Kontrollrummet

Cykeln - I väntan på ett tåg (v3 fixat med sång o bas och så har HM lagt MS)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: I väntan på ett tåg
ARTIST/GRUPP: Cykeln
GENRE: Countryvisa
LÅTLÄNGD: 6.46
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
TEXT: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Harmonica Mike på munspel
INSPELNINGSÅR: 2012-03-15/17
FORMAT: mp3

Hittade ett gäng låtar jag skrivit och glömt bort under en annan hög låtar.
Tänkte det var bäst att spela in några av dem innan jag glömmer dem helt.

Det här är ett barndomsminne
Tänker att det skulle kunna vara en lapsteel på den men det behärskar jag inte.

v2 (18/3) Fixat med trummor och lagt munspel på solot - Bättre?
v3  (19/3) skruvat i bas och sång och så har Harmonica Mike lagt munspel på solopartiet (man tackar!)

I väntan på ett tåg
Stefan Olsson

En gång var vi barn i vinden
Allt var sommar och asfalten brann
Vi var strömhopp över grinden och vinden
kom susande varligt och försvann

Över fälten låg ett skimmer
Bortom bergen låg en bländande skatt
Vi såg tåg som körde timmer, skimrande
liksom denna välvda sammetsnatt

Nånstans fanns en längtan
Spred sej ivrigt som en brand
En gång föddes denna väntan
På tåget som ska komma från ett främmande land

Vi var barn vi hade livet
Vi var stjärnor liksom alla vi såg
Vi tog Lejongap för givet, livet var
Tusen världar där vi låg
Vi flöt upp med varje våg
Och vi väntande på tåg

Nu har solen börjat blekna
Nu går vintern mer nära än förr
Nu har grunden börjat vekna och  bleka
som lakan vi låser våran dörr

Vi har sprungit efter tiden
Jagat drömmar som aldrig tar slut
Vi har glömt den sista striden och tiden
har gått men vi hitta´ aldrig ut
 
Nånstans finns en längtan
Men vi håller den i band
En gång föddes denna väntan
På tåget som ska komma från ett främmande land

Så nu står vi på stationen
Vi kan vänta både dagar och år
Finns en chans på miljonen, finns tonen då
ska vi kapa utan såg
ska vi segla utan våg
ska vi vänta på ett tåg
« Senast ändrad: 19.03.2012, 23:00:51 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Cykkelen!
Bra som vanligt men nu känns slangen lite lång.
Versen är fin och sången sitter bra men kompet e lixåm lite för svagt.
Kompet bör sitta med ackegura och lite bas, annars löper linan ut för snabbt!
Text o melodi räcker mer än väldigt till
detta sagt så gillas låten ... drill (hitta inget bättre rim)

Kör hårt tveringaren!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ordkonstnären har slagit till igen och ger en känsla av hur det var förr i tiden samtidigt som man inte fattar ett smack av vad låten handlar om - härligt egentligen. Mina tankar dras till en historia som kanske var skriven av Slas om hur det var när den exotiska frukten bananen nådde sverige via båt i o f s men samma känsla över detta episka verk. Bra lirat och sjunget.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tjou Cykkelen!
Bra som vanligt men nu känns slangen lite lång.
Versen är fin och sången sitter bra men kompet e lixåm lite för svagt.
Kompet bör sitta med ackegura och lite bas, annars löper linan ut för snabbt!
Text o melodi räcker mer än väldigt till
detta sagt så gillas låten ... drill (hitta inget bättre rim)

Kör hårt tveringaren!

h.  johan

Jajemen detta blev långt - men jag kunde inte hejda mig.
Ojdå tyckte du kompet var för svagt? Ja som la ner så mycket tyngd i piano och bas
Ja en bra låt ska hålla för enkel instrumentering som enbart gura men den här ville jag ha lite mer med.
Tänkte också att en lapsteel skulle sitta fint - kanske också lite körer.
Kul att du gillar låten - det är ju det viktigaste!
Tack!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ordkonstnären har slagit till igen och ger en känsla av hur det var förr i tiden samtidigt som man inte fattar ett smack av vad låten handlar om - härligt egentligen. Mina tankar dras till en historia som kanske var skriven av Slas om hur det var när den exotiska frukten bananen nådde sverige via båt i o f s men samma känsla över detta episka verk. Bra lirat och sjunget.
Det är bilder från min bardomstid när jag och mina kusiner rodde i hoan-ån under järnvägsbron, vi sprang över fälten och därborta låg bergen. Då mullrade det till och ett godståg drog över bron.
Sen förflyttar vi oss till vuxen tid och en betraktelse över vad vi egentligen gjorde av alla drömmar?

"Episkt verk" känns bra!
Kul att du gillar
Tack!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Får lite samma vibbar som Springsteens Blood Brothers. Bra! Röstar på ett munspelssolo.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin text om barndomens drömmar och förhoppningar, när man trodde allt var möjligt!
När trummorna kommer in hade jag väntat mig halvtakt där,
vilket jag tror kunde varit ett alternativ, men det "flyter på" mer så här...
En plockande elgitarr, en lapsteel, kanske en country-fiol i kompet hade nog fyllt ut en del.
Under pianosolot vore det nog inte så dumt med lite munspel, kanske även i övrigt på valda ställen.
Eftersom låten är lång tror jag det behövs lite variationer i form av fler instrumentalfills och kanske att
du tar ner låten en vers någonstans i mitten...
Snyggt pianospel förresten! Önskar att jag kunde det själv.
/Asti t.f. barn
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra biken!

Enda nitsen,trummorna har lite maskinkomp feeling.Halvtempo ett par gånger,variera nåt parti med kantslag..Nån puka trudelutt på nån uppgång..osv..

Annars hur bra som helst och grymt bra piano(The Grand va?) i både sound och lir.

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Får lite samma vibbar som Springsteens Blood Brothers. Bra! Röstar på ett munspelssolo.
Det var inte dåligt - ska jag leva på ett tag. Munspel som på Blood Brothers var det .. ajaj
Tack för lyssning och tips!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fin text om barndomens drömmar och förhoppningar, när man trodde allt var möjligt!
När trummorna kommer in hade jag väntat mig halvtakt där,
vilket jag tror kunde varit ett alternativ, men det "flyter på" mer så här...
En plockande elgitarr, en lapsteel, kanske en country-fiol i kompet hade nog fyllt ut en del.
Under pianosolot vore det nog inte så dumt med lite munspel, kanske även i övrigt på valda ställen.
Eftersom låten är lång tror jag det behövs lite variationer i form av fler instrumentalfills och kanske att
du tar ner låten en vers någonstans i mitten...
Snyggt pianospel förresten! Önskar att jag kunde det själv.
/Asti t.f. barn
Ja dessa trummor - man blir aldrig vän med dem - inte ens bekant.
Lapsteel tänkte jag själv skulle göra mycket.
Munspels-tips igen - ja kanske får prova det.
Ja låten behöver def variation för att man ska orka. Har försökt genom en stillsam början som sen ökar på för att efter första  "refrängen" komma ner i intensitet och med andra trummor och basspel. Solot är ju också tänkt att vara i ett annat stämningsläge. Ja det är mycket man tänkt som inte funkar.
Önskar själv att jag kunde spela så. I det här fallet önskade jag så mycket att jag köpte Toontracks EZkeys. Fungerar ungefär som som en trumplugg. Överraskande trovärdigt :)

Kul att du gillar texten (det gör jag också)
Tack för lyssning och synpunkter!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra biken!

Enda nitsen,trummorna har lite maskinkomp feeling.Halvtempo ett par gånger,variera nåt parti med kantslag..Nån puka trudelutt på nån uppgång..osv..

Annars hur bra som helst och grymt bra piano(The Grand va?) i både sound och lir.

Mike
Desssa trummor  :(
Tycker att jag har lite pukatrudelutter på några uppgångar och i ett lugnt parti.
Något halvtempo har jag dock inte och inga kantslag så det kanske vore något.

Pianot är EZ-keys - en tolvhundring så har du den hemma

Tack för lyssning och synpunkter!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Härlig låt med skön nostalgikänsla, både i de nuinriktade och tillbakablickande bitarna. Gillas starkt! :wub: "nu är vintern mera nära än förr" griper tag med en kall hand runt hjärtat...

Kul att höra EZKeys! Låter bra! Kan inte fatta att ingen gjort nåt av den iden förut med alla gitarrpluggar för keyboardister som finns.

Jag kan tänka mig att lägga lite enkla lapsteelackord med hjälp av Wavelore:s lapsteel-plugg, men har inte tid på några veckor. Kanske nån annan hinner före och då blir det säkert bättre :).

Så kan jag inte låta bli att peta... :ph34r: "kapa utan såg" ger ett intryck av nödrim för mig (och så sjunger du "skapa utan såg" på ett ställe. Medvetet?). "Segla utan våg" funkar bättre. Det är möjligt att det inte går att få bättre och behålla rimmen. Det är hur som helst petitesser som 99% av lyssnarna inte bryr sig om... ;)

Jättefin låt! Kan tänka mig sjunga denna själv bara för att jag gillar den! :wub:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Härlig låt med skön nostalgikänsla, både i de nuinriktade och tillbakablickande bitarna. Gillas starkt! :wub: "nu är vintern mera nära än förr" griper tag med en kall hand runt hjärtat...

Kul att höra EZKeys! Låter bra! Kan inte fatta att ingen gjort nåt av den iden förut med alla gitarrpluggar för keyboardister som finns.

Jag kan tänka mig att lägga lite enkla lapsteelackord med hjälp av Wavelore:s lapsteel-plugg, men har inte tid på några veckor. Kanske nån annan hinner före och då blir det säkert bättre :).

Så kan jag inte låta bli att peta... :ph34r: "kapa utan såg" ger ett intryck av nödrim för mig (och så sjunger du "skapa utan såg" på ett ställe. Medvetet?). "Segla utan våg" funkar bättre. Det är möjligt att det inte går att få bättre och behålla rimmen. Det är hur som helst petitesser som 99% av lyssnarna inte bryr sig om... ;)

Jättefin låt! Kan tänka mig sjunga denna själv bara för att jag gillar den! :wub:
Tack för de fina orden om låten - kul att du gillar den!
Ja EZ verkar inte så dum. Har bara provat den till den här.
Du har helt rätt när det gäller nödrimmet. Kom inte på något bättre när jag skrev den.
Att det blev så när jag sjöng in den var bara att jag kom ihåg fel

Att någon kan tänka sig sjunga ens låt är ett väldigt högt betyg - Tack!  :wub:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
En skön och behaglig låt, med fina bilder som målas.
Men återigen tycker jag att sången är för vass...vet inte om det är jag som hör knasigt eftersom ingen annan kommenterat det?

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 18.03.2012, 14:51:25 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Snabb kille på hojen där :)

Jorå,nu gillar jag trummorna - klar förbättring.Något bastung mix,sänk basen ett litet snäpp.I övrigt så tycker jag att det funkar fint.
Munspelet,nja..timingen Stefan är inte så bra,ta om.Eller,vill du så lirar jag in ett solo utan att ekvillibrera i morgon fm..Om så,plantera en munspelsfri verre och ge mig en hint i ett pm..

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jupp, bra trummor på denna.

Har lite svårt att smälta countrystuket, men det är ju jag, tycker det är rätt ansats, texten jättebra.
Får återkomma.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hejsan
En skön och behaglig låt, med fina bilder som målas.
Men återigen tycker jag att sången är för vass...vet inte om det är jag som hör knasigt eftersom ingen annan kommenterat det?

Ha det gott
Gurano
Tack för det.
Ja, det kan nog ligga något i det. Själv tycker jag det är ok - men det kanske ska skäras lite till.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snabb kille på hojen där :)

Jorå,nu gillar jag trummorna - klar förbättring.Något bastung mix,sänk basen ett litet snäpp.I övrigt så tycker jag att det funkar fint.
Munspelet,nja..timingen Stefan är inte så bra,ta om.Eller,vill du så lirar jag in ett solo utan att ekvillibrera i morgon fm..Om så,plantera en munspelsfri verre och ge mig en hint i ett pm..

Mike
Tack för det - ja det går ju att skruva en hel del bara man hartålamod och öron. Trummor är väl det jag lägger minst tid på, ja förutom sång då. Ajaj timing - me bad.

Hint finns i pm
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jupp, bra trummor på denna.

Har lite svårt att smälta countrystuket, men det är ju jag, tycker det är rätt ansats, texten jättebra.
Får återkomma.
Full förståelse för det!
Jag har också ett antal genrer som jag inte så gärna umgås med!
Kul att texten gillas mitt i all hästjazz! :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mysigt!
Känner att det i stämningen är något man skulle kunna höra från Van Morrison.
« Senast ändrad: 19.03.2012, 07:56:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Mysigt!
Känner att det i stämningen är något man skulle kunna höra från Van Morrison.
Det var stora ord det!  :wub:
Tar åt mej det och njuter en sekund - även fast det är en kvalificerad överdrift.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mysigt!
Känner att det i stämningen är något man skulle kunna höra från Van Morrison.
Det var stora ord det!  :wub:
Tar åt mej det och njuter en sekund - även fast det är en kvalificerad överdrift.

Jag är nog inte så kvalificerad och det är inte en överdrift.  B)

Jag har en lite hemlis: Har en dröm att nån gång kunna låta som Van eller i vart fall framföra text på det speciella sätt han har. Då jag hörde den här sjöng jag med och tänkte att om jag har tid (vet inte var den tar vägen) så skulle den här låten vara perfekt att öva den typen av sång på. Så enkelt var det. Skulle faktiskt vilja be om en instrumental version av dig, så att jag - då tiden infinner sig - kan öva på den här låten. Kan det gå för sig?  :wub:
Gärna som ett PM med länk, i så fall!
« Senast ändrad: 20.03.2012, 07:50:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Här är du inte ute cyklar utan jag tycker att låten går som räls! Spårar inte heller ur någonstans utan håller ångan hela vägen. ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här är du inte ute cyklar utan jag tycker att låten går som räls! Spårar inte heller ur någonstans utan håller ångan hela vägen. ;)
« Senast ändrad: 22.03.2012, 10:09:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Basen ligger bara på grundtonerna - där vill jag ha lite mer rörelse.
Gillar verkligen din sång. Den känns äkta.
Tycker inte det är så mycket country. I så fall en andrastämma här och där och en Fendergura som plockar lite.
Trummorna som kommer in i början borde spela halvtakt (virveln bara på 3:an), senare i refr funkar det bra. Bara som jag tycker.
Texten är fin.
Bra pianospel tycker jag och låter bra.
Sen är det här med progression (rätt ord?) - dvs att låten utvecklar sig. Att saker och ting smyger in allteftersom. Skulle kanske passa? Visst den börjar lugnt, men efter ett antal verser... Fast det kanske inte passar med stilen?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Mer vispop än country. Kanon med Micke-munspelet så klart. Tror också på successiva pålågg och kanske t o m kör på slutet? Bra jobbat boys!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Här är du inte ute cyklar utan jag tycker att låten går som räls! Spårar inte heller ur någonstans utan håller ångan hela vägen. ;)
Jag tar det som positivt
Jag vet att den är på gränsen till för lång - om den inte redan passerat - kunde skippat solot och omtaget. Men nu har jag Mike på munspel så då blir det nog kvar.
Tack för lyssning!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Basen ligger bara på grundtonerna - där vill jag ha lite mer rörelse.
Gillar verkligen din sång. Den känns äkta.
Tycker inte det är så mycket country. I så fall en andrastämma här och där och en Fendergura som plockar lite.
Trummorna som kommer in i början borde spela halvtakt (virveln bara på 3:an), senare i refr funkar det bra. Bara som jag tycker.
Texten är fin.
Bra pianospel tycker jag och låter bra.
Sen är det här med progression (rätt ord?) - dvs att låten utvecklar sig. Att saker och ting smyger in allteftersom. Skulle kanske passa? Visst den börjar lugnt, men efter ett antal verser... Fast det kanske inte passar med stilen?
Det kräver nog en bättre basist än jag
Nej det är nog inte så mycket country
Kanske får kika på trummorna igen
Jo visst skulle det vara bra med lite mer saker som smyger in. Kan också tänka mig lite kvinnlig stämsångskör
Pianot är EZ-keys
Rösten är min
Kul att du gillar texten!
Tack för lyssning och synpunkter!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar den här riktigt mycket! Har redan provat att sjunga på kareoke-versionen, som jag fick via PM och det känns bra, det känns riktigt bra!

Kompet bygger stämningen superbra, i all enkelhet, tycker jag. Börjar lugnt, bygger upp, kompletterar snyggt med nya instrument. Sen drar du ner på kompet, då eftertanken i texten kommer. Förbaskat snyggt hanterat, i all enkelhet.

Jag hoppas och tror att det är ok för dig att jag inte följer din sångmelodi slaviskt. Kommer göra en kortare version där jag plockar in eget munspel och körer i någon form. Om det växer till ett projekt med fler inblandade (tänk om dygnet hade dubbelt så många timmar) kanske det blir en helt ny version instrumentalt.

Så konstigt det är - man har tillräckligt med egna låtar och så dyker en sån här upp - som ger mig tunnelseende.  :wub:
Du är en oslipad diamant!

« Senast ändrad: 22.03.2012, 10:10:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Bra låt å bra sång! Tycker kompet drar ner en del, men som låtskiss funkar det. Kanske sätta trummorna live, finns ju folk på forumet som skulle kunna spela...Annars kanske bara köra akustisk gitarr? Tycker din röst skulle funka kanon med en avskalad version..  :)
 


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har minst 10 personer visat stort (överseende) leende, då de på skogspromenaden under lunchen hört den här underbara texten framföras. Nu är jag är hänförd av materialet jag får låna.

Vidhåller att musiken är fantastiskt bra uppbyggd för att spegla textens innehåll. Går i mål på lite drygt 4 minuter men bör bli aningen längre för att man ska hinna med ett munspelsparti efter:
Och vi väntande på tåg
och före det eftertänksamma:
Nu går vintern mer nära än förr
Nu har grunden börjat vekna och bleka
som lakan vi låser våran dörr
« Senast ändrad: 22.03.2012, 16:20:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra låt å bra sång! Tycker kompet drar ner en del, men som låtskiss funkar det. Kanske sätta trummorna live, finns ju folk på forumet som skulle kunna spela...Annars kanske bara köra akustisk gitarr? Tycker din röst skulle funka kanon med en avskalad version..  :)
 
Kul att du gillar låten och sången!
En avskalad version kan nog funka, men jag har gjort några på sistone med bara gtr och sång och ville försöka få lite mer. Kan tänka mej körer och gitarrer, lapsteel typ. Riktiga trummor vore förstås guld!
Tack för lyssning och synpunkter!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har fått OK av Cykeln att lägga upp min tolkning av texten. Jag vidhåller att jag gillar den uppbyggnad av instrumenten som Cykeln gjort. En lugn början innan tåget får fart i andra versen med trummor (rimshot) och i tredje versen träff på virvelskinnet. Jag har klippt in en en extravers med munspel innan tåget bromsar upp och texten blir eftertänksam: Nu har solen börjat blekna... - innan "tåget" sätter fart igen. Kommer in på stationen efter lite drygt fem minuter, så det är en lång låt.

Älskar låten och hoppas framöver kunna göra en helt egen tolkning då det finns mer tid. Jag vet att min sång är ganska ansträngd och "skitnödig" i den här versionen men lägger upp den ändå, eftersom jag tycker låten är så bra. Har lagt eget munspel i introt - i ett mellanspel och i sista versen.
Slutet är väldigt... svensktoppen  :lol:
Jag kan höra Ulf Elving komma in och säga låtens namn innan han går vidare med nästa låt. Eller har dom bytt ut Elving? Är det Kersti Adams Ray som har hand om svensktoppen numera?
Ja, ja, det var bättre förr!  :wub:
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Cykeln_I_Vantan_Pa_Ett_Tag_SongMaxB_maximize.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 11.04.2012, 10:46:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Denne hadde jeg ikke fått med meg tidligere..

Som alltid bra tekst Stefan, fremkaller fine bilder.
Ikke at det spiller noen rolle, men tenker ikke på det som country. Heller visepop/rock alla Springsteen, Uffe med flere.. B)
Bra låt som fungerer uansett, men lengden er en utfordring. Ville nok hatt en lengre oppbygging og mer dynamikk utover i låten..
Bra piano, men er litt dominerende.., men det er kun min personlige smak..(kun hørt i pc høytalere foreløpig så det er jo litt misvisende)

Hvis ingen andre har tatt utfordringen så kan jeg godt prøve å legge på litt forsiktig lapsteel eller pedal steel  :)

Sigmund


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jaa! Gärna lägga lapsteel eller pedal steel! Om du vill mixa in det i Cykelns sångversion av hans låt är jag tacksam om du kan ge en länk till ditt spår rent så att jag också kan använda det. Jag skulle också tycka om att återanvända det, även i en senare version om jag skulle göra en ny tolkning!
Springsteen och Lundell tänker jag också på, liksom Håkan Hellström (tror jag han heter).
« Senast ändrad: 12.04.2012, 21:35:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google