Tackar för länken och framförallt ditt svar!
Det var kanske mer personliga reflektioner och erfarenheter jag var ute efter. Lite av typen: "Den är kalasbra till ..." och/eller "Editknappen är kass och lossnar jämt...".
Vad gäller äkta/emulerat så har jag sedan länge den uppfattningen att:
1. Vare sig vi pratar Line6, Boss eller nån annan tillverkare så häpnar man över hur genomdåliga presets de skickar med sina apparater. Det är i Line6 fall helt enastående hur man kan få ihop en sån samling värdelösa presets som de som skickades med till POD X3. Processat var ordet sa Bill till Bull.
2. Lägger man ner lite arbete på en patch så låter det betydligt bättre. Jag hade en liknande diskussion på ett annat forum för några år sedan där jag utmanade ett helt gäng kritiker till dessa "poddar" (samlingsnamn för alla olika märken) med att lägga ut en låt där jag sa att den antingen var inspelad med en Mesa Boogie + 4x12" i en lokal eller att det var emulerat. Det blev väldigt tyst i tråden och bara en handfull vågade gissa.
3. Skit in - skit ut. Om din favvogitarrist spelar på värsta skitutrustningen så låter det fortfarande som din favoritgitarrist. I mitt fall så skulle jag gärna lyssna på en skiva med Scott Henderson där han spelat in hela skivan på en Behringer V-amp då jag vet att han fortfarande spelar jäkligt bra. Jag tycker att långt över 50% av ljudet sitter i den som spelar.
Men jag håller även med. Såklart är det absolut roligast att lira på en Marshall med volymknappen på 11'an i en studio eller replokal. Det ger en boost till spelet och man kan vid dessa tillfällen överträffa sig själv bara genom en enorm inspiration. Men med två sovande barn i rummen intill så är en Pod väldigt praktisk som substitut.

Mina analoga grejor har dessvärre stått i snart 15 år utan en enda gångtimme på mätaren. Men jag vägrar sälja!
Jag har kört Line6 sen de kom med sin första böna och har idag en X3 Live. Dock så verkar Line6 rätt nervösa i sin produktutveckling och man hinner knappt köpa en av deras produkter innan den är "discontinued". Sen är de också bra på att slå på stora trumman vid varje lansering och sedan utlova stora uppdateringar med nya effekter etc men som till sist alltid rinner ut i sanden. Att deras dåvarande 'flaggskepp' X3 Live inte har pitch shift är t.ex. rätt kass.
Boss GT-10 har ju inte bara PS utan även en Harmonizer vilket är något jag drömt om sen 80-talet. Då var den ungefär lika åtkomlig som ett eget jetplan och jag köpte Boss halvracks-PS som substitut, vilket har funkat väldigt bra i många år. Men Harmonizer är ju alltid skoj.

Så därför är jag ute efter lite mer reflektioner om hur GT-10 funkar i verkligheten och vilka möjligheter samt begränsningar som man upptäckt, subjektivt såklart.
/Mein