Kontrollrummet

Bassel - Falling

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Dags att köra igång igen efter ett break på 2 år eller nåt sånt tror jag =)
Köpt en underbar strata och lite annat skoj och pluggade in allt igår.. Detta vart oplanerat reslutatet som jag faktiskt tror jag ska fortsätta med =)

Är extremt nyfiken att höra hur det låter då jag kör enbart i nya hörlurar. Noll koll på hur det verkligen låter men här i lurarna låter det rätt nu.
Lite nyfiken på hur det uppbyggande kaoset upplevs i slutet sen haha  :blink: :D

[mp3=200,20,0,center]http://bassel.se/music/working/Bassel%20-%20Falling%20skiss.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 14.03.2012, 16:08:41 by Bass »


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Kan ju svara själv
lyssnade i andra lurar och det låter apa  <_<


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 635
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kan ju svara själv
lyssnade i andra lurar och det låter apa  <_<
Som en död apa möjligen.... jag hörde ingenting.... :unsure:
/Asti t.f. veterinär
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Kan ju svara själv
lyssnade i andra lurar och det låter apa  <_<
Som en död apa möjligen.... jag hörde ingenting.... :unsure:
/Asti t.f. veterinär

Keh.. konstigt =)
Nu är det en ny adress, får se om den fungerar bättre =)

[mp3=200,20,0,center]http://bassel.se/music/working/Bassel%20-%20Falling%20skiss.mp3[/mp3]


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här låter skitbra i skitdåliga laptophögtalare!
Kan dock inte bedöma om det låter skit i skitbra högtalare...

MaxB t.f. funderare
« Senast ändrad: 14.03.2012, 21:51:42 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Det här låter skitbra i skitdåliga laptophögtalare!
Kan dock inte bedöma om det låter skit i skitbra högtalare...

MaxB t.f. ?

 :lol: oj det låter ju faktiskt intressant! Skitbra i skitdåliga högtalare är kanske bra?  :wacko: :D
Får se om någon annan lyssnar i vanliga högtalare. Skitsvårt ju när man inte riktigt har koll på hur lurarna fungerar. =D
Perfekt lär det inte bli av två anledningar, kan inte mixa och mixa i lurar blir väl sällan riktigt skysst? ^^


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här låter skitbra i skitdåliga laptophögtalare!
Kan dock inte bedöma om det låter skit i skitbra högtalare...

MaxB t.f. ?

 :lol: oj det låter ju faktiskt intressant! Skitbra i skitdåliga högtalare är kanske bra?  :wacko: :D
Får se om någon annan lyssnar i vanliga högtalare. Skitsvårt ju när man inte riktigt har koll på hur lurarna fungerar. =D
Perfekt lär det inte bli av två anledningar, kan inte mixa och mixa i lurar blir väl sällan riktigt skysst? ^^

Om det ska låta bra i folks telefoners högtalare är det OK.  ;)
Kanske inte, många säger ju att det inte går att mixa i lurar. Men jag har så dåliga lyssningsförutsättningar utan hörlurarna, att det nog blir bättre för mig med lurar.
Kan nog vara bra att lyssna på liknande musik eller mycket musik i de lurar man ska mixa i för att lära sig hur andras musik ska låta i dessa hörlurar.
« Senast ändrad: 14.03.2012, 17:58:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Att lyssna på liknande musik är ju det ultimata tipset och sen försöka efterlikna.
Jag är usel på att följa ett så enkelt råd dock  :blink:


EDIT: Nån har nåt tips på referens man skulle kunna ha till den här låten när man mixar?
Måste ju finnas miljarder låtar som har samma stuk.. kan inte komma på nån bara.

Offtopic
Den sjuka sanning är att jag normalt inte lyssnar på musik och har knappt gjort det dom senaste 10 åren. Någon gång då o då hör man nåt som man reagerar på och då lyssnar jag sönder den låten sen nada igen. Kanske därför mina låtar fortfarande bottnar i 80tals glammen fortfarande  :lol:
« Senast ändrad: 14.03.2012, 18:12:59 by Bass »


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Dethär är nog den bästa döda apa jag hört ^_^

Gillar hela upplägget. Stereobilden fick mig att känna mig yr vid nåt tillfälle (lyssnar i lurar) men det var övergående.

Tummen upp för dehär :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Dethär är nog den bästa döda apa jag hört ^_^

Gillar hela upplägget. Stereobilden fick mig att känna mig yr vid nåt tillfälle (lyssnar i lurar) men det var övergående.

Tummen upp för dehär :D

Space

Tack!   :D
Haha, ja det blir lite snurrigt där ett tag, många saker som jobbar mot varandra mot slutet där också så det är lite kaosartat.
Jag tror jag har rätt hyffsade sångmelodier att arbeta med till detta också, kan bli skysst om man har lite tur ^^


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mer döda apor åt folket :D
Tycker det låter utomordentligt bra men jag är inte så kräsen med mina inaktiva Skantichögtalare - lyssnade lite i mina HD 465 också och det lät också riktigt bra. Finns nog mycket melodimässigt att hämta här. Har ingen referens att komma med men du har rätt det borde drösa av dom.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Jay Thomas

  • Gäst
Låter bra tycker jag! :)
Kanske en blandning mellan Boston och Europe, någon slags powerpoprock men det är väl proddat och snyggt valda ljud/instrument. :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tänker mig att pianot i introt skulle ha mindre basljud men skär du bort bas på pianot då de andra instrumenten kommer in? Det kan vara bra.
Jag upplever att alla instrumenten spelar i samma rum (bra reverbbalans inbördes mellan instrumenten)

Härligt att redan vid 102 höra hur en gitarrist till vänster nöter på några toner och repeterar det. Trots slamret fram till 135 hörs den och i det partiet, har du mellotronljud med? Om inte skulle det vara underbart men det låter redan underbart så jag tror att mellstrings är med.

Vid 164 kommer vänstergitarren in igen och nöter sin grej, jag älskar det!
En annan ligger och svarar med andra toner på högra sidan - det är perfekt.

Hittar någon slags association med med Sigur Ros utan att förstå varför, troligen det härligt stämningsskapande! Jag känner redan abstinens nu låten tog slut. Den åker in i mp3-spelaren!

EDIT: Nån har nåt tips på referens man skulle kunna ha till den här låten när man mixar?
Måste ju finnas miljarder låtar som har samma stuk.. kan inte komma på nån bara.

Sigur Ros - Med Sud från 2008
Känner stämningen som jag upplever då jag lyssnar på
7.    "Ára bátur" ("Row boat")
även om instrumentsättningen är kanske inte alls densamma.
« Senast ändrad: 14.03.2012, 22:04:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Tack Jay.  :D

Jag tänker mig att pianot i introt skulle ha mindre basljud men skär du bort bas på pianot då de andra instrumenten kommer in? Det kan vara bra.
Jag upplever att alla instrumenten spelar i samma rum (bra reverbbalans inbördes mellan instrumenten)

Härligt att redan vid 102 höra hur en gitarrist till vänster nöter på några toner och repeterar det. Trots slamret fram till 135 hörs den och i det partiet, har du mellotronljud med? Om inte skulle det vara underbart men det låter redan underbart så jag tror att mellstrings är med.

Vid 164 kommer vänstergitarren in igen och nöter sin grej, jag älskar det!
En annan ligger och svarar med andra toner på högra sidan - det är perfekt.

Hittar likheter med Sigur Ros tycker jag. Härligt stämningsskapande!
Känner redan abstinens nu låten tog slut. Den åker in i mp3-spelaren!

EDIT: Nån har nåt tips på referens man skulle kunna ha till den här låten när man mixar?
Måste ju finnas miljarder låtar som har samma stuk.. kan inte komma på nån bara.

Sigur Ros - Med Sud från 2008


Tja!
fan va kul att du gittar det :)
Inge mellotron, 3 gitarrer, piano, bas, stråkar, trummor thats it.
Bra att du påminde om pianot, har inte dragit ner basen då låten kommer igång. Ska göra det och rensa upp lite.. Kanske kommer den fram lite bättre då i slutet.
Tack som tusan, ska kolla upp Sigur Ros nu :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Låter helt Ok! Bra grund, har du någon melodi till detta? svårt att tycka så mycket mer i nuläget.. :) 


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Låter helt Ok! Bra grund, har du någon melodi till detta? svårt att tycka så mycket mer i nuläget.. :) 

Jo har rätt hyffsade melodier tror jag, tyvärr inte handlat på mig en ny mick så nå sång kommer nog inte på änn  <_<


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Väldigt snyggt! Kan knappt bärga mig till sången. Måste vara otroligt inspirerande för en sångare att få en sådan backing.
« Senast ändrad: 15.03.2012, 00:12:11 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 635
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, nu låter det bättre!  :)
Jättesnygg bakgrund! Nu gäller det att hitta en bra melodi och sångare till detta!
Vet inte om du tänkt sjunga själv, annars är ju Kornstad duktig på sådana här låtar....
Bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Ja, nu låter det bättre!  :)
Jättesnygg bakgrund! Nu gäller det att hitta en bra melodi och sångare till detta!
Vet inte om du tänkt sjunga själv, annars är ju Kornstad duktig på sådana här låtar....
Bra!
/Asti

Om jag minns rätt så är Bassel en ruskigt bra sångare, så jag tror att det här kommer att bli kanon!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Holy smoke.

Finns inget att såga på här,på med sången och rocka röven av oss - grymt bra detta!
Jag körde monitor lyssning och det funkade finfint på HÖG volym.

När du satt sången så får du hojta till ordentligt för det vill jag inte missa :)

Mer rock åt folket helt klart.

Mike


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Hej!
Shit va kul... detta måste ju ändå vara det bästa med forumet! Efter ett långt break och en skiss så har ni hjälpt igång inspirationen rejält!  :D Skitsugen själv nu haha
Och spännande att det fungerar i monitorerna! Det låter inte "burk" om exempel pianot i början?
Tack allihopa, får börja titta på mick nu då ^^

Ashti, hade tänkt lägga sången själv  :wacko: Samtidigt är det alltid lite lockande att nån annan skulle ge sig på ens material.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ashti är inte den som är den.  :lol:

//MaxB t.f. språk-koordinator
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Snyggt detta! :) Pianot hamrar på och det blir lite enformigt men med en lead ovanpå tror jag att det kan bli effektfullt! Gitarr och stråkar är smaker som gifter sig fint. Verkar som de byts om att dominera lite va? Annars är det en variant!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Hehe jo det kan bli lite enformigt. Tanken är att sången kommer variera rätt bra i slutet och göra det intressant ändå ^^

Provat att fixa lite.. även mixat lite för att det ska låta vettigt i mina skitlurar också.. intressant om det låter bättre eller sämre hos er?


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det låter snyggt - ser fram emot sångverren! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Det låter snyggt - ser fram emot sångverren! :)

Låter bra! Börjat jaga mick. Synd att jag sålde mina TLM49  :wacko:
Denna gång blir de nå billig mick.. Osäker på vad som kan tänkas passa min röst under 4k.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det låter snyggt - ser fram emot sångverren! :)

Låter bra! Börjat jaga mick. Synd att jag sålde mina TLM49  :wacko:
Denna gång blir de nå billig mick.. Osäker på vad som kan tänkas passa min röst under 4k.

Claes har ju någon testsite...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gillar inte det otyget att lägga låtar mitt i tråden - lätt att missa!
Nåväl den här hittade jag ju.
Låter s-bra ljud och spelmässigt. De sista dragackorden på guran var fantom.
Dock lutar väldigt mycket åt väster i min lyssnig.
Lite skönsång på detta blir kul att höra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Gillar inte det otyget att lägga låtar mitt i tråden - lätt att missa!
Nåväl den här hittade jag ju.
Låter s-bra ljud och spelmässigt. De sista dragackorden på guran var fantom.
Dock lutar väldigt mycket åt väster i min lyssnig.
Lite skönsång på detta blir kul att höra!

Tjenare!
Jag har inte märkt det tidigare men igår kväll märkte jag också att det lutar. Sen har jag haft influensan samtidigt som jag hållt på med detta så det är möjligt att förkylningen gjort att jag dragit på mer åt ena hållet kanske?  :blink: :lol:
Hoppas jag får möjlighet att börja mecka med sång snart ^^


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Potentiellt riktigt skön låt (väntar otåligt på sångmelodin som alla andra  :rolleyes:) Gillar verkligen 80-tals arenarock-arret och soundet. Bra driv och gung, även om pianot känns live väl stapplande och lite "billigt" i den luxuösa omgivningen.... Mixen är helt ok för demo, men kräver en del jobb innan den är klar!

Ser verkligen fram emot fortsättningen! :)