Kontrollrummet

Gurano & Jay Thomas - Melody

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Har en kort melodi i huvudet som vill ut. Försökte få ner den på "pränt" med en synth, men är lite osäker. Är det något att fnula vidare på eller bör den hamna på berget av skräp?

Om det är något att fnula på så tar jag tacksamt emot tips på fortsatt stuk, ändringar - you name it!

Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_JT_Melody.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 15.03.2012, 08:55:59 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Jay Thomas

  • Gäst
Bra intro! :)
Satt och jammade med guran till detta, skulle funka! Absolut tom med volympedal och långa svepande grejer. Hör en fortsättning med lite Tribalstuk och arpeggion, ackompanjerat av hyfsat feta mattor. Sedan återvända till introt eller snarare sagt en variant av den.

Detta tycker jag mig höra...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressant. Blir kul att följa vad det blir av det :)

Kan ju utvecklas hur som helst.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vet inte om jag är för traditionell när jag förespråkar mullrande taktfasta trummor från 20-22 och framåt så att det finns nån slags struktur att bygga vidare på. Grejen är inte fel så här heller men man blir lite vilse i pannkakan efter ett tag tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra intro! :)
Satt och jammade med guran till detta, skulle funka! Absolut tom med volympedal och långa svepande grejer. Hör en fortsättning med lite Tribalstuk och arpeggion, ackompanjerat av hyfsat feta mattor. Sedan återvända till introt eller snarare sagt en variant av den.

Detta tycker jag mig höra...
Tack och kul att du kan höra en fortsättning på denna. Du är välkommen att lägga på lite mattor...så får vi se vart det tar vägen. Den går i 130 bpm om du får lust.

Intressant. Blir kul att följa vad det blir av det :)

Kan ju utvecklas hur som helst.
Tackar
Ja vi får se vilken stig denna vill vandra.

Jag vet inte om jag är för traditionell när jag förespråkar mullrande taktfasta trummor från 20-22 och framåt så att det finns nån slags struktur att bygga vidare på. Grejen är inte fel så här heller men man blir lite vilse i pannkakan efter ett tag tycker jag.
Förstår vad du menar men jag hade nog inte planerat mullrande trummor (men det är inte uteslutet ändå). Jag tror att om man lyssnar några gånger så hör man lite av den rytm/takt jag tycker mig höra - en takt som glider fram i en ganska gungande rytm...men det är bara vad jag tror :)


Tack för er lyssningstid och era tankar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vette tusan vad jag skall skriva om det här..Punk  :lol:

Det kan nog bli nåt om du kör det i kvarnen..kanske som intro eller stick i nuvarande form.

Näe,nu har jag annat att göra  :)

Rocka på mate

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Det verkar inte som att det faller i så god jord hos er (50% av svaren) - får nog ta mig en funderare över detta intro helt enkelt?
Men för mig är detta ett ganska skönt intro som skulle kunna förekomma i någon form i P2´s Kalejdoskop...men om andra finner det mindre bra så får man väl tänka till igen.

Ha de
Gurano 
Kör hårt - så länge det ryker!


Jay Thomas

  • Gäst
Hej
Det verkar inte som att det faller i så god jord hos er (50% av svaren) - får nog ta mig en funderare över detta intro helt enkelt?
Men för mig är detta ett ganska skönt intro som skulle kunna förekomma i någon form i P2´s Kalejdoskop...men om andra finner det mindre bra så får man väl tänka till igen.

Ha de
Gurano 

Min omedelbara fundering är, gör du musik som du själv tycker om eller gör du musik som du tror andra tycker om? Om det är det första kör på!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Det verkar inte som att det faller i så god jord hos er (50% av svaren) - får nog ta mig en funderare över detta intro helt enkelt?
Men för mig är detta ett ganska skönt intro som skulle kunna förekomma i någon form i P2´s Kalejdoskop...men om andra finner det mindre bra så får man väl tänka till igen.

Ha de
Gurano 

Min omedelbara fundering är, gör du musik som du själv tycker om eller gör du musik som du tror andra tycker om? Om det är det första kör på!
Hehe visste att frågan skulle komma!
Visst gör jag musik som jag själv tycker om, men om det skulle vara det enda som gällde skulle ju ingen behöva synpunkter här på KR.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Jay Thomas

  • Gäst
Hej
Det verkar inte som att det faller i så god jord hos er (50% av svaren) - får nog ta mig en funderare över detta intro helt enkelt?
Men för mig är detta ett ganska skönt intro som skulle kunna förekomma i någon form i P2´s Kalejdoskop...men om andra finner det mindre bra så får man väl tänka till igen.

Ha de
Gurano 

Min omedelbara fundering är, gör du musik som du själv tycker om eller gör du musik som du tror andra tycker om? Om det är det första kör på!
Hehe visste att frågan skulle komma!
Visst gör jag musik som jag själv tycker om, men om det skulle vara det enda som gällde skulle ju ingen behöva synpunkter här på KR.

Gurano

Nja, du kan ju få det bekräftat att även andra gillar det du tycker om, alternativ bli sågad jäms med stallet... :lol:


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Det verkar inte som att det faller i så god jord hos er (50% av svaren) - får nog ta mig en funderare över detta intro helt enkelt?
Men för mig är detta ett ganska skönt intro som skulle kunna förekomma i någon form i P2´s Kalejdoskop...men om andra finner det mindre bra så får man väl tänka till igen.

Ha de
Gurano 

Min omedelbara fundering är, gör du musik som du själv tycker om eller gör du musik som du tror andra tycker om? Om det är det första kör på!
Hehe visste att frågan skulle komma!
Visst gör jag musik som jag själv tycker om, men om det skulle vara det enda som gällde skulle ju ingen behöva synpunkter här på KR.

Gurano

Nja, du kan ju få det bekräftat att även andra gillar det du tycker om, alternativ bli sågad jäms med stallet... :lol:
Så kan det vara.
Men om jag bara gör det jag tycker om så spelar det ju ingen roll vad andra tycker...eftersom det då skulle räcka med att jag tycker om det liksom - men så funkar inte jag

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hmm. Intressant. Jag gör enbart musik för min egen skull, men jag lägger ju upp det för att få tips på mixning framförallt. Där är det ju större risk/sannolikhet att åsikterna konvergerar?

Jag har större benägenhet att lyssna på vad andra tycker om mixen/ljudbild än på rekommendationer om själva arret/musiken.

Men även när det gäller det senare kan det vara intressant att läsa. Folk kan ju se nåt man själv har missat. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu både Gurano och Jay Thomas


[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_JT_Melody.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja men det blev ju helcoolt det här.

Tv-spel/filmusik typ.Lite mystiskt hela stycket och i en sekvens filmad med spänning,sitter detta helgjutet.

Nagelbitar feeling..Då blir det ,hattar i luften - 4 å en luggsliten kepa.Omsatt i en femgradig richterskala = 4,2

Mike


Jay Thomas

  • Gäst
Ja men det blev ju helcoolt det här.

Tv-spel/filmusik typ.Lite mystiskt hela stycket och i en sekvens filmad med spänning,sitter detta helgjutet.

Nagelbitar feeling..Då blir det ,hattar i luften - 4 å en luggsliten kepa.Omsatt i en femgradig richterskala = 4,2

Mike

Tack Mike! :)
Nu blev jag glad i hatten! ;) Guranos grund var kanon att bygga vidare på, så det gick snabbt att "komplettera". :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kul och intressant - men inte så lätt att sjunga med till... kanske behövs några lyssningar till... ;-D
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja men det blev ju helcoolt det här.
Tv-spel/filmusik typ.Lite mystiskt hela stycket och i en sekvens filmad med spänning,sitter detta helgjutet.
Nagelbitar feeling..Då blir det ,hattar i luften - 4 å en luggsliten kepa.Omsatt i en femgradig richterskala = 4,2

Mike
Tackar
Himla kul att den uppskattas.
Jo den blev riktigt bra om jag får säga det själv . JT´s och mitt bidrag gifte ihop sig bra!

Kul och intressant - men inte så lätt att sjunga med till... kanske behövs några lyssningar till... ;-D
Tackar
Om du lyckas sjunga med får du säga till :)
Kanske bäst att bara låta sig bäras iväg av ljuden dock.

Tack båda
Gurano
« Senast ändrad: 15.03.2012, 18:49:00 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Spontan känsla,, ett intro... till ett svenskt tv-program,, som visas i "magasinsform" 1 gång / vecka. Ett bra signum för programmet,,, efter själva början övergår det till att bli bakgrundsmusik och programmledaren berättar om det vi kommer att få se...

Tusan, lät jag negativ? Det var inte min tanke!!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Spontan känsla,, ett intro... till ett svenskt tv-program,, som visas i "magasinsform" 1 gång / vecka. Ett bra signum för programmet,,, efter själva början övergår det till att bli bakgrundsmusik och programmledaren berättar om det vi kommer att få se...

Tusan, lät jag negativ? Det var inte min tanke!!
Kul spontan känsla - ser inget negativt i den.
Tack för att du tog dig tid att lyssna

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Då jag nu lyssnar tänker jag inte ens på att det är Gurano och Jay Thomas jag lyssnar på. Light Heads tanke på TV intro och sen kommer en presentations av veckans program ligger nära till hands.
Och lite skräckis med blåset vid 182 och det skumma ljudet som följer.
Kul med samarbetet.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Spontan känsla,, ett intro... till ett svenskt tv-program,, som visas i "magasinsform" 1 gång / vecka. Ett bra signum för programmet,,, efter själva början övergår det till att bli bakgrundsmusik och programmledaren berättar om det vi kommer att få se...

Tusan, lät jag negativ? Det var inte min tanke!!
Då jag nu lyssnar tänker jag inte ens på att det är Gurano och Jay Thomas jag lyssnar på. Light Heads tanke på TV intro och sen kommer en presentations av veckans program ligger nära till hands.
Och lite skräckis med blåset vid 182 och det skumma ljudet som följer.
Kul med samarbetet.

Jag slår ihop era svar lite "brutalt" men jag tycker det är en jättehärlig association! :) Jag både köper den och gillar den, då tankarna oftast gå mot bilder och TV-mediet är ju bilder om något. :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kul med de här colabben - men lätt att  missa att det ligger musik mitt i tråden och inte i trådhuvud.
I första delen tyckte jag att maribas-ljuden låg lite högt i volym och inte smälte in - annars lite cool sådär
Från sådär 147 blir det riktigt interessant!
Goddigod!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kul med de här colabben - men lätt att  missa att det ligger musik mitt i tråden och inte i trådhuvud.
I första delen tyckte jag att maribas-ljuden låg lite högt i volym och inte smälte in - annars lite cool sådär
Från sådär 147 blir det riktigt interessant!
Goddigod!
Kul och tack för att du inte missade å kul att du gillar...men det är samma version i trådhuvudet som längre ner i tråden ;)
Denna kom till i all hast men ändå med ett bra resultat - men kan det bli på annat sätt när man får colabba med eminenta medmusikanter :D

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Blev ju en helt annan låt med JT's inlägg och då ska jag inte tjata om trummor - jag gillar utvecklingen mycket ni talar samma språk hör jag i alla fall funkar det mycket bra. Det känns som en helhet nu till skillnad från tidigare, Braa :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Jay Thomas

  • Gäst
Kul med de här colabben - men lätt att  missa att det ligger musik mitt i tråden och inte i trådhuvud.
I första delen tyckte jag att maribas-ljuden låg lite högt i volym och inte smälte in - annars lite cool sådär
Från sådär 147 blir det riktigt interessant!
Goddigod!
Kul och tack för att du inte missade å kul att du gillar...men det är samma version i trådhuvudet som längre ner i tråden ;)
Denna kom till i all hast men ändå med ett bra resultat - men kan det bli på annat sätt när man får colabba med eminenta medmusikanter :D

Gurano

Tack cykeln! :)

Gurano,  :wub:


Jay Thomas

  • Gäst
Blev ju en helt annan låt med JT's inlägg och då ska jag inte tjata om trummor - jag gillar utvecklingen mycket ni talar samma språk hör jag i alla fall funkar det mycket bra. Det känns som en helhet nu till skillnad från tidigare, Braa :D


Kul att du diggar Eddi, tackar! :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har nu försttå att det är Gurano och JT tillsammans som ligger överst i tråden. Trodde först det var bara Gurano och blev lite konfunderad när det lät likandant i det andra ljudspåret. Så jag har inte hört Guranos version mao och kan inte jämföra. Frågan är vad Gurano bidrog med - för här låter det väldigt mycket J Thomas. Inga guror höres, eller? Och bas är ju inte vad du sysslar med...normalt  ;)
Kul och lekfullt, men lite långrandigt. Det blir lite enahanda till slut. Nåt som bryter av äro af nödvändighet!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har nu försttå att det är Gurano och JT tillsammans som ligger överst i tråden. Trodde först det var bara Gurano och blev lite konfunderad när det lät likandant i det andra ljudspåret. Så jag har inte hört Guranos version mao och kan inte jämföra. Frågan är vad Gurano bidrog med - för här låter det väldigt mycket J Thomas. Inga guror höres, eller? Och bas är ju inte vad du sysslar med...normalt  ;)
Kul och lekfullt, men lite långrandigt. Det blir lite enahanda till slut. Nåt som bryter av äro af nödvändighet!
Jag jobbar även väldigt mycket med ljud utöver gura ... även tex bas synth å annat - finns mycket av den varan bakåt i KR-historiken :)

Här hör du enbart mitt bidrag - du som missade :D

Ha det gott
Gurano
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/GuranoMelody1.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
thanks
den där  ;) kommer från ditt svar vad gäller Plan B. Ville vara lite lustig tillbaka - he-he
"Vi tar till oss och funderar på din kritik! Tack för den - det behövs alltid.
Tack för att du bl.a. gillar guran"  ;)
« Senast ändrad: 17.03.2012, 16:38:40 by Tokai »