Kontrollrummet

Light Head - Lullaby for Voyager 12

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Titel: Lullaby for Voyager 12
Kompositör: Light Head
År: 2012
Längd: 5.10

Fick en känsla, ville utforska det sista som någonsin händer med en satelit som är påväg bort från vintergatan.

Hur funkar detta?



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Suggestivt.

Känslan man får är denna: "I jymden kan ingen höja dej skjiiiikaa!" (Om man sitter på en Voyager-sond)

[besserwisser-mode on]  FYI: En satellit snurrar runt ett astronomiskt objekt, t ex månen eller gps-satelliter kring jorden. [/besserwisser-mode off]

Skönt sound. Vill du utveckla den, så låt det stegras i intensitet. Melodier är inte nödvändiga, men kanske mer fraser som är intensiva som växlar med partiet av "Lugn".

Gillar detta sound. Sci-fi-filmmusik!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Fint detta! Du skapar en skön stämning! :) Ett och annat "glitch-ljud" stör det ambienta flödet, men det är nog meningen... Kunde vara dubbla längden!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D Har du varit inne på Nasas hemsida och nallat nu igen
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
:D Har du varit inne på Nasas hemsida och nallat nu igen

Hehe,, det var ett jäkligt gott betyg! Men fick uppslaget när jag kollade på en dokumentär om tidig rymdresa.


HasseFX, sant att längden skulle kunna vara det dubbla. Har lite tankar där... vi får se vad som händer.


Dividend,  :blink: Du har ju rätt,, en satellit åker ju runt,, inte rakt fram. Men jag tänkte ungefär så här, efter slutfört uppdrag så skickas Voyager 12 vidare, och har inte längre något uppdrag annat än att fortsätta tills alla bränsleceller är slut.


Har som sagt lite funderingar kring en utveckling.



Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Nu finns det en "fullversion", men lägger inte ut den. Vill du höra? PM'a mig så mailar jag


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt relaxat - är en fullversion annorlunda eller längre än 5 minuter?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Skönt relaxat - är en fullversion annorlunda eller längre än 5 minuter?

För de som lyssnar, ja då är det väldigt annorlunda, men för de som inte bryr sig så mycket om detaljer och "orkar" följa en händelse som varar relativt länge,, så är det "samma". (Fråga min fru...!)

Man kan säga att den i sin fulla längd består av 5 parter, det finns en tanke som sträcker sig från första till sista...

Kan tänka mig att det hade varit grymt effektfullt med en video till.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt relaxat - är en fullversion annorlunda eller längre än 5 minuter?
För de som lyssnar, ja då är det väldigt annorlunda, men för de som inte bryr sig så mycket om detaljer och "orkar" följa en händelse som varar relativt länge,, så är det "samma". (Fråga min fru...!)

Det där känner vi till, då vi sitter och pillar på en eller sju detaljer och vi själva hör att den nya versionen är outstanding, i jämförelse med föregående men andra hör ingen skillnad.

Har en sån på gång också där små detaljer ändras "in absurdum" men det blir ju mycket bättre, det vet jag!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sköna ljud,skulle kunna tänka mig lite mer 'dissonans' här och där..Men visst är det avslappnande som det är nu..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Sköna ljud,skulle kunna tänka mig lite mer 'dissonans' här och där..Men visst är det avslappnande som det är nu..

Försökte undvika dissonans, lite finns i första delen, mer finns i följande. :-)



Jay Thomas

  • Gäst
Detta föll mig absolut på läppen! :)
Du är ju en mäster på Arpeggion, inget undantag i detta fall. :)

De "konstiga" ljuden kändes just sådana i början men sedan tyckte jag att de hörde hemma där på ett bra sätt. :)


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Detta föll mig absolut på läppen! :)
Du är ju en mäster på Arpeggion, inget undantag i detta fall. :)

De "konstiga" ljuden kändes just sådana i början men sedan tyckte jag att de hörde hemma där på ett bra sätt. :)

Kul att du gillade den här JT!

De "konstiga" ljuden,, kände att det var där min inspiration började faktiskt. Sedan lade jag på lite arpar. Själva arpen fick vara förmedlare av förflyttning, sedan är det en blandning av mänsklig teknik och AI...


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Det hände en lite oväntad sak,, jag blev kontaktad av ett litet produktionsbolag som vill ha med "Lullaby for Voyager 12" på en samlingsplatta. Väldigt smickrande!


Tror att planerade släppet var i mitten av maj.  B)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det hände en lite oväntad sak,, jag blev kontaktad av ett litet produktionsbolag som vill ha med "Lullaby for Voyager 12" på en samlingsplatta. Väldigt smickrande!


Tror att planerade släppet var i mitten av maj.  B)

Kul å grattis :D
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Jay Thomas

  • Gäst
Det hände en lite oväntad sak,, jag blev kontaktad av ett litet produktionsbolag som vill ha med "Lullaby for Voyager 12" på en samlingsplatta. Väldigt smickrande!


Tror att planerade släppet var i mitten av maj.  B)

Grattis! :)

Vad kul!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou LH!
Verkligt imponerande musikavslutning för den bortgående lille satelliten!
Här har du verkligen fångat lyssnaren med dit ljudarr som för en vidare och vidare och... du lyckas hålla intresset uppe med mycket små ändringar från huvudtemat. Man bara väntar på att nån skall komma med hjälp åt "den lille satelliten" som klart hörs begära det stundom.
Otroligt nog lyssnade jag tre ggr innan jag kommenterade och samma intensiva stämning återkom varje gång. Små detaljer som kunde fixas stack ut efter flere lyssningar, saker som t.ex
- plötsilga oförklarade ljud som inte har getts samma utrymme, dvs. reverbs och delays. Dom ljuden lixåm bryter den annars så fina o djupa rymdutrymmes stämninen.
- en liten grej som framkom efter fler lyssningar var den att ljudmässigt ju längre bort satelliten kommer dess mindre hörs dess låga frekvenser och till slut när "den lille" försvinner ut borde ljudbilden vara mycket klen.

Jättebra jobbat eftersom gamlingen från Obbnäs intresserade sig! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............