Kontrollrummet

Författare Ämne: Tips för att få det låta Rock Jazz Fusion, Improvisera och att bygga vamp.  (läst 6309 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Efterlyser fler hints & tips i ämnet.
Jag gillar improvisationsmusik och lär mig gärna mer---

Här delar vi alla möjliga sorters hints and tips för att få det låta Jazz Fusion !!!!
Teoretiska, praktiska, arrangemang,mjulvara, vamping,funkfusion, improvisation, mixning osv.....
--det mesta går säkert att använda i annan musikgenre också...


Jag börjar med mina tips och tricks och hoppas att ni vågar haka på och avslöja era !!
Mina hints & tips är ganska basic...men ändå....här:

20 elementära enligt mig !!!!!


1. Undvik jonisk och aeolisk. Mixolydisk är vanlig i fusion. En variant av blues i fusion spelar 12:an på enbart dominanta ackord och man byter mixolydisk skala efter ackorden. Kul träning om man vill spela över ackordet snarare än över ackordsföljden.Jag tycker det är skönt när soloinstrumentet börjar på fjärde taktslaget efter en paus i blues.
Dorisk, Lydisk och Lokrisk i jazz.
Al DiMeola använder ofta Frygisk.

2. Ex. på färgningar i II-V-I,kvartgång (om man läser cirkeln "baklänges" i dur och moll)

Dm6 G7b5b9 Cmaj9

B7b5 G7b9 Em13

Tips: För att förstå en II-V-I i moll och den skall göra vett blir man tvungen att titta på harmoniseringen av en harmonisk moll skala, där den turnarounden har sitt ursprung ex D7b5 G7 Cm finns som II.V och I ackord i harmoniseringen av Harmonisk mollskala: Cm - D dim - D#aug - Fm - G - G# - B dim. 

3. Använd tritonussubstutition för dominanta ackord.Går att använda i ii-V-I också. Stämmor i melodier med tritonus avstånd från varandra är inte bara hårdrock utan fungerar även i jazz-fusion b t w.

4. Super - Lokrisk över V7 ackord som fungerar som dominant och över altererade ackord.
Den här skalan är jazz fusion !!!

  Dominant - Lydisk
över V7 ackord som substutionerar för I ackordet, där man normalt skulle spela
Mixolydisk skala.

Spansk flamenco går också bra över sådana ackord.

5. Ex Fmaj7 >spela D Melodisk moll.(eller Harmonisk moll.)

6. Använd Blues och BeBop-skalorna. (Gör jag alldeles för sällan.)Testa dimskalan improvisation över dim-ackord och våga byt skala efter ackorden ibland istället för att spela en skala över lång progression. Att ha en skala som fungarerar över hela progressionen är bra om man tappar bort sig i ackorden tycker jag. Men på sistone har jag börjat hålla ut mer på skalorna, även om jag kan tycka att en harmoniserad vamp i sig ger "keyfeeling".

7. Sluta pentatoniska solon på IV:an

8. Harmonisera varje skala för sig i fyra steg (om möjligt-annars i tre.) du tänker använda för sig när du bygger vampen.

9. Tvåackords-vamper är alltid fulla med möjligheter. (Spelar jag alltför sällan.)Min favorit är att spela C lydisk
till en Em-Am vamp

10. Det låter aldrig fel att stå kvar på 1:an , 3.an eller 5:an i ett ackord om man måste orientera sig i vampen
 under improvisationen.

11. MI (Modal Interchange) är spännande att använda då man reharmoniserar vampen - det tilllåter att man lånar ackord från Aeolisk, Harmonisk och Melodisk moll för att få en utvidgad vamp i dur att låta litet mörkare. Att alltid ha kvar ackordsfuntionerna tonika,subdominant och dominant när man reharmoniserar tycker jag är givet utom då V7 substutioner för I-vilket är vanligt.

12. Ha roligt när du improviserar, gör dina blowin´s och fladdra hellre runt på skalorna och leta än att stå stel och fastlåst utan att komma på något att spela. Utnyttja rytm är ett vanligt tips att läsa, något jag är dålig på att göra när jag spelar.

13. Efter det att Head, temat spelats och solona är klar är det vanligt att man tar 4 takter var..

14 The backdoor - en bedräglig kadens som upplöses i parallellen är ett smidigt sätt att fortsätta en utvidgat vamp på eller att använda vid tonartsbyten.

15. ex Em7=Am7=Cmaj7 (använd inversioner även som pivotackord vid modulationer.)
      ex G7 = Cmaj7          (ett V7 ackord kan substutiera för I ackordet.)

16. Lär dig en udda skala som är "din"som du kan använda ofta vid en ackordsanalys av en vamp samt en för litet udda situationer. Mina "monsterskalor" är Thaichokochan att använda ofta och Hungarian gypsy vid t.ex en E-Am7 progression.

17. Bluesskalan är aldrig fel över en blueskadens i vampen tycker jag. Jag tycker att det låter jazz fusion

18. Låt din walking bass sluta på en semiton upp eller ned till nästkommandes ackords rot .

19. Jag gillar när synkoper bildas....

20. Augumenterade ackord kan användas istället för V7 ackord-speciellt när ackordet ska upplösas i tonikan.

Mina källor är främst böckerna Grundteori för gitarr, Reharmonisation techniques och Jazz theory samt från ett par utländska jazzforum. Jag har bara tagigt ut "mina" tips -så som jag försöker spela Rock-Fusion.

Mina egna förvirrade tankar och frågor :
Personligen efterlyser jag olika komptekniker för vampen och ovanliga substutitioner för II-V-I, hints för "playin outside"(när man inte spelar gruntonerna eller grundskalan i en vamp, samt arrangering och mix, hur får man till soundet ????Jag är dålig på arrangering och mix...klave och hur får man rätt sväng ???
Jag tycker att ambient verkar vara skön vamp att improvisera efter.Använder man vanlig jazzteori där också eller hur är det uppbyggt ?????Nyfiken- och på pop och rock samt klassiska kadenser som går att använda...I-V-VII-IV är väl den vanligaste klassiska progressionen, cliche´n inom rock och pop , va ???Men som även kan användas i fusion.

Fyll på med tips,tricks, frågor och funderingar !!!!!!

mvh
« Senast ändrad: 06.03.2012, 14:00:47 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Toppen med en så utförlig redovisning - tyvärr minns jag min musikteori så dåligt så det här fattar jag inte längre...  :wacko:

Inom jazz, rock fusion tänker jag nog mer på variationerna så att musiken inte bara är kul att spela utan att man även kan lyssna med behållning. Då fordras det lite struktur med inslag av improvisation. Börjar tro allt mer på att jobba med en instrumentering (möjligen med ett och annat oväntat/exotiskt inslag). För att det ska funka tror jag att man behöver växla lite mellan olika instrument, melodier, stämmor och jobba lite med markeringar - annars blir det tråkigt...  :huh:

Det var väl lite om mina åsikter, mer om arret mer än skalorna... Har väl precis som du gjort mina försök - hade lekstuga en dag när jag skaffat en ny gura för ett par år sedan - visst, jag har länkat den förr och den lämnar mer att önska - men så här kan det bli: ;-)



https://soundcloud.com/jockepocke-1

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Den låter bra om din låt och du har ett häftigt klös i guran, Jocke.
Skön musik.

Markeringar är jag dålig på(vet ingenting om)men du har nog rätt.
Utveckla dig gärna om det...

Spännande tankar om arret. Skall ha dem i bakhuvudet.

mvh
« Senast ändrad: 28.02.2012, 01:35:21 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 16 678
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Efterlyser fler hints & tips i ämnet

Mitt tips till mig själv är: Snacka inte så mycket - Spela
Det jag menar i all välmening är att jag hellre vill lira än att prata om hur det går till. Men troligen är det en begränsning för mig att jag inte kan hantera teorin och det leder kanske till att jag missar en del vettiga musikutbyten. Det får jag hantera på mitt sätt - genom att spela med mig själv och med de som vill spela med mig, trots min brist på teoretisk förståelse.
« Senast ändrad: 28.02.2012, 08:14:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Man lär ju sig mest genom att spela och exprimentera.
Men jag tycker det går lättare om man har ord på det man exprimenterat och spelat sig fram till.
Alla är vi olika...

Har ett bra tips för sidestepping eller playin outide-när man spelar de 5 toner (i en kromatisk skala) som INTE ingår i ackordets skala.

E7 - E♭ major pentatonic
A7 - A♭ major pentatonic
D7 - D♭ major pentatonic
G7 - G♭ major pentatonic
C  - G♭ major pentatonic

(ur wikipedia)

mvh
« Senast ändrad: 28.02.2012, 09:35:44 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Citera
Efterlyser fler hints & tips i ämnet

Mitt tips till mig själv är: Snacka inte så mycket - Spela
Det jag menar i all välmening är att jag hellre vill lira än att prata om hur det går till. Men troligen är det en begränsning för mig att jag inte kan hantera teorin och det leder kanske till att jag missar en del vettiga musikutbyten. Det får jag hantera på mitt sätt - genom att spela med mig själv och med de som vill spela med mig, trots min brist på teoretisk förståelse.


I all välmening kan det låta lite hårt...^^ men jag förstår hur du menar. När man spelar tillsammans är det inte bara samma ackord och takt man delar utan det finns ett samspel som iaf jag tycker blir tydlig i viss jazz och fusion (även rock ibland och då ofta med en duktig trummis). Det finns en social dimension i musik som lätt går förlorad av för mycket teoretiserande (eller för den delen förprogrammerade beats) och musiken blir helt enkelt tråkig...

Även om det var många år sedan jag spelade i band minns jag tillfällen, spelkompisar och musikaliska passager där "något" hände utan att det var bestämt - en sätt att kommunicera utan ord, ibland utan ens en blick... :) Det här samspelet är så klart inte så lätt att hitta när vi sitter för oss själva och plinkar men jag försöker även om jag har långt kvar och kanske inte någonsin når dit...

Jag tror att det finns en poäng med att veta vad man gör, pxm. I andra sammanhang kan jag också "nörda in" och ge mig f*n på att lära mig "allt" om något. Tror det är när man "kommer ut på andra sidan" det börjar hända saker, man kan låta den teoretiska kunskapen ligga i det undermedvetna och använda den när det verkligen behövs. Tror egentligen att alla vi som spelar har lärt oss (det vi behöver) på olika sätt för att kunna uttrycka oss i musik även om vi inte kan sätta ord på det.

På ett sätt önskar jag att jag hade kunskap att resonera med dig på det teoretiska planet men har tyvärr varken tid eller ork att sätta mig in i "tänket" - lyssnar mer och mer inåt för att formulera vad jag vill uttrycka med den musik jag gör - vilka toner, harmonier och rytm det bli hittar jag längs vägen...  :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
  • Antal inlägg: 1 631
    • Visa profil
...kunskap är alltid bra att ha och inom fusion brukar strukturen vara rätt komplicerad. Men även om man kan mycket "grammatik" så bör man kunna uttrycka sig rakt :)

För att utöva fusion är en bra känsla för rytmik det viktigaste i min mening  - enkel harmonik med tighta polyrytmer imponerar stort, emedan otight spel är en katastrof, oavsett hur avancerad harmoniken är!

Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
  • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Citera
Efterlyser fler hints & tips i ämnet

Mitt tips till mig själv är: Snacka inte så mycket - Spela
Det jag menar i all välmening är att jag hellre vill lira än att prata om hur det går till. Men troligen är det en begränsning för mig att jag inte kan hantera teorin och det leder kanske till att jag missar en del vettiga musikutbyten. Det får jag hantera på mitt sätt - genom att spela med mig själv och med de som vill spela med mig, trots min brist på teoretisk förståelse.


Jeg begynte å tafse litt på pedal steel for et par år siden (det har ikke bidde så mycke på senaste tyverre) og i den forbindelse ble jeg rett og slett nødt til å lese litt teori. Basic harmonilære, noe jeg aldri hadde tatt meg bryet med å se på tidligere. Og surprise surprise, tror du farsken ikke det ble ganske stor forbedring på vanlig gitar også som en følge av det. Teori er et veldig viktig verktøy om man vil bli god, det er jeg nesten sikker på. Det er noe med å vite hva man driver med. Det gjør det også mulig å kommunisere presist med andre (som kan teori) og uttrykke hva man ønsker.

Det er selvfølgelig ikke alt som er like nyttig, men enkelte ting, jeg sverger.. det er som noen åpner en dør til nye muligheter.  :)  For eksempel teorien bak hvordan harmonisere en skala. Ga opphav til mange nye fine countrylicks. (Som alle har hørt før, riktignok, men læll da  ;) )

-Robert

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Fler tricks att tämja V7-ackordet !!!!

1. Låt ett VII (m7b5) substutionera.
2. Låt alternerade färgade ackord ersätta V7
T.ex V7b9 eller 7b5b9 för superlokrisk.
3. och testa gärna dominant frygisk över V7.

4.Låt ett sus4 ackord ersätta V7 i 2-5-1 dock inte I.an eller II.an.

5. Där ett V7 ackord substutionerar för ett I:ackord spela dominant lydisk eller
sidestepping.

6 Sidestepping går utmärkt över V7-I i dur (och om man vill ha ett annorlunda sound över V7-I delen i en 2-5-1.)

7 Låt ackordsfärgningarna avgöra skala att spela i.

8 Har redan tipsat om det här men gör det en gång till - Spansk Flamenco skala går bra över v7 ackord !!!
                                                                                - samt använd tritonussubstutition !!!!!!


mvh
« Senast ändrad: 02.03.2012, 21:40:55 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
  • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Ok, nå har jeg funnet ut hva en "vamp" er. Trodde først det var noe med skarpe tenner :)

Det er tydeligvis slikt du kan lage med looper-funksjonen på GT-10 og drodle ivei over en tre-fire grep, lather, rinse and repeat?

Da er vi i gang!

-Robert

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 12 780
    • Visa profil
    • Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet
Jag gillar nördar som beskriver och lever sig in i det dom pysslar med och där hör du hemma Pixel. Du har ett brinnande intresse för detta - jag har ju som alla vet gjort Harmonisnurran och borde kanske hänga med i resonemanget men jag är helt bortspolad här medans Robblar och Jocke verkar fatta vad det handlar om - Jocke snygg låt BTW.

Rock on :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se

Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
  • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Pxm har lagt en kort loop i demoforummet nå nettopp. Kunne vært kul å høre hvordan andre løser den.. så kan vi høre om det er noen vesentlige forskjeller mellom de som vet nøyaktig hva de spiller og hvorfor de spiller det, og de som bare tar noe ut av lufta  ;)

-Robert

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Frihet vid rockackord/5-ackord !!!!

Om du spelar en vamp med 5-ackord kan du använda vilken skala som helst med en perfekt 5:a i om du spelar vertikalt, dvs byter skala vid varje ackord !!!! Kanske inte ett fusion recept men ett bra tips om man vill börja spela vertikalt (ny skala på varje ackord)mer än horsisontalt (en skala över en mängd ackord.)


mvh
« Senast ändrad: 02.03.2012, 20:51:17 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 16 678
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Eller för att uttrycka det på maltesiska:

Jekk inti play a vamp ma '5-korda, tista' tuża kull skala bi 5 perfetta jekk inti qed jilagħbu vertikalment, l-iskala bidla ie għal kull korda! Forsi mhux riċetta fużjoni iżda ponta tajba jekk inti tixtieq li jkollha vertikalment (skala ġdida għal kull korda) fuq horsisontalt (skala fuq ftit kordi wiesgħa.)

Jag förstår inte mindre av detta.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Eller för att uttrycka det på maltesiska:

Jekk inti play a vamp ma '5-korda, tista' tuża kull skala bi 5 perfetta jekk inti qed jilagħbu vertikalment, l-iskala bidla ie għal kull korda! Forsi mhux riċetta fużjoni iżda ponta tajba jekk inti tixtieq li jkollha vertikalment (skala ġdida għal kull korda) fuq horsisontalt (skala fuq ftit kordi wiesgħa.)

Jag förstår inte mindre av detta.

 :lol:

Jag gillar nördar som beskriver och lever sig in i det dom pysslar med och där hör du hemma Pixel. Du har ett brinnande intresse för detta - jag har ju som alla vet gjort Harmonisnurran och borde kanske hänga med i resonemanget men jag är helt bortspolad här medans Robblar och Jocke verkar fatta vad det handlar om - Jocke snygg låt BTW.

Rock on :D


Tack! :) Vet inte precis om jag är med på noterna...  :wacko: Harmonisnurran har jag aldrig använt trots att jag glömt allt vad musikteori heter... Om jag fattar det rätt så bygger snurran på logig om sambanden mellan tonarter, eller? Tror ändå att man kan lära sig ¨på olika sätt. Jag upplever att jag har någon slags undermedvetet matematiskt system och hittar toner och ackord som funkar rätt lätt... Men visst är det bra att kunna fråga någon som kan på riktigt! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tanken är att någon kanske hittar nåt bra tips och kan använda det.
Jag försöker använda allt det här men har inte spelat så mycket så mer instrumentvana
behövs för min del.....
Och bättre och mer varierande tekniker.
Jag måste träna och spela mer !!!!!
Tror att tipsen hjälper mig i träningen om jag tränar att spela så......
Andra som är bättre på att spela än mig kan nog få detta låta great !!!!



mvh
« Senast ändrad: 03.03.2012, 16:09:34 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad nankerphelge

  • Talang
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Spännande tråd, många bra tips! Ska försöka fylla ut med det jag kan...

Ett tips är att vara medveten om vad man spelar, och att vara precis lika medveten om vad dom andra spelar. Tillslut svarar man på varandra, t ex solisten kanske spelar markeringar på 1an och 3an varpå resten av bandet svarar på 2an och 4an. Samtidigt ska man inte ha för bra koll på vad man gör heller, då fastnar man lätt bland inövade skalor och arpeggios. Man måste lämna utrymme för att spela ut sina känslor.

Sjung med (förutsatt att man har munnen fri), det behöver inte vara rensjunget eller exakt på tonen men det ska gå åt samma håll som instrumentet. Precis som blåsaren behöver man andas ibland och då tar man en naturlig paus i sin frasering.
Lyssna på solot i slutet på introt till kalles klätterträd...


Spela in sig själv gör mycket också. Ställ upp en mikrofon och spela in ett par minuter när du improviserar, börja på noll och spela ur fantasin. Lyssna inte igenom förrän nästa dag varpå du gör en till inspelning på samma sätt, lyssna nästa dag och gör en ny inspl..... osv osv...
Några av mina projekt
https://soundcloud.com/joelbitar123
https://soundcloud.com/dandeliontreeband
https://soundcloud.com/mange-och-joel

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tämjer V7 ackordet del 2.

Heltonsskalan är byggd av hela tonsteg R 2 b3 4 5 6 7.
Den kan användas över altererade dominant ackord
då skapar den en "drifting in space"känsla.

Dimskalan kan också användas över V7 ackordet
och den skapar en jazz känsla....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad Mein

  • Talang
  • **
  • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Det ser ut som kalasbra tips men i mitt fall så kastar du pärlor på svin. :)

Jag har för tusen år sedan försökt mecka med skalor men - jag är nog för slö och bekväm. När jag spelar så 'ser' jag oftast vilken ton eller ackord som passar i följden, vilket har den nackdelen att det sällan blir speciellt exotiskt när jag skapar.

Jag önskar verkligen att jag kunde sätta all den där infon men har väl nån latent diagnos som stoppar. :)

/Mein
www.soundcloud.com/meter

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Fusion är ett annat ord för jazzrock !!! Kompet och trummorna brukar låta avancerad rock medan teorin och uppbyggnaden  bakom brukar vara Berklee´s (university) jazz teori.Ofta blandar man in andra genres t.ex latin, flamenco, indiska ragas, funk, etc,etc.
Al DiMeola, John Scofield, Pat Metheny, Steve Vai, Chick Corea är ex. på musiker som spelar fusion....
Frank Zappa..
« Senast ändrad: 05.03.2012, 20:10:23 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tämja V7 ackordet del 3.

över ett G7b9 eller ett G7#5b9 ackord går (förutom nämnda G Super-Lokrisk)
den Melodiska F-skalan i moll utmärkt.

vill nämna en förklaring till skalan jag benämner Spansk Flamenco och rekomenderat till G7.
jag har fått namnet på skalan från boken "Grundteori för Gitarr".
ett mer vanligare namn på den är Dominant-Frygisk och är det femte modus av Harmonisk moll-skala.

ett VIIm7-5 kan användas som substitut för V7 då bägge ackorden hör till Dominanter.
dock måste skalorna anpassas litet grann. en dim skala går utmärkt över både VII och V7 ackord.
jag spelar själv mest Lokriskt över VII ackordet.

Dominant7#9 är jazzigt och mest känt som Jimi Hendrix-ackordet.

Bebop Dominant och MixoBlues är andra skalor som fungerar över ett V7 ackord. De två sistnämnda går utmärkt att använda även när V7 ackordet substitutionerar för I ackordet. (tonikan)

Det finns mängder böcker och artiklar om V7 ackordet och dess voicings, funktion och skallösningar då det är det mest använda inom jazz, men jag har bara beskrivit vad jag försöker använda.

Augumenterad-Lydisk -skala brukar annars nämnas när man prator om V7....

En bra sida på svenska om ackord och skalor är den här :

http://www.infoom.se/skalor/?key=B&skalor=blues
 


mvh



« Senast ändrad: 06.03.2012, 15:10:15 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Ett enkelt sätt att spela över II-V-I :an i moll är helt enkelt att använda Harmonisk moll skala över hela progressionen då ackorden IIm7-5>V7>Im är lånade (genom MI-Modal Interchange eller Modal Mixture, se Wikin) från den skalan.Man kan även gå till Harmonisk molls 5:e modus Dominant Frygisk (spansk flamenco.)och spela den över hela progressionen.



mvh
« Senast ändrad: 07.03.2012, 01:24:56 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Här är ett schema jag hittade på nätet som visar voicings,färgningar av ackordet vid läggning av arpeggios med fyra noter i olika tonart:



 By Ed Morrow

 
Arpeggio substitution is an extremley useful device for creating interest in solos, and to help keep your lead playing from sounding like a load of boring scales.
If you wanted to solo over an A minor(Am) or minor seven(m7) chord, the obvious scale choice you’d normally come up with would be A Dorian. Playing this scale would sound fine of course, but after a while would become rather dull, especially if you’re soloing over a lengthy one-chord vamp; and you’d probably end up just running up and down the scale. A one-chord vamp, however, is an ideal opportunity to get down to some arpegio substitution, to keep interest alive. So, what is it and how does it work?

Well, if you take the notes of A dorian you’ll find you have A B C D E F# G, and you can form a seventh arpeggio on each degree of that scale, by skipping the second, fourth and sixth notes, and using the first, third, fifth and seventh notes from the note you started on. So, starting from A, you get A C E G: an A minor seventh(Am7) arpeggio, and starting drom the B you would have B D F# A, or a B minor seventh(Bm7) arpeggio, and so forth. So you should end up with the following arpeggios from each scale degree:


A : A  C  E  G  (Am7 arpeggio)
B : B  D  F# A  (Bm7 arpeggio)
C : C  E  G  B  (Cmaj7 arpeggio)
D : D  F# A  C  (D7 arpeggio)
E : E  G  B  D  (Em7 arpeggio)
F#: F# A  C  E  (F#m7b5 arpeggio)
G : G  B  D  F# (Gmaj7 arpeggio)

Playing these different arpeggioes over an Am7 chord will give you different harmonic results, as shown below. Notice that some arpeggios are shown in bold: these are built on the original chord tones of the Am7 chord, and so will be easier to ‘resolve’ – however, the others are well worth experimenting with too, they just require more care if they’re to sound effective...


Am7   arpeggio över Am7 = Am7
Bm7   arpeggio över Am7 = Am13(no 7)
CM7   arpeggio över Am7 = Am9
D7    arpeggio över Am7 = Am11(no7)
Em7   arpeggio över Am7 = Am11
F#m7b arpeggio över Am7 = Am6
GM7   arpeggio över Am7 = Am13



mvh
 
 
« Senast ändrad: 19.03.2012, 16:17:51 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
  • Antal inlägg: 682
    • Visa profil
Citera
Heltonsskalan är byggd av hela tonsteg R 2 b3 4 5 6 7.
Äsch..  jag som trodde heltonsskala var min egen uppfinning..   :P
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Bebop solister använder ofta en teknisk kallad enclosure som går ut på att ta grundtonen/pedeltonen i ackordet eller i tonarten man spelar i och lägga den en semiton under eller över orginaltonen för ett rikare sound.


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En vamp inhåller oftast ackord, ett ackompangemang i statiskt capo som bildar platå i ljudlandskapet.
Oftast vanlig två-ackordsvamping.
Men även dynamiska progressioner http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29293.0  kan användas i
fölängning av en-ackords vamping.

Vamp = upprepande av en enkel progression. Vanligen statisk.
Utökad vamp = reharmoniserad vamp med fler ackord, ofta med en dynamisk progression i rundgång.

Ugör oftast en harmonisk platå eller ett groove i en låt där man vanligtvis hör ett solo/en improvisation.

För att variera en vamp , föutom att använda sig av ackordsfamiljer eller inversioner, på ett litet mer tekniskare och avancerade sätt och att även få den att modulera, se http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29330.msg213263#msg213263 om
en teknik som kallas för  sequencing.

mvh
« Senast ändrad: 19.03.2012, 18:52:58 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
För att bygga ut en utvigad vamp till en hel eller en helt reharmoniserad progression ,få ett komp som låter rock jazz fusion, se http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29330.msg213322#msg213322
för en lista över ofta användbara reharmoniserings tekniker, enkelt förklarade.

För tips om varierade blues 12:or se http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29293.0


För mer tips om monsterskalor se http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29362.0



mvh
« Senast ändrad: 24.03.2012, 14:39:42 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 16 678
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om sju av de åtta översta inläggen på KR är en användares olika trådar (i det här fallet dina pxm) så finns det anledning att se över hur du hanterar dialogen på forumet.

Jag tror det skulle vara bra om du skapar en hemsida eller en blogg som kan locka läsare och du lägger in all fantastisk info där och länkar dit i nån tråd på KR men sju trådar där nästan ingen hinner ge respons! Kan du tänka dig ett annat sätt att kanalisera all kunskap?
« Senast ändrad: 24.03.2012, 21:41:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
  • Antal inlägg: 8 598
    • Visa profil
Om sju av de åtta översta inläggen på KR är en användares identiska inlägg i en annan användares trådar (i det här fallet dina maxb) så finns det anledning att se över hur du hanterar dialogen på forumet.

https://soundcloud.com/secondary-protocol

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
  • Antal inlägg: 8 119
  • Moderator
    • Visa profil
Om sju av de åtta översta inläggen på KR är en användares identiska inlägg i en annan användares trådar (i det här fallet dina maxb) så finns det anledning att se över hur du hanterar dialogen på forumet.


Comeback?
Min nya signatur.....

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 16 678
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om sju av de åtta översta inläggen på KR är en användares identiska inlägg i en annan användares trådar (i det här fallet dina maxb) så finns det anledning att se över hur du hanterar dialogen på forumet.

Du får gärna förklara eller utveckla så jag förstår hur du menar, i all välmening.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
  • Antal inlägg: 8 598
    • Visa profil
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=751;sa=showPosts

octopost eller så :) lite skoj? :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 16 678
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=751;sa=showPosts

octopost eller så :) lite skoj? :)

Förstår ändå inte?
« Senast ändrad: 24.03.2012, 23:25:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
  • Antal inlägg: 8 119
  • Moderator
    • Visa profil
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=751;sa=showPosts

octopost eller så :) lite skoj? :)

Förstår ändå inte?

Ett antal likadana inlägg i olika trådar kan vara en ledtråd till vad han menar.
Min nya signatur.....

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
  • Antal inlägg: 8 598
    • Visa profil
Ja, precis. Och att jag klippte ut och använde samma inlägg som du skrev. lite halvlustigt tyckte jag då.
https://soundcloud.com/secondary-protocol