Kontrollrummet

Håkan Nilsson, "Kärleken kommer, kärleken går". Re-mastrad

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
På den här spelar jag förutom de för mig vanliga instrumenten även elorgel, och basar på orgelns fotbasar, ingen vanlig elbas. Det är en mäktig pjäs, Yamaha Electone B405 med dubbla manualer och fotbasar. Jag kan inte spela orgel alls, som tur var blidde det C-dur, då går det skapligt. Jag spelar vänsterhanden först (med bägge händerna), sen höger med lite melodier. Då får jag en sorts skum stero med om jag vill fast den är en mono orgel, jag spelar in den med mikrofon från högtalaren. Fotbasarna spelar jag med händerna.

Ingenstans i mina produktioner använder jag dator!
« Senast ändrad: 11.03.2012, 23:37:14 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt framfört och proddat. Särskilt gitarrljudet tycker jag alltid du lyckas med. Många vill ha denna låt på bröllop och det kan man förstå av texten. Själv har jag aldrig kommit överens med harmonierna. Knepigt med den där mysko heltonsuppgången av ackorden.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trodde det var Rolf Wikström som gjort denna.  :blink:

Nils Ferlin. Suverän tolkning, möjligtvis är det lite med din sångs fraseringar mot texten, som inte faller i god jord här. Kanske höjt tempo fixar det, den går lite långsamt.

Eller så behöver jag bara ett par lyssningar till.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Torgny Björk har gjort musiken, glömde det. Ferlin skrev väl bara dikter om jag inte har fel.
Harmonierna är fantastiska, inte likt nåt annat jag sett. Fruktansvärt svår att sjunga.

Om ni tycker det är märkliga harmonier i den här skulle ni kolla in "En valsmelodi" (Jag är ganska mager om bena) Den är rejält annorlunda i både ackord och melodi...

Tack för fin kritik!
Jag har spelat en normalstämd akust, och en nedtämd två heltoner. C i basen, telecastern är som vanligt en ton nedstämd. Använder ofta capo när jag vill ha normalstämt. Jag gjorde allt i nu idag, inklusive att jag lärde mig att sjunga den i C i stället för D som jag kört förr. Orgeln var ganska knivig, fotbasarna är lättast att spela. Köpte orgeln på Erikshjälpen för 500 kr, den ser ut som ny, när de byggdes har jag inte en aning om.  :rolleyes:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Om ni tycker det är märkliga harmonier i den här skulle ni kolla in "En valsmelodi" (Jag är ganska mager om bena) Den är rejält annorlunda i både ackord och melodi...


Ja, DEN är fantastisk. Riffet, bara det... Lillebror Söderlundh!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag hittade ackorden till den här "Kärleken kommer" i en av de här tjockare svenska visböckerna. Om man spelar den i E blir andra ackordet Fiss dur. Det kändes väldigt märkligt att spela så och att få det att stämma ini huvet. I andra böcker sätter man H7 (B7) som andra ackord, och det går det med, det stämmer med melodin och är liksom enklare, men då försvinner en stor del i det speciella med låten. Jag brukade alltid sjunga den här låten två ggr varje dag när jag for runt och sjöng på servicehusen...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Långsamt tempo... Jag satt som vanligt en bra stund och testade olika tempon, både snabbare o långsammare. Dt här 105 bpm tror jag. Det passar mitt sätt att sjunga bäst. Går det fortare hinner jag inte tänka riktigt på innebörden i varje ord. Det ska vara som att tyst ini huvet läsa orginaldikten av Ferlin på ett papper. När man enbart ser orden och tyst läser dem blir en sån här dikt mkt bättre än nån kan läsa eller sjunga den...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det här är ju en fantastiskt fin visa.
Torgny har verkligen lyckats fånga textens stämning.
Bra tolkning av dig. Gillar särskilt din elgitarr och munspelet!

Kul med en visgubbe till!
Vi borde bilda FTF (FritidsTrubadurernas förening) som en plantskola för YTF  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag hittade ackorden till den här "Kärleken kommer" i en av de här tjockare svenska visböckerna. Om man spelar den i E blir andra ackordet Fiss dur. Det kändes väldigt märkligt att spela så och att få det att stämma ini huvet. I andra böcker sätter man H7 (B7) som andra ackord, och det går det med, det stämmer med melodin och är liksom enklare, men då försvinner en stor del i det speciella med låten. Jag brukade alltid sjunga den här låten två ggr varje dag när jag for runt och sjöng på servicehusen...

Tror det är samma ackordanalys i min sönderbläddrade "60 visor från sextiotalet". Hittar den inte i brådrasket...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag hittade ackorden till den här "Kärleken kommer" i en av de här tjockare svenska visböckerna. Om man spelar den i E blir andra ackordet Fiss dur. Det kändes väldigt märkligt att spela så och att få det att stämma ini huvet. I andra böcker sätter man H7 (B7) som andra ackord, och det går det med, det stämmer med melodin och är liksom enklare, men då försvinner en stor del i det speciella med låten. Jag brukade alltid sjunga den här låten två ggr varje dag när jag for runt och sjöng på servicehusen...

Tror det är samma ackordanalys i min sönderbläddrade "60 visor från sextiotalet". Hittar den inte i brådrasket...

Jodå, det stämmer. Jag hittar min. :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det låter bra om allt. Det riktigt roliga är ju hur du beskriver hur orgeln spelas - jag kan se framför mig hur du lirar upp den här på ett bröllop sprattlande över pianostolen tryckandes på tangenter och fotpaneler samtidigt som du lirar gitarr munspelar och sjunger. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tackar för de fina orden från er alla. Det värmer enormt, nu på vintern lever jag nästan bara för det här. Senaste dagarna har jag nog varit i studion 14 timmar varje dag. I dag har jag spelat om basen för tredje gången till 13 låtar, snart kan jag spela basen till alla låtarna i sömnen.

Nu har jag som vanligt gjort om mixen på den här låten direkt, gjorde det i morse med vilade öron. Så här ungf har jag gjort ändringarna:

Ak gitarrerna var från början boostade vid 1000 hz, flyttade upp den puckeln till 6 khz i stället, nöjde mig med 1 db, skar 2 db vid 350 hz o boostade 2 db vid 150 hz. Drog även isär dem lite, och fick även med en el-kompgitarr till vänster lite i ljudbilden. Nu hörs lite av utklingningarna i breaken bättre. Så små boostar/cuttar gör ganska stor skillnad ändå.

Orgeln, som är spelad två ggr, ska föreställa vänster resp högerhandsspel, drog jag i sär mer kl nio resp tre. Låter ganska mycket riktig orgel nu. Fast en riktig B3 är väl inte i stereo, men ändå, man tar vad man haver... Hällde på lite mer smörigt reverb på den också.

Bytte plats på sologitarr o munspel och drog ihop dem lite grann det är mest i solversen där de direkt avlöser varann man tänker på panoreringen, det blev bättre med gitarren tv samtidigt som orgeln spelar en förenklad melodi th. På outrot flyttade jag över munspelet till vänster så det jobbar i stereo mot orgelns högra del som spelar samma melodi.

Sänkt sången och skurit lite topp på den. Komprimerat lite till.

I mastringen har jag satt multibandskompressorn så den jobbar ännu mindre, ratio 1,25:1, något mer i midden där den den ganska starka sången ligger.

Tycker allt hörs bättre och bredare nu, ev inte sången då, men den slog igenom lite för mycket och vasst från början.

Första mixen
http://soundcloud.co...er-k-rleken-g-r
Remix:
http://soundcloud.co...k-rleken-kommer
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu har jag remastrat stereospåret, nu får den vara så här. Tycker det blev riktigt bra nu.  :P
http://soundcloud.com/user7908154/k-rleken-kommer-remaster

Heter dikten "I folkviseton" ??? Eller var det hela diktsamlingen?

   
I FOLKVISETON

Kärleken kommer och kärleken går,
ingen kan tyda dess lagar.
Men dej vill jag följa i vinter och vår
och alla min levnads dagar.
Mitt hjärta är ditt,
ditt hjärta är mitt
och aldrig jag lämnar det åter.
Min lycka är din,
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.

Kärleken är så förunderligt stark,
kuvas av intet i världen.
Rosor slår ut ur den hårdaste mark
som sol över mörka gärden.
Mitt hjärta är ditt,
ditt hjärta är mitt
och aldrig jag lämnar det åter.
Min lycka är din,
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mmm..

Fint det här Håkan,det låter bra och jag har inget att tillägga.

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Mmm..

Fint det här Håkan,det låter bra och jag har inget att tillägga.

Mike

Tack Mike!
i dag fick jag min senaste "studiopryl" en 22" marschbastrumma, en sån som man har på och dunkar på med en sorts klubbor! Dra åt helvete vad grymt. Äntligen kommer jag att kunna få till riktiga bastrumsljud! Äkta dunkanden, slag för slag. Ska jag micka den sida jag slår på eller den andra? Med de sargfästen och två kaggemickar jag har kan jag iofs micka bägge sidorna och hoppa runt i rummet när jag hamnar i extas!  :lol:
Jag ska genast ge mig på de ösigare låtarna på vis-cdn. "Här är den sköna sommar" har jag ett grymt ösigt arr på.

EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE EEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA AAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOO!!!!!!!!!!!!!!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin tolkning av en vacker visa! Fin, nära sång. Kanske att du kunde sjungit lite
mer "fritt" vad gäller fraseringen och inte så taktfast...?
/Asti t.f. frihetskämpe
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fin tolkning av en vacker visa! Fin, nära sång. Kanske att du kunde sjungit lite
mer "fritt" vad gäller fraseringen och inte så taktfast...?
/Asti t.f. frihetskämpe
Tackar, tackar.
När det gäller såna här låtar är jag torsk på att sjunga strikt eller vad man kallar det, att absolut inte "waila", och att inte förändra rösten. Så sjöng man förr i tiden, det är det jag gillar bäst. Det är inte enkelt att sjunga så här. Mina egna låtar gör jag väl mer wailingar på....  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin tolkning av en vacker visa! Fin, nära sång. Kanske att du kunde sjungit lite
mer "fritt" vad gäller fraseringen och inte så taktfast...?
/Asti t.f. frihetskämpe
Tackar, tackar.
När det gäller såna här låtar är jag torsk på att sjunga strikt eller vad man kallar det, att absolut inte "waila", och att inte förändra rösten. Så sjöng man förr i tiden, det är det jag gillar bäst. Det är inte enkelt att sjunga så här. Mina egna låtar gör jag väl mer wailingar på....  B)
Nej, jag menade absolut inte waila eller förändra rösten!  :)
Min fundering gällde enbart fraseringen eller betoningen när du sjunger.
Att inte lägga betoningarna hela tiden på fasta taktslag, utan då och då "dra ut" på en fras,
att göra pauser på olika ställen för att få mer variation. Är inte säker på att det skulle förbättra,
men det var en idé jag fick när jag lyssnade....
/Asti t.f. pausfågel
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fin tolkning av en vacker visa! Fin, nära sång. Kanske att du kunde sjungit lite
mer "fritt" vad gäller fraseringen och inte så taktfast...?
/Asti t.f. frihetskämpe
Tackar, tackar.
När det gäller såna här låtar är jag torsk på att sjunga strikt eller vad man kallar det, att absolut inte "waila", och att inte förändra rösten. Så sjöng man förr i tiden, det är det jag gillar bäst. Det är inte enkelt att sjunga så här. Mina egna låtar gör jag väl mer wailingar på....  B)
Nej, jag menade absolut inte waila eller förändra rösten!  :)
Min fundering gällde enbart fraseringen eller betoningen när du sjunger.
Att inte lägga betoningarna hela tiden på fasta taktslag, utan då och då "dra ut" på en fras,
att göra pauser på olika ställen för att få mer variation. Är inte säker på att det skulle förbättra,
men det var en idé jag fick när jag lyssnade....
/Asti t.f. pausfågel
Jag har sjungit på lite andra sätt, men då tycker jag det blivit lite kalkon. Men det bästa med egna studiogrejer är ju att man kan göra om det hundra ggr om man vill. När jag fått till alla andra ljud som jag vill brukar jag börja om på sångspåren och se om jag kan få till det lite bättre. Tyvärr har man ju begränsingar i förmågan och skulle vilja sjunga annorlunda, fast man inte kan. Den här låten tror jag aldrig jag hört med nån annan än mig själv, det är frun som lärt mig den. Finns det nån känd bra version att inspireras av kanske?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har härjat om den här med bla ny sång o mix. Passade på att bla a använda ett av Lexiconets reverb, "Small Churh". Passar bra tänkte jag, denna låt brukar de visst sjunga på en del bröllop.
Notera att det är orgelfotbasar och ingen elbas. Inspelat med mick från orgelns högtalare. Jag låg på golvet och spelade fotbasarna med händerna.   ^_^  Höger o vänster hand upptill på orgeln spelade jag i två omgångar, därför har jag kunnat panorera det till stereo fast orgeln är så mono den kan bli..

http://soundcloud.com/user7908154/k-rleken-kommer-k-rleken-g-r
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I den nyaste länken tycker jag du gör fraseringen bättre än många andra!

Per Sörman är en som jag tycker är bra på frasering och betoning, då han framför visor. Han är en av få som verkligen fått mig att lyssna på texten, då jag sett honom live. Kanske inte det bästa länkexemplet men så här gör han.



Är det nån som ser något annorlunda eller bekant i mitt inlägg, i det videoklippet på youtube?
« Senast ändrad: 18.10.2012, 16:17:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena

Jag blev tvungen att lyssna en sväng på det nya..Drog på smilbanden då jag "såg" dig ligga på golvet och spela basen på orgeln  :) Det tyckte jag var kul,sen låter det bra också så det var en angenäm lyssning.

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
I den nyaste länken tycker jag du gör fraseringen bättre än många andra!

Per Sörman är en som jag tycker är bra på frasering och betoning, då han framför visor. Han är en av få som verkligen fått mig att lyssna på texten, då jag sett honom live. Kanske inte det bästa länkexemplet men så här gör han.


Tack för det. Jag har tagit nästan som en livsuppgift att lära mig att sjunga såna här visor åtminstone hjälpligt. Inte lätt med min rossliga rocknrollröst. Vore kul att nån gång få sjunga den på ett bröllop. Jag har spelat på några såna, men det var innan jag gav mig på den här visan.

Per Sörman visar ju hur viktigt det är att ha ett flytande metronomlöst berättartempo till vissa visor. Och den Taubevisan hade jag nog aldrig hört förr, mysigt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tjena

Jag blev tvungen att lyssna en sväng på det nya..Drog på smilbanden då jag "såg" dig ligga på golvet och spela basen på orgeln  :) Det tyckte jag var kul,sen låter det bra också så det var en angenäm lyssning.

Mike
Såg några legendariska Hammondspelare på youtube, från en TV-show, en av de äldre lirarna gjorde lika, han kastade sig på golvet och gjorde ett handspelat bassolo på pedalerna, maffigt...

I den här mixen tonade jag ner elgitarren och akusten till förmån för orgeln, blir lite mer "kyrkstil" då. Har gjort även en ny backing track med mest orgel på...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)