Kontrollrummet

Dividend - Tranedans (pianostycke 11)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Datumet (121212) är nästan en palindrom. :)

Har uppdaterat pianotrion Tranan här under kvällen. Lite mer variation på melodiken på slutet. Ingen oboe i den här, bara fiol, cello, piano. Harmoniken är den samma i hela, förutom i ett parti där jag byter till dominanten... Fixade tempotrack och sustainpedalen på pianot. Låter finemang, tycker jag.
Vad tycks om slutet nu? Den här börjar närma sig färdigt.. Tycker ni det behövs mer harmonisk variation? Kan tänka mig att ändra lite ackordsföljderna i ett nytt parti (kort) på slutet

Allt tankar välkomnas! :)
« Senast ändrad: 13.12.2012, 18:47:00 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Det känns som om du har tillräckligt med komponenter för att arrangera ett helt stycke, lite mjukt intro med stråkar, sedan på med pianot,,, Pianot är något "dämpat" i sin klang, cello'n har väldigt fin närvaro, men pianot är lite försiktigt s.a.s.

Egentligen är det ju bara längden som är lite kort, tycker det låter väldigt bra. Återhållet på ett angenämt sätt.




Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sprit(t)ande tongångar i moll!  :)
Jag gillar speciellt anslagen på pianot, men även de korta stråkdragen på cellon.
Tycker det låter återhållsamt och fint så här. Enstaka toner kanske är lite för starka.
Skön, "böljande" melodi. Tycker inte de spelar i olika rum....
Fortsätt!
/Asti t.f. vettvilling
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det låter molligt och slaviskt, jag får associationer till den Sibiriska tranan..som spatserar runt vid sjöbrynet..och faller in i en tranedans i mötet med en annan trana...

Verkligt vackert det här :rolleyes:

/Marre

https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det känns som om du har tillräckligt med komponenter för att arrangera ett helt stycke, lite mjukt intro med stråkar, sedan på med pianot,,, Pianot är något "dämpat" i sin klang, cello'n har väldigt fin närvaro, men pianot är lite försiktigt s.a.s.

Egentligen är det ju bara längden som är lite kort, tycker det låter väldigt bra. Återhållet på ett angenämt sätt.

Tack. Tror fina/dyra pianon/flyglar låter sådär dämpade? Eller har jag kommit åt nån inställning? ;) Pianot kommer senare! Kom faktiskt på ett nytt parti där pianot får en mer dominant roll på ett oväntat sätt, slängde upp nu!

Det låter molligt och slaviskt, jag får associationer till den Sibiriska tranan..som spatserar runt vid sjöbrynet..och faller in i en tranedans i mötet med en annan trana...

Verkligt vackert det här :rolleyes:

Ja, stycket får heta Tranan från Sibirien, tror jag? Byter direkt! Tack!

Sprit(t)ande tongångar i moll!  :)
Jag gillar speciellt anslagen på pianot, men även de korta stråkdragen på cellon.
Tycker det låter återhållsamt och fint så här. Enstaka toner kanske är lite för starka.
Skön, "böljande" melodi. Tycker inte de spelar i olika rum....
Fortsätt!

Har fortsatt och slänger upp ny verre nu. Men en kanske mer omfattande remake kommer under veckans gång! Enstaka toner är nog lite för starka på ett par ställen, håller med.

Jag fortsätter :)

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Ett stycke som blir starkare ju längre in i låten man kommer - bra! Trivsamt och behagligt att lyssna på.
Det är en smaksak men jag skulle själv önska ett lite klarare ljud i pianot. Hoppas på en skön fortsättning då den nu slutar lite rumphugget.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack! Sant om slutet. Gjorde den lite längre (repetition och utbyte av instrument), men fortsätter på den här senare.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj vad fint Per - och vilket sound om grejerna!

Grymt det här.Jag vill ha det längre,kanske dundra på med hela orkestern som sista tredjedel eller nåt.Pukor,blås flöjter och hela paljetten..
Duger fint så här också men kanske liiite längre.

Eller så säger du  - det är klart  :)

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjena Mike.

Fint att mina nya pluggar låter bra! De kostade :D Jag tror inte att det blir nån orkester på den här!
Orkar inte mixa orkestrar längre (inte sen jag fick vettiga soloinstrument iallafall), det tar sån attans tid :D Därför har jag tänkt göra 15-20 låtar med enbart dessa tre instrument. De låter bra utan att behöva ägna dagar åt mix/ljudbild! :)

Jag jobbar vidare med den här. Har bytt till durparallellen mitt i (ny ackordsföljd) och jobbar på det partiet nu. Sen ska jag utveckla 1 av de andra två över 16 takter. Slänger upp när det låter bra ;)

Tack för dina öron!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Piano/cello/fiol, i ryska (?) genren.

Slängde upp ny verre! Känns väl i princip färdig nu. Kanske filar lite på slutet.

Vad tycks? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Riktigt bra detta!
Färdig komposition tycker jag
Mycket skön att lyssna på. Sprittande och samtidigt eftertänksam - en molldur känsla
Bra instrumentljud
Det enda är i så fall att ljudbilden ligger lite mycket åt vänster?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack! Det känns färdigt, förutom att jag kanske borde variera tempot lite mellan de olika partierna?

Ludbilden ligger åt vänster? Hmm, nån annan som tycker det? Pianot ligger i mitten och de två stråkarna ligger på varsin sida om det
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack! Det känns färdigt, förutom att jag kanske borde variera tempot lite mellan de olika partierna?

Ludbilden ligger åt vänster? Hmm, nån annan som tycker det? Pianot ligger i mitten och de två stråkarna ligger på varsin sida om det
Dina stråkar ligger åt vänster (svagt mot mitten ibland kanske), pianot ligger svagt åt höger i mina lurar, men det är helt ok att sprida instrumenten så tycker jag.
Cellon (om det är det?) ligger mot mitten-svagt svagt höger

Om man ska summera hela ljudbilden så har den möjligen en svag dragning mot vänster...i mitt öra

Så uppfattar jag det hela.
Fint stycke!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror att det undgår många att du utvecklas på det du gör hela tiden eftersom vi är vana vid dina truddilutter men det här håller absolut världsklass inräknat tidens rand.

Inte nog med att du har blivit vansinnigt skicklig på att hantera de instrument du trakterar med klickning så att det låter så verkligt det kan bli utan även med dina musikaliska kvaliteter som ökar hela tiden. Skulle nog säga att det här känns som en peak på allt det du har gjort - det låter enkelt och avslappnat men är så genialiskt så jag får gåshud över hela kroppen.

Skulle önska att du kan vidareföra denna till typ Sveriges Radios Symfoniorkester så att de kan uppföra den i Berwaldhallen eller något, skulle garanterat köpa biljetter dit.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag återkommer till den här gång på gång, håller med Eddi om att det här skulle man gärna vilja höra live!

Outstanding :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Suveränt bra det här! Känsligt anslag och fin dynamik. Moll men ändå glatt på något vis.
Ser framför mig Dysterkvist som skuttar fram på en sommaräng i ösregn, nöjd över att
tipset gick åt h-e och att lönen redan är slut....
Nej, jag tror att man blir glad när man hör de här vemodiga tongångarna helt enkelt
för att det känns så naturligt och äkta och så jäkla bra!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Sist jag recenserade din musik tror jag att jag sa att du plockat bort diverse onödiga krusiduller som då tidigare ibland var behäftade i din musik, att du renoldat uttrycken.
Tycker detta fina stycke svara till det. Bra alltså att du fortsätter i samma väg.
Vet inte om du gillar min känsla här, men får ett slags popfeeling över detta. Gillar verkligen "riffet"som violan(?) gör.
Sparsmakat, väl arrangerat, sounds great... Varför sitter du här (och inte i... läs Eddi)?


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Fint stycke och bra arrat!  :) I den mån det klingar "klassiskt" så är det som upparrangerad lätt nationalromantisk folkmusik! Mer besläktat med t.ex. Stefan Nilssons filmmusik än med den ryska/slaviska traditionen - tranan kunde lika gärna häcka i Hornborgarsjön  :rolleyes:
« Senast ändrad: 25.02.2012, 19:35:30 by HasseFX »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack till er alla! Men svarar allihop ikväll/senare..

Hasse: Vet inte vem S Nilsson är. Vad har han gjort? För ett svenskt geografiskt namn, hade musiken fått vara mycket mer genuint nordisk. (Vilket den ofta är för mig.)
Men sant att sant slavisk är den absolut inte.

Sibirisk folkmusik har jag aldrig hört :)
https://soundcloud.com/user7789882


Jay Thomas

  • Gäst
Vackert som vanligt och att du klickar till detta, gör mig nästan tokig! ;)

Stefan Nilsson var pianist (vänsterhänt har jag för mig) i Kornet, en saligen avsomnad men oerhört bra progressive grupp från Norrland. Om du kikar in på länken så ser du att han har legat bakom väldigt mycket filmmusik de senaste decennierna i Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stefan_Nilsson_(komposit%C3%B6r)


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Mer avrundad nu. Som ett vin som mognat i smaken. Mycket vackert tema.  B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Hade kanske hoppats på ett skifte i harmonierna och något mindre kvantiserat
men det förtar inte min beundran för stycket och hur du
förfinat ditt komponerande. Tycker även arret är jättefint med
turtagningar av melodi och komp mellan instrumenten, mellan
legaton och staccaton samt dynamiken.
« Senast ändrad: 26.02.2012, 03:14:03 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hade kanske hoppats på ett skifte i harmonierna och något mindre kvantiserat
men det förtar inte min beundran för stycket och hur du
förfinat ditt komponerande. Tycker även arret är jättefint med
turtagningar av melodi och komp mellan instrumenten, mellan
legaton och staccaton samt dynamiken.

Hej eq! Tack för din kommentar!
Man kan minska känslan av kvantisering genom att ändra tempo, vilket jag inte gjort här alls. Alltså ska stycket/partiet spelas "andante", så gör man små ändringar upp och ner runt 100bpm, osv.
Eller spela för den delen :)
Sant om harmonierna. Det finns två riff/ackordsföljder, det som inleder och ett som är i parallelltonarten.
Finns det något/några specifika tillfällen där du tycker det skulle vara bra? (Med skifte.) Jag fick aldrig den känslan :)

Mer avrundad nu. Som ett vin som mognat i smaken. Mycket vackert tema.  B)

Tack, 1up!

Vackert som vanligt och att du klickar till detta, gör mig nästan tokig! ;)

Stefan Nilsson var pianist (vänsterhänt har jag för mig) i Kornet, en saligen avsomnad men oerhört bra progressive grupp från Norrland. Om du kikar in på länken så ser du att han har legat bakom väldigt mycket filmmusik de senaste decennierna i Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stefan_Nilsson_(komposit%C3%B6r)

Tack JT! Ska kolla upp honom :)

Riktigt vacker. Låter ryskt.

Tack bow!

Suveränt bra det här! Känsligt anslag och fin dynamik. Moll men ändå glatt på något vis.
Ser framför mig Dysterkvist som skuttar fram på en sommaräng i ösregn, nöjd över att
tipset gick åt h-e och att lönen redan är slut....
Nej, jag tror att man blir glad när man hör de här vemodiga tongångarna helt enkelt
för att det känns så naturligt och äkta och så jäkla bra!  :)

Tackar! Dysterqvist gillar nog också där han dansar trandans! :)

Jag tror att det undgår många att du utvecklas på det du gör hela tiden eftersom vi är vana vid dina truddilutter men det här håller absolut världsklass inräknat tidens rand.

Inte nog med att du har blivit vansinnigt skicklig på att hantera de instrument du trakterar med klickning så att det låter så verkligt det kan bli utan även med dina musikaliska kvaliteter som ökar hela tiden. Skulle nog säga att det här känns som en peak på allt det du har gjort - det låter enkelt och avslappnat men är så genialiskt så jag får gåshud över hela kroppen.

Skulle önska att du kan vidareföra denna till typ Sveriges Radios Symfoniorkester så att de kan uppföra den i Berwaldhallen eller något, skulle garanterat köpa biljetter dit.

Tack! Man får hoppas att de musikaliska kvaliteterna fortsätter öka då. :lol:
Det är ju dock ingen symfoniorkester på den här ;) Har lite små kontakt med naxos sweden och det blir väl ingenting, men man vet ju aldrig när sviten är färdig kanske de (eller nån annan) till slut vill ta i det med tång  :)
Jättekul att du gillar!

Sist jag recenserade din musik tror jag att jag sa att du plockat bort diverse onödiga krusiduller som då tidigare ibland var behäftade i din musik, att du renoldat uttrycken.
Tycker detta fina stycke svara till det. Bra alltså att du fortsätter i samma väg.
Vet inte om du gillar min känsla här, men får ett slags popfeeling över detta. Gillar verkligen "riffet"som violan(?) gör.
Sparsmakat, väl arrangerat, sounds great... Varför sitter du här (och inte i... läs Eddi)?

Och som jag sa sist så är det nog spriten som gör skillnaden :D (krusidullerna)
Ja, det är avsikten att det ska vara "pop" i soundet, rytmiken, medan temata är lite för komplicerade för "pop" och utvecklas som i klassisk musik. (Kanske lite naivt utfört ännu.)
Nåt intressant vore att låta temat i den här på åtm. ett ställe fortsätta över ny harmonik. Jag brukar göra det, men inte här.

Jag återkommer till den här gång på gång, håller med Eddi om att det här skulle man gärna vilja höra live!

Outstanding :rolleyes:

Roligt att du gillar!  :rolleyes:

Tack! Det känns färdigt, förutom att jag kanske borde variera tempot lite mellan de olika partierna?

Ludbilden ligger åt vänster? Hmm, nån annan som tycker det? Pianot ligger i mitten och de två stråkarna ligger på varsin sida om det
Dina stråkar ligger åt vänster (svagt mot mitten ibland kanske), pianot ligger svagt åt höger i mina lurar, men det är helt ok att sprida instrumenten så tycker jag.
Cellon (om det är det?) ligger mot mitten-svagt svagt höger

Om man ska summera hela ljudbilden så har den möjligen en svag dragning mot vänster...i mitt öra

Så uppfattar jag det hela.
Fint stycke!

Tack för det, Gurano. Ska kolla!
Blir det en ny verre av den här så blir det:
1) Justering av tempo
2) Åtm. 1 tema fortsätter i och utvecklas över ny harmonik
3) Kolla stereobilden


Tack till alla för gillande och tankar och kritik. Den var snäll den här gången  :rolleyes: (kritiken.)
« Senast ändrad: 26.02.2012, 08:24:07 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Riktigt bra, Dividend.
Gillar soundet, ljudbilden och instrumenten samt hur de verkar med varandra.
Som tidigare skrivits- det är klass på det här..

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Riktigt bra, Dividend.
Gillar soundet, ljudbilden och instrumenten samt hur de verkar med varandra.
Som tidigare skrivits- det är klass på det här..

Riktigt kul att du gillar! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Det är väldigt bra, pianot är skönt lekfullt. Det finns några ställen där det blir lite "midi", men det är nog snarare att du spelar varje 1/8del... Tänker framför allt på 0.53-0.56. Det finns ett par partier där det är många toner som spelas i en mindre melodiös serie. Om jag hade lite mer musikkunskap kring klassisk musik hade jag nog kunnat uttrycka det bättre?!

Marr's bild på tranorna summerar mitt intryck av musiken på ett väldigt tydligt sätt! Det är ett kompetent stycke du skrivit!

Egentligen skulle jag ta en dusch men fastnade i musiken. :-)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Mycket bra och vackert,låter på 'riktigt'  ;)
Tycker att din musik blir mer 'lätt-tillgänglig' ju mer du lägger upp här(eller så är det jag som äntligen börjar förstå!! :lol:)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är väldigt bra, pianot är skönt lekfullt. Det finns några ställen där det blir lite "midi", men det är nog snarare att du spelar varje 1/8del... Tänker framför allt på 0.53-0.56. Det finns ett par partier där det är många toner som spelas i en mindre melodiös serie. Om jag hade lite mer musikkunskap kring klassisk musik hade jag nog kunnat uttrycka det bättre?!

Marr's bild på tranorna summerar mitt intryck av musiken på ett väldigt tydligt sätt! Det är ett kompetent stycke du skrivit!

Egentligen skulle jag ta en dusch men fastnade i musiken. :-)

Kul att stycket verkar kompetent. Ang. mindre melodiösa serier så är det väl olika vad folk tycker omfattar "melodi" och "harmoni" :)

Håller med, tranbilden är väldigt talande eller så är musiken talande för bilden :) Eller nåt!

Mycket bra och vackert,låter på 'riktigt'  ;)
Tycker att din musik blir mer 'lätt-tillgänglig' ju mer du lägger upp här(eller så är det jag som äntligen börjar förstå!! :lol:)

Roligt att du tycker det är väldigt bra.
Tillgängligheten varierar nog en del mellan olika stycken jag gjort, sant. Jag har aldrig för avsikt att göra nåt lätt eller 'svårt', utan det blir som det blir.

Fast, det är klart lättare att göra nåt svårt som ingen fattar :lol: än att göra nåt svårt/som tar tid som folk fattar :)

Tack till er båda!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Har lyssnat på denna nu ett antal gånger utan att kommit mig för att skriva... jag kommer liksom av mig och bara lyssnar. I mina öron låter det bara bra.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trevligt att det låter bra iallafall! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Riktigt fint detta - jag kanske skulle lära lite ryska? ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo det här var bra på riktigt. Fick lite "stacatto-sjuka" vid några partier, t e x där vid 57 sekunder där pianot struttar lite onödigt mycket på samma toner och det blir lite  k-pisteffekt. Annars låter det riktigt bra. En del av legatona på violinen låter lite midiaktiga men det har nog med din plugg att göra. Svårt att få trovärdiga legaton med stråkpluggar. :)
Annars tycker jag komnpositionen är jättebra. Painoljudet är behagligt och man ser verkligen tranorna strutta runt framför sin inre blick. Det är inte tonaltl överjobbat (förutom de lite överflödiga pianostaccatona som jag nämnde innan) vilket gör det följsamt att lyssna till. 
Jag lät kanske gnällig kring småsaker men det är bara för att det är så bra annars.  :)

En av dina bästa kompositioner.  :)

Edit. vill lägga till en liten sak til. Det finns en lätthet i uttrycket som är mycket tilltalande. Risken är att det blir tungrott med stråk och piano på något vis men här svävar tonerna
« Senast ändrad: 28.02.2012, 15:24:32 by egghuvud »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Riktigt fint detta - jag kanske skulle lära lite ryska? ;-)

Lära dig lite ryska? :) Ja det sägs vara ett svårt språk, men varför skriver du detn här? :D

Det är förstås väldigt kul att alla gillar min trandans och så kommer t o m du och gör det, och vill plötsligt lära dig ryska :)

Jo det här var bra på riktigt. Fick lite "stacatto-sjuka" vid några partier, t e x där vid 57 sekunder där pianot struttar lite onödigt mycket på samma toner och det blir lite  k-pisteffekt. Annars låter det riktigt bra. En del av legatona på violinen låter lite midiaktiga men det har nog med din plugg att göra. Svårt att få trovärdiga legaton med stråkpluggar. :)
Annars tycker jag komnpositionen är jättebra. Painoljudet är behagligt och man ser verkligen tranorna strutta runt framför sin inre blick. Det är inte tonaltl överjobbat (förutom de lite överflödiga pianostaccatona som jag nämnde innan) vilket gör det följsamt att lyssna till. 
Jag lät kanske gnällig kring småsaker men det är bara för att det är så bra annars.  :)

En av dina bästa kompositioner.  :)

Edit. vill lägga till en liten sak til. Det finns en lätthet i uttrycket som är mycket tilltalande. Risken är att det blir tungrott med stråk och piano på något vis men här svävar tonerna

Tack eggis! Jag låter ibland bli att fila på  legato-portamento-inställningarna optimalt, jag ska bättra mig :)

Pianostaccatona är bäst i hela låten. MEN eftersom det repeteras en gång till, över 4 takter, så ska jag justera denna sista gång.

Fortsättningen på min lista som slutade med punkt 3:
4)fixa leg-port-gliss inställningarna så det blir mer realistiskt
5) försöka fixa staccato-kulsprute-partiet

TACKAR till er båda för era inlägg!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil