Kontrollrummet

Cykeln - Kapten Rollas sista färd

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Kapten Rollas sista färd
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD: 4.40
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2012-03-07, 18.30
FORMAT: mp3


Victor Wladimir Rolla, född den 17 juni 1870 i Vitsebsk, Vitryssland, död 29 maj 1890 vid Ålön norr om Ljusterö. Han hade låtit naturalisera sig som rysk undersåte i Reva, där han som akrobat varit elev hos en luftseglare, Charles Leroux. Han var varietéartist och ballongflygare och uppträdde under artistnamnet Kapten Rolla. Nu är han nitton år och faran är något som Rolla älskar och riktigt njuter av. Rolla gör en del uppvisningar, först stiger han upp med sin luftballong till 3000 meters höjd och sedan kastar han sig ut för att dyka mot marken och så fälla ut sin fallskärm. Hans uppvisningar samlade stora folkmassor på Söders berg. Men en gång råkade fallskärmen falla ut och Rolla for på sin sista resa. Här är den sanna historien om

Kapten Rollas sista färd
Stefan Olsson

I blå uniform och i sjömansmössa
i randiga byxor och bruna skor
Där stod Kapten Rolla beredd till att lyfta
mot himlar och höjder där äran bor

En djärv auronat, en farornas man
med sydländska drag och kålsvart hår
En damers gunstling, ej nitton år fyllda
han hoppar med fallskärm och hjärtan de slår

Kapten Rolla din sista färd
i en luftballong, över kobbar och skär
Inte tänkte du att du alldeles strax
i din luftseglarkostym skulle ställas ut i vax

Han svinga´ sig upp i sin svävande farkost
och ropade: ”Nu kan ni släppa mig fri”
Men allt kom i svajning och ut föll hans fallskärm
den föll ner mot marken och folkhopens skri

Ballongen steg upp från söders höjder
med svindlande fart mot himlen upp
I nordlig riktning in bland molnen
”Nu syns han ej längre, nu finns inget hopp”

Kapten Rolla din sista färd
i en luftballong, över kobbar och skär
Inte tänkte du att du alldeles strax
i din luftseglarkostym skulle ställas ut i vax

Med ångbåt man for för att söka sin hjälte
Man frågade runt, ångvisslan ljöd
Det var nån´ som sett något flyta vid Alnö
Två brev i hans fickor – det var Rolla - han var död

Snart vår kapten i vax gick att åse
och också den fallskärm som ramlade ut
I allmänt intresse, mot smärre avgift
hans död blev till bröd – Tänk hur man gjorde -  förut!

Kapten Rolla din sista färd
i en luftballong, över kobbar och skär
Inte tänkte du att du alldeles strax
i din luftseglarkostym skulle ställas ut i vax

----

Ursprungligen skrev jag texten för Gränslandet, men Freddy är så upptagen så jag ville inte besvära honom med ytterligare en text, utan gjorde en egen melodi

Jo, ska det vara några fler instrument på den här?
« Senast ändrad: 08.03.2012, 11:00:38 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Biken cyklar på :)

Visornas mästare har gjort det igen.Något plågad sång pga..tonart men som helhet funkar det kalas.Det här skall man avnjuta på ett litet kafe,eller en visafton.
Låten funkar fint med en gura.Som en enmans grej,skulle det vara coolt om du drog lite i ett munspel mellan varven.Det behöver ju inte vara så avancerat lir,bara lite dragningar på grundackordet kanske mellan varannan vers eller nåt - en framtida publik typ jag skulle digga det :)
Om du tänker orkester/band,ståbas,vispar,piano,stråk etc.. - kan det nog bli lite bröligt.Som enmans orkester funkar en gura hur bra som helst.Det är din röst som fascinerar mig och trollbinder samt håller mig kvar som lyssnare.

Denna Kapten Rolla har alltså funnits och omkommit i en luftballongsfärd - men du har skrivit texten själv va?
Jag kan också tänka mig texten som en metafor för ett leverne i högmod,lite Bellman stuk sådär..

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter som en trevlig visa, men rösten är väldigt vass i mixen...åtminstone i mina hörlurar. Rösten håller inte riktigt på några ställen.

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Biken cyklar på :)

Visornas mästare har gjort det igen.Något plågad sång pga..tonart men som helhet funkar det kalas.Det här skall man avnjuta på ett litet kafe,eller en visafton.
Låten funkar fint med en gura.Som en enmans grej,skulle det vara coolt om du drog lite i ett munspel mellan varven.Det behöver ju inte vara så avancerat lir,bara lite dragningar på grundackordet kanske mellan varannan vers eller nåt - en framtida publik typ jag skulle digga det :)
Om du tänker orkester/band,ståbas,vispar,piano,stråk etc.. - kan det nog bli lite bröligt.Som enmans orkester funkar en gura hur bra som helst.Det är din röst som fascinerar mig och trollbinder samt håller mig kvar som lyssnare.

Denna Kapten Rolla har alltså funnits och omkommit i en luftballongsfärd - men du har skrivit texten själv va?
Jag kan också tänka mig texten som en metafor för ett leverne i högmod,lite Bellman stuk sådär..

Mike

Ojoj det var fina ord det Mike - Tack så mycket!
Tänkte själv att ett munspel  skulle fungera på denna - så om du skulle kunna tänka dig att ge dig på den så vore jag glad!
När det gäller andra instrument tänker jag typ bastuba, positiv, dragspel (musett) - lite skillingtryckkänsla
Angående ansträngd röst så har jag provat några olika tonarter och gått ner i stället för upp i det ansträngda partiet, men jag har svårt att få till det riktigt. Melodin spänner över ett ganska brett register
Yepp Kapten Rolla har funnits och allt är sant. Text och musik har jag skrivit.
Bra analys. Det är också en liten ironi på slutet - att man förr tjänade pengar på tragiska historier och död

Stefan
« Senast ändrad: 08.03.2012, 09:34:33 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Låter som en trevlig visa, men rösten är väldigt vass i mixen...åtminstone i mina hörlurar. Rösten håller inte riktigt på några ställen.

Ha de
Gurano
OK - jag tror jag har problem med att få en bra balans med diskant-mellanreg och bas. Ofta blir det vasst säger många.
Kan vara så att min hörselnedsättning gör att jag inte kan balansera på ett bra sätt.
När jag lyssnar på monitorer och lurar hemma så låter det ok. Även nu på jobbet i datorns små talare låter det ok för mina öron.
Jag har nog ett problem här.
Nej rösten spricker lite för mycket på uppgången - har inte fått till det där - kanske ligger melodin över ett för brett register för mej?
Men jag har inte provat alla tonarter än. :D
Tack!
« Senast ändrad: 08.03.2012, 09:41:55 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Du är väldigt duktig på att skriva sådana här berättande texter!
Din sång har alltid fin inlevelse och bra artikulation, vilket hela tiden engagerar.
I avsnittet "...med sydländska drag och kålsvart hår" ligger melodin lite för högt,
så du borde nog sänka tonarten ett par steg...
Kanske skulle det funka med en ståbas och ev lite dragspel som ytterligare komp,
men risken är att man "överarrangerar" och då tappar intensiteten och närvaron i sången.
Bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
En bra historia och en bra visa. Tror nog dina egna idéer om ståbas och dragspel skulle förgylla denna. Ställer mig dock tveksam till munspel, men blir gärna överbevisad. Jag gillar att rösten spricker och tycker inte tonarten ska sänkas. Det låter skört och innerligt, det gillar jag.

Micke


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du har en väldigt skön röst - eller så är det tvärtom, att du inte har en len och skön röst, utan en röst som jag går igång på. Pratade nyss med Matteman i telefonen om det här med röster. Oftast uppskattar jag en röst som sticker ut, som inte låter så där bra som dom andra. Näej, jag gillar då rösten är raspig och inte hittar alla toner perfekt - en röst med personlighet som går igenom, som sticker ut från konformiteten. Och sån kvalité har din röst.

Här är det dessutom en "kul" story, som du kanske är den första att berätta i denna vis-form?
« Senast ändrad: 08.03.2012, 22:03:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Du är en riktig storyteller. Underbart att höra hur du förvaltar ett visarv i direkt nedstigande led från Taube och Bellman!
Jag gillar också när musiken är en plattform för texten. Trollbunden av Rollas öde strunar jag i diskant och mellanregister.
Suveränt skrivet och framfört!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Du är väldigt duktig på att skriva sådana här berättande texter!
Din sång har alltid fin inlevelse och bra artikulation, vilket hela tiden engagerar.
I avsnittet "...med sydländska drag och kålsvart hår" ligger melodin lite för högt,
så du borde nog sänka tonarten ett par steg...
Kanske skulle det funka med en ståbas och ev lite dragspel som ytterligare komp,
men risken är att man "överarrangerar" och då tappar intensiteten och närvaron i sången.
Bra!
/Asti
Tack för det!
Ja, jag vet inte om jag klarar att sjunga det utan att spricka eller komma för lågt i någon tonart - melodin spänner över ca 1,5 oktav
Ståbas, dragspel - ja dragspel har jag provat lite - får se. vill inte överarrangera
Tack igen!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Biken cyklar på :)

Visornas mästare har gjort det igen.Något plågad sång pga..tonart men som helhet funkar det kalas.Det här skall man avnjuta på ett litet kafe,eller en visafton.
Låten funkar fint med en gura.Som en enmans grej,skulle det vara coolt om du drog lite i ett munspel mellan varven.Det behöver ju inte vara så avancerat lir,bara lite dragningar på grundackordet kanske mellan varannan vers eller nåt - en framtida publik typ jag skulle digga det :)
Om du tänker orkester/band,ståbas,vispar,piano,stråk etc.. - kan det nog bli lite bröligt.Som enmans orkester funkar en gura hur bra som helst.Det är din röst som fascinerar mig och trollbinder samt håller mig kvar som lyssnare.

Denna Kapten Rolla har alltså funnits och omkommit i en luftballongsfärd - men du har skrivit texten själv va?
Jag kan också tänka mig texten som en metafor för ett leverne i högmod,lite Bellman stuk sådär..

Mike

Ojoj det var fina ord det Mike - Tack så mycket!
Tänkte själv att ett munspel  skulle fungera på denna - så om du skulle kunna tänka dig att ge dig på den så vore jag glad!
När det gäller andra instrument tänker jag typ bastuba, positiv, dragspel (musett) - lite skillingtryckkänsla
Angående ansträngd röst så har jag provat några olika tonarter och gått ner i stället för upp i det ansträngda partiet, men jag har svårt att få till det riktigt. Melodin spänner över ett ganska brett register
Yepp Kapten Rolla har funnits och allt är sant. Text och musik har jag skrivit.
Bra analys. Det är också en liten ironi på slutet - att man förr tjänade pengar på tragiska historier och död

Stefan

Du missförstod mig lite där Stefan.Jag tänker inte spela på denna.Jag menade att när du uppträder med denna låt ensam med gura,lira på ett munspel några långa dragningar på grundackordet.Som krydda och avbrott från sången mellan verserna,tänkte jag.Jag har ju hört dig på munspel och vet att du fixar det.
Kompalternativet som du funderar på låter grymt fräckt..Har du tillgång till de instrumenten så skulle det vara kul att höra hur det låter..

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Du är en historieberättare av rang du..
Man lyssnar från första till sista ordet...
Glömmer först bort musiken,men om man sansar sig lite och lyssnar,så kanske att det är en aningens burkigt ljud??
En petitess,för detta är bra... B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Kul! Kapten Rolla har jeg aldri hört om. Da lärde jeg mig nogåt i dag också :rolleyes:
Bra tekst, som alltid, Stefan. Jeg liker at stemmen spricker i det höga partiet. Tror inte den här låten ska låta polerat och "perfekt". Heller inte många instrument, et lite dragspel med slitet ljud blir bra! Ser for mig två trubadurer på marknaden!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
En bra historia och en bra visa. Tror nog dina egna idéer om ståbas och dragspel skulle förgylla denna. Ställer mig dock tveksam till munspel, men blir gärna överbevisad. Jag gillar att rösten spricker och tycker inte tonarten ska sänkas. Det låter skört och innerligt, det gillar jag.

Micke
Tack Micke!
Får se om jag provar lite dragspel ...
OK då kanske jag behåller denna tonarten - kan ju prova att sjunga en gång till så kanske det blir lite bättre resultat.
Skört och innerligt - det låter bra det - Tack igen!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Du har en väldigt skön röst - eller så är det tvärtom, att du inte har en len och skön röst, utan en röst som jag går igång på. Pratade nyss med Matteman i telefonen om det här med röster. Oftast uppskattar jag en röst som sticker ut, som inte låter så där bra som dom andra. Näej, jag gillar då rösten är raspig och inte hittar alla toner perfekt - en röst med personlighet som går igenom, som sticker ut från konformiteten. Och sån kvalité har din röst.

Här är det dessutom en "kul" story, som du kanske är den första att berätta i denna vis-form?
Ojojoj - det blir ett stort TACK för det!
Jag har ju dock inte gjort något för att få den dit - den har jag bara fått på köpet.
Jag vet inte om det finns någon annan - det kan ju ha skrivits en del när det begav sig - det var en stor händelse.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Du är en riktig storyteller. Underbart att höra hur du förvaltar ett visarv i direkt nedstigande led från Taube och Bellman!
Jag gillar också när musiken är en plattform för texten. Trollbunden av Rollas öde strunar jag i diskant och mellanregister.
Suveränt skrivet och framfört!
Bellman och Taube - jo jag tackar jag!
Tack så hemskt mycket för de fina orden!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Först tänkte jag att det här är så bra med bara en gitarr. Och sången gör det så hela levande att man vill fortsätta lyssna. Men så i versen "Med ångbåt man for" kände jag ändå att det vore trevligt med ett nytillskott, vad vet jag inte - varför inte munspel som drar långa toner lite som ett dragspel?
Jag tycker inspelningen låter jättebra. Nästan som på skiva.
Är ense med MaxB och Sidmunds vad gäller sången.
Oerhört kul att du är på gång igen!


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Fy fabian! Va bra! Du er låtskriver av rang. Jeg er enig i at den siste svängen blir litt for høy. Men det er bare to eller toner som er for høye. Kanskje det finnes et annet melodivalg akkurat der, eller kanskje flytte det hele ned et par snepp. Eller kanskje ta inn en damestemme på overharmonistemme! Tror det ville blitt fint med trekkspill/munnspill type lyder i denne. Jeg ville forsøkt musette først :)  Og kanskje tilogmed litt mandolin i de mest dramatiske øyeblikkene. Fint gitarspill også, det må nevnes!  :) 

Kommer til å holde et lite øye med denne!  :)

-Robert


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja några toner är för höga.

Älskar ju sådan här musik, där texten ("storyn") är det centrala. Mycket Taube i det här.

Några mer instrument? Det behövs inte, men jag kan tänka mig en solocellist (syntetisk) på sina håll i den här. Vill du, så ge mig tempo och tonart. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Du missförstod mig lite där Stefan.Jag tänker inte spela på denna.Jag menade att när du uppträder med denna låt ensam med gura,lira på ett munspel några långa dragningar på grundackordet.Som krydda och avbrott från sången mellan verserna,tänkte jag.Jag har ju hört dig på munspel och vet att du fixar det.
Kompalternativet som du funderar på låter grymt fräckt..Har du tillgång till de instrumenten så skulle det vara kul att höra hur det låter..

Mike
You cant blame a man for trying!  :D
Jodå jag ska testa lite munspel alt harmonika
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Du är en historieberättare av rang du..
Man lyssnar från första till sista ordet...
Glömmer först bort musiken,men om man sansar sig lite och lyssnar,så kanske att det är en aningens burkigt ljud??
En petitess,för detta är bra... B)
Tack det var riktigt roligt att höra!
Burkigt, hmm ja det är något med ljudet som inte är precis som jag vill - ska se om jag kan göra något.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kul! Kapten Rolla har jeg aldri hört om. Da lärde jeg mig nogåt i dag också :rolleyes:
Bra tekst, som alltid, Stefan. Jeg liker at stemmen spricker i det höga partiet. Tror inte den här låten ska låta polerat och "perfekt". Heller inte många instrument, et lite dragspel med slitet ljud blir bra! Ser for mig två trubadurer på marknaden!
Tack Sigmund, det var kul att höra att det gillas i broderlandet i väst!
Nej, jag vill nog ha det lite opolerat - men förstås inte så att det låter illa
Ja, dragspel, munspel och harmonika ska prövas
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Först tänkte jag att det här är så bra med bara en gitarr. Och sången gör det så hela levande att man vill fortsätta lyssna. Men så i versen "Med ångbåt man for" kände jag ändå att det vore trevligt med ett nytillskott, vad vet jag inte - varför inte munspel som drar långa toner lite som ett dragspel?
Jag tycker inspelningen låter jättebra. Nästan som på skiva.
Är ense med MaxB och Sidmunds vad gäller sången.
Oerhört kul att du är på gång igen!

Tack för det! Det var väldigt fina ord det!
Ja, något mer instrument kan nog tillföra en del.
Vad kul att inspelningen låter bra - "Nästan som på skiva"  :wub:
Och tack för det sista också!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Fin text om ett intressant öde. Man kan ju också tänka att du medvetet spricker lite på höjden för att illustrera hur Kapten Rolla inte heller klarade höjden så bra utan sin fallskärm... ;)

Jag vet att det hör till skillingtryckstraditionen, men vill egentligen inte redan i första refrängen få reda på hur det går... Kanske om man bytte ut "sista färd" mot något annat så skulle man hållas i ovisshet något längre?

Och så måste jag ju bara älska en låt där min hemort Alnö finns med på ett hörn!
(Hoppsan, det där vart väldigt glatt  :o... det var ju tråkigt för Rolla att komma till Alnö på det sättet förstås... :()
« Senast ändrad: 13.03.2012, 16:56:21 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fy fabian! Va bra! Du er låtskriver av rang. Jeg er enig i at den siste svängen blir litt for høy. Men det er bare to eller toner som er for høye. Kanskje det finnes et annet melodivalg akkurat der, eller kanskje flytte det hele ned et par snepp. Eller kanskje ta inn en damestemme på overharmonistemme! Tror det ville blitt fint med trekkspill/munnspill type lyder i denne. Jeg ville forsøkt musette først :)  Og kanskje tilogmed litt mandolin i de mest dramatiske øyeblikkene. Fint gitarspill også, det må nevnes!  :) 

Kommer til å holde et lite øye med denne!  :)

-Robert
Tack för de fina orden! Känns bra efter en tung arbetsvecka!
Jag har provat lite olika tonarter men jag tror melodin sveper över ett för brett register vad jag än väljer. Tror att det får vara så att det brister lite i det allra hösta.
När jagfår tid ska jag pröva dragspel, munspel och ev bas.
Mandolin ska jag inte ge mig på - jag känner en gutt som skulle skratta på sig om jag gjorde ett försök!  :D
Tack igen!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja några toner är för höga.

Älskar ju sådan här musik, där texten ("storyn") är det centrala. Mycket Taube i det här.

Några mer instrument? Det behövs inte, men jag kan tänka mig en solocellist (syntetisk) på sina håll i den här. Vill du, så ge mig tempo och tonart. :)
Tack Divi!
Tonerna är inte för höga - det är bara jag som inte riktigt når dem!  :D
Cello tror jag skulle passa - men det gäller att hitta var och hur - och så kanske det ska vara en riktig en eftersom det är ett typ "skillingtryck"
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fin text om ett intressant öde. Man kan ju också tänka att du medvetet spricker lite på höjden för att illustrera hur Kapten Rolla inte heller klarade höjden så bra utan sin fallskärm... ;)

Jag vet att det hör till skillingtryckstraditionen, men vill egentligen inte redan i första refrängen få reda på hur det går... Kanske om man bytte ut "sista färd" mot något annat så skulle man hållas i ovisshet något längre?

Och så måste jag ju bara älska en låt där min hemort Alnö finns med på ett hörn!
(Hoppsan, det där vart väldigt glatt  :o... det var ju tråkigt för Rolla att komma till Alnö på det sättet förstås... :()
Bra tänkt där tycker jag!  :D
Nä det där med att få reda på hur det går redan i början tänkte jag på när jag skrev den men det fick bli som det blev - hittade inget bra sätt att lösa det på.
Jaså, du är från Alnö. Du kan väl framföra den när ni har någon sommarfest - eller så bjuder du ner mig så kommer jag som gäst!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten