Kontrollrummet

Rattlesnake - bailing out

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har kört fast med denna, och den känns inte färdig. Någon som har några idéer?
DON'T PANIC


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hm,, lägg på "riktiga" stråkar! Finna massa utrymme för det,, stråkar med en enkel melodi.



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tror att den här kan fastna om man lyssnar på den ett par gånger. Jättefin mix så långt. Det låter ju beatlesesque, men saknar nåt som sticker ut.

Nu är detta en snabblyssning, men jag tycker att det "lugna" partiet ska ta vid efter där föreliggande versionen slutar. Och att du bygger vidare på det partiet, slänger på fler instrument, gärna stråk (och blås?) som LH är inne på. Kanske även övergår till annan följd av ackord, eller inför nåt nytt. Alltså allt detta sker succesivt under nån minut eller så :D (tänker jag mig)

Bara ett förslag.
« Senast ändrad: 11.03.2012, 00:56:10 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Att senarelägga stråkarna alltså, och bygga ut där..? Eller att de återkommer? :unsure:
DON'T PANIC


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Öka tempot en aning!
Vad förvirrad jag blir när ni refererar till LH. På flera båtforum får jag oxå heta så, då jag kallar mig Ljusne-Håkan där...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
återkomst :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Vad är det du saknar? Tycker den låter klar. Bra, lite skönt udda. Stråkpartiet mycket bra och där skulle en förlängning innan du kommer in på grundtemat igen, funka.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker också det låter färdigt.

(Om du skulle vilja göra något helt annat tror jag den skulle funka i ett lite långsammare tempo med riktigt tunga metalgitarrer och elektroniskt komp.)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker det låter helt galet från början till slut. Det stötiga är ett alldeles utmärkt stick men håller inte för en hel låt - det fina som kommer in vid 126 är ju naturligtvis det du ska bygga låten på och kanske inleda med snacket.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker att jag hört den förr. Är det från den där utmaningsskivan kanske?


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 635
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt, som kanske blir lite för "marschig"/stötig för hela låten, som Eddi var inne på....
Kan tänka mig en "plockande" elgitarr som kommer in efter ett tag och ger den mer flyt...
Ev två utpanorerade åt varsitt håll, som spelar samma plock...
Kanske basen skulle spela dubbla tempot ibland för att förstärka och ge variation?
Trummorna skulle kunna innehålla lite marschvirvlar i vissa partier, så man inte fick "stoppen"
hela tiden...om du förstår vad jag menar?
Härlig Beatles-feeling i låten!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Alla: Tack för alla synpunkter. Vet inte riktigt vad jag saknar i låten men den känns ofullständig på något sätt. Nu har jag fått energi och inspiration att komma vidare, tack!  :)

Eddi: Antar du menar 120 s?

Håkan: Tempot tycker jag också blev lite segt, men det ligger riktiga trummor på (Glyn Johns-mickade såklart  ;)) så då blir det till att pitcha. Kan ju funka.

Wernborg: jag har inte lagt upp den på KR innan, bara på min Soundcloudsida. Du kanske har råkat hört den där? Metallguror och elektro - kanske inte riktigt min bakgård. Men tänk om man skulle överraska lite. :D

asti: aargh! Då måste jag ju spela om trummorna, inget fusk-midi här inte ! En till gitarr, ja!
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Cool - riktigt bra låt och stråksticket är perfekt
Jag tror jag förstår vad du menar - det känns som något saknas för att den ska vara komplett.
Kan inte riktigt komma på vad. Kan det vara någon motsång alt något instrument som ligger mot "stöt-kompet" ?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Bra låt :P
Jättesnygg sång här, passar som hand i handsken!

Den första stråken i början låter inte så bra i mina öron, låter midi och en oktav för låg. Nej, fram istället med de stråk du lagt från 160 sek. (jättesnyggt)och  lägg en gitarrmatta så blir alltihop jämnare, mer flöde s a s.

Slutet är riktigt cool :D

Ska följa den här låten.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Absolut kul detta :)  Jag gillar soundet, produktionen och "andan" i låten! Men jag önskar en starkare låt i botten! När du ger dig in i denna "tounge-in-cheek"-genre så får du vara beredd på att "folk" förväntar sig lite mer vändningar (du har gjort det bra i arret, men det behöver hända mer i själva låten)! Behåll versen, men gör refrängen mer annorlunda (harmoni och melodi) och gärna ett stick som bryter av ännu mer!

Ska bli väldigt spännande att se var detta landar!!  :wub:


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Cykeln och Mare, tack för lyssning. Stråket i början är en Mellotronsampling, alltså en sampling av en "usel sampling" som ska låta svajigt och oäkta. Det på slutet är samplade stråkar som skall försöka låta äkta. Kanske dumt att ha båda med i en låt då de på slutet naturligtvis inte låter speciellt äkta om jag inte får till det...

HasseFx, för mig är refrängen det parti som låten börjar med. Skall jag behålla den biten eller det som kommer sedan...? Verserna har två olika varianter, och det är två olika stick också... :unsure:
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Rattle, tänk att man i detta så upplysta århundrade måste förklara det där med mellotron för musiker... 
Att dom inte bara direkt fattar och älskar det?  :wub:

Jag har bara lyssnat 1.5 ggr men tänder inte på låtidén. Soundet är bra men jag är inne lite på det som bl.a. Eddi, Asti och HasseFX och du själv skriver alltså, något mer - men vad?

Jag tänker på att det skulle vara bra om det kom in något stycke som går i dubbel hastighet, där alla, såväl instrumentalister som flera sångare är vilda. Ett stycke som absolut inte är så taktfast som det här. För att sen återkomma till det takfasta "bailing out".

Det är vad som dyker upp i mitt huvud.
« Senast ändrad: 11.03.2012, 16:23:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo det blir lite malande i längden,något som bröt av ordentligt skulle sitta fint och lite mer lyster skulle jag oxo kunna tänka mig.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
HasseFx, för mig är refrängen det parti som låten börjar med. Skall jag behålla den biten eller det som kommer sedan...? Verserna har två olika varianter, och det är två olika stick också... :unsure:

OK, då är jag med :) Bra "catch" i refrängen, men aldeles för lik övriga partier - du mekar med arret på ett kul sätt, men i själva låten händer inget!

Testa att leka med harmonier och melodi i övriga partier och gör "avsnitten" tydliga. När du återkommer med refrängen andra gången, gör gärna något mer med arret så den känns tydligare som ett lyft, alternativt sångstämmor? :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Schysst låt men jag undrar hur många gånger du sjunger Bailing out. Bra ljud och bra mix men som en del är inne på så blir den lite enformig. Den är lite stötig i sitt sätt att framföras - förstår att det är så du vill att den ska vara, men då behövs som sagt ett tema som oxå bryter lite mot det, tycker jag.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Jay Thomas

  • Gäst
Bra låt! :)
Du kör vidare i genre som du behärskar så förbaskat väl, det är guld! :)

Jag funderar på om du skulle kunna ha "strawberry fields" mellotronflöjt som "motinstrument" lite här och där. Skulle nog hjälpa till med utsticket.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra detta skallran men...

Jag är inne på Eddis linje,det här är ju en bra reff - tota ihop versen av det lugna,gärna med stråk,så har du en skön låt.

Grymt bra reff:  "I´m bailing out"..

Mike


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tycker att låten är bra så jag väntar med spänning på
nästa verre.


mvh.
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack för lyssningar och goda råd! Hoppas jag får lite tid att jobba med denna framöver, även om det smärtar en smula att konstatera att jag har råkat sno en del från signaturen till ett känt barnprogram... :o

Kollade med en kollega som har småbarn om hon tyckte melodin lät bekant, och hon kände igen den direkt. Och ingen här har sagt något.  <_<
 :D
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för lyssningar och goda råd! Hoppas jag får lite tid att jobba med denna framöver, även om det smärtar en smula att konstatera att jag har råkat sno en del från signaturen till ett känt barnprogram... :o

Kollade med en kollega som har småbarn om hon tyckte melodin lät bekant, och hon kände igen den direkt. Och ingen här har sagt något.  <_<
 :D

Jag är för stor för sådana barnsligheter.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Alla: Tack för alla synpunkter. Vet inte riktigt vad jag saknar i låten men den känns ofullständig på något sätt. Nu har jag fått energi och inspiration att komma vidare, tack!  :)

Eddi: Antar du menar 120 s?

Håkan: Tempot tycker jag också blev lite segt, men det ligger riktiga trummor på (Glyn Johns-mickade såklart  ;)) så då blir det till att pitcha. Kan ju funka.

Wernborg: jag har inte lagt upp den på KR innan, bara på min Soundcloudsida. Du kanske har råkat hört den där? Metallguror och elektro - kanske inte riktigt min bakgård. Men tänk om man skulle överraska lite. :D

asti: aargh! Då måste jag ju spela om trummorna, inget fusk-midi här inte ! En till gitarr, ja!
Jepp 120 menar jag - och den strofen är ju hur bra som helst att versa på - so I stick with my first impression - och reffa som HM föreslår.
Vore kul att höra om du tog ett sånt nappatag med låten - rösterna är balla också.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack för lyssningar och goda råd! Hoppas jag får lite tid att jobba med denna framöver, även om det smärtar en smula att konstatera att jag har råkat sno en del från signaturen till ett känt barnprogram... :o

Kollade med en kollega som har småbarn om hon tyckte melodin lät bekant, och hon kände igen den direkt. Och ingen här har sagt något.  <_<
 :D

Jag är för stor för sådana barnsligheter.
Inte för det här programmet. Stop-motion när den är som bäst, och underbar humor. :D


DON'T PANIC


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här gillar jag! :) Musik behöver inte vara så förbaskat jämntjock hela tiden... Det är inte lätt att vara "seriöst arbetande" och lekfull samtidigt men jag tror att du "satt" det seriösa nu...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Du vet att jag är i linje med det du pysslar med, likartade referenser. Men blev lite lite sen med kommentarer.
Gillar ackorden, istället för t.ex e-moll så e-dur.
Låten fastnar i skallen - så där är du hemma.
Men alltför upprepande. Var är McCartney-basen? Den ska vandra runt lite för tusan! (fast det är kanske inte meningen - med Pålle alltså?)
Gillar som de andra det lugna partiet - finns nåt att bygga på där. Kanske börja så och sen ta det lugnt med stompet för att släppa in det mot slutet?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst Fåret Shaun är bara för bra :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se