Kontrollrummet

pxm-Playin

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Spelglad rockfusion från mitt vardagsrum.


mvh
« Senast ändrad: 29.02.2012, 01:24:24 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Låter ung. som dina andra alster.
Tycker att extratrummorna (eller syntbasljud eller vad det nu är ?) är jobbiga att lyssna på och du måste jobba mer med att hålla takten på gitarren.

Prova att gör en helt vanlig rak blues utan improvisation eller krusiduller - bara raka enkla ackord på guran alltså, kompat till vanliga raka enkla trummor 4/4-delar - det skulle jag vilja höra. Jobba inte på annat än att hålla takten genom låten (förslagsvis 3 min). Kanske att du tycker det är tråkigt men det är nog av nöden tvunget att traggla enkla grejor innan man improviserar så där...enligt mig då alltså!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker att du bitvis får till en del spännande harmonier och klanger, men
jag tappar bort mig för ofta för att kunna njuta riktigt, vilket mycket väl
kan bero på min bristande förmåga att hänga med...men jag upplever det lite rörigt.
Tror som Gurano att du ska försöka strukturera upp det med ett enklare grundkomp,
som kryddas av lite improvisationer här och där, så att man "hittar tillbaks" i rytm och harmoni.
Men förstår samtidigt att det är sådan här musik som du vill göra.....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
asti-ja-rock-fusion och improvisationer till givet komp ligger mig närmast.
tänkte köpa en keyboard och försöka lira kompet på den för att inte få sådant massivt gitarrljud och för att ha separering mellan kompet och blowin, något som inte riktigt går at eq:a med två gitarrer liksom. så sparar jag till en annan trumplugg just.tror att det kan göra mycket för att strukturen på vamperna ska komma i ljuset och brunga litet ordning i min musik.
blir litet grötigt som arret är nu.

b t w-jag kan inte spela keyboard och orkar inte sitta och räkna(jag är helt borta utan gitarr i knät.)-en bra ackordbok med alla voicings på ackorden för keyboard.någon som har ett hett tips ????

gurano-jag har lagt upp en treackords blues i dur nu.
 här http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29149.msg211301;topicseen#new

mvh


mvh
« Senast ändrad: 28.02.2012, 04:59:09 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
asti-ja-rock-fusion och improvisationer till givet komp ligger mig närmast.
tänkte köpa en keyboard och försöka lira kompet på den för att inte få sådant massivt gitarrljud och för att ha separering mellan kompet och blowin, något som inte riktigt går at eq:a med två gitarrer liksom. så sparar jag till en annan trumplugg just.tror att det kan göra mycket för att strukturen på vamperna ska komma i ljuset och brunga litet ordning i min musik.
blir litet grötigt som arret är nu.

b t w-jag kan inte spela keyboard och orkar inte sitta och räkna(jag är helt borta utan gitarr i knät.)-en bra ackordbok med alla voicings på ackorden för keyboard.någon som har ett hett tips ????

gurano-jag har lagt upp en treackords blues i dur nu.
 här http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29149.msg211301;topicseen#new

mvh


mvh
Om du har en tablet el. smart telefon finner du sikkert en app som oppfyller dine ønsker. Det kan noen ganger være bedre enn bok. (ofte lavere pris, større mulighet for å skreddersy, og en app tar mindre plass enn en bok. Det gjør også en smartphone el. ipod :) )
Exempel efter rask googling: http://appfinder.lisisoft.com/ipad-iphone-apps/chord-voicings.html


-Robert


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Må si noen ord om musikken også med det samme :)

Jeg synes ikke det låter så spennende. Det blir litt for mye skalaøving og litt for lite melodisk etter min smak. Og du bommer nok litt på timinga her og der (hør på han mister Otajt Larsen som sitter i glasshus og kaster stein på andre heheh  ;)  )

Tror dette kan bra om du har tålmodighet til å øve like mye teknikk (med metronomen) som du leser teori  ;)  Når fingrene er gott trent så har du frihet til å spille det du egentlig har lyst til. Det går overraskende fort å øve opp teknikken, litt avhengig av hvor rask du ønsker å bli. Men det er ingen vits å øke tempoet før fingrene er klare for det. (tålamod.. :) ) Jeg har nå blitt 40 år, og fikk min første gitar da jeg var 14. Dæken, hadde jeg hatt "tålamod" själv så hadde jeg f*ntamej vært dritgod på gitar i dag...

Er det betraktet som "juks" i improvisert-fusion-kretser å øve inn licks og runs på forhånd?  :)  Jeg antar det er svært vanskelig å finne på gode melodilinjer "on the fly" uten å ha spilt dem før. Jeg for eksempel, kan godt spille gittarsolo i timesvis, og jeg føler jo at det er improvisert, fordi de gangene jeg har forsøkt å øve inn en solo (vel.. den ene gangen: hottel kalifornia) så greier jeg ikke å huske lenger enn til et par runder utti også blir det klæbb  :)  Men det er jo selvfølgelig ikke "improvisert", jeg setter stort sett sammen forhåndsprogrammerte licks på nye og spennende måter. Trur eg.  :)  (lydeksempler finner du på profilen min på både lange og korte gitarsoloer, alle otajta)

Jeg savner bends og glissando. Bends og glissando er limet som lager fantastiske og lange fine soloer utav preprogrammerte licks  :)  Demping av uønskede strenger er også viktig (om du ikke går for den spesielle lydeffekten du får når du ikke demper)

(Utrolig hvor full av visdom jeg ble nå da...  alt dette må nok tas med en eller flere klype salt. :)  Like mange klyper salt som smileyfaces. Da blir det sikkert bra.)

-Robert