Efterlyser fler hints & tips i ämnet.
Jag gillar improvisationsmusik och lär mig gärna mer---
Här delar vi alla möjliga sorters hints and tips för att få det låta Jazz Fusion !!!!
Teoretiska, praktiska, arrangemang,mjulvara, vamping,funkfusion, improvisation, mixning osv.....
--det mesta går säkert att använda i annan musikgenre också...
Jag börjar med mina tips och tricks och hoppas att ni vågar haka på och avslöja era !!
Mina hints & tips är ganska basic...men ändå....här:
20 elementära enligt mig !!!!!
1. Undvik jonisk och aeolisk. Mixolydisk är vanlig i fusion. En variant av blues i fusion spelar 12:an på enbart dominanta ackord och man byter mixolydisk skala efter ackorden. Kul träning om man vill spela över ackordet snarare än över ackordsföljden.Jag tycker det är skönt när soloinstrumentet börjar på fjärde taktslaget efter en paus i blues.
Dorisk, Lydisk och Lokrisk i jazz.
Al DiMeola använder ofta Frygisk.
2. Ex. på färgningar i II-V-I,kvartgång (om man läser cirkeln "baklänges" i dur och moll)
Dm6 G7b5b9 Cmaj9
B7b5 G7b9 Em13
Tips: För att förstå en II-V-I i moll och den skall göra vett blir man tvungen att titta på harmoniseringen av en harmonisk moll skala, där den turnarounden har sitt ursprung ex D7b5 G7 Cm finns som II.V och I ackord i harmoniseringen av Harmonisk mollskala: Cm - D dim - D#aug - Fm - G - G# - B dim.
3. Använd tritonussubstutition för dominanta ackord.Går att använda i ii-V-I också. Stämmor i melodier med tritonus avstånd från varandra är inte bara hårdrock utan fungerar även i jazz-fusion b t w.
4. Super - Lokrisk över V7 ackord som fungerar som dominant och över altererade ackord.
Den här skalan är jazz fusion !!!
Dominant - Lydisk
över V7 ackord som substutionerar för I ackordet, där man normalt skulle spela
Mixolydisk skala.
Spansk flamenco går också bra över sådana ackord.
5. Ex Fmaj7 >spela D Melodisk moll.(eller Harmonisk moll.)
6. Använd Blues och BeBop-skalorna. (Gör jag alldeles för sällan.)Testa dimskalan improvisation över dim-ackord och våga byt skala efter ackorden ibland istället för att spela en skala över lång progression. Att ha en skala som fungarerar över hela progressionen är bra om man tappar bort sig i ackorden tycker jag. Men på sistone har jag börjat hålla ut mer på skalorna, även om jag kan tycka att en harmoniserad vamp i sig ger "keyfeeling".
7. Sluta pentatoniska solon på IV:an
8. Harmonisera varje skala för sig i fyra steg (om möjligt-annars i tre.) du tänker använda för sig när du bygger vampen.
9. Tvåackords-vamper är alltid fulla med möjligheter. (Spelar jag alltför sällan.)Min favorit är att spela C lydisk
till en Em-Am vamp
10. Det låter aldrig fel att stå kvar på 1:an , 3.an eller 5:an i ett ackord om man måste orientera sig i vampen
under improvisationen.
11. MI (Modal Interchange) är spännande att använda då man reharmoniserar vampen - det tilllåter att man lånar ackord från Aeolisk, Harmonisk och Melodisk moll för att få en utvidgad vamp i dur att låta litet mörkare. Att alltid ha kvar ackordsfuntionerna tonika,subdominant och dominant när man reharmoniserar tycker jag är givet utom då V7 substutioner för I-vilket är vanligt.
12. Ha roligt när du improviserar, gör dina blowin´s och fladdra hellre runt på skalorna och leta än att stå stel och fastlåst utan att komma på något att spela. Utnyttja rytm är ett vanligt tips att läsa, något jag är dålig på att göra när jag spelar.
13. Efter det att Head, temat spelats och solona är klar är det vanligt att man tar 4 takter var..
14 The backdoor - en bedräglig kadens som upplöses i parallellen är ett smidigt sätt att fortsätta en utvidgat vamp på eller att använda vid tonartsbyten.
15. ex Em7=Am7=Cmaj7 (använd inversioner även som pivotackord vid modulationer.)
ex G7 = Cmaj7 (ett V7 ackord kan substutiera för I ackordet.)
16. Lär dig en udda skala som är "din"som du kan använda ofta vid en ackordsanalys av en vamp samt en för litet udda situationer. Mina "monsterskalor" är Thaichokochan att använda ofta och Hungarian gypsy vid t.ex en E-Am7 progression.
17. Bluesskalan är aldrig fel över en blueskadens i vampen tycker jag. Jag tycker att det låter jazz fusion
18. Låt din walking bass sluta på en semiton upp eller ned till nästkommandes ackords rot .
19. Jag gillar när synkoper bildas....
20. Augumenterade ackord kan användas istället för V7 ackord-speciellt när ackordet ska upplösas i tonikan.
Mina källor är främst böckerna Grundteori för gitarr, Reharmonisation techniques och Jazz theory samt från ett par utländska jazzforum. Jag har bara tagigt ut "mina" tips -så som jag försöker spela Rock-Fusion.
Mina egna förvirrade tankar och frågor :
Personligen efterlyser jag olika komptekniker för vampen och ovanliga substutitioner för II-V-I, hints för "playin outside"(när man inte spelar gruntonerna eller grundskalan i en vamp, samt arrangering och mix, hur får man till soundet ????Jag är dålig på arrangering och mix...klave och hur får man rätt sväng ???
Jag tycker att ambient verkar vara skön vamp att improvisera efter.Använder man vanlig jazzteori där också eller hur är det uppbyggt ?????Nyfiken- och på pop och rock samt klassiska kadenser som går att använda...I-V-VII-IV är väl den vanligaste klassiska progressionen, cliche´n inom rock och pop , va ???Men som även kan användas i fusion.
Fyll på med tips,tricks, frågor och funderingar !!!!!!
mvh