Att "spränga" monitorer låter som en myt för mig.. Dock mins jag på det glada 80-talet då en försäljare av märket Cerwin Vega( http://www.cerwin-vega.com/ ) kom och kopplade in sina 15 tummar seriellt inkopplade direkt i väggutagets 220 volt vrålandes en fet 50 Hz ton med hänvisning till att dessa spränger man inte.. Lyssnade på eländet i ca 30 sek.. Men vi köpte dom aldrig.. För dom lät helt enkelt inte hifimässigt bra..

Det som tar död på en högtalare är snarare en för klen förstärkare eftersom den distar lättare..
Med andra ord är det lättare att spela sönder en 50 W högtalare med ett 25 W slutsteg än det är för en 500 W slutsteg att spela sönder en 50 W högtalare.. Om du förstår vad jag menar.. Distorition innebär att högtalarens centerstyrning kan gå åt pipan och att elementet låser sig...
Iof.. Har jag faktiskt lyckats blåsa en 18 tummare i ett PA.. Men det var som sagt dirstortionen som dödade den.. Papperet lossnade på stackarn.. Hade ett 500 W phonic steg och rålade lajna basliraren stärkare så att preamsteget distade in min fesiga Phonicmixer.. Det var problemet..