Kontrollrummet

HasseFX remix av Compute - The Ending

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
En sista remix-post...

LÅTNAMN: The Ending - HasseFX remix
ARTIST/GRUPP: Compute
GENRE: Popjazzchill
LÅTLÄNGD: 6:16
KOMPOSITÖR: Compute/HasseFX
PRODUCENT: HasseFX
EV. MEDVERKANDE: Compute, HasseFX
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

En känslosam sak av Compute, som jag gjort om - testat ganska rejäla hopp i arret -  akustisk pop-jazz vs. Spector-inspirerad ljudvägg, torrt vs. blött, ytterligheter  :rolleyes:  Same same but different, m.a.o.  :lol:


Original: http://soundcloud.com/compute/the-ending-of-you-1


Jay Thomas

  • Gäst
Gillart! :)
Känner vissa vibbar mot Palle Mikkelborg hållet minsann! ;) Remixmaster som du är, lyckas du även med denna, även om det kanske inte är min personliga favorit!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Grymt snygg gitarr i introt. Kanske i ett lite för stort rum i förhållande till sången.

Fillgitarren mellan första och andra versen hade nog låtit bättre uppmikad än med piezo-miken.

Härligt loose trumspel. Hur är det gjort?

Snyggt trumpetsolo.

Bra grundmelodier i detta. Antar att det var kul att jobba med.

Bra!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack för kommentererna! :)

JT: Ja Palle M är en inspirationskälla - främst hans lyriska sida!

Wernborg: Ja, Compute skriver starka melodier och är en riktigt bra sångerska!  :wub:

Stora rum är jag (som sagt) aldeles för svag för  -_-, men det kanske går över en dag ;)

Tyvärr kan jag inte mika denna gitarr, men jag jobbar på att försöka reducera den mest plastiga piezo-känslan (EQ+ambiens).

Trummorna är SD, med EZD-jazzkitets vispar - fungerar sådär på "riktig" jazz, men är rätt kul i hybridvarianter som denna :) Spelat på en ddrum padStation. Rummet (Space Designer) bidrar också till "slaskigheten" plus att basen lite diskret får dela samma rum.

Solot är ett första experiment med SampleModelings The Trumpet - tycker den är helt överlägsen de "riktiga" samplade varianterna när det gäller uttrycksmöjligheter.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har jag också lyssnat och visst låter det bra - hennes röst är kvar hel och hållen och inputtad i ett jättestort rum där det händer en massa saker. Jo skön låt men som sagt kanske lite väl stort rum - gitarren är super.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Nu har jag också lyssnat och visst låter det bra - hennes röst är kvar hel och hållen och inputtad i ett jättestort rum där det händer en massa saker. Jo skön låt men som sagt kanske lite väl stort rum - gitarren är super.

Tack för lyssning och kommentarer :)

Jag är hopplös, jag vet  :unsure: men r um kan aldrig bli för stora  -_-



Skämt åsido - vissa excesser kan anas, men gränser är ju till för att testas...



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar vad jag hör. Den här slappa låten är väldigt relaxad. I första sångdelen skulle jag vilja höra hennes röst tydligare. Vet inte om det skulle innebära mer volym på henne eller städa undan lite övrigt. Skönt också då refrängen kommer in. Jag gillar denna ambiens - stor som en katedral.

Trumpet - det är svårt att få till om man vill att det på alla sätt ska låta som en riktig trumpet. Utan det i tankarna är soundet ett skönt inslag i låten. Nu blev jag lite nyfiken på att testa trumpet och saxofin och sånt där själv.

Gillar!
« Senast ändrad: 08.04.2012, 11:46:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Gillar vad jag hör. Den här slappa låten är väldigt relaxad. I första sångdelen skulle jag vilja höra hennes röst tydligare. Vet inte om det skulle innebära mer volym på henne eller städa undan lite övrigt. Skönt också då refrängen kommer in. Jag gillar denna ambiens - stor som en katedral.

Trumpet - det är svårt att få till om man vill att det på alla sätt ska låta som en riktig trumpet. Utan det i tankarna är soundet ett skönt inslag i låten. Nu blev jag lite nyfiken på att testa trumpet och saxofin och sånt där själv.

Gillar!

Kul att du gillar :)  Jag eftersträvade den där avslappnade stämningen i versen, som kontrast till de maffiga (blaffiga?) Mellotron-stinna (SampleTorn) refängerna :)  Trumpeten var en första test egentligen, av SampleLogics TheTrumpet! Postar strax resultatet av ett andra "test"!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Härligt stort rum med en rätt sorterad mix.
Jag skulle vilja ta bort det där ambienta "fladderljudet" i första vers och städa upp.

Sedan är det ju bara rösten hennes som ska ligga som en torr Jeff Lynne som nu med ett kort delay och upp i volym.

Fast detta är ju klockrent...så det jag skrev nu var bara personlig önskan, jättebra låt, jättebra arr.

Ok, känns så fånigt att gnälla på trummorna när man själv är trummis men jag hör lite Stiffness fast det klär i denna låt så...JAG TAR EN ÖL TILL OCH LYSSNAR OM OCH NJUTER!

Rock on Hazzling Hasse! :lol:


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Härligt stort rum med en rätt sorterad mix.
Jag skulle vilja ta bort det där ambienta "fladderljudet" i första vers och städa upp.

Sedan är det ju bara rösten hennes som ska ligga som en torr Jeff Lynne som nu med ett kort delay och upp i volym.

Fast detta är ju klockrent...så det jag skrev nu var bara personlig önskan, jättebra låt, jättebra arr.

Ok, känns så fånigt att gnälla på trummorna när man själv är trummis men jag hör lite Stiffness fast det klär i denna låt så...JAG TAR EN ÖL TILL OCH LYSSNAR OM OCH NJUTER!

Rock on Hazzling Hasse! :lol:

Tack för synpunkter! Kul att du gillar!  ^_^

Ja fladdret kan nog vara lite störande! Men torr röst - no way  :rolleyes:  Däremot nära! Trum-input från trummis är spännande (se annan post). Ville hålla denna loose som tidigare sagts, så att du märker "stiffness" är intressant - du menar osäkert stelt och tveksamt? Kommer att fortsätta mycket på att få till just trummor och slagverk även framöver :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det låter helt ok det här Hasse.

Jag går inte direkt igång på dylik musik men arret/sången/liret/mixen var snyggt,det här kan du det hörs tydligt.

Mike


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Det låter helt ok det här Hasse.

Jag går inte direkt igång på dylik musik men arret/sången/liret/mixen var snyggt,det här kan du det hörs tydligt.

Mike

Tack för lyssning och kommentar, Mike! :)


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Haha! Jag lyssnade, länkade till denna tråden men glömde att skriva nåt. :)

Kalasbra remix med den stora Ride'en från framtiden. Klart mer genomarbetad än den jag gjorde och resultatet låter därefter.

Bugar mig vördnadsfullt!

/Mein
www.soundcloud.com/meter