Kontrollrummet

Cykeln - Den första Tofsvipan! (v3)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Den första Tofsvipan!
ARTIST/GRUPP: Cykeln
GENRE: Vårbit
LÅTLÄNGD: 2,05
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Ja det skulle vara jag då
INSPELNINGSÅR: 2012-03-04, 17.00
FORMAT: mp3

Att vila öronen till
Trilian och GPO

Version 2, 2012-03-05
v3, 2012-03-06
« Senast ändrad: 06.03.2012, 18:47:36 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Kan nog bli vilsamt men nu tycker jag att basens anslag är för hårt rakt igenom. Emellanåt är det lite för basiga toner i mina hörlurar, vilket gör att man/jag måste skruva ner volymen onödigt mycket. Skulle vara trevligt/bra om basen spelade små finurliga danser runt flöjten istället för att spela samma grundtoner som densamma...så tänker jag :)

/Gurano
« Senast ändrad: 04.03.2012, 18:47:30 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hej
Kan nog bli vilsamt men nu tycker jag att basens anslag är för hårt rakt igenom. Emellanåt är det lite för basiga toner i mina hölurar, vilket gör att man/jag måste skuva ner volymen onödigt mycket. Skulle vara trevligt/bra om basen spelade små finurliga danser runt flöjten istället för att spela samma grundtoner som densamma...så tänker jag :)

/Gurano
Du har nog rätt!
Melodin dök upp när jag spelade bas till en annan låt
Spelade in den och la på en flöjt
så det är mer som en pausgrej
Det var bara att jag gillade melodin och att spela dubbla toner på basen
Tack!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar vårvise-stuket, vilsamt, men flöjten låter som en avhuggen synth.

Kanske dämpa basen något.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gillar vårvise-stuket, vilsamt, men flöjten låter som en avhuggen synth.

Kanske dämpa basen något.
Det är kanske inte så konstigt - det är ju en synth - dock ej avhuggen  :D
Jag vill också ha fina instrumentljud, jag vill, jag vill!
Yes dämpa basen var det
Tack för lyssning!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 635
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sköna, vilsamma tongångar, men jag hade nog föredragit ett piano eller möjligen stråkar i stället för syntflöjten!
/Asti t.f. föredragshållare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Sköna, vilsamma tongångar, men jag hade nog föredragit ett piano eller möjligen stråkar i stället för syntflöjten!
/Asti t.f. föredragshållare
Kul, jag tyckte också att det var lite vårsamt villika gångar.
Jag är ju synthallergiker så jag är bekymrad - jag tycker nämligen inte att det låter så syntigt om den flöjten
men jag tror ju på er förstås så något fel har jag nog på öronen.
Provade piano först faktiskt men dessvärre har jag bara synthpiano (förutom det riktiga då, men det vill jag inte bära ner)
och jag kan säga att det lät inte bra (heller)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 635
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sköna, vilsamma tongångar, men jag hade nog föredragit ett piano eller möjligen stråkar i stället för syntflöjten!
/Asti t.f. föredragshållare
Kul, jag tyckte också att det var lite vårsamt villika gångar.
Jag är ju synthallergiker så jag är bekymrad - jag tycker nämligen inte att det låter så syntigt om den flöjten
men jag tror ju på er förstås så något fel har jag nog på öronen.
Provade piano först faktiskt men dessvärre har jag bara synthpiano (förutom det riktiga då, men det vill jag inte bära ner)
och jag kan säga att det lät inte bra (heller)

Du har ingen riktig flöjt som är lätt att bära?  :)
/Asti t.f. flyttkarl
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har enklare att "köpa" synthflöjten än basen som ju är rätt så drivande tror det räcker med att EQ:a lite så blir det mer vilsamt - i övrigt så är det en skön vårlik visa.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Vackert stycke  :wub: men gärna annat "kompinstrument", kanske ett softare basljud?  Flöjten låter mellotron - kan fungera utmärkt i sammanhanget :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Sköna, vilsamma tongångar, men jag hade nog föredragit ett piano eller möjligen stråkar i stället för syntflöjten!
/Asti t.f. föredragshållare
Kul, jag tyckte också att det var lite vårsamt villika gångar.
Jag är ju synthallergiker så jag är bekymrad - jag tycker nämligen inte att det låter så syntigt om den flöjten
men jag tror ju på er förstås så något fel har jag nog på öronen.
Provade piano först faktiskt men dessvärre har jag bara synthpiano (förutom det riktiga då, men det vill jag inte bära ner)
och jag kan säga att det lät inte bra (heller)

Du har ingen riktig flöjt som är lätt att bära?  :)
/Asti t.f. flyttkarl
Jo, jag har en på mej men den använder jag till annat   B)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vackert stycke  :wub: men gärna annat "kompinstrument", kanske ett softare basljud?  Flöjten låter mellotron - kan fungera utmärkt i sammanhanget :)
Tack för det!
Mellotron! - Maxen var är du! - kanske du kan göra nånting åt det?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag har enklare att "köpa" synthflöjten än basen som ju är rätt så drivande tror det räcker med att EQ:a lite så blir det mer vilsamt - i övrigt så är det en skön vårlik visa.
Tack Eddi!
Nu ligger den häringa som en liten svans (dök liksom upp i högerhanden) i samma projekt som en annan låt som herrn är bekant med
så ska jag ekvalisera och dona får jag nog flytta över den till en egen plats.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Fina melodier. Flöjten bra men basen för hård och kan spela andra längre toner när flöjten kommer in förslagsvis. Sen kommer fältbiologen i mig fram så här års och spanar efter tofsvipan. Men det han det, nörden. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Jay Thomas

  • Gäst
Ovanligt nog måste jag ta fram 55an... Alldeles för midi, inget "sving" alls. Behåll flöjten men basen bör läggas om, kanske tom med ett annat instrument?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har inte läst de andra kommentarerna. Jag tror på det här under en förutsättning, att det inte låter MIDI eller för kvantiserat eller är för lika i volym, vid varje anslag eller ton på ett instrument.

På en del ställen uppfyller något av instrumenten dessa villkor men helheten låten inte så levande som jag önskar att det skulle göra, då det kommer från en riktig flöjt och bas.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har inte läst de andra kommentarerna. Jag tror på det här under en förutsättning, att det inte låter MIDI eller för kvantiserat eller är för lika i volym, vid varje anslag eller ton på ett instrument.

På en del ställen uppfyller något av instrumenten dessa villkor men helheten låten inte så levande som jag önskar att det skulle göra, då det kommer från en riktig flöjt och bas.
Lite kul inlägg det där om man hårddrar det hela. Om det är midiinspelade grejer så ska det låta aukustiskt - om det är aukustiskt så gör man allt för att det ska bli "miditajt" och rätt volym som kan förväxlas med midi - fast dynamiken ska finnas i alla lägen. Det blir lite moment 22 av det hela :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vackert stycke  :wub: men gärna annat "kompinstrument", kanske ett softare basljud?  Flöjten låter mellotron - kan fungera utmärkt i sammanhanget :)
Tack för det!
Lite förändringar kommer.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fina melodier. Flöjten bra men basen för hård och kan spela andra längre toner när flöjten kommer in förslagsvis. Sen kommer fältbiologen i mig fram så här års och spanar efter tofsvipan. Men det han det, nörden. 
Vad bra - det är ju i alla fall melodin som är värt något! Allt annat är mest brös - som WAM sa
Nu blir det en annan bas.
Det var en arbetskamrat som hade sett den igår, så det är en liten hyllning till den tidiga synen
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ovanligt nog måste jag ta fram 55an... Alldeles för midi, inget "sving" alls. Behåll flöjten men basen bör läggas om, kanske tom med ett annat instrument?
Tack för storsågen!  :D
Jag som gillade det både bas och midit
Nu har jag i alla fall gjortomet
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Har inte läst de andra kommentarerna. Jag tror på det här under en förutsättning, att det inte låter MIDI eller för kvantiserat eller är för lika i volym, vid varje anslag eller ton på ett instrument.

På en del ställen uppfyller något av instrumenten dessa villkor men helheten låten inte så levande som jag önskar att det skulle göra, då det kommer från en riktig flöjt och bas.
Tack för lyssning och synpunkter.
Jag har inte köpt någon bas eller flöjt men jag har jobbat lite på det  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ny version i trådhuvud - v2.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter bättre nu. Framförallt är det väl flöjten som låter mer naturligt.

Det är väl egentligen ingen "vanlig" lyssnare som bryr sig om flöjter låter som en synth, eller om en synth låter som en flöjt, det är nog bara vi musikerpersonligheter som får nervösa spasmatiska ryck av det.
Kan nästan tänka mig en barnkör på det här. Vårigt, naivistiskt utan att bli simplistiskt. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det låter bättre nu. Framförallt är det väl flöjten som låter mer naturligt.

Det är väl egentligen ingen "vanlig" lyssnare som bryr sig om flöjter låter som en synth, eller om en synth låter som en flöjt, det är nog bara vi musikerpersonligheter som får nervösa spasmatiska ryck av det.
Kan nästan tänka mig en barnkör på det här. Vårigt, naivistiskt utan att bli simplistiskt. :)
Vad bra - jag hade hoppats att synthflöjten skulle låta som känslan av en Tofsvipa!
Barnkör - hmm ...
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten