kring detta golvbord och tar gärna lite tips och trix.

Finns det nån bra editor för dator? Hur funkar högtalarsimulator vid direkt line? Hur nöjda är ni?

Ja, allt vill jag veta. :)

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Har inte testat den och den är säkert bra i förhållande till andra golvmultieffekter då det är Boss flaggskepp s.a.s. 
(Kolla
)

Frågan är vad man vill ha och tycker om. Jag har ännu inte hört en multieffekt som låter bra i mina öron. Det låter
"ok" och funkar kanske till metal och dyl. Ljudet är väldigt processat vilket hörs tycker jag.  Nej analogt är det som gäller
om man ska få det goa ljudet!  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Tackar för länken och framförallt ditt svar!

Det var kanske mer personliga reflektioner och erfarenheter jag var ute efter. Lite av typen: "Den är kalasbra till ..." och/eller "Editknappen är kass och lossnar jämt...".

Vad gäller äkta/emulerat så har jag sedan länge den uppfattningen att:

1. Vare sig vi pratar Line6, Boss eller nån annan tillverkare så häpnar man över hur genomdåliga presets de skickar med sina apparater. Det är i Line6 fall helt enastående hur man kan få ihop en sån samling värdelösa presets som de som skickades med till POD X3. Processat var ordet sa Bill till Bull.

2. Lägger man ner lite arbete på en patch så låter det betydligt bättre. Jag hade en liknande diskussion på ett annat forum för några år sedan där jag utmanade ett helt gäng kritiker till dessa "poddar" (samlingsnamn för alla olika märken) med att lägga ut en låt där jag sa att den antingen var inspelad med en Mesa Boogie + 4x12" i en lokal eller att det var emulerat. Det blev väldigt tyst i tråden och bara en handfull vågade gissa.

3. Skit in - skit ut. Om din favvogitarrist spelar på värsta skitutrustningen så låter det fortfarande som din favoritgitarrist. I mitt fall så skulle jag gärna lyssna på en skiva med Scott Henderson där han spelat in hela skivan på en Behringer V-amp då jag vet att han fortfarande spelar jäkligt bra. Jag tycker att långt över 50% av ljudet sitter i den som spelar.

Men jag håller även med. Såklart är det absolut roligast att lira på en Marshall med volymknappen på 11'an i en studio eller replokal. Det ger en boost till spelet och man kan vid dessa tillfällen överträffa sig själv bara genom en enorm inspiration. Men med två sovande barn i rummen intill så är en Pod väldigt praktisk som substitut. :) Mina analoga grejor har dessvärre stått i snart 15 år utan en enda gångtimme på mätaren. Men jag vägrar sälja!

Jag har kört Line6 sen de kom med sin första böna och har idag en X3 Live. Dock så verkar Line6 rätt nervösa i sin produktutveckling och man hinner knappt köpa en av deras produkter innan den är "discontinued". Sen är de också bra på att slå på stora trumman vid varje lansering och sedan utlova stora uppdateringar med nya effekter etc men som till sist alltid rinner ut i sanden. Att deras dåvarande 'flaggskepp' X3 Live inte har pitch shift är t.ex. rätt kass.

Boss GT-10 har ju inte bara PS utan även en Harmonizer vilket är något jag drömt om sen 80-talet. Då var den ungefär lika åtkomlig som ett eget jetplan och jag köpte Boss halvracks-PS som substitut, vilket har funkat väldigt bra i många år. Men Harmonizer är ju alltid skoj. :)

Så därför är jag ute efter lite mer reflektioner om hur GT-10 funkar i verkligheten och vilka möjligheter samt begränsningar som man upptäckt, subjektivt såklart.

/Mein

www.soundcloud.com/meter


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Håller med till fullo!  Ville bara halvbumpa tråden och reflektera lite.  :)   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Har lite funderingar kring detta golvbord och tar gärna lite tips och trix.

Finns det nån bra editor för dator? Hur funkar högtalarsimulator vid direkt line? Hur nöjda är ni?

Ja, allt vill jag veta. :)

/Mein


Ja när det gäller högtalarsimulator så faller ju alla såna prylar, preamps, ampsims ganska så platt. Det får man hitta annat att simulera med som cabimpulser för att det ska bli bra. :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nej analogt är det som gäller
om man ska få det goa ljudet!  /Fuzz

Sant men sitter man bara hemma och lirar på sin kammare är det inget alternativ. Så vi får vara glada att såna här saker har dykt upp för oss gitarrister. :) Det går trots allt att få det låta riktigt bra.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har inte testat GT-10 men har en GT-6 själv. Byggmässigt är det en Boss. Den håller helt enkelt. För livebruk också utan problem.

Presetljuden är lite trista som du var inne på, men busenkel att skruva till egna sounds. Tycker väl att att den står sig helt ok mot tex. Guitarrig eller Guitar suite om jag ska jämföra med mjukvara trots att den har några år på nacken.

Jag har mest använt min som effektpedal ihop med förstärkare och inte med inbyggda preampen i inspelningssyfte. Där tycker jag mjukvara vinner främst för mångsidigheten. Ljudmässigt tycker jag det är dött lopp mellan GT-6 och tex. Guitar suite.

Blir nyfiken på varför du vill ha ett pedalbord om det är hemma du ska använda den?


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Har inte testat GT-10 men har en GT-6 själv. Byggmässigt är det en Boss. Den håller helt enkelt. För livebruk också utan problem.

Presetljuden är lite trista som du var inne på, men busenkel att skruva till egna sounds. Tycker väl att att den står sig helt ok mot tex. Guitarrig eller Guitar suite om jag ska jämföra med mjukvara trots att den har några år på nacken.

Jag har mest använt min som effektpedal ihop med förstärkare och inte med inbyggda preampen i inspelningssyfte. Där tycker jag mjukvara vinner främst för mångsidigheten. Ljudmässigt tycker jag det är dött lopp mellan GT-6 och tex. Guitar suite.

Blir nyfiken på varför du vill ha ett pedalbord om det är hemma du ska använda den?


Tackar för bra info!

Varför pedalbord? Dels för att de mjukisar jag träffat på inte passat mig (Guitar Rig, Line6 etc), dels för att jag på detta sätt enkelt avlastar datorn men mest för att jag vill ha alla gitarrljud som en enhet, ha integrerad pedal och möjligheten att spela utan att ha en dator igång. Sen händer det, dock väldigt sällan, att man åker hem till nån polare och spelar lite.

Iom att prisskillnaden är så liten samt att även mjukisar har hårdvara så känns en golvenhet vettig.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Jay Thomas

  • Gäst
Har inte testat GT-10 men har en GT-6 själv. Byggmässigt är det en Boss. Den håller helt enkelt. För livebruk också utan problem.

Presetljuden är lite trista som du var inne på, men busenkel att skruva till egna sounds. Tycker väl att att den står sig helt ok mot tex. Guitarrig eller Guitar suite om jag ska jämföra med mjukvara trots att den har några år på nacken.

Jag har mest använt min som effektpedal ihop med förstärkare och inte med inbyggda preampen i inspelningssyfte. Där tycker jag mjukvara vinner främst för mångsidigheten. Ljudmässigt tycker jag det är dött lopp mellan GT-6 och tex. Guitar suite.

Blir nyfiken på varför du vill ha ett pedalbord om det är hemma du ska använda den?


Tackar för bra info!

Varför pedalbord? Dels för att de mjukisar jag träffat på inte passat mig (Guitar Rig, Line6 etc), dels för att jag på detta sätt enkelt avlastar datorn men mest för att jag vill ha alla gitarrljud som en enhet, ha integrerad pedal och möjligheten att spela utan att ha en dator igång. Sen händer det, dock väldigt sällan, att man åker hem till nån polare och spelar lite.

Iom att prisskillnaden är så liten samt att även mjukisar har hårdvara så känns en golvenhet vettig.

/Mein

Får väl plocka med Fender Mustang-stärkaren eller Tonelaben när det är dags för Jam... ;)


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Har inte testat GT-10 men har en GT-6 själv. Byggmässigt är det en Boss. Den håller helt enkelt. För livebruk också utan problem.

Presetljuden är lite trista som du var inne på, men busenkel att skruva till egna sounds. Tycker väl att att den står sig helt ok mot tex. Guitarrig eller Guitar suite om jag ska jämföra med mjukvara trots att den har några år på nacken.

Jag har mest använt min som effektpedal ihop med förstärkare och inte med inbyggda preampen i inspelningssyfte. Där tycker jag mjukvara vinner främst för mångsidigheten. Ljudmässigt tycker jag det är dött lopp mellan GT-6 och tex. Guitar suite.

Blir nyfiken på varför du vill ha ett pedalbord om det är hemma du ska använda den?


Tackar för bra info!

Varför pedalbord? Dels för att de mjukisar jag träffat på inte passat mig (Guitar Rig, Line6 etc), dels för att jag på detta sätt enkelt avlastar datorn men mest för att jag vill ha alla gitarrljud som en enhet, ha integrerad pedal och möjligheten att spela utan att ha en dator igång. Sen händer det, dock väldigt sällan, att man åker hem till nån polare och spelar lite.

Iom att prisskillnaden är så liten samt att även mjukisar har hårdvara så känns en golvenhet vettig.

/Mein

Får väl plocka med Fender Mustang-stärkaren eller Tonelaben när det är dags för Jam... ;)

Ja, ska vi ha 2012 som ett förstahandsmål iallafall? ;):D

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det där med 'ljud' är ju alltid personligt,Boss är ju ena djäv..rs på effekter och där slår dom dom flesta 'line-inspelnings-simulatorerna' på fingrarna.
Kanske inte AxeFX då da,men vem fn.. vill betala åver 20 tusen för en simulator??(ja man kan ju vinna på lotto B) )
Meen deras COSM-förstärkare(preamps) låter fortfarande likadant som deras första som komm ut i slutet av 80 talet..(GP100) :o
Och som i mina öron åker på pisk så det står härliga till av alla Line6/Elevenracks/Voxar..
Men om det är pitch FX du söker så visst(Fast sådana kan man iof. sig köpa 'lösa' stället)

PS. ja och nej,jag har inte ägt en GT-10,men väl en GP-100,GT-5 och en GT-8,och preamparna har sugit lika mycket i alla.. :wacko:
Vad jag har nu?? He-he.. EN POD XT Böna,en ElevenRack och så slog jag till nu när 4sound säljer ut ett tillfäligt parti POD HD Böna för 1900..
Men det bästa resultatet har jag nog fått genom min BLackstar HT-Dual(Helt utan effekter) men pålagda i Datorn.
Sedan är jag ingen tung FX missbrukare,men visst lite delay/Rev vill man ju ha och tremolo skulle jag inte villja leva utan.
« Senast ändrad: 19.03.2012, 10:48:45 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Axe är ju fin men jag måste nog lyssna på en i verkligheten för att kunna uppskatta det som den sägs ha. Och pengarna säger att det är extrema gear junkies och plånboksfolket som är målgruppen. :)

Ok, Bossen låter lite plastigt typ? Jag får väl labba lite och se vad som går att göra med mina tjocka fingrar. Dock har jag inte sett (eller läst) speciellt mycket angående extern editor på nätet vilket är lite oroande. Jag vill inte sitta som en makaron och bygga ljud.

Vad jag kör idag är som sagt en POD X3 Live men har även haft alla poddar innan. Ljudet jag får ur dessa duger helt klart för mig men såklart hade det varit roligare med uppmickat. Dock så har aldrig emulerat ljud stört mig på något sätt. Jag har aldrig känt att "om jag ändå hade haft en riktig stärkare" när jag suttit och spelat mina 'bönor'. Om man jämför med de hemska byggen jag har haft under åren (Peavey Backstage och Bandit med sin bedrövliga saturationratt och fjäderreverb som ex.) så är dessa emulatorer helt fantastiska. Sen finns det gitarrister (nämner inga här så vi slipper pennfajtas :)) som har aldrig så analoga ljud som låter skit på riktigt.

Jag sticker ut hakan lite och släpper två hemgjorda exempel nedan. Inte som låtar utan som ljudexempel på emulerat gitarrljud vilka jag tycker låter helt ok.

Denna är helt inspelad med POD 1.0

Denna är helt inspelad med POD XT

Hade jag varit mer ute och spelat eller stått i en replokal hade jag nog haft en Vetta II sedan länge. :)

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
'Lifes a bitch and then you die!' :D
Själv skulle jag inte ha något emot en SpiderValve II
Men min öronåkomma gör det omöjligt för mig att ha högre volym än att det går att 'prata över'  :wacko: :(
Men skruva ner då,säger en del,men det är ju så frestande(jag ska bara pröve lite,lite) B) Näe jag litar inte på mig själv där..
BTV.. Så tycker jag faktiskt att POD 1.0:an låter mest naturlig härovan..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Du ang. EDITOR.. Kolla denna..


och länk till nerladdning.
http://www.bosscorp.co.jp/download/en/index.html
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Förstår precis! Sitter själv just nu med en punkterad trumhinna och tinnitus som tjuter i ena örat. :(

Ok, är det där alltså en editor? När jag försökt läsa lite närmare om den så har det mer framstått som en slags avancerad Library-funktion. Vore ju tryggt om man kom åt all funktionalitet genom den.

Låtarna: Ja, jag lade ner lite jobb på att ratta den gamla bönan då jag är allergisk mot 'syntetljud' a'la Mike Stern och liknande. Återigen så fungerar de presets som kommer med egentligen som avskräckande exempel och anledningar till att inte köpa enheten. :)

Jag har läst recensioner där nån ex. säger "Jag har kört Marshall i 30 år och man hör att det är fake'at". Ja, såklart! Det _är_ emulerat, om ingen lyckats med "Älskling, jag krympte Marshallstacken!" och sen knölat in den i ett litet pedalbord. Men det är ett fruktansvärt bra substitut.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Förstår precis! Sitter själv just nu med en punkterad trumhinna och tinnitus som tjuter i ena örat. :(

Ok, är det där alltså en editor? När jag försökt läsa lite närmare om den så har det mer framstått som en slags avancerad Library-funktion. Vore ju tryggt om man kom åt all funktionalitet genom den.

Låtarna: Ja, jag lade ner lite jobb på att ratta den gamla bönan då jag är allergisk mot 'syntetljud' a'la Mike Stern och liknande. Återigen så fungerar de presets som kommer med egentligen som avskräckande exempel och anledningar till att inte köpa enheten. :)

Jag har läst recensioner där nån ex. säger "Jag har kört Marshall i 30 år och man hör att det är fake'at". Ja, såklart! Det _är_ emulerat, om ingen lyckats med "Älskling, jag krympte Marshallstacken!" och sen knölat in den i ett litet pedalbord. Men det är ett fruktansvärt bra substitut.

/Mein

Alltså när man söker står det ju Library/Editor..

Om man kommer åt allt har jag ingen aning om,jag föredrar ju som sagt Line6. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Roland sitt program er kun en librarian-funksjon for backup/restore patcher.

Editoren er 3-parts open source sak som kan lastes ned fra sourceforge. Den finnes for flere brett enn GT-10 også.

http://fxfloorboard.sourceforge.net/

(Har ikke tid til å sjekke akkurat nå om dette er den samme som jeg har testet tidligere, rakk bare å google)

-Robert


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Aha, öppen källa. Som till gammelpod'en då. :)

Ska kolla! Tackar!!

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Efter c:a 30 minuter vid den så kan jag säga att den är skoj. Absolut!

Jag har inte rattat några parametrar ännu utan bara joxat lite med presetljuden samt importerat lite jag hittat. Ljudet är helt ok och otroligt skoj med Harmonizer/Pitch Shifter igen!

Har satt undan tid i helgen för att spela lite så förhoppningsvis kommer det nån slask på söndag.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Väntar otåligt på 'ljudklipp' av lite blandat spel(inte bara solognidande) :D
Gärna lite 'Halvdistad' kompgitarr.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Väntar otåligt på 'ljudklipp' av lite blandat spel(inte bara solognidande) :D
Gärna lite 'Halvdistad' kompgitarr.. ;)

I second that!  Fixar du något åt detta håll är det riktigt bra - fixar du rytmen också blir jag grymt impad  :rolleyes:



Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Väntar otåligt på 'ljudklipp' av lite blandat spel(inte bara solognidande) :D
Gärna lite 'Halvdistad' kompgitarr.. ;)

Har opptak av halvdistad kompgitarr på GT10:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=26501.msg190084#msg190084